Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Moderator: Redaktion
Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Fronius Symo Hybrid 3.0 S inkl. WiFi
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring.
Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi
till hushållet även efter solens nedgång.
Max solcellseffekt: 5000W
21.600:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-hybrid-3-0-s
Fronius Symo 5.0 M inkl. WiFi
AC nominell effekt: 5000W
15.200:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-5-m-wifi
Prislista
https://solceller.effecta.se/ladda-ner/ ... -2018/file
Det kostar bara 6.400kr extra för att få stöd för batterilagring.
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring.
Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi
till hushållet även efter solens nedgång.
Max solcellseffekt: 5000W
21.600:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-hybrid-3-0-s
Fronius Symo 5.0 M inkl. WiFi
AC nominell effekt: 5000W
15.200:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-5-m-wifi
Prislista
https://solceller.effecta.se/ladda-ner/ ... -2018/file
Det kostar bara 6.400kr extra för att få stöd för batterilagring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Jag planerar på att köpa Teslas Powerwall när dom har löst frånkoppling ifrån griden när det är strömavbrott.
Till det så behövs inte något stöd för batterilagring i växelriktaren.
Till det så behövs inte något stöd för batterilagring i växelriktaren.
Zalman3 skrev:Fronius Symo Hybrid 3.0 S inkl. WiFi
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring.
Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi
till hushållet även efter solens nedgång.
Max solcellseffekt: 5000W
21.600:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-hybrid-3-0-s
Fronius Symo 5.0 M inkl. WiFi
AC nominell effekt: 5000W
15.200:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-5-m-wifi
Prislista
https://solceller.effecta.se/ladda-ner/ ... -2018/file
Det kostar bara 6.400kr extra för att få stöd för batterilagring.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
5000W är ju för barnleksaker som Elon skulle säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Powerwall ser ju lite mer prisvärd ut än de andra alternativen som finns på marknaden men vad är status egentligen - får man ens leverans och funkar 3-fas nu?
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Här är en hybridväxelriktare med anständiga data och funktionalitet 3 fas etc, samt enkelt att byta ut befintlig med strängar upp till 1000V
Ska komma en med 20kw effekt senare i år.
https://www.saj-electric.com/product/in ... f07e7.html
Har själv en sådan här 25K:
https://www.saj-electric.com/product/in ... 79bf7.html
efter att min mastervolt pajat efter 8 år (hade hoppats att den skulle klara några år till tills 20kw hybriden fanns tillgänglig).
Utökade med en sträng till med 21st 310w paneler samtidigt.
grannen skaffade en sådan ifjol, och i juni går den dygnet runt (jämtland)
Ska komma en med 20kw effekt senare i år.
https://www.saj-electric.com/product/in ... f07e7.html
Har själv en sådan här 25K:
https://www.saj-electric.com/product/in ... 79bf7.html
efter att min mastervolt pajat efter 8 år (hade hoppats att den skulle klara några år till tills 20kw hybriden fanns tillgänglig).
Utökade med en sträng till med 21st 310w paneler samtidigt.
grannen skaffade en sådan ifjol, och i juni går den dygnet runt (jämtland)
- spacemoose
- Teslaägare
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
- Ort: Eslöv
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Och vad kostar kalaset med den konfig som du tänkt dig?spacemoose skrev:Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Detta låter klart intressant!!!spacemoose skrev:Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- spacemoose
- Teslaägare
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
- Ort: Eslöv
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
ChristerSjo skrev:Och vad kostar kalaset med den konfig som du tänkt dig?spacemoose skrev:Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Ja det är ju inte gratis direkt, men det är ju inte en Tesla heller.
En Ferroamp lösning kostar så klart lite mer än en vanlig strängväxelriktare, men jag ansåg det vara värt det. Då kan jag framtidssäkra huset, fasbalansera, bygga på med batterilager när jag vill, kanske slänga in en vindsnurra i samma nät, ladda DC samt funktioner som kopplar om till ödrift (kommande) om strömmen går.
Batteriet kostar strax under 90 tkr före bidrag för 12 kWh och då är allt i ett paket. Har sett det går att köpa lite billigare från utlandet. Med enegrilagerbidraget så blir det inte så farligt.
Man behöver en Ferroamp ESO för att ansluta till Ferroamps Nano grid (deras likströmsnät), en Pylontech BMS för att styra batterierna (finns i två storlekar) och sedan valfri mängd batterimoduler som matchar i antal vad BMSen klarar av. En modul på 2,4kWh kostar ca 12-15 tkr.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Jag tänkte först köpa Ferroamp men jag har för mig att dom hade väldigt dåliga garanti tider vilket fick mig att backa. Vill minnas att det bara var 3 år på växelriktare vilket är riktigt dåligt.spacemoose skrev:ChristerSjo skrev:Och vad kostar kalaset med den konfig som du tänkt dig?spacemoose skrev:Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Ja det är ju inte gratis direkt, men det är ju inte en Tesla heller.
En Ferroamp lösning kostar så klart lite mer än en vanlig strängväxelriktare, men jag ansåg det vara värt det. Då kan jag framtidssäkra huset, fasbalansera, bygga på med batterilager när jag vill, kanske slänga in en vindsnurra i samma nät, ladda DC samt funktioner som kopplar om till ödrift (kommande) om strömmen går.
Batteriet kostar strax under 90 tkr före bidrag för 12 kWh och då är allt i ett paket. Har sett det går att köpa lite billigare från utlandet. Med enegrilagerbidraget så blir det inte så farligt.
Man behöver en Ferroamp ESO för att ansluta till Ferroamps Nano grid (deras likströmsnät), en Pylontech BMS för att styra batterierna (finns i två storlekar) och sedan valfri mängd batterimoduler som matchar i antal vad BMSen klarar av. En modul på 2,4kWh kostar ca 12-15 tkr.
Kolla detta innan du trycker på köp.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- spacemoose
- Teslaägare
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
- Ort: Eslöv
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Har redan tryckt på köpLasseTM skrev:Jag tänkte först köpa Ferroamp men jag har för mig att dom hade väldigt dåliga garanti tider vilket fick mig att backa. Vill minnas att det bara var 3 år på växelriktare vilket är riktigt dåligt.
Kolla detta innan du trycker på köp.
Ferroamp har 5 år men max 6 år.
Solaredge har 12 år men kan förlängas till 20 eller 25 år mot en kostnad som måste betalas senast 2 år efter köpet. Kostar i storleksordningen 3000-4000 kr.
https://www.solaredge.com/sites/default ... st-swe.pdf
Fronius har 5 år och kan förlängas till 10, 15 eller 20 år mot extra kostnad. 10 år kostar ca 4000 kr.
https://www.solshoppen.se/products/fron ... tiutokning
Vet inte om Ferroamp har möjlighet att förlänga garantitiden på motsvarande sätt som de andra. Ska kolla upp det!
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Hur fungerar det då med Teslas sätt att räkna på mängden kWh som har laddats med DC? Löper man inte risk att få batteriet och laddhastigheten strypt eftersom allt räknas som snabbladdning, även om det sker med låg effekt?spacemoose skrev:Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Ska Teslan kunna laddas med DC så måste det ske via CCS-prokollet och kommer att räknas som snabbladdning gissar jag. Det kommer inte direkt bli snabbare laddning än via AC pga av flera källor. Både AC och DC kommer ju ladda från flera källor samtidigt (nätet, solceller, batteri). Ombordladdarna i dag sätter dock gränsen vid 11kW redan så DC har potential att kunna ladda snabbare pga begränsningen i ombordladdaren. Visserligen är förlusten lite lägre så där kan man vinna lite men gissar att det inte är mer än 1 kW (dvs ca 5% ifall laddhastigheten är på 20 kW).mati skrev:Hur fungerar det då med Teslas sätt att räkna på mängden kWh som har laddats med DC? Löper man inte risk att få batteriet och laddhastigheten strypt eftersom allt räknas som snabbladdning, även om det sker med låg effekt?spacemoose skrev:Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.Vad har ni för elmätare?
Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.Zalman3 skrev:Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.Vad har ni för elmätare?
Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Rapportera om ditt elbolag mäter fel elförbrukning.[JM] skrev:Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.Zalman3 skrev:Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.Vad har ni för elmätare?
Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Japp. Ska bara monteras lite först. Byta elmätare etc.Zalman3 skrev:Rapportera om ditt elbolag mäter fel elförbrukning.[JM] skrev:Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.Zalman3 skrev:Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.Vad har ni för elmätare?
Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Tack för tippset. Hade offerter på Nilar batteriet som Ferroamp har som ett val. Nu har jag bett de som offererar att ge mej pris på Pylontech alternativet på ca 10 kWh. Pylontech klara dubbelt så många cykler som deras Nilar om det nu är jämförbara specar i faktabladen.spacemoose skrev:ChristerSjo skrev:Och vad kostar kalaset med den konfig som du tänkt dig?spacemoose skrev:Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/
Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Ja det är ju inte gratis direkt, men det är ju inte en Tesla heller.
En Ferroamp lösning kostar så klart lite mer än en vanlig strängväxelriktare, men jag ansåg det vara värt det. Då kan jag framtidssäkra huset, fasbalansera, bygga på med batterilager när jag vill, kanske slänga in en vindsnurra i samma nät, ladda DC samt funktioner som kopplar om till ödrift (kommande) om strömmen går.
Batteriet kostar strax under 90 tkr före bidrag för 12 kWh och då är allt i ett paket. Har sett det går att köpa lite billigare från utlandet. Med enegrilagerbidraget så blir det inte så farligt.
Man behöver en Ferroamp ESO för att ansluta till Ferroamps Nano grid (deras likströmsnät), en Pylontech BMS för att styra batterierna (finns i två storlekar) och sedan valfri mängd batterimoduler som matchar i antal vad BMSen klarar av. En modul på 2,4kWh kostar ca 12-15 tkr.
Livscykelkostnaden för investeringen hoppas jag blir lägre för Pylontech alternativet.
Moduler som går byta ut lockar, om en modul havererar är det mer hanterbart och utbyggbarhet i framtiden lockar.
Har helt fastnat för ett Ferroamp system och det verkar bara bli lite dyrare.
Men frågan om det blir dyrare om man jämför allt. Får mätning av ström på ett sätt som kräver en massa moduler till för ett solarEdge system jag har i en annan fastighet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Nu har jag efter mkt om och men fått igång solcellerna. Eon har dock inte bytt mätaren ännu.[JM] skrev:Japp. Ska bara monteras lite först. Byta elmätare etc.Zalman3 skrev:Rapportera om ditt elbolag mäter fel elförbrukning.[JM] skrev:Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.Zalman3 skrev:Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.Vad har ni för elmätare?
Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.
I går (9/7) konsumerade jag ca 40kWh enl EON. Enl E-hubben så har vi importerat 31,7kWh samt exporterat ca 5kWh som då tillsammans blir ca 37kWh. Exporten tolkar mäteren som import tills den blir bytt.
Edit: Såg nu att jag såg fel på staplarna från EOn
Får vänta till senare idag och se vad EOn rapporterar för värde för igår 9/7
Edit2: Inlägget är nu uppdaterat med rätt bild och text.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Posten ovan är nu uppdaterad med korrekt info.
Så slutsatsen blir väl att Elmätaren verkar mäta lite för mkt. Ca 10%. Men detta är bara en dag så jag ska kolla några dagar till.
Så slutsatsen blir väl att Elmätaren verkar mäta lite för mkt. Ca 10%. Men detta är bara en dag så jag ska kolla några dagar till.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Man kallar likströmssidan för nanogrid. Förutom att agera kopplingspunkt för paneler och eventuell energilagring, nyttjar man detta till något annat? Är det ett alternativ att dra likström i fastigheten och nyttja till något? DC elbilsladdning nämndes. Är det i så fall energilagringen som styr spänningen och hubben agerar dc-dc konverterare både för solpanelerna och eventuella applikationer på nanogridsidan?
Edit: Följdfråga. Vad finns det för tillämpbara applikationer på likströmssidan idag och är det här ett växade segment/koncept? Finns det några fördelar med ett DC nät i huset i övrigt eller är det mest ett sätt att slippa förluster? Finns det standarder för hur ett sådant nät skall utformas?
Edit: Följdfråga. Vad finns det för tillämpbara applikationer på likströmssidan idag och är det här ett växade segment/koncept? Finns det några fördelar med ett DC nät i huset i övrigt eller är det mest ett sätt att slippa förluster? Finns det standarder för hur ett sådant nät skall utformas?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Nej, idagsläget finns inget vettigt alls att ansluta till ett DC-nät i bostäder. Jag har provat.
Det finns visioner och är du tekniknörd går det att bygga vissa delar med DC. Till belysning framförallt.
Finns inga spisar, tvättmaskiner, diskmaskiner etc. att ansluta.
Nya krav har även gjort AC 230 prylar mycket energisnåla.
Solceller och växelriktare som du köper till 20 års garanti och sedan direkt till elnätet är det som gäller nu är min uppfattning.
Solfångare för varmvatten kan också vara vettigt i soliga delar av landet.
Det finns visioner och är du tekniknörd går det att bygga vissa delar med DC. Till belysning framförallt.
Finns inga spisar, tvättmaskiner, diskmaskiner etc. att ansluta.
Nya krav har även gjort AC 230 prylar mycket energisnåla.
Solceller och växelriktare som du köper till 20 års garanti och sedan direkt till elnätet är det som gäller nu är min uppfattning.
Solfångare för varmvatten kan också vara vettigt i soliga delar av landet.
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Det finns DC fläktar för ventilation.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
OBS !! Alla priser exkl moms och utan bidrag.
Hej, undrar vad ni har fått för olika priser på offerter (och kanske färdiga anläggningar) ?
Har fått dessa (utan att bidraget draget):
1:a
32,67 Kw Huawei 328000 kr
32,67 Kw Ferroamp 365000 kr
2:a
36,63 Kw Huawei 289900 kr
36,63 Kw Ferroamp 384400 kr
3:e
41,44 Kw Fronius 380000 kr
Undrar varför det skiljer så mycket mellan 1 och 2 när det gäller mellan Huawei och Ferroamp (59500 kr). Pratat med 1:an som lovar att detta gäller.
Pratat med 3:an om Ferroamp, säger att det kostar 40000 till 50000 kr i tillägg (mot Fronius (som är dyrare är Huawei)). Om man skulle ha racksystem för senare utökning av solceller skulle det gå på 80000-90000 kr (tillägg till Fronius).
Har ett bra förtroende för alla, men det väger åt 3:an.
===================================================
Ett sista företag kommer imorgon för att räkna fram en offert (nr:4)
Har fått förenklad offert på batterier från nr:4:
12,5 kWh Greenrock (Saltvatten) 195000 kr (Fördel: brinner ej, kan använda 1-100 %. Nackdel: In-Ut 2,5 kW)
12,0 kWh Nilar (Nickel-Metallhydrid) 214000 kr (Fördel: In-Ut 8kW. Nackdel: Brandfarligt)
Problem med batterier i lantbruksfastigheter är brandisolering. Finns en gräns på 11 kWh (16A). Tror att om man går över detta måste det vara i en separat byggnad.
========================================================
Försöker att se in i framtiden. Men det känns svårt med hur elnätet kommer att se ut.
Skippar nog Ferroamp och framför allt batterier.
Hej, undrar vad ni har fått för olika priser på offerter (och kanske färdiga anläggningar) ?
Har fått dessa (utan att bidraget draget):
1:a
32,67 Kw Huawei 328000 kr
32,67 Kw Ferroamp 365000 kr
2:a
36,63 Kw Huawei 289900 kr
36,63 Kw Ferroamp 384400 kr
3:e
41,44 Kw Fronius 380000 kr
Undrar varför det skiljer så mycket mellan 1 och 2 när det gäller mellan Huawei och Ferroamp (59500 kr). Pratat med 1:an som lovar att detta gäller.
Pratat med 3:an om Ferroamp, säger att det kostar 40000 till 50000 kr i tillägg (mot Fronius (som är dyrare är Huawei)). Om man skulle ha racksystem för senare utökning av solceller skulle det gå på 80000-90000 kr (tillägg till Fronius).
Har ett bra förtroende för alla, men det väger åt 3:an.
===================================================
Ett sista företag kommer imorgon för att räkna fram en offert (nr:4)
Har fått förenklad offert på batterier från nr:4:
12,5 kWh Greenrock (Saltvatten) 195000 kr (Fördel: brinner ej, kan använda 1-100 %. Nackdel: In-Ut 2,5 kW)
12,0 kWh Nilar (Nickel-Metallhydrid) 214000 kr (Fördel: In-Ut 8kW. Nackdel: Brandfarligt)
Problem med batterier i lantbruksfastigheter är brandisolering. Finns en gräns på 11 kWh (16A). Tror att om man går över detta måste det vara i en separat byggnad.
========================================================
Försöker att se in i framtiden. Men det känns svårt med hur elnätet kommer att se ut.
Skippar nog Ferroamp och framför allt batterier.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring
Eller så köpar men ett M3 batteri . https://www.blocket.se/annons/kalmar/te ... i/91491898
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%