Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:Tror det är mer komplicerat. Man behöver ha ett blandat utbud under dom nästa 5-10 åren. Att plötsligt och abrupt sluta sälja fossilbilar skulle ju vara förödande.
Det menar jag inte, men går ju inte att skriva inlägg som tar med precis allt. Då skulle de bli A4-sidor långa.
Tror inte heller på att lägga ner fossila bilar tvärt (som du alluderar till att jag påstår).
Men de hade enklare kunnat göra en planerad exit ifrån att ta fram nya fossilmodeller på en ca. en 15 års tid som många andra tillverkare är inne på, som tex. Volvo och Audi. Fram tills dess så hade de dessutom även gradvis kunnat minska volymerna.
Personligen så tror jag Ford är körda efter många år av dålig ledning, och inget bolag jag hade velat investera mina egna pengar i.
Ok. Jag läste det som att du tycker man skulle lanserat en elbilsmodell för 10år sedan och sedan dess fasat ut fossilbilarna fram tills nu. Det hade ju varit förödande.
Naturligtvis har alla tillverkare en plan på hur man ska elektrifiera. Den som lyckas med en balanserad övergång kommer att lyckas.
Jag försvarar därmed inte Fords företagsledning.
Inga problem. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men då är vi bägge med på banan.
Jo, problemen som Ford har, hade de haft oavsett om världen fortsatt med fossila bränslen och bilar, eller inte. De problemen har startat långt innan.
Men vad jag menar är att, när det kommer en stor disruptor på marknaden, tex. genom ny teknik och/eller marknadsförändringar/politiska förändringar, så förändrar det status quo på marknaden.
Hade Ford varit smarta så hade de sett marknadsförändringen och de nya tekniska möjligheterna med BEV, och tidigt tagit till det till sig, så hade det gett Ford en möjlighet att förändra bolaget. Dvs. de hade chansen till en livlina som de valde att inte ta.
Nu kan deras senfärdiga anammande av marknads/teknikskiftet mot BEV, snarare bli något som lägger krokben och sänker bolaget lite tidigare, även om bolaget troligtvis ändå skulle sjunka på sikt.
Det är därför jag personligen tycker det är så enormt spännande när de sker ny tekniska framsteg, eller andra marknadsmässiga stora förändringar, att de skakar om gamla branscher. De ger bolag chansen att ta ny möjligheter (som tyvärr Ford nog gjort alldeles för sent), men kommer även med baksidan att de kan sänka stora etablerade spelare (tidigare Nokia på telefonsidan, och nu Toyota på bilsidan).