Fjärrchaufför, nytt yrke

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av Zalman3 »

Självkörande fordon tror jag under överskådlig framtid behöver stöd av fjärrchaufförer, för att klara komplicerade förhållanden.
Tror att 5G är ett villkor för att det ska fungera.

Fjärrchaufför − ny yrkesroll i gränslandet mellan människa och maskin

Företaget Einride rekryterar nu fjärrchaufförer till sina delvis självkörande lastbilar. Det innebär att en helt ny yrkesgrupp utvecklas i samarbete med ingenjörer.
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarria ... in-6991424
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av themax »

Bild

Jag har kört den och har C-kort. Undrar om jag är direktkvalificerad? :-D
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av Zalman3 »

Hur kändes den att köra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:
Hur kändes den att köra?
Det var ju inte mycket till fordonskänsla - de har dock funderat på möjlighet till haptisk feedback och då skulle det nog vara mer likt riktigt fordon. Men man får ändå upplevelsen att det är en lastbil man kör.

Som det står i artikeln får de inte köra fortare än 5 km/h, och det var samma när jag körde den från Barcelona (där Pod fanns i Borås). Total latens var ungefär 100 ms, varav drygt hälften var från kamerorna på lastbilen, <10 ms från 5G-nätet och resten på avståndet mellan Barcelona och Borås, skärmar och annat.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av TiborBlomhall »

5 km/h :shock: :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av themax »

TiborBlomhall skrev:
5 km/h :shock: :lol:
Precis. Vilket innebär att jag under överskådlig tid inte kommer rekommendera någon att betal för FSD på sin Tesla. Politikers fäbless för regelkrångel kan inte med tillräcklig emfas understrykas ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av p1457 »

Jag trodde först att du kört den från Barcelona till Borås i 5 km/h, men sen läste jag igen :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av themax »

p1457 skrev:
Jag trodde först att du kört den från Barcelona till Borås i 5 km/h, men sen läste jag igen :lol:
Då hade jag förmodligen suttit där än ... :lol:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Dzena
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 mar 2020 11:05

Re: Fjärrchaufför, nytt yrke

Inlägg av Dzena »

Jag vet att företaget https://frakttransport.se hittills har avbrutit sin verksamhet på grund av hotet om koronaviruset, men hur många har hört planer på att återvända med brus. Distribuerar information om att de letar efter nya anställda för att lösa in förlorad tid och vinst. Så om du planerar för framtiden och vill ha ett säkert jobb, föreslår jag att du försöker kontakta dem
Skriv svar