Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar 2022

Inläggav Fredrik j » 20 apr 2020 14:47

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Om hastigheten på skylten gäller men föraren kan välja att köra fortare blir det väl samma som idag?
Ja, det är ju det jag säger.
Det enda som krävs är system som redan fanns i bilar för närmare 10 år sedan.
Det är ju så det brukar bli, tillverkare inför nya säkerhetssystem och något decennium senare blir de lagkrav.
Var väl samma med säkerhetsbälte, ABS, antisladd etc etc.

Finns det överhuvudtaget något system där myndigheterna infört lagkrav, som inte redan funnits på marknaden ett bra tag?

Jag tror man helt glömt bort vad kunderna (väljarna) tycker här. Visst finns det en del snusförnuftiga som tycker det är bra att även alla andra ska ligga i samma hastighet som dom själva gjort i flera år stirrandes på trafiksäkerhetsmätaren. Kanske tycker dom det är skönt att slippa stirra på den och ändå tro att dom rullar runt där och sparar liv.
Låt mig gissa att bilarna inblandade i olyckor där hastigheten innan olycka spelat en avgörande roll har haft plingandet i kupen strax innan.

Ok så du menar att alltihop syftar på att lagstifta för automatiska system som inte behöver användas om man inte vill? Så är det ju inte med andra system som vandrat samma väg. Ofta är dom inte möjliga att stänga av och går dom sönder tänds varningslampa som gör att dom inte går igenom besiktningen.
Det här är ju något annat.

Man kan köra alla(?) dagens bilar utan att ta på sig säkerhetsbälte.
Tror dock lagen kräver att bilen skall pling-plonga då(?). I början gjorde dom ju inte det.
Antagligen blir det typ samma här, systemet aktiveras som default och man inför pling-plong om det deaktiveras.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare LarsL » 20 apr 2020 16:18

JFAH skrev:Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.

Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav PoloPrinsen » 20 apr 2020 17:09

Skulle hellre se att rättsväsendet utför sittnuvarande jobb till belåtenhet först. Jag skulle uppskatta mera om man verkligen satte dit de som ägnar sig åt personbrottslighet, alltså typ rån, våldtäckt och mord. Gärna kopplat till familjen så att om den skyldige skulle råka vara minderårig så får mor o far ta sitt ansvar för sitt misslyckade föräldraskap.
Mvh PP.
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inläggav Fredrik j » 20 apr 2020 17:18

LarsL skrev:
JFAH skrev:Låter som ett dåligt aprilskämt det där... Skulle alltså 2021 var sista modellåret man kommer köpa med andra ord? Jag tänker då inte tillåta någon sådan mekanism i min bil vart fall. Någon ordning på dumheten får det ändå vara.

Nej, återigen. Det går att stänga av systemet och det går att tillfälligt avaktivera det genom att trycka ner acceleratorn. Ungefär samma funktion som AP har på småvägar på en Tesla.

Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?
Fredrik j

Inläggav nek0 » 24 apr 2020 19:44

Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som kommer göra förarna helt medvetna om att de kör för fort, säger Róża Thun, en av de drivande i frågan inom EU.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-k ... etsvarning
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare Robert Hernefeldt » 17 okt 2020 17:12

Hoppas min Plaid kommer före denna regel införs.
Användarvisningsbild
Robert Hernefeldt
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 17 okt 2020 17:31

Tolkar det som ett system liknande bältesvarning.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare mans71 » 17 okt 2020 19:34

Helt missat den här tråden. Känns som Sci-fi, värsta sorten. Övervakningssamhälle, dystopiskt, får rysningar av det här.

There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Referralkod: mns5307

Inläggav Teslaägare LarsL » 17 okt 2020 19:41

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:

Men teslas AP börjar väl inte plinga om det stängs av enligt vad Taliz berättade här ovan?

Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Fredrik j » 17 okt 2020 19:49

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:

Om du vill köra med AP på vägar med mötande trafik så är din hastighet begränsad. Denna begränsning går att tillfälligt övervinna genom att trycka ner gaspedalen. På samma sätt kommer du kunna köra fortare än denna maxgräns genom att accelerera för fullt och ljudsignalen går att stänga av. Inte värre än bältespåminnelsen typ.

Bältespåminnelse går ju inte att stänga av. Tänk dig ett plingande om du överskrider hastighetsgränsen. Hastighetsgränsen som bilen tror gäller...
Fredrik j

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt