Går Ford i konkurs?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Går Ford i konkurs?

Inlägg av Zalman3 »

Ford har hamnat i en ond spiral.
Redan innan Corona så hade man problem med lönsamheten och hade stora lån.

Och för att klara Coronakrisen har man tagit ännu mera lån, vilket har triggat en sänkning av kreditvärdigheten.
Vilket ger högre räntor, vilket sänker lönsamheten.

Nu betalar man över 9% i ränta!


Ford has raised $8 billion in high-interest debt to help it survive the coronavirus crisis.The company’s recent credit downgrade has become a self-fulfilling prophecy. The high interest rates make it harder for Ford to meet its obligations.With cash flow deteriorating in every automotive segment, Ford is one step closer to bankruptcy.

Ford now has over $20 billion in automotive debt and $140 billion in Ford credit debt. It paid over a billion in annual interest expense in 2019. And this number will rise dramatically due to these new high-interest loans. Bankruptcy is on the table. It’s just a matter of time before the company goes belly up.
https://www.ccn.com/heres-why-high-inte ... rupt-ford/


Och det är inte bara Ford som har gigantiska lån, flera andra fossilbilsföretag är mycket illa ute.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Fredrik j »

Villen tur dom har att dom trots allt tillverkar och säljer världens näst bäst säljande bil då.
Men inte ens det hjälper.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Zalman3 »


That steep decline led Ford to issue a warning about its Q1 earnings last week, when it released preliminary results. The company says it expects to see revenue decline 15.7% year-over-year, and a pre-tax loss in the neighborhood of $600 million. The company is suspending quarterly dividend and share buyback programs. To weather the coronavirus storm, Ford says it has about $30 billion in cash, including the $15.4 billion it borrowed last month.
https://investorplace.com/2020/04/f-sto ... -earnings/

Ford säger att de har ca 30 miljarder dollar på banken, vilket är bra.

Illavarslande är dock att de förväntas göra en förlust på ca 6 miljarder kr för Q1.

Utgår ifrån att Q2 blir dramatisk mycket sämre.

Ford brukar ge en utdelning på ca 30-40 miljarder kr.

Ford satsar ca 30-40 miljarder på reklam per år.

Vet inte hur många miljarder Ford köper utsläppsrätter för.

Och med ca 1.700 miljarder kr i skulder, och en ränta som chockhöjts till över 9%.

Då kostar lånen ca 153 miljarder kr per år i ränta!

På mycket kort tid har låneräntan för Ford höjts från 3,5% till över 9%.

Kan inte Ford övertyga marknaden om att man snabbt kan visa en hyfsat stor vinst.
Då kanske låneräntan höjs till 18%.
Då ska de betala då 300 miljarder i ränta per år!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Zalman3 »

Ford expects an adjusted pretax loss of $5 billion during the second quarter as the company grapples with the fallout from the coronavirus pandemic

https://www.cnbc.com/2020/04/28/ford-f- ... -2020.html

Ford tror på en förlust på 50 miljarder kronor Q2 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Zalman3 »

Ford hade en marknadsandel på drygt 6 procent för tio år sedan hade mer än halverats 2019, något som anses bero på att Ford missat eltåget.
Kommer Hedin Bil kunna vända den trenden?
Hedin Bil tar över svenska Ford
2020-03-12 |

Från och med den 1 augusti tar Hedin Bil över Fords svenska säljorganisation och blir generalagent för bilmärket, enligt ett pressmeddelande från företaget. Hedin Bil, som är ett av Europas största familjeägda bilhandelsföretag, är sedan 2016 återförsäljare av Ford, ett av 32 märken i deras portfölj av person- och transportbilar.

Övertagandet ska ses i skenet av Fords tillbakagång på den svenska marknaden. En marknadsandel på drygt 6 procent för tio år sedan hade mer än halverats 2019, något som anses bero på att Ford missat eltåget. Under 2020 inleder dock Ford en offensiv inom elektrifiering och snart är tiden mogen för att rulla ut hybridversioner av Kuga och Explorer. Mot slutet av året kommer dessutom den helt elektriska Mustang Mach-E. Anders Hedin, VD och ägare på moderbolaget Hedin Invest AB, ser därmed ljust på framtiden.
https://www.bilpriser.se/hedin-bil-tar- ... enska-ford
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av frippe »

Jag tror att Q3 och Q4 blir sämre än Q1 och Q2.

Inte många som går lös på att besluta om att köpa bil så länge osäkerheten består. Mycket av Q2 var redan i produktionsplanering redan före coronakrisen slog till, de bilarna var troligen redan sålda under Q1. Så, hösten blir tuff för Ford.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
Jag tror att Q3 och Q4 blir sämre än Q1 och Q2.

Inte många som går lös på att besluta om att köpa bil så länge osäkerheten består. Mycket av Q2 var redan i produktionsplanering redan före coronakrisen slog till, de bilarna var troligen redan sålda under Q1. Så, hösten blir tuff för Ford.
Håller helt med.. De är Q3 och framåt som kommer visa hur Corona har slagit. Detta gäller såklart både Ford och tesla..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Zalman3 »

Fords framtid.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Villen tur dom har att dom trots allt tillverkar och säljer världens näst bäst säljande bil då.
Men inte ens det hjälper.
Tror en enda elbilsmodell, och så här sent är alldeles för lite för att vända skutan på ett så stort sjunkande bolag. De borde haft en sådan här liknande modell ute på marknaden för 10 år sedan, och sedan fortsatt med fler elektriska modeller. Då hade bolagets värdering varit en helt annan, och de hade fått mycket mer kapitalinvesteringar och mycket lägre räntekostnader.

Då hade de också på lite sikt kunnat fasa ut och lägga ner deras förlustbringande fossilbilar. Det är ju där de stora skulderna skapats. En enda liten elbil (med dagens små volymer på BEV) kan inte täcka upp åratal av dålig ledning och usel fossilbilsportfölj.

Vi vet ju inte (eller jag vet inte ivf.) heller vad vinstmarginalen på deras nuvarande elbil är. Den kanske säljer bra för att de sänkt priset och tillverkar varje bil med förlust, eller med en allt för liten vinstmarginal. Det är lätt att sälja för vem som helst - om man inte behöver tänka på priset och vinstmarginalen på det man säljer. Finns en orsak till att Apple och Tesla lyckats med enormt höga vinstmarginaler på tillverkningen/försäljning av sina enskilda produkter. Det är inte fullt lika lätt att komma dit, om man inte har en grymt duktig företagsledning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Fredrik j »

Tror det är mer komplicerat. Man behöver ha ett blandat utbud under dom nästa 5-10 åren. Att plötsligt och abrupt sluta sälja fossilbilar skulle ju vara förödande.
Det finns ju stora förhoppningar om teslas framtida storlek men dagens storlek/försäljning/vinst skulle ju inte räcka för att driva dom stora biltillverkarna. Man behöver fossilbilarna ett tag till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Tror det är mer komplicerat. Man behöver ha ett blandat utbud under dom nästa 5-10 åren. Att plötsligt och abrupt sluta sälja fossilbilar skulle ju vara förödande.
Det menar jag inte, men går ju inte att skriva inlägg som tar med precis allt. Då skulle de bli A4-sidor långa.

Tror inte heller på att lägga ner fossila bilar tvärt (som du alluderar till att jag påstår).

Men de hade enklare kunnat göra en planerad exit ifrån att ta fram nya fossilmodeller på en ca. en 15 års tid som många andra tillverkare är inne på, som tex. Volvo och Audi. Fram tills dess så hade de dessutom även gradvis kunnat minska volymerna.

Personligen så tror jag Ford är körda efter många år av dålig ledning, och inget bolag jag hade velat investera mina egna pengar i.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det är mer komplicerat. Man behöver ha ett blandat utbud under dom nästa 5-10 åren. Att plötsligt och abrupt sluta sälja fossilbilar skulle ju vara förödande.
Det menar jag inte, men går ju inte att skriva inlägg som tar med precis allt. Då skulle de bli A4-sidor långa.

Tror inte heller på att lägga ner fossila bilar tvärt (som du alluderar till att jag påstår).

Men de hade enklare kunnat göra en planerad exit ifrån att ta fram nya fossilmodeller på en ca. en 15 års tid som många andra tillverkare är inne på, som tex. Volvo och Audi. Fram tills dess så hade de dessutom även gradvis kunnat minska volymerna.

Personligen så tror jag Ford är körda efter många år av dålig ledning, och inget bolag jag hade velat investera mina egna pengar i.
Ok. Jag läste det som att du tycker man skulle lanserat en elbilsmodell för 10år sedan och sedan dess fasat ut fossilbilarna fram tills nu. Det hade ju varit förödande.
Naturligtvis har alla tillverkare en plan på hur man ska elektrifiera. Den som lyckas med en balanserad övergång kommer att lyckas.
Jag försvarar därmed inte Fords företagsledning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det är mer komplicerat. Man behöver ha ett blandat utbud under dom nästa 5-10 åren. Att plötsligt och abrupt sluta sälja fossilbilar skulle ju vara förödande.
Det menar jag inte, men går ju inte att skriva inlägg som tar med precis allt. Då skulle de bli A4-sidor långa.

Tror inte heller på att lägga ner fossila bilar tvärt (som du alluderar till att jag påstår).

Men de hade enklare kunnat göra en planerad exit ifrån att ta fram nya fossilmodeller på en ca. en 15 års tid som många andra tillverkare är inne på, som tex. Volvo och Audi. Fram tills dess så hade de dessutom även gradvis kunnat minska volymerna.

Personligen så tror jag Ford är körda efter många år av dålig ledning, och inget bolag jag hade velat investera mina egna pengar i.
Ok. Jag läste det som att du tycker man skulle lanserat en elbilsmodell för 10år sedan och sedan dess fasat ut fossilbilarna fram tills nu. Det hade ju varit förödande.
Naturligtvis har alla tillverkare en plan på hur man ska elektrifiera. Den som lyckas med en balanserad övergång kommer att lyckas.
Jag försvarar därmed inte Fords företagsledning.
Inga problem. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men då är vi bägge med på banan. :)

Jo, problemen som Ford har, hade de haft oavsett om världen fortsatt med fossila bränslen och bilar, eller inte. De problemen har startat långt innan.

Men vad jag menar är att, när det kommer en stor disruptor på marknaden, tex. genom ny teknik och/eller marknadsförändringar/politiska förändringar, så förändrar det status quo på marknaden.

Hade Ford varit smarta så hade de sett marknadsförändringen och de nya tekniska möjligheterna med BEV, och tidigt tagit till det till sig, så hade det gett Ford en möjlighet att förändra bolaget. Dvs. de hade chansen till en livlina som de valde att inte ta.

Nu kan deras senfärdiga anammande av marknads/teknikskiftet mot BEV, snarare bli något som lägger krokben och sänker bolaget lite tidigare, även om bolaget troligtvis ändå skulle sjunka på sikt.

Det är därför jag personligen tycker det är så enormt spännande när de sker ny tekniska framsteg, eller andra marknadsmässiga stora förändringar, att de skakar om gamla branscher. De ger bolag chansen att ta ny möjligheter (som tyvärr Ford nog gjort alldeles för sent), men kommer även med baksidan att de kan sänka stora etablerade spelare (tidigare Nokia på telefonsidan, och nu Toyota på bilsidan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Fredrik j »

En eldriven F150 skulle man haft för flera år sedan.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
En eldriven F150 skulle man haft för flera år sedan.
Hade den varit tillräckligt bra om den kommit för säg 5 år sedan? Jag tror inte det. Jag tro att tekniken blivitt tillräckligt mogen först nu för Ford att lyckas med en elektrisk F150. Den behöver de prestanda och det pris den får nu. Det hade den inte kunnat få för 5 år sedan. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
En eldriven F150 skulle man haft för flera år sedan.
Hade den varit tillräckligt bra om den kommit för säg 5 år sedan? Jag tror inte det. Jag tro att tekniken blivitt tillräckligt mogen först nu för Ford att lyckas med en elektrisk F150. Den behöver de prestanda och det pris den får nu. Det hade den inte kunnat få för 5 år sedan. :)
Dessutom så är det väl inte ens Fords egna teknolog i F150, utan de licensierar/köper köper färdig paketlösning gällande plattform/elektrisk drivlina från VAG?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
En eldriven F150 skulle man haft för flera år sedan.
Hade den varit tillräckligt bra om den kommit för säg 5 år sedan? Jag tror inte det. Jag tro att tekniken blivitt tillräckligt mogen först nu för Ford att lyckas med en elektrisk F150. Den behöver de prestanda och det pris den får nu. Det hade den inte kunnat få för 5 år sedan. :)
Dessutom så är det väl inte ens Fords egna teknolog i F150, utan de licensierar/köper köper färdig paketlösning gällande plattform/elektrisk drivlina från VAG?
Om du tänker på MEB-plattformen så tror jag inte den finns i F150 men Ford ska använda den till andra bilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Går Ford i konkurs?

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
En eldriven F150 skulle man haft för flera år sedan.
Hade den varit tillräckligt bra om den kommit för säg 5 år sedan? Jag tror inte det. Jag tro att tekniken blivitt tillräckligt mogen först nu för Ford att lyckas med en elektrisk F150. Den behöver de prestanda och det pris den får nu. Det hade den inte kunnat få för 5 år sedan. :)
Dessutom så är det väl inte ens Fords egna teknolog i F150, utan de licensierar/köper köper färdig paketlösning gällande plattform/elektrisk drivlina från VAG?
Om du tänker på MEB-plattformen så tror jag inte den finns i F150 men Ford ska använda den till andra bilar.
Blandar nog ihop det som du säger med ett par andra Fordar som skall komma på MEB.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar