Är någon förvånad?
Moderator: Redaktion
Re: Är någon förvånad?
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Är någon förvånad?
jag är mest intresserad över vad personerna gjorde som tog upp till 16 sekunder med ögonen från vägen? Spelade de något spel?
Re: Är någon förvånad?
Skulle gissa ovana vid att hantera systemet. Användartestet gick säkerligen ut på att föraren skulle utföra vissa kommandon i följd, har man då aldrig använt det tidigare så måste man leta på skärmen för att hitta funktionen.OfarligTesla skrev:jag är mest intresserad över vad personerna gjorde som tog upp till 16 sekunder med ögonen från vägen? Spelade de något spel?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Är någon förvånad?
Ja men inte tar man väl ögonen från vägen i 16 sekunder för det? Man kikar snabbt på skärmen, processar informationen och kommer fram till var man ska trycka medan man tittar på vägen, trycker där och kikar snabbt på nästa skärm osv.dd88 skrev:
Skulle gissa ovana vid att hantera systemet. Användartestet gick säkerligen ut på att föraren skulle utföra vissa kommandon i följd, har man då aldrig använt det tidigare så måste man leta på skärmen för att hitta funktionen.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Är någon förvånad?
Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Re: Är någon förvånad?
Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Är någon förvånad?
Ja man tycker ju det, men kan inte komma på någon annan anledning. Tror ju inte att ett av momenten var att spela spel.OfarligTesla skrev:Ja men inte tar man väl ögonen från vägen i 16 sekunder för det? Man kikar snabbt på skärmen, processar informationen och kommer fram till var man ska trycka medan man tittar på vägen, trycker där och kikar snabbt på nästa skärm osv.dd88 skrev:
Skulle gissa ovana vid att hantera systemet. Användartestet gick säkerligen ut på att föraren skulle utföra vissa kommandon i följd, har man då aldrig använt det tidigare så måste man leta på skärmen för att hitta funktionen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Är någon förvånad?
Det är ju här som man ser nyttan av att bilen kan styra och gasa/bromsa själv.
Använder själv alltid autopiloten när jag ska pilla på skärmen för att fixa navigation eller byta musik.
Använder själv alltid autopiloten när jag ska pilla på skärmen för att fixa navigation eller byta musik.
Re: Är någon förvånad?
Jag är alltid tveksam till den här sortens "studier". Precis som nån ovan påpekade så vet vi inte hur vana testpersonerna var vid hjälpsystemen. Det som påverkar trafiksäkerheten mest är personens ålder i kombination med trafik- och körvana och omdömesförmåga. Säkrast förare är medelålders som har haft körkort länge. Yngre har sämre omdöme och kortare erfarenhet och äldre börjar få problem med syn och hörsel och får längre reaktionstid.
I fråga om hur farligt ett infotainmentsystem är beror väl främst på förarens omdömesförmåga att använda det på ett trafiksäkert sätt.
I fråga om hur farligt ett infotainmentsystem är beror väl främst på förarens omdömesförmåga att använda det på ett trafiksäkert sätt.
Re: Är någon förvånad?
Nej. Inte förvånad det minsta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Är någon förvånad?
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Är någon förvånad?
Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?dd88 skrev:Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
Re: Är någon förvånad?
Det finns mycket skit som man kan pilla med under AAheldiggrisen skrev:Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?dd88 skrev:Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
https://play.google.com/store/apps/coll ... hcXk&hl=sv
Re: Är någon förvånad?
Just android auto och Apple Carplay har ju fördelen att det ser likadant ut i varje bil, har man en gång lärt sig hur det funkar så är det ju alltid samma, oavsett vilken bil man sitter i. Det borde ju vara en fördel jämfört med inbyggda infotainmentsystem som är olika överallt. Sen är jag iofs ingen stor fan av android auto, jag har inte ens aktiverat (dvs betalat för) det i min Audi. Jag tycker inte det tillför så mycket egentligen.
Men på vilket sätt det ska vara sämre än att pilla på en vanlig bilstereo fattar jag inte. Och att påstå att det är värre än att köra drogpåverkat är ju bara trams. Även om man nu på något vis lyckas med konststycket att vara distraherad i 16 sekunder så är man ju förhoppningsvis uppmärksam igen därefter. En drogpåverkad förare är "borta" hela tiden.
Men på vilket sätt det ska vara sämre än att pilla på en vanlig bilstereo fattar jag inte. Och att påstå att det är värre än att köra drogpåverkat är ju bara trams. Även om man nu på något vis lyckas med konststycket att vara distraherad i 16 sekunder så är man ju förhoppningsvis uppmärksam igen därefter. En drogpåverkad förare är "borta" hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är någon förvånad?
Jag har provat en modern Volvo ett fåtal gånger och alltid blivit tvungen att stanna när jag ska byta musik eller liknande för att inte tala om navigeringen.
Detta trots att många säger att Volvo är så enkla att sköta jämfört med en skärm.
Så vana är nog den största variabeln i en sådan här bedömning.
Detta trots att många säger att Volvo är så enkla att sköta jämfört med en skärm.
Så vana är nog den största variabeln i en sådan här bedömning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Är någon förvånad?
Känner inte så väl till AA, men använder Apple’s motsvarighet varje dag.nek0 skrev:Det finns mycket skit som man kan pilla med under AAheldiggrisen skrev:Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?dd88 skrev:Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade påheldiggrisen skrev:Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
https://play.google.com/store/apps/coll ... hcXk&hl=sv
Kartor, motsvarande välprövat analog metod får vara vägkarta/kartbok
Ljudböcker/podsändningar motsvarar cd/kasettband/radio
Nätradio motsvarar vanliga radion
Spotify motsvarar cd/kasettband
Mobiltelefon, har vi jo haft ganska länge och jag ponerar att handsfri kopplat till bilens ljudsystem är bättre än att sitta med luren till öret.
Något annat använder jag inte carplay till, och jag undrar fortfarande vilka välprovade alternativ som finns som säkrare alternativ till den nya teknologin.
Det är jo också hur man använder sig av hjälpmedel som spelar in, kör man rakt fram i motorvägshastighet i 16 sekunder utan att se upp,
Re: Är någon förvånad?
I volvon sköter man ju allt med en skärm och jag håller med, det är inte den bästa lösningen.Pontus skrev:Jag har provat en modern Volvo ett fåtal gånger och alltid blivit tvungen att stanna när jag ska byta musik eller liknande för att inte tala om navigeringen.
Detta trots att många säger att Volvo är så enkla att sköta jämfört med en skärm.
Så vana är nog den största variabeln i en sådan här bedömning.
Telefonen kan man sköta från ratten så det fungerar betydligt bättre.
Re: Är någon förvånad?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Är någon förvånad?
Röstkommandon och smarta röstknappar är helt rätt. HUD är dock mer ett distraktionsmoment i rutan.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Re: Är någon förvånad?
Skaffade en programmerbar fjärrkontroll med touch-skärm för många år sedan. Då blev det väldigt uppenbart att gammel-fjärren till TV:N med knappar var överlägsen. I mörkret vet man ju t.ex. att 3:e knappen från vänster är volym +. En touch-skärm måste man titta på.
Model S P85DL+
Re: Är någon förvånad?
Man kommer inte ifrån att man behöver visuell feedback i vissa lägen, där är HUD i mina ögon överlägset, men som mycket annat en smaksak.hooked skrev:Röstkommandon och smarta röstknappar är helt rätt. HUD är dock mer ett distraktionsmoment i rutan.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Är någon förvånad?
Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Re: Är någon förvånad?
Fast många röststyrningar slutar fungera i Volvon när du använder carplay, du kan inte använda Nav förutom i stora skärmen och ringa via rattknapparna fungerar ju inte heller.heldiggrisen skrev:Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.dd88 skrev:En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.hooked skrev:Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?dd88 skrev:Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Carplay är bra för bilar utan några andra funktioner. Typ i våran Skoda.
Re: Är någon förvånad?
Knappar är verkligen inte att förkasta. I Golfen är klimatreglaget på det klassiska sättet, dvs vanliga vred som klickar. Man behöver aldrig sänka blicken för att ändra temperaturen. Fint. Jag gillar det.mans71 skrev:Skaffade en programmerbar fjärrkontroll med touch-skärm för många år sedan. Då blev det väldigt uppenbart att gammel-fjärren till TV:N med knappar var överlägsen. I mörkret vet man ju t.ex. att 3:e knappen från vänster är volym +. En touch-skärm måste man titta på.
I e-tron är det pekskärmsbaserat. Det ser häftigare ut, men det går inte att klicka på temperaturväljaren utan att titta på den. Visst, naturligtvis har den röststyrning. Och den funkar till och med. Men använder jag den? Nej, aldrig. Det känns urfånigt att säga till bilen att den ska sänka temperaturen. Och just i det ögonblicket kommer jag inte ens ihåg att man kan göra så. Det är inte intutivt att prata med en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14