EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Jerker »

Jag har hängt med i diskussionerna här i tråden och kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag tycker i frågan. Men jag tror att utvecklingen av bilkörande kommer att gå mot allt fler regleringar och restriktioner (som det ju har varit under hela bilens historia). Med tiden kommer det inte längre vara möjligt att se bilen som en nöjespryl utan enbart som ett sätt att transportera sig på och det ska ske så säkert som möjligt, och då ska människan ha så litet att säga till om som möjligt annars fungerar det inte.

Kanske kommer det fortfarande att vara möjligt att ta över kontrollen av bilen för att kunna köra på riktigt små vägar och terrängkörning (eller bara helt enkelt för att kunna trixa runt bilen på den egna tomten), men på allt från lite större vägar och uppåt kommer bilen att vara självkörande utan nån, eller med väldigt liten, möjlighet för föraren att ta kontroll över bilen. (Det kommer säkert alltid att behövas i extrema nödsituationer, men då med möjlighet att bedömas i efterhand. Kommer kanske att betraktas och bedömas som nödvärn och man kan kanske bli bestraffad om man tagit över kontrollen av bilen utan rimlig anledning.)

Som med allt sådant här så kommer det att finnas både för- och nackdelar och vi kommer för varje steg i den här processen att diskutera personlig integritet kontra gemensamma samhällsintressen. Men jag tror att bilåkandet kommer att automatiseras allt mer i framtiden. Finns många fördelar med att kunna välja det när man själv så önskar, men det kanske inte är lika roligt när det blir tvingande att använda det under större delen av bilresan?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av 12man »

Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

12man skrev:
Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.
Åker hellre i min vw -54 än med kollektivtrafiken. Nåja, kanske inte på vintern då...
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Wahll »

HenrikC skrev:
Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni? :mrgreen:
:D
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av JFAH »

Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.
Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
Jag tror man helt glömt bort vad kunderna (väljarna) tycker här. Visst finns det en del snusförnuftiga som tycker det är bra att även alla andra ska ligga i samma hastighet som dom själva gjort i flera år stirrandes på trafiksäkerhetsmätaren. Kanske tycker dom det är skönt att slippa stirra på den och ändå tro att dom rullar runt där och sparar liv.
Låt mig gissa att bilarna inblandade i olyckor där hastigheten innan olycka spelat en avgörande roll har haft plingandet i kupen strax innan.

Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle hellre se att rättsväsendet utför sittnuvarande jobb till belåtenhet först. Jag skulle uppskatta mera om man verkligen satte dit de som ägnar sig åt personbrottslighet, alltså typ rån, våldtäckt och mord. Gärna kopplat till familjen så att om den skyldige skulle råka vara minderårig så får mor o far ta sitt ansvar för sitt misslyckade föräldraskap.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av nek0 »

Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som kommer göra förarna helt medvetna om att de kör för fort, säger Róża Thun, en av de drivande i frågan inom EU.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-k ... etsvarning
Användarvisningsbild
Robert Hernefeldt
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2019 11:53

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Robert Hernefeldt »

Hoppas min Plaid kommer före denna regel införs.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

Tolkar det som ett system liknande bältesvarning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av mans71 »

Helt missat den här tråden. Känns som Sci-fi, värsta sorten. Övervakningssamhälle, dystopiskt, får rysningar av det här.

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Surfaren »

dd88 skrev:
BjornS skrev:
dd88 skrev:
Det positiva är ju att det ställer krav på infrastrukturen, vilket skulle kunna innebära att även Tesla kan få korrekt hastighetsdata utan att behöva läsa av skyltar.
Jag vet inte om du skojar, men Tesla kan få korrekt hastighetsdata när de vill. Den är fritt tillgänglig från Trafikverket, ständigt uppdaterad och gratis för vem som helst att använda. Problemet ligger helt och hållet på Teslas sida.
Enligt denna rapporten från i vintras så är de inte direkt ”ständigt uppdaterade”:

https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Precis. NVDB:s hastighetsdata är väldigt långt ifrån 100%. Det är ett kollektivt jättejobb bara att få det rätt på alla vägsträckor i landet i nuläget, plus att det sen behöver hållas uppdaterat. Det skulle krävas massor med resurser som i dagsläget inte finns i många kommuner.

Jag kör sällan för fort så själva idén har jag inte så mycket emot. Men som sagt, datan detta ska baseras på måste styras upp om det ska vara någon större vits. I min Zoe visas "aktuell" hastighetsbegränsning uppe i ena hörnet på navigatorn. Jag skulle tippa att det som visas där är fel i en tredjedel av fallen. Har gränsen ändrats senaste 3-5 (?) åren så är det fel på skärmen. Inget att lägga någon vikt vid således.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
JFAH skrev:
Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
På den tiden det fanns dem som inte satte på sig bälte i bilen så fanns det trick för att stänga av påminnelsen i en Volvo. Numera är ingen så dum att de kör utan bälte... dra slutsatsen själv.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
På den tiden det fanns dem som inte satte på sig bälte i bilen så fanns det trick för att stänga av påminnelsen i en Volvo. Numera är ingen så dum att de kör utan bälte... dra slutsatsen själv.
Nej, du får nog hjälpa till lite med slutsatsen. Jag har alltid använt bälte sedan jag började köra bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Nej, du får nog hjälpa till lite med slutsatsen. Jag har alltid använt bälte sedan jag började köra bil.
Och jag håller hastigheten...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inlägg av Pontus »

Får man bygga privata motorvägar och där sätta sin egen hastighetsgräns?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar