Kina-däck

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Kina-däck

Inlägg av Walker »

Jaha.... då har jag plockat av mina Nereus/Firemax vinterdäck. (Made in China)
Och...?
654FA2C4-E0A8-41E4-830C-A90D7E79CA4D.jpeg
Knappt slitna och ett suveränt grepp (mycket bättre än mina Haka dubb på VW transportern - ja, ja, jag vet att man inte kan jämföra så)
Kollade för skojs skull lite andra däck.
Mina original Michelin - Made in Spain
Nokian - Made in Russia
Continental (”utvecklad och framtagen i Tyskland”) - Made in Romania
Till detta kan läggas att jag äger 2 adidas-bagar sedan ca 35 år tillbaka där inte en söm släppt eller något gått sönder trots min misshandling - Made in China. Min erfarenhet är att inte allt som kommer från det stora landet i öst är skräp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kina-däck

Inlägg av fth »

Håller med, jag har kört Landsail LS588 SUV på min X i tre år nu, helnöjd, trots beska kommentarer från min däckskille om "kinadäck". :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kina-däck

Inlägg av Fredrik j »

Har också kört Landsail på en bil utan problem. Lite högre slitage men dom kostade ju ca 350kr styck.
Landsail fick hyfsat betyg i Automotorsport-test. Inte bäst men inte heller sämst.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kina-däck

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Har också kört Landsail på en bil utan problem. Lite högre slitage men dom kostade ju ca 350kr styck.
Landsail fick hyfsat betyg i Automotorsport-test. Inte bäst men inte heller sämst.
Jag har kört typ 6000 mil på mina, fortfarande gott om mönsterdjup kvar (det kanske säger mer om min körstil än om däcken :) ).

I Tesla-storlekar kostar dom lite mer förstås, men fortfarande bra pris, jag betalade c:a 1200:-/st för mina, en snabb sökning på prisjakt visar att dom ligger ungefär där fortfarande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Kina-däck

Inlägg av JoeMad »

Tack för bra info.

Har alltid undvikit Kina däck som pesten (eller Corona om man vill vara lite uppdaterad), men kanske får tänka om?
Det är väl naturligt att de lär sig och att kvalitén blir bättre där också.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kina-däck

Inlägg av mickeisol »

Har kört med landsail ls 588 (245/45 19) hela förra sommaren, har inte märkt något speciellt slitage, men jag upplevde ganska märkbart mindre energiförbrukning och tystare.
kostade runt 1050kr/st.

Verkar funka bra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kina-däck

Inlägg av fth »

mickeisol skrev:
Har kört med landsail ls 588 (245/45 19) hela förra sommaren, har inte märkt något speciellt slitage, men jag upplevde ganska märkbart mindre energiförbrukning och tystare.
kostade runt 1050kr/st.

Verkar funka bra.
Jag har en snittförbrukning på c:a 245Wh/km med min X efter drygt 10,000 mil, sommar och vinter.

När jag läser andra här på TCS som snittar 350+ så undrar jag om det är däcken eller körstilen som gör det, det är väl kanske en kombination :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kina-däck

Inlägg av Fredrik j »

JoeMad skrev:
Tack för bra info.

Har alltid undvikit Kina däck som pesten (eller Corona om man vill vara lite uppdaterad), men kanske får tänka om?
Det är väl naturligt att de lär sig och att kvalitén blir bättre där också.

Som jämförelse har jag förbrukat flera uppsättningar Nordman-däck. Nordman är äldre Nokia Hakka däck som fortsätter säljas till lägre pris när det kommer nya.
Hakka 5 blir ju inte sämre för att det finns ett Hakka 7.
Skriv svar