Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Jag har hängt med i diskussionerna här i tråden och kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag tycker i frågan. Men jag tror att utvecklingen av bilkörande kommer att gå mot allt fler regleringar och restriktioner (som det ju har varit under hela bilens historia). Med tiden kommer det inte längre vara möjligt att se bilen som en nöjespryl utan enbart som ett sätt att transportera sig på och det ska ske så säkert som möjligt, och då ska människan ha så litet att säga till om som möjligt annars fungerar det inte.
Kanske kommer det fortfarande att vara möjligt att ta över kontrollen av bilen för att kunna köra på riktigt små vägar och terrängkörning (eller bara helt enkelt för att kunna trixa runt bilen på den egna tomten), men på allt från lite större vägar och uppåt kommer bilen att vara självkörande utan nån, eller med väldigt liten, möjlighet för föraren att ta kontroll över bilen. (Det kommer säkert alltid att behövas i extrema nödsituationer, men då med möjlighet att bedömas i efterhand. Kommer kanske att betraktas och bedömas som nödvärn och man kan kanske bli bestraffad om man tagit över kontrollen av bilen utan rimlig anledning.)
Som med allt sådant här så kommer det att finnas både för- och nackdelar och vi kommer för varje steg i den här processen att diskutera personlig integritet kontra gemensamma samhällsintressen. Men jag tror att bilåkandet kommer att automatiseras allt mer i framtiden. Finns många fördelar med att kunna välja det när man själv så önskar, men det kanske inte är lika roligt när det blir tvingande att använda det under större delen av bilresan?
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.
Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Jag tror man helt glömt bort vad kunderna (väljarna) tycker här. Visst finns det en del snusförnuftiga som tycker det är bra att även alla andra ska ligga i samma hastighet som dom själva gjort i flera år stirrandes på trafiksäkerhetsmätaren. Kanske tycker dom det är skönt att slippa stirra på den och ändå tro att dom rullar runt där och sparar liv.
Låt mig gissa att bilarna inblandade i olyckor där hastigheten innan olycka spelat en avgörande roll har haft plingandet i kupen strax innan.
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Skulle hellre se att rättsväsendet utför sittnuvarande jobb till belåtenhet först. Jag skulle uppskatta mera om man verkligen satte dit de som ägnar sig åt personbrottslighet, alltså typ rån, våldtäckt och mord. Gärna kopplat till familjen så att om den skyldige skulle råka vara minderårig så får mor o far ta sitt ansvar för sitt misslyckade föräldraskap.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som kommer göra förarna helt medvetna om att de kör för fort, säger Róża Thun, en av de drivande i frågan inom EU.
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Enligt denna rapporten från i vintras så är de inte direkt ”ständigt uppdaterade”:
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Precis. NVDB:s hastighetsdata är väldigt långt ifrån 100%. Det är ett kollektivt jättejobb bara att få det rätt på alla vägsträckor i landet i nuläget, plus att det sen behöver hållas uppdaterat. Det skulle krävas massor med resurser som i dagsläget inte finns i många kommuner.
Jag kör sällan för fort så själva idén har jag inte så mycket emot. Men som sagt, datan detta ska baseras på måste styras upp om det ska vara någon större vits. I min Zoe visas "aktuell" hastighetsbegränsning uppe i ena hörnet på navigatorn. Jag skulle tippa att det som visas där är fel i en tredjedel av fallen. Har gränsen ändrats senaste 3-5 (?) åren så är det fel på skärmen. Inget att lägga någon vikt vid således.
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
På den tiden det fanns dem som inte satte på sig bälte i bilen så fanns det trick för att stänga av påminnelsen i en Volvo. Numera är ingen så dum att de kör utan bälte... dra slutsatsen själv.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
På den tiden det fanns dem som inte satte på sig bälte i bilen så fanns det trick för att stänga av påminnelsen i en Volvo. Numera är ingen så dum att de kör utan bälte... dra slutsatsen själv.
Nej, du får nog hjälpa till lite med slutsatsen. Jag har alltid använt bälte sedan jag började köra bil.
Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.