Saying Goodbye To The VW Golf

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

När ID3 kommer ut till kund i sommar, då fasas samtidigt storsäljaren VW Golf sakta ut ur sortimentet.
The End Of An Era
Volkswagen Is Saying Goodbye To The Golf Family

When I read “Volkswagen Confirms Summer Launch For ID.3, Says It Will Cost Less Than Gas/Diesel Models,” I only thought: “Wow, price parity sooner than I expected.” An hour later, I thought: “Wait a second, better product, lower price” — that causes what is known as the “Osborne effect.”
https://cleantechnica.com/2020/03/19/th ... lf-family/
Volkswagen-ID.3-vs-Volkswagen-Golf-5-Year-TCO-Chart-Zach-Shahan-CleanTechnica.png
En ID3 är billigare att äga enligt VW själva.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

Varför sätter de helt olika siffror för värdeminskningen? Det är ju ren spekulation, och eftersom ingen vet hur restvärdet för en elbil ser ut om 5 år hade det varit mer rätt att sätta samma värdeminskning på alla bilar. Eller tror de verkligen själva att en ID3 bara tappar drygt hälften av sitt nypris på 5 år medan en Golf tappar två tredjedelar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Verdi »

Folk måste ju kunna ladda sina ID3 också... Elbilar är bara för en liten minoritet än på några år.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av [JM] »

mati skrev:
Varför sätter de helt olika siffror för värdeminskningen? Det är ju ren spekulation, och eftersom ingen vet hur restvärdet för en elbil ser ut om 5 år hade det varit mer rätt att sätta samma värdeminskning på alla bilar. Eller tror de verkligen själva att en ID3 bara tappar drygt hälften av sitt nypris på 5 år medan en Golf tappar två tredjedelar?
Var nån artikel förra året där man visade att Teslor i USA tappade typ 10-12% per år i värdeminskning och har sett liknade siffror i AMS artiklar om Tesla. Tror det är där dom tagit 50% på 5 år ifrån.
MEN om jag minns rätt så visade även siffrorna från USA också att små elbilar, främst Bolt, tappade mer i värde än sin motsvarande bensin ekvivalent.

var inte exakt denna artikel jag tänkte på men den visar typ samma sak.
https://electrek.co/2019/06/17/tesla-ho ... car-study/

edit: en till art om andrahandsvärdet som skiljer markant mellan tesla och alla andra elbilar
https://www.greencarreports.com/news/11 ... r-vehicles
Så att sätta 50% efter 5 år är nog lite optimistiskt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

Och även Tesla tappar knappt 50% redan efter tre år, så får man ju räkna. Gör den inte det så är det bara bonus. Men att anta att en Tesla alltid har extremt högt andrahandsvärde är ju bara vanskligt, jag hade varit jätteglad om så hade varit fallet. Och som du säger, för mindre elbilar gäller inte det, för då spelar ju inte "ballfaktorn" någon roll, och det är väl bl a det som gör att Tesla säljer så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av taliz »

Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.

Tvärtom. Teknikutvecklingen straffar förstabilar mer än andrabilar. Det är ju inte så att man köper en liten elbil och först har som förstabil men sen blir den andrabil... Saker som räckvidd och laddhastighet är helt ovidkommande för vår andrabil. Vi hade inte ens behövt ha trefasladdning på den egentligen. Den kommer göra sitt jobb precis lika bra om 5 år även om det då finns solid state batterier på 200 kWh som laddas på 10 minuter. Spelar ingen roll om batteriet degraderas 20% heller.

På vår förstabil så är alla de sakerna betydligt viktigare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.
Men ID3 är ju en bil i typ golfklass dvs inte särskilt stor och den har "medioker" räckvidd. Dvs den platsar definitivt inte in som en stor elbil med lång räckvidd och således så får den förmodligen ett sämre andrahandsvärde eller?
Sen kan det mkt väl bli så att det bara VW som blir den första "riktiga" konkurrenten till Tesla och därmed så kommer deras bilar få ett större attraktionsvärde hos "folket".
Men att räkna in det i en sådan kalkyl är ju galet vanskligt. Får dom tex massor med problem med ID3 som den första "folk-elbilen" så blir det svårt att jobba upp varumärkets image.
"Alla" kommer ju genast veta att VW brinner, har kort räckvidd, har massor med SW probelm och så vidare. Har man då inte Teslas coolhetsfaktor eller laddnätverk osv så blir det nog knepigt är jag rädd.

Edit: fan nu blev det lite OT där...Läs inte de tre sista raderna... :oops:
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.

Det blir allt mera intressant med en begagnad Tesla med gratis laddning.

Jag kan inte ladda hemma, laddar till 95% på snabbladdare, och kör mycket.

Förbrukar ca 8.000kWh per år.

Kostar det 2,50kr per kWh, blir det ca 20.000kr per år.
Ionity 8,70kr per kWh, blir det ca 70.000kr per år.

Betalade ca 50.000kr per år förut för bensin.

Så byter jag till en elbil där jag måste betala för elen, då ökar mina laddkostnader med 20.000 till 70.000kr per år!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.

Det blir allt mera intressant med en begagnad Tesla med gratis laddning.

Jag kan inte ladda hemma, laddar till 95% på snabbladdare, och kör mycket.

Förbrukar ca 8.000kWh per år.

Kostar det 2,50kr per kWh, blir det ca 20.000kr per år.
Ionity 8,70kr per kWh, blir det ca 70.000kr per år.

Betalade ca 50.000kr per år förut för bensin.

Så byter jag till en elbil där jag måste betala för elen, då ökar mina laddkostnader med 20.000 till 70.000kr per år!
Visst det gäller dig . Hur ska jag ha nytta av gratis laddning när min närmaste Super Charger ligger 5 mil borta. Om jag ska till Kalmar måste jag först till Ulricehamn för att ladda. Mycket praktiskt tycker jag :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.

Det blir allt mera intressant med en begagnad Tesla med gratis laddning.

Jag kan inte ladda hemma, laddar till 95% på snabbladdare, och kör mycket.

Förbrukar ca 8.000kWh per år.

Kostar det 2,50kr per kWh, blir det ca 20.000kr per år.
Ionity 8,70kr per kWh, blir det ca 70.000kr per år.

Betalade ca 50.000kr per år förut för bensin.

Så byter jag till en elbil där jag måste betala för elen, då ökar mina laddkostnader med 20.000 till 70.000kr per år!
Visst det gäller dig . Hur ska jag ha nytta av gratis laddning när min närmaste Super Charger ligger 5 mil borta. Om jag ska till Kalmar måste jag först till Ulricehamn för att ladda. Mycket praktiskt tycker jag :(
Jobbar ju för att få möjlighet att ladda hemma.

Men det hjälper inte så mycket om jag till 80-90% kör långresor och ändå inte kan ladda hemma.

För sånna som jag är priset för snabbladdning helt avgörande.

Tycker att tex Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace borde ta efter Tesla och erbjuda gratis laddning.

Visst, det kanske inte är jätte värdefullt för alla kunder, men folk uppskattar verkligen det som åtminstone uppfattas som gratis.

När jag åkte till Bryssel förra året så träffade jag massor med lyckliga nyblivna Tesla 3 ägare som hade en period med gratis laddning.

De lyste i deras ögon att få åka på Europa semester "gratis"!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.

Det blir allt mera intressant med en begagnad Tesla med gratis laddning.

Jag kan inte ladda hemma, laddar till 95% på snabbladdare, och kör mycket.

Förbrukar ca 8.000kWh per år.

Kostar det 2,50kr per kWh, blir det ca 20.000kr per år.
Ionity 8,70kr per kWh, blir det ca 70.000kr per år.

Betalade ca 50.000kr per år förut för bensin.

Så byter jag till en elbil där jag måste betala för elen, då ökar mina laddkostnader med 20.000 till 70.000kr per år!
Visst det gäller dig . Hur ska jag ha nytta av gratis laddning när min närmaste Super Charger ligger 5 mil borta. Om jag ska till Kalmar måste jag först till Ulricehamn för att ladda. Mycket praktiskt tycker jag :(
Jobbar ju för att få möjlighet att ladda hemma.

Men det hjälper inte så mycket om jag till 80-90% kör långresor och ändå inte kan ladda hemma.

För sånna som jag är priset för snabbladdning helt avgörande.

Tycker att tex Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace borde ta efter Tesla och erbjuda gratis laddning.

Visst, det kanske inte är jätte värdefullt för alla kunder, men folk uppskattar verkligen det som åtminstone uppfattas som gratis.

När jag åkte till Bryssel förra året så träffade jag massor med lyckliga nyblivna Tesla 3 ägare som hade en period med gratis laddning.

De lyste i deras ögon att få åka på Europa semester "gratis"!
Visst är det skönt med gratis el, men för mig och många anda hade det varit bättre med vettigt pris och laddning överallt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.
Vad är lång räckvidd och vilka bilar anser du vara stora? Att vår e-Golf med sina 20 mil inte har något som helst värde på begagnatmarknaden om ett par år är jag medveten om, och det är därför vi kommer behålla den tills den faller isär.
Men vår e-tron ligger räckviddsmässigt ungefär på samma nivå som ID3, som ju anses ha lång räckvidd. Och e-tron är stor och fungerar som enda bil. Tror du alltså att e-tron kommer att ha ett bra andrahandsvärde? Jag tror inte det, men jag har gärna fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av lator »

mati skrev:
taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.
Vad är lång räckvidd och vilka bilar anser du vara stora? Att vår e-Golf med sina 20 mil inte har något som helst värde på begagnatmarknaden om ett par år är jag medveten om, och det är därför vi kommer behålla den tills den faller isär.
Men vår e-tron ligger räckviddsmässigt ungefär på samma nivå som ID3, som ju anses ha lång räckvidd. Och e-tron är stor och fungerar som enda bil. Tror du alltså att e-tron kommer att ha ett bra andrahandsvärde? Jag tror inte det, men jag har gärna fel.
Det där kommer du att få äta upp! Inga elbilar (bortsett från trillingarna) har sämre andrahandsvärde än liknande ICE-bilar. Jag spekulerade på en demokörd Golf för 4 år sedan. Den skulle jag då få köpa för 225.000 kr. Kolla värdet på en sådan idag. Givetvis så tog bilfirman den stora förlusten på just den bilen men alla ligger bra till. Vår 2014 Leaf med 12500 mil på mätaren har tappat ca 60% och det vill jag se en ICE utmana... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.

Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.

Få fossilbilar slår det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av LasseTM »

lator skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Nej, att mindre elbilar med dålig räckvidd faller mer handlar nog om att de bara funkar som andrabilar.
Stora elbilar med lång räckvidd, som Tesla, funkar ju som första och enda bilar och därmed håller de värdet bättre.

För en gång skull tror jag VW har rätt här.
Vad är lång räckvidd och vilka bilar anser du vara stora? Att vår e-Golf med sina 20 mil inte har något som helst värde på begagnatmarknaden om ett par år är jag medveten om, och det är därför vi kommer behålla den tills den faller isär.
Men vår e-tron ligger räckviddsmässigt ungefär på samma nivå som ID3, som ju anses ha lång räckvidd. Och e-tron är stor och fungerar som enda bil. Tror du alltså att e-tron kommer att ha ett bra andrahandsvärde? Jag tror inte det, men jag har gärna fel.
Det där kommer du att få äta upp! Inga elbilar (bortsett från trillingarna) har sämre andrahandsvärde än liknande ICE-bilar. Jag spekulerade på en demokörd Golf för 4 år sedan. Den skulle jag då få köpa för 225.000 kr. Kolla värdet på en sådan idag. Givetvis så tog bilfirman den stora förlusten på just den bilen men alla ligger bra till. Vår 2014 Leaf med 12500 mil på mätaren har tappat ca 60% och det vill jag se en ICE utmana... :o
Nu körde jag inte så långt med min ena golf SC men den köpte jag 2014 ny för 230k men fick lite rabatt, listpris 290k.
Den sålde jag precis innan nyår för 150k då hade den gått 4700mil så det var en lågmilare i bra skick men 80k värdeminskning på 5år är i klass med elbilar anser jag.
Däremot körde jag en Twizy under ett år och den gick jag faktiskt + på, förmodligen den enda bilaffären i mitt liv jag kommer gå+ på.
Köptes för 39k och såldes för 53.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

Min första Tesla köpte jag som två år gammal och jag sålde den ett år senare med 3600 mil på mätaren. Den tappade 240 000 kr på ett år. Min andra Tesla köpte jag ny och den tappade närmare en halv miljon på två år. Så nej, man kan inte generellt säga att elbilar, eller Tesla, har bra andrahandsvärde. Det är väl som med alla bilar. Man kan ha tur eller otur.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.

Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.

Få fossilbilar slår det.

Men du är ju inte saklig när du glömmer nämna dollarkursen och Teslas massiva prishöjningar på nya bilar. Hur svårt kan det vara? Måste du vara nån slags propagandageneral hela tiden?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.

Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.

Få fossilbilar slår det.

Men du är ju inte saklig när du glömmer nämna dollarkursen och Teslas massiva prishöjningar på nya bilar. Hur svårt kan det vara? Måste du vara nån slags propagandageneral hela tiden?
Jag säger som Mati "Man kan ha tur eller otur."

För övrigt så har ju både VW e-Golf och KIA e-Niro sålts för mer än nypris på auktioner ibland.

Och det är ju därför jag försöker skriva om priser på bilar ute i Europa,
så man som köpare kan se vissa tendenser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.

Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.

Få fossilbilar slår det.

Men du är ju inte saklig när du glömmer nämna dollarkursen och Teslas massiva prishöjningar på nya bilar. Hur svårt kan det vara? Måste du vara nån slags propagandageneral hela tiden?
Jag säger som Mati "Man kan ha tur eller otur."

För övrigt så har ju både VW e-Golf och KIA e-Niro sålts för mer än nypris på auktioner ibland.

Och det är ju därför jag försöker skriva om priser på bilar ute i Europa,
så man som köpare kan se vissa tendenser.

Ja, i Kia/Hyundais fall så handlar det om extremt långa leveranstider på nya bilar. Över 12 månader ibland.

Råder det ingen brist så kommer värdeminskningen påminna om fossilbilars historiskt sett. Är så vi funkar. Vi vill hellre ha nya bilar helt enkelt... Sen när det verkligen börjar handla om ekonomi och drivmedlet får större impact på TCO så kommer elbilar antagligen plana ut på en högre prisnivå än äldre fossilbilar. Men den effekten är nog en bit bort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.

Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.

Få fossilbilar slår det.

Men du är ju inte saklig när du glömmer nämna dollarkursen och Teslas massiva prishöjningar på nya bilar. Hur svårt kan det vara? Måste du vara nån slags propagandageneral hela tiden?
Jag säger som Mati "Man kan ha tur eller otur."

För övrigt så har ju både VW e-Golf och KIA e-Niro sålts för mer än nypris på auktioner ibland.

Och det är ju därför jag försöker skriva om priser på bilar ute i Europa,
så man som köpare kan se vissa tendenser.

Ja, i Kia/Hyundais fall så handlar det om extremt långa leveranstider på nya bilar. Över 12 månader ibland.

