Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Corona

Inlägg av Alzie »

Hej allesammans,

Jag har en fundering. Hur tror ni att denna Coronapandemi kommer att spegla sig på dels nybils- och begagnatmarknaden av Tesla samt dess priser?

Personligen blir man ju lite mindre sugen på att slösa en stor summa pengar på bil i dessa tider, men skulle vara kul att höra hur ni andra tänker kring detta.

Sköt om er!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?
Kina svetsade igen dörrar och satte upp staket runt bostadshus så att folk inte skulle kunna ta sig ut. Sverige och stora delar av övriga världen kan och vill inte handla så resolut. Då får vi ett mer utdraget förlopp. Du kan inte jämföra med Kina.


Jag tror vi underreagerar faktiskt. Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt. Den värsta farsoten sen spanska sjukan för drygt 100 år sen.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Corona

Inlägg av hooked »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?
Kina svetsade igen dörrar och satte upp staket runt bostadshus så att folk inte skulle kunna ta sig ut. Sverige och stora delar av övriga världen kan och vill inte handla så resolut. Då får vi ett mer utdraget förlopp. Du kan inte jämföra med Kina.


Jag tror vi underreagerar faktiskt. Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt. Den värsta farsoten sen spanska sjukan för drygt 100 år sen.
Ska du inte chilla lite med dina domedagsprofetior och överdrifter?

Det finns många som köper aktier just nu annars hade ingen kunnat sälja.

Att ta upp ett exempel att man svetsar igen dörrar i Kina är bara skrämselpropaganda. Även om så skedde i något unikt fall så är det inte så att detta har varit normen.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?
Kina svetsade igen dörrar och satte upp staket runt bostadshus så att folk inte skulle kunna ta sig ut. Sverige och stora delar av övriga världen kan och vill inte handla så resolut. Då får vi ett mer utdraget förlopp. Du kan inte jämföra med Kina.


Jag tror vi underreagerar faktiskt. Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt. Den värsta farsoten sen spanska sjukan för drygt 100 år sen.
Ska du inte chilla lite med dina domedagsprofetior och överdrifter?

Det finns många som köper aktier just nu annars hade ingen kunnat sälja.

Att ta upp ett exempel att man svetsar igen dörrar i Kina är bara skrämselpropaganda. Även om så skedde i något unikt fall så är det inte så att detta har varit normen.

Vi får väl se... Jag tror ju att något extraordinärt är på väg att hända. Eller tror du militären smäller upp ett stort militärsjukhus här i Uppsala för att det är roligt?

Vad gäller Kina så tog de krafttag som vi inte varit i närheten av så jämförelser med Kina är inte vatten värda.
Användarvisningsbild
Mattys
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 dec 2016 11:04

Re: Corona

Inlägg av Mattys »

Verdi skrev:

Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt.
Ja vem? Jo jag och tror andra med mig. De värsta i allt detta är folk som får panik och bara drar sig ur allt. Men som återkoppling, jag är kvar på börsen och även om poster går back så finns det andra där jag gör vinst på kort sikt nu.

Tror även du behöver chilla ner lite med domedags-snacket. Alt böra fråga dig själv vad du gör för att förändra läget och bidra snarare än att vara domedagsprofet.
Senast redigerad av Mattys, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

Mattys skrev:
Verdi skrev:

Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt.
Ja vem? Jo jag och tror andra med mig. De värsta i allt detta är folk som får panik och bara drar sig ur allt. Men som återkoppling, jag är kvar på börsen och även om poster går back så finns det andra där jag gör vinst på kort sikt nu.
Även om jag håller med Verdi om att jag tror Sverige underskattar riskerna med Corona så köper faktiskt jag också.

Har aldrig trott mig kunna bedöma börsens svängningar som helhet. Jag försöker köpa bolag jag tycker ser fundamentalt undervärderade ut (särskilt med hänsyn då till Coronas effekter), och det finns gott om dem i mitt tycke. Finns ju faktiskt tom sektorer som gynnas av Corona.

Min filosofi är att ha ca X% av mitt kapital på börsen oavsett hur börsen ser ut. Det innebär alltså att jag tar ut pengar från börsen i uppgång och stoppar in pengar i nedgång. Har fått stoppa in mycket pengar denna gång :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Corona

Inlägg av Alzie »

Intressanta skildringar. Mitt perspektiv hamnar någonstans mellan era. Jag är ganska cool men tror vi har djupare att gå in i denna kris innan det vänder uppåt.

Btw, kan vi inte uppskatta varandras åsikter och lära oss utav varandra istället för att "skippa domedagssnacket"? 8-)
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Corona

Inlägg av ochso »

Legato skrev:
Mattys skrev:
Verdi skrev:

Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt.
Ja vem? Jo jag och tror andra med mig. De värsta i allt detta är folk som får panik och bara drar sig ur allt. Men som återkoppling, jag är kvar på börsen och även om poster går back så finns det andra där jag gör vinst på kort sikt nu.
Även om jag håller med Verdi om att jag tror Sverige underskattar riskerna med Corona så köper faktiskt jag också.

Har aldrig trott mig kunna bedöma börsens svängningar som helhet. Jag försöker köpa bolag jag tycker ser fundamentalt undervärderade ut (särskilt med hänsyn då till Coronas effekter), och det finns gott om dem i mitt tycke. Finns ju faktiskt tom sektorer som gynnas av Corona.

Min filosofi är att ha ca X% av mitt kapital på börsen oavsett hur börsen ser ut. Det innebär alltså att jag tar ut pengar från börsen i uppgång och stoppar in pengar i nedgång. Har fått stoppa in mycket pengar denna gång :o
Även jag köper aktier löpande nu.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Om inte dessa siffror får er att bli åtminstone lite nervösa så vet inte jag. Sverige är ytterst illa rustat för att hantera den här pandemin samtidigt som vi gör minst av alla. Kalla det domedagssnack om ni vill.

Förhoppningsvis är det här en väckarklocka som gör att vi rustar upp sjukvården även på lång sikt.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... jukdomar-/
Vid corona-utbrottet hade Tyskland 29,2 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare. Samma siffra för Italien var 12,5.

För Sverige var den 5,8.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Corona

Inlägg av Alzie »

Intressant. Men har vi inte i Sverige bättre generell hälsa jämfört med många av de andra länderna? Vilket borde innebära att mindre underliggande sjukdomar finns = mindre dödsfall. Eller kan man tänka så?
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Alzie skrev:
Intressant. Men har vi inte i Sverige bättre generell hälsa jämfört med många av de andra länderna? Vilket borde innebära att mindre underliggande sjukdomar finns = mindre dödsfall. Eller kan man tänka så?

Svårt att svara på. Sverige har medellivslängd på 82,20 år, Tyskland har 80,64 år och Italien 82,54 år. Så hälsomässigt kanske ligger vi bättre till än tyskarna.

Vad gäller dödssiffrorna så har Tyskland 28 dödsfall på 12000 smittade vilket är väldigt lågt jämfört med siffrorna i Italien. Men det beror på att man testar väldigt mycket i Tyskland. Så det är svårt att jämföra länder emellan annat än på intensivvårdsfall och dödsfall per capita.

En fördel vi har är att vi är ganska osociala och bor långt från våra äldre vilket gör att de redan är ganska isolerade, i jämförelse med Kina och Italien där de äldre får vara med i livet på ett annat sätt.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Corona

Inlägg av Alzie »

Verdi skrev:
En fördel vi har är att vi är ganska osociala och bor långt från våra äldre vilket gör att de redan är ganska isolerade, i jämförelse med Kina och Italien där de äldre får vara med i livet på ett annat sätt.
Depressing fact :lol:

Jag förstår hur du menar. Intressant. När tror du att vi tar oss ur denna kris och vad tror du outcome är?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Alzie skrev:
Intressant. Men har vi inte i Sverige bättre generell hälsa jämfört med många av de andra länderna? Vilket borde innebära att mindre underliggande sjukdomar finns = mindre dödsfall. Eller kan man tänka så?

Svårt att svara på. Sverige har medellivslängd på 82,20 år, Tyskland har 80,64 år och Italien 82,54 år. Så hälsomässigt kanske ligger vi bättre till än tyskarna.

Vad gäller dödssiffrorna så har Tyskland 28 dödsfall på 12000 smittade vilket är väldigt lågt jämfört med siffrorna i Italien. Men det beror på att man testar väldigt mycket i Tyskland. Så det är svårt att jämföra länder emellan annat än på intensivvårdsfall och dödsfall per capita.

En fördel vi har är att vi är ganska osociala och bor långt från våra äldre vilket gör att de redan är ganska isolerade, i jämförelse med Kina och Italien där de äldre får vara med i livet på ett annat sätt.
Vill minnas att Italien har väldigt hög genomsnittsålder dock. Vi har ju haft en stor invandring av unga människor, så jag tror vi har relativt låg genomsnittsålder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Alzie skrev:
Verdi skrev:
En fördel vi har är att vi är ganska osociala och bor långt från våra äldre vilket gör att de redan är ganska isolerade, i jämförelse med Kina och Italien där de äldre får vara med i livet på ett annat sätt.
Depressing fact :lol:

Jag förstår hur du menar. Intressant. När tror du att vi tar oss ur denna kris och vad tror du outcome är?

Det tror jag inte någon vet... :)
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Corona

Inlägg av nx00 »

Ja nu när kronan blir svagare(som vanligt, bara lite snabbare nu) så kommer Teslor, tja, det mesta bli dyrare för svensken.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Franz »

https://www.vibilagare.se/nyheter/nox-u ... a-karantan
Bild

NOx-utsläpp i januari kontra nu. Kan det helt enkelt vara så att de höga utsläppen försvagar lungorna så att man blir mer känslig för ett virus som just angriper lungorna?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Corona

Inlägg av Zalman3 »

Trumps Chi-na virus!

https://9gag.com/gag/a1RjjWv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Corona

Inlägg av Zalman3 »

UK coronavirus crisis 'to last until spring 2021 and could see 7.9m hospitalised'
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... spitalised


The Guardian avslöjar hemlig rapport:
80 % av britterna förväntas smittas,
7,9 milj till sjukhus och kanske en
halv milj döda.
Viruset stannar 12 mån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
UK coronavirus crisis 'to last until spring 2021 and could see 7.9m hospitalised'
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... spitalised


The Guardian avslöjar hemlig rapport:
80 % av britterna förväntas smittas,
7,9 milj till sjukhus och kanske en
halv milj döda.
Viruset stannar 12 mån.
Ska 15% av de smittade behöva sjukhusvård och 0,9% dö? Låter ganska högt. Men det kan ju bli så.

Skulle betyda över 1,2 miljoner svenskar på sjukhus och 74 tusen döda... Antar att det är absolut worst case scenario?
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Corona

Inlägg av Headline »

Trump har alltid koll på läget!

https://twitter.com/i/status/1240043597434687489
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

Headline skrev:
Trump har alltid koll på läget!

https://twitter.com/i/status/1240043597434687489
Han håller presskonferens nu...

https://www.whitehouse.gov/live/

Underhållande är väl det mest positiva man kan säga :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Corona

Inlägg av ochso »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
UK coronavirus crisis 'to last until spring 2021 and could see 7.9m hospitalised'
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... spitalised


The Guardian avslöjar hemlig rapport:
80 % av britterna förväntas smittas,
7,9 milj till sjukhus och kanske en
halv milj döda.
Viruset stannar 12 mån.
Ska 15% av de smittade behöva sjukhusvård och 0,9% dö? Låter ganska högt. Men det kan ju bli så.

Skulle betyda över 1,2 miljoner svenskar på sjukhus och 74 tusen döda... Antar att det är absolut worst case scenario?
Att 15 % behöver sjukvård låter väl inte helt orimligt? Redan idag ligger det en 27-åring på intensiven. Med tanke på hur bra våran vård är i övrigt överlever man ju trots relativt allvarliga sjukdomar. År 2018 fick 63 000 svenskar diagnosen Cancer, det uppskattas att 500 000 människor har diabetes osv. Att vården i övrigt fungerar gör ju att många befinner sig i olika riskgrupper och behöver "någon form av vård" även om det inte rör sig om IVA.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Att 15 % behöver sjukvård låter väl inte helt orimligt? Redan idag ligger det en 27-åring på intensiven. Med tanke på hur bra våran vård är i övrigt överlever man ju trots relativt allvarliga sjukdomar. År 2018 fick 63 000 svenskar diagnosen Cancer, det uppskattas att 500 000 människor har diabetes osv. Att vården i övrigt fungerar gör ju att många befinner sig i olika riskgrupper och behöver "någon form av vård" även om det inte rör sig om IVA.
För mig låter det väldigt högt men det blir så klart rätt svårt att ta fram siffran när inte alla testas. Jag tror att väödigt många har eller har haft viruset redan och de flesta utan att veta om det. Snabba spridningen tyder på att det är smittsamt och flera rapporter finns om att de inte haft några symptom men ändå testats positiva för corona. Av riskgrupperna är det endast en mindre del som kommer behöva sjukvård, det visar ju antalet som har lagts in på sjukhus av de som testats i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Corona

Inlägg av HenrikC »

Det låter väl inte orimligt? Jag tror det föds och dör i storleksordningen 100 000 personer varje år i Sverige.

Det besvärliga siffran är inte antalet döda, det är antalet som behöver sjukhusvård: om vi sprider ut förloppet så överlever de allra flesta som får vård. Med snabb spridning får de inte någon vård och då dör de som normalt överlevt med sjukvård (inte bara intensivvård, även annan vård).

Lärdomen från Kina var att sjukvård gör stor skillnad på överlevnaden.

Många länder har gamla politiker, medan Sverige har unga. Därför är politikerna nog inte lika oroliga här eftersom de själva inte riskerar att dö.
Låst