Är någon förvånad?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Walker »

Nej. Inte förvånad det minsta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av heldiggrisen »

dd88 skrev:
heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade på :roll:
Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av nek0 »

heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade på :roll:
Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
Det finns mycket skit som man kan pilla med under AA
https://play.google.com/store/apps/coll ... hcXk&hl=sv
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av mati »

Just android auto och Apple Carplay har ju fördelen att det ser likadant ut i varje bil, har man en gång lärt sig hur det funkar så är det ju alltid samma, oavsett vilken bil man sitter i. Det borde ju vara en fördel jämfört med inbyggda infotainmentsystem som är olika överallt. Sen är jag iofs ingen stor fan av android auto, jag har inte ens aktiverat (dvs betalat för) det i min Audi. Jag tycker inte det tillför så mycket egentligen.
Men på vilket sätt det ska vara sämre än att pilla på en vanlig bilstereo fattar jag inte. Och att påstå att det är värre än att köra drogpåverkat är ju bara trams. Även om man nu på något vis lyckas med konststycket att vara distraherad i 16 sekunder så är man ju förhoppningsvis uppmärksam igen därefter. En drogpåverkad förare är "borta" hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Pontus »

Jag har provat en modern Volvo ett fåtal gånger och alltid blivit tvungen att stanna när jag ska byta musik eller liknande för att inte tala om navigeringen.
Detta trots att många säger att Volvo är så enkla att sköta jämfört med en skärm.
Så vana är nog den största variabeln i en sådan här bedömning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av heldiggrisen »

nek0 skrev:
heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är den väl beprövade? Kartboken i passagersätet bredvid dig? Kolla efter skylten?
Hade varit roligt att jämföra med en person som fick i uppgifts att navigera samma sträckan utan e-kartor.
Vi vet jo också att fippla med kasettband eller cd skivor för att byta musik var lik den säkra död på 70-80 och 90 talet.
Inte att pilla hejvillt med infotainmentsystem jag menar, men lagom är bäst, och syntetisk ”första avfart till höger” måste jo vara bättre än 1:50000 kartan i knät?
Ja precis, en kartbok var precis vad jag syftade på :roll:
Ok. Vad syftade du på som var den välprövda motsvarigheten till android auto/Apple carplay?
Jag nämnde audio och kartor, vad finns kvar?
Det finns mycket skit som man kan pilla med under AA
https://play.google.com/store/apps/coll ... hcXk&hl=sv
Känner inte så väl till AA, men använder Apple’s motsvarighet varje dag.
Kartor, motsvarande välprövat analog metod får vara vägkarta/kartbok
Ljudböcker/podsändningar motsvarar cd/kasettband/radio
Nätradio motsvarar vanliga radion
Spotify motsvarar cd/kasettband
Mobiltelefon, har vi jo haft ganska länge och jag ponerar att handsfri kopplat till bilens ljudsystem är bättre än att sitta med luren till öret.
Något annat använder jag inte carplay till, och jag undrar fortfarande vilka välprovade alternativ som finns som säkrare alternativ till den nya teknologin.
Det är jo också hur man använder sig av hjälpmedel som spelar in, kör man rakt fram i motorvägshastighet i 16 sekunder utan att se upp, är man dum i huvudet, påverkar det reaktionsförmågan oavsett om man läser karta eller pillar på gps’en.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Jag har provat en modern Volvo ett fåtal gånger och alltid blivit tvungen att stanna när jag ska byta musik eller liknande för att inte tala om navigeringen.
Detta trots att många säger att Volvo är så enkla att sköta jämfört med en skärm.
Så vana är nog den största variabeln i en sådan här bedömning.
I volvon sköter man ju allt med en skärm och jag håller med, det är inte den bästa lösningen.
Telefonen kan man sköta från ratten så det fungerar betydligt bättre.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
hooked skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.
Röstkommandon och smarta röstknappar är helt rätt. HUD är dock mer ett distraktionsmoment i rutan.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av mans71 »

Skaffade en programmerbar fjärrkontroll med touch-skärm för många år sedan. Då blev det väldigt uppenbart att gammel-fjärren till TV:N med knappar var överlägsen. I mörkret vet man ju t.ex. att 3:e knappen från vänster är volym +. En touch-skärm måste man titta på.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
dd88 skrev:
hooked skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.
Röstkommandon och smarta röstknappar är helt rätt. HUD är dock mer ett distraktionsmoment i rutan.
Man kommer inte ifrån att man behöver visuell feedback i vissa lägen, där är HUD i mina ögon överlägset, men som mycket annat en smaksak.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av heldiggrisen »

dd88 skrev:
hooked skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.
Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Stevvee »

heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
hooked skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.
Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Fast många röststyrningar slutar fungera i Volvon när du använder carplay, du kan inte använda Nav förutom i stora skärmen och ringa via rattknapparna fungerar ju inte heller.

Carplay är bra för bilar utan några andra funktioner. Typ i våran Skoda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Skaffade en programmerbar fjärrkontroll med touch-skärm för många år sedan. Då blev det väldigt uppenbart att gammel-fjärren till TV:N med knappar var överlägsen. I mörkret vet man ju t.ex. att 3:e knappen från vänster är volym +. En touch-skärm måste man titta på.
Knappar är verkligen inte att förkasta. I Golfen är klimatreglaget på det klassiska sättet, dvs vanliga vred som klickar. Man behöver aldrig sänka blicken för att ändra temperaturen. Fint. Jag gillar det.
I e-tron är det pekskärmsbaserat. Det ser häftigare ut, men det går inte att klicka på temperaturväljaren utan att titta på den. Visst, naturligtvis har den röststyrning. Och den funkar till och med. Men använder jag den? Nej, aldrig. Det känns urfånigt att säga till bilen att den ska sänka temperaturen. Och just i det ögonblicket kommer jag inte ens ihåg att man kan göra så. Det är inte intutivt att prata med en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av taliz »

Iom automatisk luftkonditionering så slipper man ju ändra.
Set it and forget it.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av heldiggrisen »

Stevvee skrev:
heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
hooked skrev:
dd88 skrev:
Nej inte alls, ett typexempel där ny teknik nödvändigtvis inte är bättre än väl beprövad.
Vad är i din värld exempel på något väl beprövat som skulle vara bättre? En orgien av knappar (med symboler och förkortningar som ingen förstår) placerade på olika ställen i bilen?
En kombination av röstkommandon, reglage på ratten och HUD.
Lite som Apple CarPlay i min Volvo? Förutom Hud då, det har jag inte.
Lär man sig först tekniken bakom hur knappen, röstkommando etc fungerar, så tror jag det är samma vad man använder, men fördelen med just Apple Carplay och AA är att det fungerar likt oavsett bilmodell.
Hyrde Peugeot 208 nyligen, kopplade in iPhone via USB och ACP gick igång med samma interface som min Volvo, inga nya knappar och röstkommandon att lära sig. Hur kan det vara sämre?
Om jag sätter en person bakom ratten som aldrig har använt knappar på ratten, röstkommandon eller HUD, så är jag överbevisat att vi kommer att se exakt samma försämrade reaktionstider. Det är inte tekniken i sig som är problemet, det är hur man använder den och hur van man är.
Fast många röststyrningar slutar fungera i Volvon när du använder carplay, du kan inte använda Nav förutom i stora skärmen och ringa via rattknapparna fungerar ju inte heller.

Carplay är bra för bilar utan några andra funktioner. Typ i våran Skoda.
Siri finns kvar som röststyrning i ACP, så jag kan kommunicera med telefonen/ACP, men inte bilen.
Jag gör nu, efter några månader med bilen, de allra flesta knapptryck på sensus i ”blinde”, om jag måste fippla, så har jag pilot assist.
Om man, som jag tror testen har gjort, aldrig har pillat i AA eller ACP innan, så kommer det jo självklart påverka reaktionsförmågan om man inte använder sunt förnuft. Vem kollar inte framåt på 16 sekunder? Det är jo vansinne och inte förankrat i verkligheten als.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av LarsL »

Jag kommer ihåg att jag vart väldigt distraherad av Mercedes infotainmentsystem när jag först skaffade den bilen. Det blev så illa att jag fick bestämma mig för att inte försöka byta låt/media eller söka adresser medan jag körde, det var helt enkelt för svårt och tog för mycket koncentration. Det jag menar är att det beror väldigt mycket på hur komplicerat systemet är och hur ovan man är vid det. Teslas system är ju intuitivt på ett helt annat sätt och det är inte alls lika lätt att fastna i det. Riken med Tesla är ju att det kan bli väl intressant kanske? Men det har jag lättare för att slita mig ifrån än saker jag inte förstår.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
mans71 skrev:
En touch-skärm måste man titta på.
Knappar är verkligen inte att förkasta.
Jag har fortfarande inte förlåtit mobiltelefontillverkarna för att de tog bort de fysiska tangentborden från mobiltelefoner.

Och jag är helt övertygad om att de bryr sig. De ligger säkert vakna hela nätterna i olust över att ha hamnat i onåd hos mig. (Så slapp nån annan att skriva det.)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
mans71 skrev:
En touch-skärm måste man titta på.
Knappar är verkligen inte att förkasta.
Jag har fortfarande inte förlåtit mobiltelefontillverkarna för att de tog bort de fysiska tangentborden från mobiltelefoner.

Och jag är helt övertygad om att de bryr sig. De ligger säkert vakna hela nätterna i olust över att ha hamnat i onåd hos mig. (Så slapp nån annan att skriva det.)
Min sista (senaste?) med några knappar är en HTC Hero, den har iaf några knappar med bl.a. lägga på-knapp,
jag gillar det verkligen! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Iom automatisk luftkonditionering så slipper man ju ändra.
Set it and forget it.
Möjligt, men jag vill ändå ibland öka eller sänka temperaturen. Även om bilen kanske håller samma temp så har jag olika preferenser beroende på hur jag känner mig. När det är kallt ute och jag fryser vill jag ha det gött och varmt initialt, men efter en stund så blir det för mycket och då får man ändra igen osv. Jag ändrar temperaturen ganska ofta faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Min sista (senaste?) med några knappar är en HTC Hero, den har iaf några knappar med bl.a. lägga på-knapp,
jag gillar det verkligen! :)
Den hade jag också. Scroll-knappen var najs. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Jerker »

Den senaste jag hade med fysiskt tangentbord var Nokias sista dödsryckning N900. Det var en alldeles utmärkt smartphone med Linux som bas och man kunde själv starta en kommandotolk och komma åt operativsystemet. Det utskjutbara tangentbordet var suveränt.
Nokia N900.png
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Jag har fortfarande inte förlåtit mobiltelefontillverkarna för att de tog bort de fysiska tangentborden från mobiltelefoner.
"[The iPhone] doesn't appeal to business customers because it doesn't have a keyboard"
Steve Ballmer 2007, från denna klassiker:



Jag måste säga att jag tycker iPhones e-post fungerade bättre än de "smartphones" jag hade innan dess, trots att de senare hade fysiskt tangentbord.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är någon förvånad?

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
"[The iPhone] doesn't appeal to business customers because it doesn't have a keyboard"
Steve Ballmer 2007, från denna klassiker:
Han hade ju rätt! :D
Skriv svar