Välj däck med lågt rullmotstånd, mindre däck och se till att inte ha för lågt lufttryck, då förlänger du räckvidden. www.elbil24.no visar hur stor skillnaden är i verkligheten.
Dagbladets senaste test av vinterdäck ökar däcket med det högsta rullmotståndet (Nexen) förbrukningen med 2,9 procent jämfört med däcket med det lägsta motståndet (Hankook).
En konsekvens av att välja en större fälg är att däckstorleken ofta blir bredare och lägre. Om två storlekar ökas i bredd, till exempel från 205 till 225,
kommer luftmotståndet att öka med cirka två procent. I vägtrafiken kommer detta att minska räckvidden med mindre än en procent. För stadskörning ungefär noll.
Generellt sett kör de flesta med för lite luft. Vi rekommenderar att du använder trycket som tillverkaren rekommenderar för maximal belastning.
På vintern rekommenderar vi att du ökar detta med tio procent. Detta har också en stor inverkan på det våta greppet, säger Haukenes.
Korsvoll bekräftar att det är viktigt att kontrollera däcktrycket.
- Vid kallt väder sjunker trycket i däcken och rullmotståndet ökar. Kontrollerna visar att nästan hälften av bilisterna kör med fel lufttryck i däcken.
Detta leder inte bara till ökat slitage, utan också ökad rullmotstånd och högre förbrukning när trycket är för lågt.
Tester visar att för lågt tryck ökar konsumtionen med 5-6%.
Välj däck med lågt rullmotstånd, mindre däck och se till att inte ha för lågt lufttryck, då förlänger du räckvidden. http://www.elbil24.no visar hur stor skillnaden är i verkligheten.
Dagbladets senaste test av vinterdäck ökar däcket med det högsta rullmotståndet (Nexen) förbrukningen med 2,9 procent jämfört med däcket med det lägsta motståndet (Hankook).
En konsekvens av att välja en större fälg är att däckstorleken ofta blir bredare och lägre. Om två storlekar ökas i bredd, till exempel från 205 till 225,
kommer luftmotståndet att öka med cirka två procent. I vägtrafiken kommer detta att minska räckvidden med mindre än en procent. För stadskörning ungefär noll.
Generellt sett kör de flesta med för lite luft. Vi rekommenderar att du använder trycket som tillverkaren rekommenderar för maximal belastning.
På vintern rekommenderar vi att du ökar detta med tio procent. Detta har också en stor inverkan på det våta greppet, säger Haukenes.
Korsvoll bekräftar att det är viktigt att kontrollera däcktrycket.
- Vid kallt väder sjunker trycket i däcken och rullmotståndet ökar. Kontrollerna visar att nästan hälften av bilisterna kör med fel lufttryck i däcken.
Detta leder inte bara till ökat slitage, utan också ökad rullmotstånd och högre förbrukning när trycket är för lågt.
Tester visar att för lågt tryck ökar konsumtionen med 5-6%.