EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Zalman3 »


Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar.

Måste finnas i alla nya bilar från 1 juli 2022.

Här är de nya okända EU-reglerna som kan bromsa ner bilen om du kör för fort.
Från och med 1 juli 2022 kommer alla nya bilar som säljs inom Sverige och EU vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning.
Systemet övervakar automatiskt din bil och jämför med gällande hastighetsgräns.
https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-e ... ilar-27489
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman3 skrev:

Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar.

Måste finnas i alla nya bilar från 1 juli 2022.

Här är de nya okända EU-reglerna som kan bromsa ner bilen om du kör för fort.
Från och med 1 juli 2022 kommer alla nya bilar som säljs inom Sverige och EU vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning.
Systemet övervakar automatiskt din bil och jämför med gällande hastighetsgräns.
https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-e ... ilar-27489
Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).

Låter ju som ett aprilskämt, men jag är rädd för att det inte är det.

EDIT. Ett förbud mot att bli gammal också för då ökar risken att man dör.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Konstigt när de ännu inte tillåter självkörande bilar. Borde inte EU jobba för att ta fram ett regelverk för hur bra självkörande fordon ska fungera? En park med självkörande fordon skulle rädda betydligt fler liv än hastighetsövervakning.
EU vill med de nya reglerna från 1 juli 2022 försöka förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor.
Nu kör jag i princip aldrig för fort så ett sådan här system skulle inte störa mig särskilt mycket.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Konstigt när de ännu inte tillåter självkörande bilar. Borde inte EU jobba för att ta fram ett regelverk för hur bra självkörande fordon ska fungera? En park med självkörande fordon skulle rädda betydligt fler liv än hastighetsövervakning.
EU vill med de nya reglerna från 1 juli 2022 försöka förebygga de 25 000 dödsfall och 140 000 svåra personskador som sker varje år i trafikolyckor.
Nu kör jag i princip aldrig för fort så ett sådan här system skulle inte störa mig särskilt mycket.

Det är väll mer principiellt. Nästa steg är totalövervakning och böter så fort du kör mot rött ljus, kör för fort etc. Det måste finna vissa frihetsgrader i livet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av fth »

Jag är överlag rätt positiv till den här typen av begränsningar om dom går att implementera bra.

Det finns ju egentligen inga integritetsaspekter, ingen loggning behövs ju för att begränsa hastigheten, endast bra kartmaterial.

Alternativet, att låta folk fortsätta köra som nötter, trots att man idag har verktyg som skulle kunna göra trafiken väsentligt säkrare, är väl rätt oansvarigt?

Att peka på rökning, alkohol etc tycker jag inte är relevant, dels har vi ju faktiskt massiva incitament i form av skatter, regler för försäljning, var man får dricka/röka etc, på plats för detta, dels skadas där främst brukaren, risken för andra "trafikanter" är ju minimal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av dd88 »

Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av fth »

ChristerSjo skrev:
Det är väll mer principiellt. Nästa steg är totalövervakning och böter så fort du kör mot rött ljus, kör för fort etc. Det måste finna vissa frihetsgrader i livet.
Det finns inga integritetsaspekter av detta, det behövs ingen övervakning för att begränsa bilen till gällande hastighetsbegräsning, endast bra kartmaterial.

Automatiska böter och/eller indraget körkort vid körning mot rött ljus skulle jag också vara positiv till, vad finns det för giltigt skäl att köra mot rött?

Inte heller här finns det några egentliga integritetsaspekter om det implementeras rätt, all information om normala förare raderas omedelbart (alternativ sparas aldrig), endast idioter sparas och straffas.

Jag ser faktiskt inte något problem med detta, alternativet är ju att låta trafiken fortsätta gå mot anarki. Att t.ex. köra mot rött ljus har under min bilförarkarriär (drygt 30 år) gått från något fullständigt tabu till något som idag är helt normalt. I Stockholm City där jag promenerar med jycken flera gånger om dagen kör folk numera mot rött i princip vid varje omslag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Precis, kartmaterial skulle ju behöva vara 100%, det skulle också kunna innebära att bättre system implementeras som gör informationen tillgänlig för alla.

Jag ser faktiskt mest positiva aspekter av detta, om detta innebär att jag får avstå från att köra 10-20km/h över hastighetsbegränsningen på motorvägen (som i princip är den värsta försyndelsen jag gör mig skyldig till) så kan jag leva med det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av ChristerSjo »

fth skrev:
Jag är överlag rätt positiv till den här typen av begränsningar om dom går att implementera bra.

Det finns ju egentligen inga integritetsaspekter, ingen loggning behövs ju för att begränsa hastigheten, endast bra kartmaterial.

Alternativet, att låta folk fortsätta köra som nötter, trots att man idag har verktyg som skulle kunna göra trafiken väsentligt säkrare, är väl rätt oansvarigt?

Att peka på rökning, alkohol etc tycker jag inte är relevant, dels har vi ju faktiskt massiva incitament i form av skatter, regler för försäljning, var man får dricka/röka etc, på plats för detta, dels skadas där främst brukaren, risken för andra "trafikanter" är ju minimal.

/fth
Detta kan vara bara steg x av y, låt politiker husera ett tag skall ni se konsekvenserna. Finns ju igentligen inget "fel" med att de inför böter med automatik mot fortkörningen, körning mot rödljus, stopplikt etc för det är ju en lag överträdelse. Dessa möjligheter finns redan idag och kommer att finnas än mer i framtida dagens samhälllen

Det är väll inte fel att peka på rökning, alkhol etc de dödar många fler än i trafiken, men det vill man inte röra för det är en stor skattekälla. Kalla skatter för incitament (som skall vara en sporre att göra något positivt). Jo visst att folk slutar rökda då, men så ser inte en beorende rökare på saken. De lägger skatter på just sådan varor som har låg priselasticitet (dvs knappast någon effekt om priserna höjs) såsom tobak, alkhol, bensin t.ex. Har idag inget att göra med folkhälsa utan enbart att fylla skattkistan. Målet är ju att sänka dödligeheten i allmänhet, skatter funkar inte på dessa varor för att folk prioriterar om sin konsumtion för att fortsätta med t.ex rökning. Staten vill inte att folk skall sluta konsumera dessa varor för de bidrar väldigt mycket till skattekistan (Punktskatter på alkhol och rökning var knappt 27 miligarder 2019, vilket var 20% av alla punktskatter och energi och koldioxidskatten står för 75 milijarder av totala 134 milijarder i punktskatter).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av mati »

Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
Inte jag heller har några problem med just dom reglernar, men ser ju var tendensen går. Stater har nu börjar övarvaka sina invånare genom var deras mobiler är. Där det är som värst väljer ju folk att lämna mobilerna hemma. Vad är nästa krav inoperade mobila chip?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av HenrikC »

mati skrev:
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
De kommer väl att fortsätta rulla gamla bilar i för hög hastighet. Om femton år är de utskrotade eller hänvisade till att vara andrabil. Hur blev det med lastbilar och fartspärr? Förarna klagade som tusan i några år när spärren infördes, nu vet jag inte hur det låter längre. En uppsida med detta är att elbilar får längre räckvidd när trafiktempot sänks.

Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni? :mrgreen:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Mickep »

Om jag får gissa kommer bilar kunna prata med varandra och därigenom också kunna ange andra bilar. (Bild och videobevis finns). Så de som kör för fort kommer inte undan böter.
Frågan är om det är något problem med begränsningar. Alla som tar körkort vet hur lite tid man sparar. (Men nästan alla kör för fort iallafall). Det är först i Tyskland som begränsning kommer mötas av missnöjda miner.(vet inte hur det tagits emot i Tyskland) men i Sverige kommer det inte ha någon betydelse.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Det är först i Tyskland som begränsning kommer mötas av missnöjda miner.(vet inte hur det tagits emot i Tyskland) men i Sverige kommer det inte ha någon betydelse.
De har ju fri fart på motorvägen, och det är nog mer sannolikt att månen ramlar ner än att de inför generella hastighetsbegränsningar på Autobahn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av mans71 »

ChristerSjo skrev:
fth skrev:
Jag är överlag rätt positiv till den här typen av begränsningar om dom går att implementera bra.

Det finns ju egentligen inga integritetsaspekter, ingen loggning behövs ju för att begränsa hastigheten, endast bra kartmaterial.

Alternativet, att låta folk fortsätta köra som nötter, trots att man idag har verktyg som skulle kunna göra trafiken väsentligt säkrare, är väl rätt oansvarigt?

Att peka på rökning, alkohol etc tycker jag inte är relevant, dels har vi ju faktiskt massiva incitament i form av skatter, regler för försäljning, var man får dricka/röka etc, på plats för detta, dels skadas där främst brukaren, risken för andra "trafikanter" är ju minimal.

/fth
Detta kan vara bara steg x av y, låt politiker husera ett tag skall ni se konsekvenserna. Finns ju igentligen inget "fel" med att de inför böter med automatik mot fortkörningen, körning mot rödljus, stopplikt etc för det är ju en lag överträdelse. Dessa möjligheter finns redan idag och kommer att finnas än mer i framtida dagens samhälllen

Det är väll inte fel att peka på rökning, alkhol etc de dödar många fler än i trafiken, men det vill man inte röra för det är en stor skattekälla. Kalla skatter för incitament (som skall vara en sporre att göra något positivt). Jo visst att folk slutar rökda då, men så ser inte en beorende rökare på saken. De lägger skatter på just sådan varor som har låg priselasticitet (dvs knappast någon effekt om priserna höjs) såsom tobak, alkhol, bensin t.ex. Har idag inget att göra med folkhälsa utan enbart att fylla skattkistan. Målet är ju att sänka dödligeheten i allmänhet, skatter funkar inte på dessa varor för att folk prioriterar om sin konsumtion för att fortsätta med t.ex rökning. Staten vill inte att folk skall sluta konsumera dessa varor för de bidrar väldigt mycket till skattekistan (Punktskatter på alkhol och rökning var knappt 27 miligarder 2019, vilket var 20% av alla punktskatter och energi och koldioxidskatten står för 75 milijarder av totala 134 milijarder i punktskatter).


Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev:
mati skrev:
Jag har inget problem med det för egen del. Men. Vad händer med alla gamla bilar som av gammal vana alltid kör minst 20km/h för fort? Betyder det att nyregistrerade bilar kryper med laglig hastighet i vägrenen medan alla andra blåser förbi som raketer? Och begagnatmarknaden kommer blomstra. En gammal bil utan begränsning kommer i framtiden vara dyrare än en ny.
Känns sådär genomtänkt, som vanligt.
De kommer väl att fortsätta rulla gamla bilar i för hög hastighet. Om femton år är de utskrotade eller hänvisade till att vara andrabil. Hur blev det med lastbilar och fartspärr? Förarna klagade som tusan i några år när spärren infördes, nu vet jag inte hur det låter längre. En uppsida med detta är att elbilar får längre räckvidd när trafiktempot sänks.

Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni? :mrgreen:
Min porsche är inte utskrotad om 15år. Förmodligen kör jag fortfarande med den på somrarna.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av BjornS »

dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Svenssons »

Bara att sätta i USB-kontakten och trycka på gasen...

https://www.aliexpress.com/item/1000006 ... web201603_
GPS Jammer.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Beigler »

På sikt borde detta tillåta att hastighetsgränserna höjs. Jag har läst att man ofta sätter lägre gräns än det man tycker är korrekt just pga att folk kör lite över gränsen.

Om så blir fallet är det ju positivt för oss som följer gränserna plus att det borde bli säkrare när tempot i trafiken blir jämnare.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av dd88 »

BjornS skrev:
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Enligt denna rapporten från i vintras så är de inte direkt ”ständigt uppdaterade”:

https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

När dom reparerar mitträcket på e45 brukar dom ha tre lastbilar som bildar en chikan och med svarta 50-skyltar. Det anmäls troligtvis inte till någon databas. Inget problem om en förare har koll.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Beigler skrev:
På sikt borde detta tillåta att hastighetsgränserna höjs. Jag har läst att man ofta sätter lägre gräns än det man tycker är korrekt just pga att folk kör lite över gränsen.

Om så blir fallet är det ju positivt för oss som följer gränserna plus att det borde bli säkrare när tempot i trafiken blir jämnare.
Jo, jag har länge förordat att vi skulle ha en högre hastighetsgräns som alla följer. Trafiken skulle bli så mycket lugnare och trevligare för alla. Men det kräver så klart att straffen för att köra för fort är kännbara så att folk verkligen håller hastigheten.
———

Den här lagen handlar ju inte heller om att alla ska bötfällas. Det handlar om att alla bilar ska ha en funktion som gör det möjligt att begränsa hastigheten till den skyltade, ungefär som Tesla gör för autopiloten på landsväg. Det kommer precis som med AP och fejkmotorljudet gå att stänga av den om man vill, men den återaktiveras vid nästa start av fordonet. Det kommer alltså fortfarande gå att köra fort om man vill.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

BjornS skrev:
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Nä, precis Tesla försöker just nu inte ha en funktion där bilen följe4 hastighetsbegränsningen. Det de har är en begränsning av när AP får användas. På motorväg reagerar inte AP överhuvudtaget på hastighetsbegränsningar. Inte heller AP1 beter sig på ett annat sätt, trots att den verkligen kan läsa skyltar.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Henrik Torphammar »

ChristerSjo skrev:
Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).
Klart märkligt att tobak inte är förbjudet än. Svetsaren står och ojjar sig över dagens läge medan han tillåter rökning som dödar många fler per år. Märkligt att pengar går före liv bara ibland.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
ChristerSjo skrev:
Jo om syftet är att bespara liv utan att tänka på intigritet skall dom även förbjuda röknig, alkohol, förbud mot övervikt, lag på att alla måste motionera x antal i timmar i veckan (övervakat så klart).
Klart märkligt att tobak inte är förbjudet än. Svetsaren står och ojjar sig över dagens läge medan han tillåter rökning som dödar många fler per år. Märkligt att pengar går före liv bara ibland.
Rökning dödar mångfalt fler än Corona per år. Åtgärderna mot de bägge skiljer sig dock en del...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar