Verdi skrev:Zalman3 skrev:Verdi skrev:Zalman3 skrev:Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.
Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.
Få fossilbilar slår det.
Men du är ju inte saklig när du glömmer nämna dollarkursen och Teslas massiva prishöjningar på nya bilar. Hur svårt kan det vara? Måste du vara nån slags propagandageneral hela tiden?
Jag säger som Mati "Man kan ha tur eller otur."
För övrigt så har ju både VW e-Golf och KIA e-Niro sålts för mer än nypris på auktioner ibland.
Och det är ju därför jag försöker skriva om priser på bilar ute i Europa,
så man som köpare kan se vissa tendenser.
Ja, i Kia/Hyundais fall så handlar det om extremt långa leveranstider på nya bilar. Över 12 månader ibland.
Råder det ingen brist så kommer värdeminskningen påminna om fossilbilars historiskt sett. Är så vi funkar. Vi vill hellre ha nya bilar helt enkelt... Sen när det verkligen börjar handla om ekonomi och drivmedlet får större impact på TCO så kommer elbilar antagligen plana ut på en högre prisnivå än äldre fossilbilar. Men den effekten är nog en bit bort.
Lite intressant är "evighetsmaskintänket" som Tesla har.
Min Tesla S har ett batteri som förväntas ha en livslängd på ca 80.000 mil.
Har inte sett nån annan elbilstillverkare som gått ut med att deras batterier ska hålla längre än så.
Har heller inte sett nån annan elbilstillverkare som lovar att man kan byta dator så att man får samma funktion som en helt ny bil.
Om jag köper en Tesla S med den nya drivlinan(elmotor, transmission och batteri) som förväntas hålla i 160.000 mil, med uppgraderingsbara datorer
och aluminium kaross, behöver jag ens köpa nån ny bil, resten av mitt liv?
Mjukvaran uppgraderas ju nästan varje månad.
Förut skröt Volvo med att de minsann hade en förväntad livslängd på minst 17,9år.
Men det har de slutat med, det ska säljas nya bilar.
Nya Tesla Cybertruck är ännu mera "evighetsmaskin" med en kaross som är av rostfritt stål och som tål ett slag av släggan.
De stora skälen till att en fossilbil skrotas har varit rost och stora motorfel.
Andra saker har oftast gått att laga till en rimlig kostnad.
Det som har seglat upp på senare år är ett mycket avancerat avgassystem, stora fel där kan också göra att bilen skrotas.
Sist men inte minst är elsystem, givare, sensorer, kameror, kretskort och datorer.
Det kanske är det fel som blir vanligast i framtiden.