Saying Goodbye To The VW Golf

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår att alla ni som kommer från dyra fossilbilar tycker att det är jättebilligt med elbilar. Men vi som har kört billiga fossilbilar tidigare har svårt att få någon ekonomi i det hela. Framförallt när man inte kör så många mil.
Jag kör verkligen inte elbil av ekonomiska skäl.
Själv kommer jag från en KIA Ceed som jag körde ca 1500 mil per år. Jag ser helt klart ekonomi i att köra en elbil än mina tidigare fossilbilar. Mitt mål var att få ner driftskostnader och få mer oberoende utan att göra avkall på själva körandet.

Det finns helt klart ekonomi i driften av en elbil och den är rätt lätt att se, krävs dock att man kan ladda bilen hemma.
Visst kan det vara så, men det kräver som sagt att man kör rätt mycket. Hur du lyckas räkna hem en Model X mot en Ceed vet jag inte. Men det spelar ju ingen roll heller. För min del är det ekonomiskt vansinne, framförallt med en dyr bil som e-tron. Men det finns ju andra skäl än bara ekonomiska varför man kör elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Laban »

Känns som att diskussionen nu är lite av 1+1=2. Kör man få mil/år så är milkostnaden mindre relevant, värdeminskning + skatt mer relevant. Kör man många mil så...

Jag har en 5000 kronors V70 stående på gården nu, gått 30+k mil. Behöver nämligen en bil med dragkrok. Den är billig om man kör 20-30 mil/år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Walker »

Situation och förutsättningar är väldigt olika. Från mati (som tydligen förlorar enorma mängder pengar på att köra el) till mig (som tjänar tusenlappar på att ha bytt till en Tesla 3).
Sanningen ligger ju helt uppenbart någonstans mitt emellan.
Jag har full förståelse för om man känner sig bitter och frustrerad när man ser pengarna rulla iväg för att man har otur eller har hamnat i en dålig timing.
Men att då hävda att ALLA går samma öde till mötes och att det faktiskt, i alla lägen, ÄR dyyyyyyrt att köra Tesla - är i mina (subjektivt) öron ”något” vilseledande.
Jag är ödmjukt tacksam över att det i mitt fall är raka motsatsen, men har under tiden ledsnat rejält på att (både här och på annat håll) blivit hånad och idiotförklarad. (För att förstå detta påstående måste man ha hela historien och inte bara denna tråden som underlag). En kommentar från en person på banken var typ: ”Lille vän, det förstår du ju själv att det inte fungerar. Det blir personlig konkurs på bara ett par år. Ekonomiskt självmord”
När jag nu summerar exakt ett år (29/3) med min Tesla och då tar upp alla kostnader (även värde”minskningen”)
Så har denna bil kostat mig ca en fjärdedel av vad det skulle ha kostat att behålla min Skoda Octavia tDi 2016. Då kör jag upp till 2500 mil/år och har räknat in allt, allt, allt inkl foliering och vinterhjul.
Den oväntat stora vinsten är att värdetappet varit i princip 0. Jag har betalat 565.000.- för min LR efter bonus, folierat för 18.000.- och köpt vinterhjul för 12.000.- Totalt 595K
Räknar då med att jag idag skulle kunna sälja för 565K, alltså ett tapp på 5% eller 30K - mindre än vad min begagnade Octavia tappat under samma tid.
Summa summarum: några förlorar, några vinner på att byta till el. Sanningen ligger i mitten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Niklas Z »

Beror ju väldigt mycket på hur man finansierat sin bil. Har man stora fasta utbetalningar varje månad pga avtalet, så blir det ju tungt om intäkterna samtidigt krymper avsevärt. Just nu är det nog inte så lätt att sälja sin bil, vilket gör att andrahandsvärdet kan bli dåligt, om man skulle tvinga sälja.
För den som äger sin bil så är situationen annorlunda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mati »

Walker, jag säger inte att du har rätt eller fel, men man vet inte hur mycket man har förlorat (eller tjänat) på en bil förrän man har sålt den. Beg-priserna på blocket säger inget, eller väldigt lite, om hur mycket du får för din bil.
Jag bytte två bilar (en Mazda Miata och en CX-5) mot en begagnad Model S, och jag var också stenhårt övertygad om att Teslan inte skulle kosta mig mer än de två bilarna tillsammans. Det kändes bra, fram tills jag sålde den. Jag hade inte kunnat ha mer fel.
Andra gången var det i alla fall ingen jätteöverraskning längre. Då visste jag redan innan att jag kan känna mig lyckligt lottad om jag blir av med bilen utan att lägga nåt emellan. Det var på håret, men det gick bra.
Andra har kanske tur, vissa är duktiga på bilaffärer, vad vet jag. Men det är farligt att utgå ifrån att bilen är en ren vinstaffär per automatik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Walker, jag säger inte att du har rätt eller fel, men man vet inte hur mycket man har förlorat (eller tjänat) på en bil förrän man har sålt den. Beg-priserna på blocket säger inget, eller väldigt lite, om hur mycket du får för din bil.
Jag bytte två bilar (en Mazda Miata och en CX-5) mot en begagnad Model S, och jag var också stenhårt övertygad om att Teslan inte skulle kosta mig mer än de två bilarna tillsammans. Det kändes bra, fram tills jag sålde den. Jag hade inte kunnat ha mer fel.
Andra gången var det i alla fall ingen jätteöverraskning längre. Då visste jag redan innan att jag kan känna mig lyckligt lottad om jag blir av med bilen utan att lägga nåt emellan. Det var på håret, men det gick bra.
Andra har kanske tur, vissa är duktiga på bilaffärer, vad vet jag. Men det är farligt att utgå ifrån att bilen är en ren vinstaffär per automatik.
1) det har jag aldrig sagt heller. (Att bilen per automatik blir en vinstaffär. Att det kostar att ha bil bör ju inte komma som någon överraskning för någon. Men att hävda att Teslor per automatik betyder en enorm förlustaffär är inte heller korrekt)
2) att man inte får blocketpriser när man säljer vet jag också. ”Min” bil läggs idag ut för strax under 600K och i min beräkning räknar jag med ett värde på ca 565K. Med tanke på hur länge de ligger på Blocket antar jag att den uppskattningen inte är helt orimlig. De bilar jag sålt på Blocket de senaste 6 åren har jag sålt utan att pruta. Så lite erfarenhet har jag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mastodontfilmsmats »

För mig som är fossilbilsägare som bara tittar på elbilslösningar till nästa bil, är det lite såhär inställningsmässigt (bilen är för mig ett medel för att på ett fritt sätt ta sig från A till B, oviktigt är i praktiken att bilen är rolig att köra):

Syftet är att behålla bilen så länge som möjligt. Ju längre jag har den, desto bättre är det, punkt. Jag räknar alltså med 0 kronor i försäljningspris (jag kör tills den totalrasar).
Jag räknar med en elbil med minskade löpande kostnader jfrt med Ford Focus/Kia Cee'd/whatever. Faktum kvarstår dock att jag som kör ca 2000 mil per år måste betala ca 20-30kr per mil i bara inköpspris (Zoe/SR+) under en tioårsperiod för en elbil. Det är mycket pengar för en medelinkomsttagare med två tonårsungar som ska ha nya skor var tredje fredag för att fötterna växer som bambu.

För att utveckla tankarna lite:
Lillskitbilen jag har idag kostar ca 10kr/mil i driftskostnader inkl diverse skrotfix (pga bensinpriset, annars lägg på 2-3kr) - så gammal så den inte är värd att inte laga hemma - verkstadsbesök är nästan uteslutna numer. Till detta kommer då att den hittills har kostat mig mycket exakt 10kr/mil i inköpspris (14,5k mil).
Kr/mil med avseende på inköpspris sjunker ju hela tiden ju längre jag har bilen enligt ovan.

Om vi jämför med en ny Ford Focus så kostar den ca 200k i inköp, drar 0,6l/mil i verkligheten och är relativt okomplicerat konstruerad vilket ger en uppskattad service+reparationskostnad på ca 5kkr per år för en som är någorlunda händig. Sammantagen reparation första 10 åren = 50kkr (räknar med att tjafsa till mig en hel del bra priser samt gratis service första tre åren som spelar roll för att garantier ska gälla), dvs totalt 250kkr i utgifter utöver rena bensinpengar.

Men sammantaget kommer inte en elbil att på något sätt under en bils sannolika livslängd vara ekonomiskt försvarbart för mig, utan det är alltså till stor del ett ställningstagande för miljön som görs.

..
Det vart en massa text utan sammanhang, men inlägg nummer tre (edit: nehej, inlägg nummer sex, hur gick det till?) får vara osammanhängande och har ingenting med Golf att göra för den delen (Golf är för dyr).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Zalman3 »

Min syster hade en Volvo 850 bensin automat 1993 års modell.
Den drog ca 20kr per mil i bensin i hennes personliga assistenjobb, eftersom det var korta sträckor som kördes, och kallstarter.

Hon har nu kört en Nissan Leaf i 3 år.
Service och reparation kostnader understiger 1500kr på dessa 3 år.

Hon laddar bilen mest hemma med solceller,
eller så laddar hon gratis på jobbet, eller gratis på Ikea när hon handlar.

Konsumentverket säger att en VW Golf diesel från 2014 kostar ca 50% mera per mil än hennes Nissan Leaf.

20200328_132953.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mastodontfilmsmats »

8kr per mil. Det var ju enkelt uttryckt också ;)

12500 mil per 100kSEK i inköpsprisökning således. Då vart det bara 7-8 år innan det "lönar sig..." med en Ioniq vs Focus och det är ju klart görbart.. Synd att jag är sugen på en SR+, bara ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Walker »

mastodontfilmsmats skrev:
8kr per mil. Det var ju enkelt uttryckt också ;)

12500 mil per 100kSEK i inköpsprisökning således. Då vart det bara 7-8 år innan det "lönar sig..." med en Ioniq vs Focus och det är ju klart görbart.. Synd att jag är sugen på en SR+, bara ;)
Varför sugen på en SR+ när körglädjen är av inget praktiskt värde? ;) :D
Räknar man bara slantar och har mekande till hobby och köper alla delar på skroten, typ, så finns mååååånga billigare bilar än en flång ny elbil. :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Walker skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
8kr per mil. Det var ju enkelt uttryckt också ;)

12500 mil per 100kSEK i inköpsprisökning således. Då vart det bara 7-8 år innan det "lönar sig..." med en Ioniq vs Focus och det är ju klart görbart.. Synd att jag är sugen på en SR+, bara ;)
Varför sugen på en SR+ när körglädjen är av inget praktiskt värde? ;) :D
I know... :lol:
(Vänta ska jag hitta på något)

Jo, såhär: :idea:
SR+ har klart kortast leveranstid av alla elbilar jag kikat på hittills.. :roll: Så contingencyplanen innefattar också behov av att snabbt kunna införskaffa elbilen när min nuvarande rasar ihop helt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Saying Goodbye To The VW Golf

Inlägg av Walker »

mastodontfilmsmats skrev:
Walker skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
8kr per mil. Det var ju enkelt uttryckt också ;)

12500 mil per 100kSEK i inköpsprisökning således. Då vart det bara 7-8 år innan det "lönar sig..." med en Ioniq vs Focus och det är ju klart görbart.. Synd att jag är sugen på en SR+, bara ;)
Varför sugen på en SR+ när körglädjen är av inget praktiskt värde? ;) :D
I know... :lol:
(Vänta ska jag hitta på något)

Jo, såhär: :idea:
SR+ har klart kortast leveranstid av alla elbilar jag kikat på hittills.. :roll: Så contingencyplanen innefattar också behov av att snabbt kunna införskaffa elbilen när min nuvarande rasar ihop helt.
:lol: :lol: :lol: Den såg jag inte komma! Det är ju långt värre än mig i självbedrägeri!! :lol:
Grattis!!!
(Behöver jag säga att du är rökt? Frågan är inte OM du köper världens bästa bil utan NÄR.)
Mvh ”från en som gjort resan och är tvärnöjd”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar