Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Teslaägare taliz » 19 apr 2020 22:54

Fredrik j skrev:
taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.


Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.


Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6645
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 apr 2020 06:24

Jag har hängt med i diskussionerna här i tråden och kan fortfarande inte bestämma mig för vad jag tycker i frågan. Men jag tror att utvecklingen av bilkörande kommer att gå mot allt fler regleringar och restriktioner (som det ju har varit under hela bilens historia). Med tiden kommer det inte längre vara möjligt att se bilen som en nöjespryl utan enbart som ett sätt att transportera sig på och det ska ske så säkert som möjligt, och då ska människan ha så litet att säga till om som möjligt annars fungerar det inte.

Kanske kommer det fortfarande att vara möjligt att ta över kontrollen av bilen för att kunna köra på riktigt små vägar och terrängkörning (eller bara helt enkelt för att kunna trixa runt bilen på den egna tomten), men på allt från lite större vägar och uppåt kommer bilen att vara självkörande utan nån, eller med väldigt liten, möjlighet för föraren att ta kontroll över bilen. (Det kommer säkert alltid att behövas i extrema nödsituationer, men då med möjlighet att bedömas i efterhand. Kommer kanske att betraktas och bedömas som nödvärn och man kan kanske bli bestraffad om man tagit över kontrollen av bilen utan rimlig anledning.)

Som med allt sådant här så kommer det att finnas både för- och nackdelar och vi kommer för varje steg i den här processen att diskutera personlig integritet kontra gemensamma samhällsintressen. Men jag tror att bilåkandet kommer att automatiseras allt mer i framtiden. Finns många fördelar med att kunna välja det när man själv så önskar, men det kanske inte är lika roligt när det blir tvingande att använda det under större delen av bilresan?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8859
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Fredrik j » 20 apr 2020 08:18

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.


Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.


Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.


Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Fredrik j
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Teslaägare 12man » 20 apr 2020 09:30

Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Fredrik j » 20 apr 2020 09:53

12man skrev:Kan man inte locka över folk till kollektivtrafiken, så kan man alltid försämra alternativet så löser det sig.


Åker hellre i min vw -54 än med kollektivtrafiken. Nåja, kanske inte på vintern då...
Fredrik j
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Teslaägare Wahll » 20 apr 2020 09:58

HenrikC skrev: Nästa logiska steg lär väl bli en begränsning av accelerationen också. En lämplig gräns kanske är max 4 m/s², eller vad säger ni? :mrgreen:


:D
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
 
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 jul 2014 16:25
Referralkod: bjrn59679

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav JFAH » 20 apr 2020 13:38

Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.
JFAH
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 31 jul 2014 21:04

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Teslaägare taliz » 20 apr 2020 13:55

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.


Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.


Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.


Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6645
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Fredrik j » 20 apr 2020 14:13

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.


Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.


Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.


Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?


Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.
Fredrik j
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Teslaägare taliz » 20 apr 2020 14:18

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:[quote="taliz"]Min tolkning av detta är att de flesta nya bilar redan har vad som krävs.
Tom min gamla V60 från 2014 hade en limit-knapp på ratten som gjorde att man inte kunde köra snabbare än hastighetsgränsen.
I Teslan går det också sätta "strict" eller "absolute" eller nått sånt för hastighetsgränsen har jag för mig.


Du kunde inte köra snabbare än vad bilen uppfattade som hastighetsgränsen.


Exakt, och vad jag kan se kräver inte heller denna lagen att bilarna skall ha 100% korrekt hastighetsdata.
Snarare lämnar dom rum för att det kan bli fel, och föraren ska kunna bypass'a.


Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?


Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.[/quote]

Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6645
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.