Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av spacemoose »

LasseTM skrev:
Jag tänkte först köpa Ferroamp men jag har för mig att dom hade väldigt dåliga garanti tider vilket fick mig att backa. Vill minnas att det bara var 3 år på växelriktare vilket är riktigt dåligt.
Kolla detta innan du trycker på köp.
Har redan tryckt på köp ;-)

Ferroamp har 5 år men max 6 år.

Solaredge har 12 år men kan förlängas till 20 eller 25 år mot en kostnad som måste betalas senast 2 år efter köpet. Kostar i storleksordningen 3000-4000 kr.
https://www.solaredge.com/sites/default ... st-swe.pdf

Fronius har 5 år och kan förlängas till 10, 15 eller 20 år mot extra kostnad. 10 år kostar ca 4000 kr.
https://www.solshoppen.se/products/fron ... tiutokning

Vet inte om Ferroamp har möjlighet att förlänga garantitiden på motsvarande sätt som de andra. Ska kolla upp det!
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av mati »

spacemoose skrev:
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Hur fungerar det då med Teslas sätt att räkna på mängden kWh som har laddats med DC? Löper man inte risk att få batteriet och laddhastigheten strypt eftersom allt räknas som snabbladdning, även om det sker med låg effekt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
spacemoose skrev:
Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Hur fungerar det då med Teslas sätt att räkna på mängden kWh som har laddats med DC? Löper man inte risk att få batteriet och laddhastigheten strypt eftersom allt räknas som snabbladdning, även om det sker med låg effekt?
Ska Teslan kunna laddas med DC så måste det ske via CCS-prokollet och kommer att räknas som snabbladdning gissar jag. Det kommer inte direkt bli snabbare laddning än via AC pga av flera källor. Både AC och DC kommer ju ladda från flera källor samtidigt (nätet, solceller, batteri). Ombordladdarna i dag sätter dock gränsen vid 11kW redan så DC har potential att kunna ladda snabbare pga begränsningen i ombordladdaren. Visserligen är förlusten lite lägre så där kan man vinna lite men gissar att det inte är mer än 1 kW (dvs ca 5% ifall laddhastigheten är på 20 kW).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Zalman3 »

Vad har ni för elmätare?

Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.

Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Vad har ni för elmätare?

Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.

Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.
Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Vad har ni för elmätare?

Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.

Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.
Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.
Rapportera om ditt elbolag mäter fel elförbrukning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Vad har ni för elmätare?

Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.

Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.
Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.
Rapportera om ditt elbolag mäter fel elförbrukning.
Japp. Ska bara monteras lite först. Byta elmätare etc.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Monark1954 »

spacemoose skrev:
ChristerSjo skrev:
spacemoose skrev:
Varför inte Ferroamp? Dessa funkar bra med batterier.
https://ferroamp.com/sv/energy-hub/

Tänkte själv koppla in ett pylontech batteri senare i år på 12kWh. Dessa batterier säljs i moduler på 2,4kWh styck, så man kan koppla in fler allt eftersom man vill ha mer effekt. http://www.pylontech.com.cn/pro_detail. ... 115&cid=24

Med ferroamp kan du även inom kort få till DC laddning direkt in i bilen vilket ger mindre förluster och snabbare laddning utan att höja huvudsäkringen då du kan plocka ström från flera källor samtidigt.
Och vad kostar kalaset med den konfig som du tänkt dig?

Ja det är ju inte gratis direkt, men det är ju inte en Tesla heller. :mrgreen:

En Ferroamp lösning kostar så klart lite mer än en vanlig strängväxelriktare, men jag ansåg det vara värt det. Då kan jag framtidssäkra huset, fasbalansera, bygga på med batterilager när jag vill, kanske slänga in en vindsnurra i samma nät, ladda DC samt funktioner som kopplar om till ödrift (kommande) om strömmen går.

Batteriet kostar strax under 90 tkr före bidrag för 12 kWh och då är allt i ett paket. Har sett det går att köpa lite billigare från utlandet. Med enegrilagerbidraget så blir det inte så farligt.
Man behöver en Ferroamp ESO för att ansluta till Ferroamps Nano grid (deras likströmsnät), en Pylontech BMS för att styra batterierna (finns i två storlekar) och sedan valfri mängd batterimoduler som matchar i antal vad BMSen klarar av. En modul på 2,4kWh kostar ca 12-15 tkr.
Tack för tippset. Hade offerter på Nilar batteriet som Ferroamp har som ett val. Nu har jag bett de som offererar att ge mej pris på Pylontech alternativet på ca 10 kWh. Pylontech klara dubbelt så många cykler som deras Nilar om det nu är jämförbara specar i faktabladen.
Livscykelkostnaden för investeringen hoppas jag blir lägre för Pylontech alternativet.
Moduler som går byta ut lockar, om en modul havererar är det mer hanterbart och utbyggbarhet i framtiden lockar.
Har helt fastnat för ett Ferroamp system och det verkar bara bli lite dyrare.
Men frågan om det blir dyrare om man jämför allt. Får mätning av ström på ett sätt som kräver en massa moduler till för ett solarEdge system jag har i en annan fastighet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av [JM] »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Vad har ni för elmätare?

Min nätägare installerade en ny elmätare i slutet av mars som möjliggör effekttariffdebitering.
Fram tills dess upplevde jag en rätt stor diff mellan Landis & Gyr mätaren och Ferroamp portalens uppmätta siffror med en klar fördel till elbolaget.
Nu har jag jag summerat april månad och noterat en väldigt liten procentuell avvikelse mellan den nya Kamstrup elmätaren och Ferroamps portal vilket är glädjande.

Låter oroväckande att det kan skilja upp till 10% mellan elbolaget mätare och Ferroamps.
Fick mina Ferroamp-prylar i fredags så det ska bli kul å få lite bättre koll på elen.
Rapportera om ditt elbolag mäter fel elförbrukning.
Japp. Ska bara monteras lite först. Byta elmätare etc.
Nu har jag efter mkt om och men fått igång solcellerna. Eon har dock inte bytt mätaren ännu.
I går (9/7) konsumerade jag ca 40kWh enl EON.
Screenshot_20200710-144945_EON.jpg
Enl E-hubben så har vi importerat 31,7kWh samt exporterat ca 5kWh som då tillsammans blir ca 37kWh. Exporten tolkar mäteren som import tills den blir bytt.
Screenshot_20200709-232204_Chrome.jpg
Screenshot_20200709-232156_Chrome.jpg


Edit: Såg nu att jag såg fel på staplarna från EOn
Får vänta till senare idag och se vad EOn rapporterar för värde för igår 9/7
Edit2: Inlägget är nu uppdaterat med rätt bild och text.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av [JM] »

Posten ovan är nu uppdaterad med korrekt info.

Så slutsatsen blir väl att Elmätaren verkar mäta lite för mkt. Ca 10%. Men detta är bara en dag så jag ska kolla några dagar till.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av wcarlsson »

Man kallar likströmssidan för nanogrid. Förutom att agera kopplingspunkt för paneler och eventuell energilagring, nyttjar man detta till något annat? Är det ett alternativ att dra likström i fastigheten och nyttja till något? DC elbilsladdning nämndes. Är det i så fall energilagringen som styr spänningen och hubben agerar dc-dc konverterare både för solpanelerna och eventuella applikationer på nanogridsidan?

Edit: Följdfråga. Vad finns det för tillämpbara applikationer på likströmssidan idag och är det här ett växade segment/koncept? Finns det några fördelar med ett DC nät i huset i övrigt eller är det mest ett sätt att slippa förluster? Finns det standarder för hur ett sådant nät skall utformas?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nej, idagsläget finns inget vettigt alls att ansluta till ett DC-nät i bostäder. Jag har provat.

Det finns visioner och är du tekniknörd går det att bygga vissa delar med DC. Till belysning framförallt.

Finns inga spisar, tvättmaskiner, diskmaskiner etc. att ansluta.

Nya krav har även gjort AC 230 prylar mycket energisnåla.

Solceller och växelriktare som du köper till 20 års garanti och sedan direkt till elnätet är det som gäller nu är min uppfattning.

Solfångare för varmvatten kan också vara vettigt i soliga delar av landet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Zalman3 »

Det finns DC fläktar för ventilation.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Bonden Roger »

OBS !! Alla priser exkl moms och utan bidrag.

Hej, undrar vad ni har fått för olika priser på offerter (och kanske färdiga anläggningar) ?
Har fått dessa (utan att bidraget draget):

1:a
32,67 Kw Huawei 328000 kr
32,67 Kw Ferroamp 365000 kr

2:a
36,63 Kw Huawei 289900 kr
36,63 Kw Ferroamp 384400 kr

3:e
41,44 Kw Fronius 380000 kr

Undrar varför det skiljer så mycket mellan 1 och 2 när det gäller mellan Huawei och Ferroamp (59500 kr). Pratat med 1:an som lovar att detta gäller.

Pratat med 3:an om Ferroamp, säger att det kostar 40000 till 50000 kr i tillägg (mot Fronius (som är dyrare är Huawei)). Om man skulle ha racksystem för senare utökning av solceller skulle det gå på 80000-90000 kr (tillägg till Fronius).

Har ett bra förtroende för alla, men det väger åt 3:an.

===================================================

Ett sista företag kommer imorgon för att räkna fram en offert (nr:4)
Har fått förenklad offert på batterier från nr:4:

12,5 kWh Greenrock (Saltvatten) 195000 kr (Fördel: brinner ej, kan använda 1-100 %. Nackdel: In-Ut 2,5 kW)
12,0 kWh Nilar (Nickel-Metallhydrid) 214000 kr (Fördel: In-Ut 8kW. Nackdel: Brandfarligt)

Problem med batterier i lantbruksfastigheter är brandisolering. Finns en gräns på 11 kWh (16A). Tror att om man går över detta måste det vara i en separat byggnad.

========================================================

Försöker att se in i framtiden. Men det känns svårt med hur elnätet kommer att se ut.

Skippar nog Ferroamp och framför allt batterier.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av ChristerSjo »

Eller så köpar men ett M3 batteri . https://www.blocket.se/annons/kalmar/te ... i/91491898
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av [JM] »

Här kommer lite tankar om det som inte är pengar.

Får du äkta 3-fas lastbalansering med fronius?
ACE funktionen från Ferroamp funkar riktigt bra.

Ferroamp är svenskt. Vill du ha support så kan du ringa dom och få snacka med utveklare direkt.
Ingen outsourcad support som agerar brandvägg mellan dig och företaget.
Deras system är uppkopplade och dom kan se i realtid vad som händer hemma hos dig.

Exempel från verkligheten.
Hos mig tog det en månad innan E.ON bytte elmätaren. För att slippa betala för elen jag skickade ut på nätet så fixade dom en special-SW som begränsade produktionen så att jag alltid låg på noll.
Sen när mätaren blev bytt så var det bara att ringa och be dom aktivera "normalläget" så att jag började skicka ut el på nätet.

Får du den servicen från fronius?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av ChristerSjo »

[JM] skrev:
Hos mig tog det en månad innan E.ON bytte elmätaren. För att slippa betala för elen jag skickade ut på nätet så fixade dom en special-SW som begränsade produktionen så att jag alltid låg på noll.
Sen när mätaren blev bytt så var det bara att ringa och be dom aktivera "normalläget" så att jag började skicka ut el på nätet.
Hur kan man få betala för el som man skickar ut på nätet? Menar att den överproduktion du hade under den tiden gick bara ut i tomma luften?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Markus »

ChristerSjo skrev:
[JM] skrev:
Hos mig tog det en månad innan E.ON bytte elmätaren. För att slippa betala för elen jag skickade ut på nätet så fixade dom en special-SW som begränsade produktionen så att jag alltid låg på noll.
Sen när mätaren blev bytt så var det bara att ringa och be dom aktivera "normalläget" så att jag började skicka ut el på nätet.
Hur kan man få betala för el som man skickar ut på nätet? Menar att den överproduktion du hade under den tiden gick bara ut i tomma luften?
Om jag inte är helt missinformerad räknas det du skickar ut från fastigheten till nätet som förbrukning. En vanlig elmätare kan alltså inte veta skillnad för vilken riktning energin har.?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av LasseTM »

Markus skrev:
ChristerSjo skrev:
[JM] skrev:
Hos mig tog det en månad innan E.ON bytte elmätaren. För att slippa betala för elen jag skickade ut på nätet så fixade dom en special-SW som begränsade produktionen så att jag alltid låg på noll.
Sen när mätaren blev bytt så var det bara att ringa och be dom aktivera "normalläget" så att jag började skicka ut el på nätet.
Hur kan man få betala för el som man skickar ut på nätet? Menar att den överproduktion du hade under den tiden gick bara ut i tomma luften?
Om jag inte är helt missinformerad räknas det du skickar ut från fastigheten till nätet som förbrukning. En vanlig elmätare kan alltså inte veta skillnad för vilken riktning energin har.?
Det stämmer bra, en vanlig elmätare kan inte se riktningen på strömmen så du får betala för överproduktion innan de bytt mätare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De kan se riktningen, men är inställda för att lägga på allt i båda riktningar som förbrukning.

Anledningen är att det varit en del elstölder genom att manipulera och låta elmätaren gå baklänges.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av PapaD »

Symo gen24 väntar jag på, den kan köra ödrift och pv 10 kW. Jag har så dålig elkvalitet så batteri och ödrift blir ett rejält lyft.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Cyprezz »

Hej!

Jag kollar på solcellsanläggningar.

Önskar batteri som går att styra fritt t.ex. sluta batterilagring när spotpriset är högt och "tanka" det från elnätet när spotprisrt är lågt.

Av vad jag kan läsa mig till så går detta endast med ferroamps växelriktare.

Stämmer detta att det går? Går det med huwai och fronius?

Finns det andra likriktare som har den möjligheten?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av CrazyGang »

Cyprezz skrev:
Hej!

Jag kollar på solcellsanläggningar.

Önskar batteri som går att styra fritt t.ex. sluta batterilagring när spotpriset är högt och "tanka" det från elnätet när spotprisrt är lågt.

Av vad jag kan läsa mig till så går detta endast med ferroamps växelriktare.

Stämmer detta att det går? Går det med huwai och fronius?

Finns det andra likriktare som har den möjligheten?
Fronius Gen24 kan med senaste uppdateringen tidsinställas för i-/urladdning. Går i dagsläget inte att styra direkt mot elpriset men tidsstyrning är ofta en hygglig proxy.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Aida »

Zalman3 skrev:
Fronius Symo Hybrid 3.0 S inkl. WiFi
Fronius Symo Hybrid är en batteriförberedd växelriktare för solel med batterilagring.
Fronius Symo Hybrid blir hjärtat och hjärnan i 24-timmarssystemet som levererar energi
till hushållet även efter solens nedgång.
Max solcellseffekt: 5000W
21.600:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-hybrid-3-0-s


Fronius Symo 5.0 M inkl. WiFi
AC nominell effekt: 5000W
15.200:-
https://solceller.effecta.se/produkter/solel-produkter/
inverter-vaxelriktare/fronius-symo-5-m-wifi

Prislista
https://solceller.effecta.se/ladda-ner/ ... -2018/file

Det kostar bara 6.400kr extra för att få stöd för batterilagring.
Jag skulle aldrig köpa ngt från Effecta. Är rintiga skojare som har noll kundvård!
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Växelriktare för solel med/utan stöd för batterilagring

Inlägg av Cyprezz »

CrazyGang skrev:
Cyprezz skrev:
Hej!

Jag kollar på solcellsanläggningar.

Önskar batteri som går att styra fritt t.ex. sluta batterilagring när spotpriset är högt och "tanka" det från elnätet när spotprisrt är lågt.

Av vad jag kan läsa mig till så går detta endast med ferroamps växelriktare.

Stämmer detta att det går? Går det med huwai och fronius?

Finns det andra likriktare som har den möjligheten?
Fronius Gen24 kan med senaste uppdateringen tidsinställas för i-/urladdning. Går i dagsläget inte att styra direkt mot elpriset men tidsstyrning är ofta en hygglig proxy.
Det räcker gott för mig. Går det även att "override" on the fly via app eller liknande?
Skriv svar