Biggest Winter Range Test Ever
Moderator: Redaktion
Biggest Winter Range Test Ever
Mycket intressant test
Edit
Lite mer om testet
https://insideevs.com/news/404632/winte ... d-weather/
Edit
Lite mer om testet
https://insideevs.com/news/404632/winte ... d-weather/
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Tycker tyvärr de gjorde det ganska klantigt. Blir väldigt orealistiskt att utgå ifrån kall bil. Ska man ut på långresa ser man givetvis till att ladda och förvärma innan. Vid varje laddstopp får man sedan värmning av batteri "på köpet".
Ger bara de som sprider myten om ett jättetapp i räckvidd på vintern vatten på sin kvarn, trots att mycket av det i praktiken beror på dåligt handhavande.
Ger bara de som sprider myten om ett jättetapp i räckvidd på vintern vatten på sin kvarn, trots att mycket av det i praktiken beror på dåligt handhavande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
+1Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Finns ju flera bilar som presterar helt ok i testet, så förstår inte varför man skulle få kalla fötter av detta?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Är det otänkbart att någon måste köra med kall bil från Oslo till Hafjell?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Tycker själv att testet är hur bra som helst. 20 bilar med samma förutsättningar kan inte bättre visa hur bilarna är. Till exempel så skryter Tesla om Model 3 snabbladdningen . På papperet snabbast i verkligheten verkar det inte vara så. Varför ska vi inte få veta det?
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Visst är värmepump bra, men den fungerar väl bäst ner till ca -10 till -15 grader.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Här i Norrland när det sjunker till -25 till -35 grader fungerar värmepumpen inte alls.
Och då är räckvidden som kortast, och behovet som störst.
När är då räckvidden ett problem?
För mig är det då det är -25 eller kallare, tycker ändå att min S75D utan värmepump har hyfsad räckvidd, även vis sträng kyla.
Har kört Umeå-Lycksele vid -24, gjorde ett jobb, värmde bilen, åkte hem, fick en räckvidd på ca 31mil.
Tycker att jag mauellt ska kunna slå på bilens batterivärmare, så att jag har ett batteritemp på +30 grader vid avfärd i sträng kyla.
Givetsvis vill jag även ha en batteritempmätare.
Jag styr laddningen när jag bor på hotell så att jag laddar just innan avfärd, för att värma batteriet, men kan inte garantera att batteriet håller +30 grader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Biggest Winter Range Test Ever
En Tesla vann så det var inte poängen. Poängen var som sagt att testet inte har någon relevans. Att utgå ifrån att folk är inkompetenta är inte rimligt. Ska man göra det så kan vi börja mäta bränsleförbrukning i fossilbilar om de enbart körs på ettans växel, eller med vindfång på taket (alla hade samma förutsättningar, eller hur?). Du har ingen elbil... Att testa utifrån hur det ser ut för folk som inte har elbil och saknar kunskap hur de ska användas har återigen extremt liten relevans.nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Varenda bil presterar sämre än vad de gör i verkligheten. Liksom om man hade gjort hela testet i motvind...dd88 skrev:Finns ju flera bilar som presterar helt ok i testet, så förstår inte varför man skulle få kalla fötter av detta?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Nej det är inte otänkbart, bara väldigt icke-representativt. Det är inte otänkbart att någon kör med dåligt lufttryck i däcken heller, men att göra ett test utifrån att folk har dålig koll är såklart meningslöst.nek0 skrev:Är det otänkbart att någon måste köra med kall bil från Oslo till Hafjell?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.Legato skrev:"Lika mycket verklighet" är det absolut inte.dd88 skrev:Givetvis så hade ett test med båda infallsvinklar varit det bästa, men man kommer inte ifrån att ouppvärmt batteri är lika mycket verklighet som uppvärmt, beror helt på vilka förutsättningar man har innan avfärd.
Att enbart testa ett uppvärmt batteri hade inte heller varit rätt.
1.) Den överlägsna majoriteten av elbilsägare har tillgång till laddning.
2.) Långresor består sällan av att köra från "fullt till tomt", det innehåller oftast en eller flera laddpauser. Vid en sådan laddpaus får man automatiskt uppvärmt batteri.
IMO är det långt mer relevant att testa på det sätt den stora majoriteten faktiskt använder sin bil. Man skulle kunna ha ett kompletterande test med kalla batterier, men det har inte alls samma relevans/tyngd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Tycker själv att testet är hur bra som helst. 20 bilar med samma förutsättningar kan inte bättre visa hur bilarna är. Till exempel så skryter Tesla om Model 3 snabbladdningen . På papperet snabbast i verkligheten verkar det inte vara så. Varför ska vi inte få veta det?
Snabbladdning? De laddar ju inte överhuvudtaget i detta test, vilket som sagt är ett av felen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Hyundai Kona förbrukade under 10% mer . Det kan man tillskriva värmesystemet
E-niro som är nästan samma bil överbefolkade nästan 20%
E-niro som är nästan samma bil överbefolkade nästan 20%
Re: Biggest Winter Range Test Ever
nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Tycker ändå att det fanns lite matnyttigt att hämta, finns ju exempel på bilar i testet som har lika bra/dålig range och laddhastighet som i andra tester som utförs under bättre förhållanden.Legato skrev:Varenda bil presterar sämre än vad de gör i verkligheten. Liksom om man hade gjort hela testet i motvind...dd88 skrev:Finns ju flera bilar som presterar helt ok i testet, så förstår inte varför man skulle få kalla fötter av detta?Legato skrev:För fossilbranschen är det såklart en dröm om man gör tester med "sämst möjliga förutsättningar", som ger en bild av räckvidden som inte överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten. Tycker det är på samma nivå som att göra testet i motvind, i uppförsbacke eller med dåligt lufttryck i däcken.dd88 skrev:
Det är inget påtvingat ”hitta på”-scenario, utan det finns en mängd anledningar till att batteriet kan vara kallt vid avfärd.
Tycker det är tydligt att testet går ut på att ge bilarna sämsta rimliga förutsättningar, om bilarna som är byggda för att hantera situationen ska anpassas till de sämre modellerna i testet så är ju hela testet onödigt.
Model Y kommer ju med värmepump, hade den varit med här så hade den förmodligen legat i topp.
Tester som visar hur bilar presterar under bästa möjliga förutsättningar i dåligt väder finns redan, tycker detta var intressant just pga att man inte försöker påverka resultatet till det bättre.
Sen om denna typen av information ska vara ”hemlig” är ju ett annat problem, alla korten på bordet är alltid bäst ur konsumentsynpunkt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
nek0 skrev:Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Jaha, vilken bil hade actual range på längre än 469,8 km då? De vägar jag kör på har längder räknade i km, inte i procent. Relativ räckvidd är alltså värdelös. Relativt med vad?
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Intressant är att det är så stor skillnad på KIA och Hyundai på vintern.
De har samma drivlina och nästan samma WLTP.
Hyundai Kona
wltp 449km
Vinter 405,5km
KIA e-niro
wltp 455km
vinter 360,3km
De har samma drivlina och nästan samma WLTP.
Hyundai Kona
wltp 449km
Vinter 405,5km
KIA e-niro
wltp 455km
vinter 360,3km
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längstVerdi skrev:nek0 skrev:Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Jaha, vilken bil hade actual range på längre än 469,8 km då? De vägar jag kör på har längder räknade i km, inte i procent. Relativ räckvidd är alltså värdelös. Relativt med vad?
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Skrev innan om det. Helt sjukt att det skiljer så mycket mellan domZalman3 skrev:Intressant är att det är så stor skillnad på KIA och Hyundai på vintern.
De har samma drivlina och nästan samma WLTP.
Hyundai Kona
wltp 449km
Vinter 405,5km
KIA e-niro
wltp 455km
vinter 360,3km
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Tydligen så har Hyundai typat om Kona.nek0 skrev:Skrev innan om det. Helt sjukt att det skiljer så mycket mellan domZalman3 skrev:Intressant är att det är så stor skillnad på KIA och Hyundai på vintern.
De har samma drivlina och nästan samma WLTP.
Hyundai Kona
wltp 449km
Vinter 405,5km
KIA e-niro
wltp 455km
vinter 360,3km
Kod: Markera allt
Nu får Hyundai Kona Electric en utökad räckvidd, det skriver Hyundais norska PR-chef i ett pressmeddelande. Elbiens räckvidd på 449 kilometer utökas därmed till 484 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Biggest Winter Range Test Ever
Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Men det har ju å andrasidan motorblaskor gjort historiskt. Minns nått test där tex AMS körde ner i Europa med ett gäng dieselbilar när det började bli mode. Nån passat kom 140 mil eller nått, "wow".
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Men det har ju å andrasidan motorblaskor gjort historiskt. Minns nått test där tex AMS körde ner i Europa med ett gäng dieselbilar när det började bli mode. Nån passat kom 140 mil eller nått, "wow".
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.