Råder det ingen brist så kommer värdeminskningen påminna om fossilbilars historiskt sett. Är så vi funkar. Vi vill hellre ha nya bilar helt enkelt... Sen när det verkligen börjar handla om ekonomi och drivmedlet får större impact på TCO så kommer elbilar antagligen plana ut på en högre prisnivå än äldre fossilbilar. Men den effekten är nog en bit bort.

Lite intressant är "evighetsmaskintänket" som Tesla har.

Min Tesla S har ett batteri som förväntas ha en livslängd på ca 80.000 mil.
Har inte sett nån annan elbilstillverkare som gått ut med att deras batterier ska hålla längre än så.

Har heller inte sett nån annan elbilstillverkare som lovar att man kan byta dator så att man får samma funktion som en helt ny bil.

Om jag köper en Tesla S med den nya drivlinan(elmotor, transmission och batteri) som förväntas hålla i 160.000 mil, med uppgraderingsbara datorer
och aluminium kaross, behöver jag ens köpa nån ny bil, resten av mitt liv?
Mjukvaran uppgraderas ju nästan varje månad.

Förut skröt Volvo med att de minsann hade en förväntad livslängd på minst 17,9år.

Men det har de slutat med, det ska säljas nya bilar.

Nya Tesla Cybertruck är ännu mera "evighetsmaskin" med en kaross som är av rostfritt stål och som tål ett slag av släggan.

De stora skälen till att en fossilbil skrotas har varit rost och stora motorfel.
Andra saker har oftast gått att laga till en rimlig kostnad.

Det som har seglat upp på senare år är ett mycket avancerat avgassystem, stora fel där kan också göra att bilen skrotas.

Sist men inte minst är elsystem, givare, sensorer, kameror, kretskort och datorer.
Det kanske är det fel som blir vanligast i framtiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av [JM] »

Helt klart att elektroniken kommer bli akilleshälen i framtiden. Är det till viss del redan idag.
I min branch så förväntas våra produkter leva 30-40 år med samma elektronik. Det kräver en del arbete/tankeverksamhet för att designa rätt då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

VW Golf är inte längre Europas mest sålda modell, efter ha tappat 21% av sin försäljning i februari YoY.

Många VW Golf ägare har förbokat en ID3, eller helt enkelt valt en Opel Corsa, Peugeot 208 eller Renault Clio.

VW MÅSTE börja leverera sin ID3 i sommar, annars väntar både utsläppsböter och försäljningstapp.
nybilsregistrering-europa-februari-2020-05.jpg
Intressant är också att av dom 11 mest sålda bilmodellerna, är det bara Skoda Oktavia som inte är en småbil.
Och nu när man ser annonser ute i Europa på exempelvis elbilen Opel Corsa-e för 17.900 euro.

Och att VW själva säger att en bensinbil är ca 10% dyrare och en dieselbil är ca 20% dyrare än en ID3, då kommer försäljningen av fossilbilar att störtdyka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Läste om en kille som köpte en Tesla S 2014, körde den i 3 år och ca 4500 mil.

Sålde bilen 2017, hade 0kr i värdeminskning, 0kr i laddkostnader, 0kr i skatt, 0kr i service.

Få fossilbilar slår det.
Omöjligt, eftersom alla vet att Teslor tappar 50% på 3 år och att det är svindyrt att äga en så exklusiv bil som mångmiljonbilen Tesla.....
(Obs! Ironi)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Intressant är också att av dom 11 mest sålda bilmodellerna, är det bara Skoda Oktavia som inte är en småbil.
Det tycker jag iofs är inte så konstigt alls. Svenskarna älskar stora bilar, men det är vi ganska ensamma om i Europa. Åker man ner till kontinenten är det mindre bilar som dominerar. Jag kan ju småfnissa ibland när jag hör folk säga att det inte är många som skulle ta en Golf på långfärd. Kanske inte i Sverige. Men jag känner väldigt många tyskar som har en Golf (eller liknande bil i samma klass) som endabil i familjen. Hade de bott i Sverige så hade de troligen kört Volvo V90.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar