Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förmånsvärde över månadsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Förmånsvärde över månadsskifte

Inläggav Teslaägare Walker » 25 mar 2020 18:47

Jo..... det har ju skrivits m a s s o r i detta ämne på en uppsjö av trådar. Varför då en ny? Enkelt: jag är en nolla på (även) detta och vet inte var jag ska pilla in mitt inlägg.
Egentligen berör det inte mig eftersom jag pyntade min privat, kontant. Men jag fick en idé. Problemet är ju att Tesla vill leverera INNAN månaden är slut och ni som leasar vill hämta EFTER att månaden tar slut för att inte åka på förmånsbeskattning för en hel månad p.g.a en eller två dagar. Har jag förstått det rätt?
Då tänker jag så här: Tesla registrerar in den den sista mars men man hämtar ut den 1 april. De har fått leverera i Q1 men eftersom du då med datumet på leveransbeskedet kan bevisa att du inte kunnat nyttja bilen under mars bör du kunna klara dig från beskattningen (även om bilen rent formellt varit inregistrerad på dig redan i mars)
Skulle inte det funka?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 25 mar 2020 18:52

Ingen expert, men för att att Tesla skall räkna det som leverans måste de registrera bilen på den nya köparen och betalning ske. Sedan att köparen inte hämtar ut den förrän x antal efter det tror jag inte har någon betydelse. Men som sagt ingen expert.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, preliminär leverans 2019-09-16 via mail. SMS 2019-09-04 om schemalagd leverans den 23/9 Trosta. Levererad 23/9 kl 17.00.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav Teslaägare Walker » 25 mar 2020 19:15

ChristerSjo skrev:Ingen expert, men för att att Tesla skall räkna det som leverans måste de registrera bilen på den nya köparen och betalning ske. Sedan att köparen inte hämtar ut den förrän x antal efter det tror jag inte har någon betydelse. Men som sagt ingen expert.

Nja.... jag har uppfattat det som att du klarar dig från beskattning om du kan bevisa att du inte haft tillgång till bilen under månaden. Om den då levereras efterkommande månad borde funka.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 25 mar 2020 19:44

Efter som ägarbyttet är skett så har du väll tillgången till den om jag nu får leka skattemyndighet och tänka som dom. ;)
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, preliminär leverans 2019-09-16 via mail. SMS 2019-09-04 om schemalagd leverans den 23/9 Trosta. Levererad 23/9 kl 17.00.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav elbilist mati » 26 mar 2020 07:54

Har du inte haft tillgång till bilen så behöver du inte betala förmånsskatt. Problemet är hur du ska bevisa det.
När jag sålde min Tesla så stod den efter månadsskiftet fortfarande registrerad i mitt namn, men jag hade lämnat den hos bilhandlaren några dagar innan. Jag hade alltså ingen tillgång till bilen längre och slapp betala förmånsskatt för ytterligare en månad. Det räcker i princip att i det här fallet bilhandlaren kan intyga att jag inte hade tillgång till bilen. Det borde ju på samma sätt gälla en ny bil som man hämtar ut först efter månadsskiftet. Huruvida Tesla skulle gå med på detta är en annan femma.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Alfred » 26 mar 2020 07:59

Jag hämtade precis innan månadsskifte och lämnade in för wrap till början på nästa månad. Därmed inte tillgång till bilen vilket dock var riktigt jobbigt när man vill känna och klämma på den som mest.

Men det antar jag att OP kan stå ut med? :)
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 26 mar 2020 08:46

För alla som är egenföretagare är väl inte detta något problem så länge ni tror att ni har torrt på fötterna och några papper ifall skattemyndigheten skulle vilja se något (vilket jag antar är sällan). Det är nog helt klart ett mycket större problem för de som jobbar på stora företag där ekonomiavdelningen inte ser någon vinst med att hålla på att krångla utan det är mycket lättare och säkrare att bara säga "vi håller oss till reglerna" så som vi tolkar dom.
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare tor-ake » 26 mar 2020 13:21

Som småföretagare är man lagom kaxig när det där brevet i fönsterkuvert kommer och det står ungefär som följer:

"Vi genomför nu granskning si och så, vänligen skicka in bokföringen från föregående räkenskapsår månad xyz till adressen nedan"

När de gjorde en granskning av dokumentationskravet för mitt företag hade de ungefär en A4-sida med "rekommendationer" om hur jag borde bättra mig :? Just den granskningen hade dock inget att göra med avdragsrätt eller de anställdas skatter, men de visade att de har tummen i ögat på oss.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 26 mar 2020 13:39

Finns ju olika teorier kring detta, och hur man undviker att hamna i SKVs kikarsikte. En kollega till mig kör stenhårt med en lön som ligger en bra bit över brytpunkten för statlig skatt. Han menar på att SKV då inte bryr sig eftersom han helt uppenbart inte försöker undvika betala skatt. Kan ju vara så.
Själv ligger jag milsvid under gränsen för statlig skatt. Och enligt samma teori borde SKV ju då tycka att det är ingen idé för mig att fiffla, just eftersom jag aldrig skulle komma över brytpunkten i alla fall. De som ligger precis vid brytpunkten är kanske mest intressanta att titta närmare på.
Det kanske är så. Jag har ingen aning vilka kriterier de tillämpar. Bäst att sköta sig i den mån det går. Att de sen kanske hittar på en massa godtyckliga regler bara för att de vill vara besvärliga kan man inte göra så mycket åt i alla fall.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Pontus » 26 mar 2020 13:54

Det är väl lika bra att sköta sig och inte utmana för mycket. Som egenföretagare har man ju ändå bra förmåner. Jag räknade på det förut och skulle jag få samma pengar som jag får idag men kunna fakturera dom till ett eget bolag och ta ut pengarna där ifrån så skulle jag få 20% mer kvar efter skatt bara genom att fördela lönen på mig och min sambo samt använda utdelning allt annat samma. Att få drygt 100 tkr per år för en del pappersarbete kanske vore något.
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Nästa

Återgå till Övrigt