Förmånsvärde över månadsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Walker »

Jo..... det har ju skrivits m a s s o r i detta ämne på en uppsjö av trådar. Varför då en ny? Enkelt: jag är en nolla på (även) detta och vet inte var jag ska pilla in mitt inlägg.
Egentligen berör det inte mig eftersom jag pyntade min privat, kontant. Men jag fick en idé. Problemet är ju att Tesla vill leverera INNAN månaden är slut och ni som leasar vill hämta EFTER att månaden tar slut för att inte åka på förmånsbeskattning för en hel månad p.g.a en eller två dagar. Har jag förstått det rätt?
Då tänker jag så här: Tesla registrerar in den den sista mars men man hämtar ut den 1 april. De har fått leverera i Q1 men eftersom du då med datumet på leveransbeskedet kan bevisa att du inte kunnat nyttja bilen under mars bör du kunna klara dig från beskattningen (även om bilen rent formellt varit inregistrerad på dig redan i mars)
Skulle inte det funka?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av ChristerSjo »

Ingen expert, men för att att Tesla skall räkna det som leverans måste de registrera bilen på den nya köparen och betalning ske. Sedan att köparen inte hämtar ut den förrän x antal efter det tror jag inte har någon betydelse. Men som sagt ingen expert.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Walker »

ChristerSjo skrev:
Ingen expert, men för att att Tesla skall räkna det som leverans måste de registrera bilen på den nya köparen och betalning ske. Sedan att köparen inte hämtar ut den förrän x antal efter det tror jag inte har någon betydelse. Men som sagt ingen expert.
Nja.... jag har uppfattat det som att du klarar dig från beskattning om du kan bevisa att du inte haft tillgång till bilen under månaden. Om den då levereras efterkommande månad borde funka.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av ChristerSjo »

Efter som ägarbyttet är skett så har du väll tillgången till den om jag nu får leka skattemyndighet och tänka som dom. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av mati »

Har du inte haft tillgång till bilen så behöver du inte betala förmånsskatt. Problemet är hur du ska bevisa det.
När jag sålde min Tesla så stod den efter månadsskiftet fortfarande registrerad i mitt namn, men jag hade lämnat den hos bilhandlaren några dagar innan. Jag hade alltså ingen tillgång till bilen längre och slapp betala förmånsskatt för ytterligare en månad. Det räcker i princip att i det här fallet bilhandlaren kan intyga att jag inte hade tillgång till bilen. Det borde ju på samma sätt gälla en ny bil som man hämtar ut först efter månadsskiftet. Huruvida Tesla skulle gå med på detta är en annan femma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Alfred »

Jag hämtade precis innan månadsskifte och lämnade in för wrap till början på nästa månad. Därmed inte tillgång till bilen vilket dock var riktigt jobbigt när man vill känna och klämma på den som mest.

Men det antar jag att OP kan stå ut med? :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Pontus »

För alla som är egenföretagare är väl inte detta något problem så länge ni tror att ni har torrt på fötterna och några papper ifall skattemyndigheten skulle vilja se något (vilket jag antar är sällan). Det är nog helt klart ett mycket större problem för de som jobbar på stora företag där ekonomiavdelningen inte ser någon vinst med att hålla på att krångla utan det är mycket lättare och säkrare att bara säga "vi håller oss till reglerna" så som vi tolkar dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av tor-ake »

Som småföretagare är man lagom kaxig när det där brevet i fönsterkuvert kommer och det står ungefär som följer:

"Vi genomför nu granskning si och så, vänligen skicka in bokföringen från föregående räkenskapsår månad xyz till adressen nedan"

När de gjorde en granskning av dokumentationskravet för mitt företag hade de ungefär en A4-sida med "rekommendationer" om hur jag borde bättra mig :? Just den granskningen hade dock inget att göra med avdragsrätt eller de anställdas skatter, men de visade att de har tummen i ögat på oss.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av mati »

Finns ju olika teorier kring detta, och hur man undviker att hamna i SKVs kikarsikte. En kollega till mig kör stenhårt med en lön som ligger en bra bit över brytpunkten för statlig skatt. Han menar på att SKV då inte bryr sig eftersom han helt uppenbart inte försöker undvika betala skatt. Kan ju vara så.
Själv ligger jag milsvid under gränsen för statlig skatt. Och enligt samma teori borde SKV ju då tycka att det är ingen idé för mig att fiffla, just eftersom jag aldrig skulle komma över brytpunkten i alla fall. De som ligger precis vid brytpunkten är kanske mest intressanta att titta närmare på.
Det kanske är så. Jag har ingen aning vilka kriterier de tillämpar. Bäst att sköta sig i den mån det går. Att de sen kanske hittar på en massa godtyckliga regler bara för att de vill vara besvärliga kan man inte göra så mycket åt i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Pontus »

Det är väl lika bra att sköta sig och inte utmana för mycket. Som egenföretagare har man ju ändå bra förmåner. Jag räknade på det förut och skulle jag få samma pengar som jag får idag men kunna fakturera dom till ett eget bolag och ta ut pengarna där ifrån så skulle jag få 20% mer kvar efter skatt bara genom att fördela lönen på mig och min sambo samt använda utdelning allt annat samma. Att få drygt 100 tkr per år för en del pappersarbete kanske vore något.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av tor-ake »

App app app. Man får bara betala marknadsmässig ersättning till sin närstående.

Vilket i sig är trickigt. Hur mycket får jag t.ex. avlöna min fru för att sköta löpande bokföring, fakturering och betalningar? Får jag betala motsvarande en deltid för en ekonomiassistent, eller skall det jämställas med om jag köper tjänsten från en större bokföringsfirma som kan göra det för peanuts?

Jag räknar kallt med att de kommer att ha en del att anmärka på om det skulle bli revision.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
App app app. Man får bara betala marknadsmässig ersättning till sin närstående.

Vilket i sig är trickigt. Hur mycket får jag t.ex. avlöna min fru för att sköta löpande bokföring, fakturering och betalningar? Får jag betala motsvarande en deltid för en ekonomiassistent, eller skall det jämställas med om jag köper tjänsten från en större bokföringsfirma som kan göra det för peanuts?

Jag räknar kallt med att de kommer att ha en del att anmärka på om det skulle bli revision.
Aha, jag fick för mig att man får ge vilken lön man vill så att säga. Men där hade jag alltså fel.
Dock är det väl som du säger svårt att veta vad som är marknadsmässigt. Men under 500 kr/tim lär ju bli svårt att hitta någon som gör det, vilket räcker till typ 50 tkr/mån. Då ger det ju rätt till 25 tkr/mån + pension för en halvtid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av ChristerSjo »

Pontus skrev:
Dock är det väl som du säger svårt att veta vad som är marknadsmässigt. Men under 500 kr/tim lär ju bli svårt att hitta någon som gör det, vilket räcker till typ 50 tkr/mån. Då ger det ju rätt till 25 tkr/mån + pension för en halvtid.
Vet inte vad din sambo har för roll men skulle hon t.ex. sköta redovisningen och få motsvarande 50 kSEK i månadslön skulle du få många sökande till den tjänsten som troligen har högre kvalifikationer är din Sambo (vilket jag dock inte vet, utan bara antar nu).

Marknadslöner går att söka på nätet. T.ex https://www.unionen.se/rad-och-stod/om- ... ingsekonom
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Pontus »

ChristerSjo skrev:
Pontus skrev:
Dock är det väl som du säger svårt att veta vad som är marknadsmässigt. Men under 500 kr/tim lär ju bli svårt att hitta någon som gör det, vilket räcker till typ 50 tkr/mån. Då ger det ju rätt till 25 tkr/mån + pension för en halvtid.
Vet inte vad din sambo har för roll men skulle hon t.ex. sköta redovisningen och få motsvarande 50 kSEK i månadslön skulle du få många sökande till den tjänsten som troligen har högre kvalifikationer är din Sambo (vilket jag dock inte vet, utan bara antar nu).

Marknadslöner går att söka på nätet. T.ex https://www.unionen.se/rad-och-stod/om- ... ingsekonom
Tänkte bara på vad det skulle kosta att ta in en konsult på en sådan tjänst. Man måste väl ha rätt att frun samma timpenning? Vad händer om hon har ett eget bolag och jag köper tjänsten av det bolaget, får hon då inte ta en marknadsmässig timpenning?
En massa teorier bara eftersom det skulle orsaken en massa merarbete.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av ChristerSjo »

Jo hon kan köra eget bolag men då bör hon ha andra kunder med samma timpris annars gör Skatteverket en genomsyn och säger att detta bara är ett skatteupplägg.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Pontus »

ChristerSjo skrev:
Jo hon kan köra eget bolag men då bör hon ha andra kunder med samma timpris annars gör Skatteverket en genomsyn och säger att detta bara är ett skatteupplägg.
Men då har dom ju rätt för en gång skulle, det är ju bara ett skattupplägg :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
ChristerSjo skrev:
Jo hon kan köra eget bolag men då bör hon ha andra kunder med samma timpris annars gör Skatteverket en genomsyn och säger att detta bara är ett skatteupplägg.
Men då har dom ju rätt för en gång skulle, det är ju bara ett skattupplägg :)
:lol: True
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
App app app. Man får bara betala marknadsmässig ersättning till sin närstående.
Det beror på. Detta gäller enbart gifta par, eller skilda, eller sambos som har gemensamma barn. Är man bara sambo utan gemensamma barn så gäller inte detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
tor-ake skrev:
App app app. Man får bara betala marknadsmässig ersättning till sin närstående.
Det beror på. Detta gäller enbart gifta par, eller skilda, eller sambos som har gemensamma barn. Är man bara sambo utan gemensamma barn så gäller inte detta.
Begreppet "Sambo" har inget med barn att göra i laglig mening. https://lagen.nu/2003:376
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
mati skrev:
tor-ake skrev:
App app app. Man får bara betala marknadsmässig ersättning till sin närstående.
Det beror på. Detta gäller enbart gifta par, eller skilda, eller sambos som har gemensamma barn. Är man bara sambo utan gemensamma barn så gäller inte detta.
Begreppet "Sambo" har inget med barn att göra i laglig mening. https://lagen.nu/2003:376
Reglerna gäller bara make/maka enligt följande:
20 § Bestämmelser om makar ska tillämpas också på sambor som tidigare har varit gifta med varandra eller som har eller har haft gemensamma barn. Lag (2007:1419).

https://mittforetag.com/startaeget/skat ... -familjen/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde över månadsskifte

Inlägg av Pontus »

Med då är det ju bara att jag ger hennes syster lön och systers företag ger min fru motsvarande lön. Löst.
Jag skulle bli en grym skattefuskaradvokat :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar