Vattenfall drar ned

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Vattenfall drar ned

Inlägg av Beigler »

från DI
”Coronapandemin och ett dramatiskt elprisras har gjort bland annat delar av kärnkraften olönsam. Statliga Vattenfall förlänger nu av rent ekonomiska skäl ett pågående stopp av Ringhals 1 och har tillfälligt sänkt produktionen i Forsmark. Och vd Magnus Hall varnar för stora nedskärningar.”

Två saker är anmärkningsvärt med detta.

1. Ett statligt bolag planerar sparpaket nu när staten borde göra allt för att stimulera ekonomin och behålla folk i arbete.

2. Jag får ofta argumentet att elbilar bara är dumt. Bättre att man använder elen och exporterar till Polen för att stänga kolkraftverk. Om vi har överkapacitet på el och inte lyckas få den såld utan hellre drar ned produktionen känns det argumentet ganska ihåligt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av bylund »

Om elförbrukningen går ner medan farsoten härjar verkar det ganska rimligt att även minska produktionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av vigge50 »

Är det inte ett lite väl enkelt sätt att se på en komplicerad fråga?

Sverige har under lång tid haft betydligt högre produktionskapacitet än vad vi använder samtidigt som våra möjligheter till att exportera el är begränsad pga elnätet. Detta leder till att när produktionen är god så går elpriset ner mycket och de senaste dagarna har de legat på runt 10-20 öre/kWh. Finns det särskilt många elproducenter som går plus till det elpriset?

Redan i slutet av februari kom rapporter från vindkraftbranchen att inte ens med elcertifikat så får de tillräckligt betalt för att klara underhållen av vindkraften.

https://www.energinyheter.se/20200226/2 ... erskattats

SÅ ja, vi elkonsumenter kan nog vara glada nu över lågt elpris men det är nog inte någon elproducent som är glad över den rådande situationen.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av Beigler »

Är det verkligen rimligt att minska elproduktionen? Är det inte bättre för både miljön och för arbetstillfällena att hellre ge bort elen till förmån för minskat koldioxidutsläpp?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av fth »

Beigler skrev:
Är det verkligen rimligt att minska elproduktionen? Är det inte bättre för både miljön och för arbetstillfällena att hellre ge bort elen till förmån för minskat koldioxidutsläpp?
Produktionen måste alltid matcha förbrukningen, man kan inte bara "ge bort" elen om det inte finns en efterfrågan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av tor-ake »

Kanske vi solpanelsägare skall vara solidariska och koppla ned våra anläggningar nu?

Och så kan vi ju gasa lite extra och dra på värmen ordentligt, både i bilen och hemma, för att inte kraftproducenterna skall behöva skänka bort strömmen!
:P

Hoppas det är okej att skämta trots de allvarliga tiderna. :?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av ChristerSjo »

Beigler skrev:
Är det verkligen rimligt att minska elproduktionen? Är det inte bättre för både miljön och för arbetstillfällena att hellre ge bort elen till förmån för minskat koldioxidutsläpp?
Ger du bort något i en marknadsekonomi blir ju någon annan arbetslös någon annanstans.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av FlyingBlue »

tor-ake skrev:
Kanske vi solpanelsägare skall vara solidariska och koppla ned våra anläggningar nu?

Och så kan vi ju gasa lite extra och dra på värmen ordentligt, både i bilen och hemma, för att inte kraftproducenterna skall behöva skänka bort strömmen!
:P

Hoppas det är okej att skämta trots de allvarliga tiderna. :?
Det är OK, hör av dig när kommer på ett roligt skämt :D
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Beigler skrev:
Är det verkligen rimligt att minska elproduktionen? Är det inte bättre för både miljön och för arbetstillfällena att hellre ge bort elen till förmån för minskat koldioxidutsläpp?
Ger du bort något i en marknadsekonomi blir ju någon annan arbetslös någon annanstans.
Precis. Vilken bransch jobbar du i Beigler?
Hur skulle det bli om varor/tjänster inom den plötsligt blev gratis?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av Beigler »

Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Beigler skrev:
Är det verkligen rimligt att minska elproduktionen? Är det inte bättre för både miljön och för arbetstillfällena att hellre ge bort elen till förmån för minskat koldioxidutsläpp?
Ger du bort något i en marknadsekonomi blir ju någon annan arbetslös någon annanstans.
Precis. Vilken bransch jobbar du i Beigler?
Hur skulle det bli om varor/tjänster inom den plötsligt blev gratis?
Jag har bolag i flera branscher. Bla konsultbranschen. Där kommer tjänsterna snart att vara näst intill gratis eftersom arbetskraft kommer att finnas i överflöd med de stödpaket som gång efter gång svingar i luften.

Men strunta i det. Ni tar mig lite för ordagrant och missar min poäng. Om vi har möjlighet att producera miljövänligare el redan idag men väljer att inte göra det så har vi allvarliga problem. Då måste skatterna upp på alternativen. Eller annan typ av lagstiftning. Eftersom vi inte har en 100% fossilfri elmix ens i Sverige måste vi ju kunna välja att inte dra ned på effekten i kärnkraft som är i drift och ta bort de sista procenten med fossildrivet. Dessutom killgissar jag att man kan dra ned på vattenkraften istället vilken borde kunna användas senare. (Givetvis inom rimliga gränser) men man gör säkert inte det då den är lönsammare än kärnkraft.

Om vi inte kan distribuera el till andra. Så bekräftar ju det vad jag sa i mitt första inlägg; Man kan inte hävda att det är dåligt att köra elbil för det hade varit bättre att exportera elen. Jag har dock svårt att tro på det då jag vill minnas att den teorin till och med har stärkts i någon myndighetssrapport för inte allt för länge sedan.

Hur som helst, låt säga att vi fyllt allt elbehov och inte längre kan fylla dammarna i norr utan sista steget är att skruva ned på kärnkraften. Jag vidmakthåller ändå att det med rådande läge är idioti av ett företag som ägs av staten att bromsa och göra sig av med folk just nu. Låt hellre folk städa kärnkraftverken eller stapla tändstickor om så behövs. Men dra inte ned på personal, lokala entreprenörer etc. Mycket bättre att låta verkliga jobb leva vidare än att hantera stödpaket, helikopterpengar etc. Jag säger inte att dessa inte behövs, men i de fall verksamheterna kan få fortsätta är det ett klart bättre alternativ.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av tor-ake »

FlyingBlue skrev:
tor-ake skrev:
Kanske vi solpanelsägare skall vara solidariska och koppla ned våra anläggningar nu?

Och så kan vi ju gasa lite extra och dra på värmen ordentligt, både i bilen och hemma, för att inte kraftproducenterna skall behöva skänka bort strömmen!
:P

Hoppas det är okej att skämta trots de allvarliga tiderna. :?
Det är OK, hör av dig när kommer på ett roligt skämt :D
Touché.

Den här då? "Fram till för ett par veckor sedan hostade man för att dölja en fjärt t.ex. på bussen eller kontoret, men nu gör man helst tvärtom!"

On topic då - en del av kraftproduktionen är fossil men det är ju inte så att det står fossila verk och går just nu, när vi har överskott på el. De startas när effekten behövs. Eller när sopberget av fossila plastförpackningar hotar att dränka oss.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av LarsL »

Men från alla kärnkraftstrådar här på forumet har ju folk förklarat för mig att kärnkraften inte kommer drabbas av det lägre elpriset, det kostar ju inget att köra. Jag hävdar fortfarande att de i framtiden kommer vara hopplöst med en energiproduktion som är så trög som kärnkraft. Särskilt när man bränner dyrt bränsle och inte får betalt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men från alla kärnkraftstrådar här på forumet har ju folk förklarat för mig att kärnkraften inte kommer drabbas av det lägre elpriset, det kostar ju inget att köra. Jag hävdar fortfarande att de i framtiden kommer vara hopplöst med en energiproduktion som är så trög som kärnkraft. Särskilt när man bränner dyrt bränsle och inte får betalt.
Det intressanta med det läge vi har idag med anledning av pandemin är att nu testas en massa teorier i skarpt läge som aldrig förut har gått att testa i full skala. Det gäller ju också vad som händer med miljön när resandet och produktionen i fabriker minskar kraftigt samt hur detta påverkar arbetstillfällen och ekonomin. Spännande! Det som händer nu kommer att bli föremål för oändligt många studier och avhandlingar inom en oöverskådlig framtid och alla sidor kommer att försöka använda erfarenheterna från detta för att bevisa sin egen tes.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2254
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men från alla kärnkraftstrådar här på forumet har ju folk förklarat för mig att kärnkraften inte kommer drabbas av det lägre elpriset, det kostar ju inget att köra. Jag hävdar fortfarande att de i framtiden kommer vara hopplöst med en energiproduktion som är så trög som kärnkraft. Särskilt när man bränner dyrt bränsle och inte får betalt.
Det intressanta med det läge vi har idag med anledning av pandemin är att nu testas en massa teorier i skarpt läge som aldrig förut har gått att testa i full skala. Det gäller ju också vad som händer med miljön när resandet och produktionen i fabriker minskar kraftigt samt hur detta påverkar arbetstillfällen och ekonomin. Spännande! Det som händer nu kommer att bli föremål för oändligt många studier och avhandlingar inom en oöverskådlig framtid och alla sidor kommer att försöka använda erfarenheterna från detta för att bevisa sin egen tes.
Problemet just nu är att allt händer samtidigt. Visst spännande men jädrans utmanande. När tillverkning, transporter m.m. skulle minska för miljön. Skulle tjänster och service öka. Nu slås allt det ut också då ingen vågar använda det. Kvar finns bara matbutiker som går bra så länge vi har matvaror att sälja.

Vissa andra butiker kommer gå bra, så länge staten kan upprätthålla permiteringslön, a-kassa m.m. Tänker då på bygg och renovering. Sedan när lågkonjunkturen håller i sig kommer de få tungt också.
Model Y LR.
Model S70D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vattenfall drar ned

Inlägg av 12man »

våldsamma svängningar på elpriset idag mellan 4,54 och 5,74 öre netto utan påslagen,
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar