Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av Jerker »

Eftersom detta forum är källan till all världens visdom så har jag en fråga som inte alls är relaterat till forumet. ;)

Jag råkade ut för en konstig sak igår kväll som jag aldrig har varit med om förut. Men när jag berättade detta för andra så var det fler som varit med om samma:

Jag fick ett SMS från en kompis som är på skidsemester. Han hälsade och sa att de hade det bra och så bifogade han en bild. Strax efteråt fick jag ett SMS till, nu från ett okänt nummer som helt tydligt var ett svar på samma SMS som jag hade fått.

Hur kan detta hända? Jag kollade nu på meddelandedetaljer på kompisens SMS och där står en lång lista med mottagarnummer. Så kollade jag på det SMS som felaktigt kom till mig. På det är det samma långa lista på mottagarnummer, så han har alltså svarat alla som fick detta SMS. Så kollade jag mitt svars-SMS som jag också skickade och på det står bara min kompis nummer som mottagare.

Jag har rotat runt i min SMS-klient och hittar ingen funktion "svara alla" som det finns i mailklienter. Är det så att vissa SMS-klienter har denna funktion så att man av misstag kan svara alla som fått ett SMS?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Eftersom detta forum är källan till all världens visdom så har jag en fråga som inte alls är relaterat till forumet. ;)

Jag råkade ut för en konstig sak igår kväll som jag aldrig har varit med om förut. Men när jag berättade detta för andra så var det fler som varit med om samma:

Jag fick ett SMS från en kompis som är på skidsemester. Han hälsade och sa att de hade det bra och så bifogade han en bild. Strax efteråt fick jag ett SMS till, nu från ett okänt nummer som helt tydligt var ett svar på samma SMS som jag hade fått.

Hur kan detta hända? Jag kollade nu på meddelandedetaljer på kompisens SMS och där står en lång lista med mottagarnummer. Så kollade jag på det SMS som felaktigt kom till mig. På det är det samma långa lista på mottagarnummer, så han har alltså svarat alla som fick detta SMS. Så kollade jag mitt svars-SMS som jag också skickade och på det står bara min kompis nummer som mottagare.

Jag har rotat runt i min SMS-klient och hittar ingen funktion "svara alla" som det finns i mailklienter. Är det så att vissa SMS-klienter har denna funktion så att man av misstag kan svara alla som fått ett SMS?
Har gjort samma misstag. För mig var det Samsung original sms klient. Troligen om man svarar på ett sms som var skickat som grupp sms så skickas ditt sms till alla i gruppen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Eftersom detta forum är källan till all världens visdom så har jag en fråga som inte alls är relaterat till forumet. ;)

Jag råkade ut för en konstig sak igår kväll som jag aldrig har varit med om förut. Men när jag berättade detta för andra så var det fler som varit med om samma:

Jag fick ett SMS från en kompis som är på skidsemester. Han hälsade och sa att de hade det bra och så bifogade han en bild. Strax efteråt fick jag ett SMS till, nu från ett okänt nummer som helt tydligt var ett svar på samma SMS som jag hade fått.

Hur kan detta hända? Jag kollade nu på meddelandedetaljer på kompisens SMS och där står en lång lista med mottagarnummer. Så kollade jag på det SMS som felaktigt kom till mig. På det är det samma långa lista på mottagarnummer, så han har alltså svarat alla som fick detta SMS. Så kollade jag mitt svars-SMS som jag också skickade och på det står bara min kompis nummer som mottagare.

Jag har rotat runt i min SMS-klient och hittar ingen funktion "svara alla" som det finns i mailklienter. Är det så att vissa SMS-klienter har denna funktion så att man av misstag kan svara alla som fått ett SMS?
Har gjort samma misstag. För mig var det Samsung original sms klient. Troligen om man svarar på ett sms som var skickat som grupp sms så skickas ditt sms till alla i gruppen.
OK, för mig var detta ett helt osannolikt scenario, så jag blev verkligen fundersam
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1780
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av tor-ake »

Huawei p20 har en ännu märkligare smsklient, när man får ett mms av någon skapar den automatiskt en gruppchat med en själv, plus mms-avsändaren, och svarar man i den får man ett sms av sig själv! :?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4195
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:
Eftersom detta forum är källan till all världens visdom så har jag en fråga som inte alls är relaterat till forumet. ;)

Jag råkade ut för en konstig sak igår kväll som jag aldrig har varit med om förut. Men när jag berättade detta för andra så var det fler som varit med om samma:

Jag fick ett SMS från en kompis som är på skidsemester. Han hälsade och sa att de hade det bra och så bifogade han en bild. Strax efteråt fick jag ett SMS till, nu från ett okänt nummer som helt tydligt var ett svar på samma SMS som jag hade fått.

Hur kan detta hända? Jag kollade nu på meddelandedetaljer på kompisens SMS och där står en lång lista med mottagarnummer. Så kollade jag på det SMS som felaktigt kom till mig. På det är det samma långa lista på mottagarnummer, så han har alltså svarat alla som fick detta SMS. Så kollade jag mitt svars-SMS som jag också skickade och på det står bara min kompis nummer som mottagare.

Jag har rotat runt i min SMS-klient och hittar ingen funktion "svara alla" som det finns i mailklienter. Är det så att vissa SMS-klienter har denna funktion så att man av misstag kan svara alla som fått ett SMS?
Har gjort samma misstag. För mig var det Samsung original sms klient. Troligen om man svarar på ett sms som var skickat som grupp sms så skickas ditt sms till alla i gruppen.
OK, för mig var detta ett helt osannolikt scenario, så jag blev verkligen fundersam
Ta bort meddelandet och nästa gång du ska skicka sms till din kompis knappa in hans nummer eller hämta numret från kontakter. Om du bara fortsätter att skicka sms i samma sms följd kommer du skicka grupp sms igen :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Ta bort meddelandet och nästa gång du ska skicka sms till din kompis knappa in hans nummer eller hämta numret från kontakter. Om du bara fortsätter att skicka sms i samma sms följd kommer du skicka grupp sms igen :)
Ja, alltså, i min klient var det inga problem, för den skickar inte "svara alla". Jag hittade inte ens nån möjlighet att göra det medvetet.

Jag har en OnePlus 6 och kör en klient som heter Handcent SMS.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av e5m1r »

På iphone är det tydligt vem eller vilka man svarar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av lator »

e5m1r skrev:
På iphone är det tydligt vem eller vilka man svarar
Och ofta så får man dubbla SMS när det kommer från en Iphone... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av Willerud »

90-talet ringde och ville ha tillbaka sina SMS!

Skämt åsido, SMS har varken bild eller grupp stöd i standarden. Det kom i och med MMS standarden daterad till 1998...

Imponerande att över 20 år senare så skapar det förvirring pga att det skulle vara seamless en gång i tiden. Men sen kom Apple mfl och skulle lägga sina egna tjänster ovanpå, även det helt seamless... Men med förbehållet att alla skulle var på samma ekosystem.

Ingen vill använda SMS för det är "fattigt" , men alla kan ta emot SMS, till skillnad från iMessage, Whatsapp, Telegram, Signal, mfl.

(btw, ICQ bör inte nämnas i detta sammanhanget, men nu är det gjort :lol:)
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av Jerker »

Willerud skrev:
90-talet ringde och ville ha tillbaka sina SMS!

Skämt åsido, SMS har varken bild eller grupp stöd i standarden. Det kom i och med MMS standarden daterad till 1998...

Imponerande att över 20 år senare så skapar det förvirring pga att det skulle vara seamless en gång i tiden. Men sen kom Apple mfl och skulle lägga sina egna tjänster ovanpå, även det helt seamless... Men med förbehållet att alla skulle var på samma ekosystem.

Ingen vill använda SMS för det är "fattigt" , men alla kan ta emot SMS, till skillnad från iMessage, Whatsapp, Telegram, Signal, mfl.

(btw, ICQ bör inte nämnas i detta sammanhanget, men nu är det gjort :lol:)
Jovisst, jag vet att det är MMS när det innehåller bild. Men det där sköter ju klienterna helt i bakgrunden nuförtiden så vi användare behöver inte bry oss. Google vill väl att vi inte ens ska behöva bry oss om det är SMS, MMS, mail, etc. utan vill att vi ska hantera alla typer av meddelande i samma app, men där drar jag själv en gräns och vill ha dem separat.

Det var ju en stor sak när SMS kunde vara hur långa som helst. I början kunde inte alla klienter hantera långa SMS som ett meddelande utan delade upp dem i flera. Men det var ju länge sedan det problemet fanns, så jag blev så förvånad när en en kollega kom till mig och undrade varför hennes SMS som hon hade skickat ut hade blivit uppdelat i flera hos mottagarna. Trodde inte det kunde hända 2020.

Men SMS/MMS har fortfarande ett berättigande eftersom det är det enda som garanterat alla som har en mobiltelefon kan ta emot. Andra kontaktvägar är mer personligt hur man använder. Sen finns det fortfarande de som har en mobil men ändå inte vet vad ett SMS är, men det är en annan historia...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av mati »

Blir svårt med MMS med. Jag har en kollega som vägrar bestämt att skaffa en smartphone. Han kan eventuellt ta emot SMS på sin gamla lur, men MMS går inte. Ibland känner jag då att en brevduva hade varit bättre än den där uråldriga telefonkiosken han bär omkring. :lol:
Annars tycker jag att SMS är bra. Det och e-post är det enda jag använder regelbundet. Skype kanske, men det har blivit rätt kasst sen Microsoft har lagt sina vantar på det. Sen envisas de med Teams på jobbet, men det funkar inte alls bra tycker jag. Notifieringar får jag bara ibland, det hakar upp sig, funkar inte alls osv.
Nä, SMS är beprövat och numera kostar det ju inget längre att SMS:a. Så varför krångla till det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Svara på grupp-SMS, svarar alla?

Inlägg av Jerker »

Har ett par bekanta som närmar sig 80. För några år sedan skaffade de sig mobiltelefoner och efter ett tag sade de upp den fasta telefonen. Problemet är bara att de bor långt ut i skogen och mottagningen är minst sagt opålitlig där. Så ofta går det inte att få tag på dem. De har inte kopplat in nåt mobilsvar, så SMS är enda möjligheten och så ringer de upp när de är nån stans där de har mottagning.

Internet har de inte i huset och det är väldigt stolta över. Nån mail har de inte skaffat, även om det ju är fullt möjligt nu när de har mobiler. Nu ska det bli möjlighet till fiber i området där de bor och för att det ska bli av så måste man få i princip 100% anslutning av de fast boende. Dessa två kommer inte att hoppa på de häringa nymodigheterna. Sånt trams! Att de då riskerar att hela trakten blir utan fiber ser de mer som en möjlighet.

Jag undrar varför de har el indraget i huset? Sånt trams!
Skriv svar