Head up display till Teslabilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Head up display till Teslabilar

Inlägg av Henrik »

Bild

En av mina duktiga medarbetare Erik har introducerat sig i den befintliga HUD-tråden som finns på forumet.

Vi börjar närma oss att kunna köra igång. Det vi har jobbat med är att kunna sätta igång en större automatiserad produktion själva.

Eftersom jag har jobbat cirkus 2 år med detta projekt så har det åkt fram och tillbaka med olika lösningar och människor. Det har tagit lång tid, men jag vill få till en riktigt bra head up display.

Men det är mycket utdaterad information och diskussion i den tråden och mycket har hänt sedan den tråden introducerades. Så hoppas det är OK att jag startar något nytt & fräscht som berör det som vi har nu nått fram till och således kommer att köra på med framöver.

Gjorde en enklare testfas själv förra året där jag skickade ut tester på hur jag tänkt och få feedback för hur det såg ut för andra, men det var något helt annat än där vi är idag. Men det gav mig större inblick i hur lösningar skulle implementeras. Dock har jag spenderat åtskilliga dagar och timmar att räkna på glas/vinklar/reflektion/refraktion för att kunna skapa egna glas och projiceringar.

Jag vill först och främst betona att produkten inte kommer att kallas "tesla hud" - det är ett namn jag tog från början för att kunna starta ett hobbyprojekt (som sedan ledde till att verkligen göra något på riktigt).

Jag har en mängd intresserade som jag skickat ut mail till - Så ni som redan har kontakt med oss är således inte berörda av detta första inlägg.

Är ledsen att jag inte hunnit återkoppla till alla, samt även de som är i min närhet + att det tagit tid. Men vi har haft tillräckligt med möjligheter för att kunna prova på olika Teslabilar.

Vi kommer att samla in de som är intresserade och sedan kommer Erik att gå ut till de intresserade och starta en dialog samt påbörja en beta/testperiod med dem som känner sig kapabla till att kunna prova på vår produkt.

Ni kan anmäla ert intresse här - Jag vill betona att vi söker dem som verkligen vill testa och gärna vill upptäcka svagheter.

https://teslahud.com/ansok/

Denna testperiod är till för att förbättra produkten och upptäcka dess svagheter samt upptäcka funktioner som inte vi har funderat på.

Vill betona ytterliggare.. att det funkar väldigt bra på Model S och X - Vi har inte helt ärligt provat vår absolut senaste design på Model 3 - Men jag vet att det har funkat OK tidigare så jag ska göra ett noggrant test nästa vecka i en Model 3. Men det är så pass synligt nu så det är upp till er som har model 3 sen att betona det ni tycker är dåligt.

Jag vill också passa på att tacka alla dem på forumet som hjälpt mig genom åren, utan er hade jag inte varit där jag är idag.

Head up displayen (inkl testenheterna) kommer att tillverkas i Sverige från en tillverkningslokal i Leksand.

BETA-fasen av testprodukterna kommer att sätta igång när Erik har fått ihop ett gäng och när vi ser att vi kan skicka ut alla ordentligt utan större problem.

Erik kommer gå ut med extremt detaljerad info och hur vi kommer gå tillväga.

Jag (Henrik) kommer inte att spela någon större roll i kommunikation etc efter att Erik har tagit över. Jag kommer att se över produktion, lansering och utskick.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Henrik »

Äsch, fick bara ut en handfull mailadresser av de som är registrerade som insiders på hemsidan :cry:

Ni som vet att ni är insiders och inte har fått mail, ni kan besöka denna länk!

https://teslahud.com/insider_ansok

(Är fullt medveten om att alla som har varit i kontakt med mig sedan tidigare vill testa - Men nu är det på riktigt. Det är proffsiga personer som tar över och hanterar kommunikation osv. Jag har haft svårt att hinna med sådant dessvärre så det jag gör nu är helt enkelt att jag skickar över de som är intresserade till dem som ska ta hand om er och få till en enkel och häftig provperiod)
TESLA Model S | P85+
Asse1
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 nov 2021 07:20

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Asse1 »

Hej

Är denna HUD något som finns att köpa ?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Walker »

Asse1 skrev:
Hej

Är denna HUD något som finns att köpa ?
Som med mycket annat: mycket snack, lite verkstad….
Har följt sedan Henrik startade (fick t o m prova en prototyp) Hela tiden har det låtit ”snart här”, billigt och klart bäst på marknaden (ser fabriksmonterat ut). Men utåt händer absolut ingenting.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Henrik »

Walker skrev:
Asse1 skrev:
Hej

Är denna HUD något som finns att köpa ?
Som med mycket annat: mycket snack, lite verkstad….
Har följt sedan Henrik startade (fick t o m prova en prototyp) Hela tiden har det låtit ”snart här”, billigt och klart bäst på marknaden (ser fabriksmonterat ut). Men utåt händer absolut ingenting.
Tråkigt att få en sådan stämpel ;) Men gick ut på forumet för ett tag sedan och skrev att vi gjort en skärm istället för att komma ut på marknaden, HUD:en har lagts på in-house tills vidare.

Skärmen säljs worldwide just nu. :D HUD.en är inte riktigt mogen än för go to market.. Därav switchen till en snygg och enkel skärm istället.

Henrik
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Walker »

Henrik skrev:
Walker skrev:
Asse1 skrev:
Hej

Är denna HUD något som finns att köpa ?
Som med mycket annat: mycket snack, lite verkstad….
Har följt sedan Henrik startade (fick t o m prova en prototyp) Hela tiden har det låtit ”snart här”, billigt och klart bäst på marknaden (ser fabriksmonterat ut). Men utåt händer absolut ingenting.
Tråkigt att få en sådan stämpel ;) Men gick ut på forumet för ett tag sedan och skrev att vi gjort en skärm istället för att komma ut på marknaden, HUD:en har lagts på in-house tills vidare.

Skärmen säljs worldwide just nu. :D HUD.en är inte riktigt mogen än för go to market.. Därav switchen till en snygg och enkel skärm istället.

Henrik
Inte menat att stämpla något. Beskriver bara upplevelsen från en som varit verkligt intresserad. Vad som händer worldwide är för mig inte relevant. Det som utlovades var en HUD som var extremt billig och som skulle visa massor på en stor del av rutan och som nästan var produktionsfärdig. Det bidde lixom en tumme… -från mitt perspektiv. Sedan är det kul för dig att det slagit med en helt annan produkt över hela världen. Nu har jag bytt bil till en med HUD som standard, men jag önskar dig (utan ironi och bitterhet) ett stort lycka till i fortsättningen! :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Curik »

Henrik skrev:
Tråkigt att få en sådan stämpel ;)

Skärmen säljs worldwide just nu. :D HUD.en är inte riktigt mogen än för go to market.. Därav switchen till en snygg och enkel skärm istället.
Fast han har ju en poäng i att det är rätt snackigt att en produkt som "precis" skulle släppas plötsligt inte var mogen. Ingen vidare stämpling det. Hoppas skärmen säljer bra!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Remuz »

Rekommenderar en HUD för 500kr på Amazon. Lätt att koppla in, bra info, billig, hyfsat snygg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av themax »

Jag använder mobiltelefonen och Sygic Navigation när jag behöver en HUD. Men det var oftare i förra bilen än nu.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Maw »

themax skrev:
Jag använder mobiltelefonen och Sygic Navigation när jag behöver en HUD. Men det var oftare i förra bilen än nu.
Kan man använda mobilen för att projicera en bild på vindrutan med något hjälpmedel så att det blir en HUD? Eller menar du bara att du monterar upp telefonen så att du kan se skärmen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av AAKEE »

Det finns en massa HUD’s att köpa rätt billigt på nätet.
Vissa av dem fungerar inte med M3 efter en uppdatering av bilen som kom i våras.

Min HUD är tillbakaskickad till dr jag köpte den för att bli uppdaterad till en variant som fungerar med bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Henrik »

Curik skrev:
Henrik skrev:
Tråkigt att få en sådan stämpel ;)

Skärmen säljs worldwide just nu. :D HUD.en är inte riktigt mogen än för go to market.. Därav switchen till en snygg och enkel skärm istället.
Fast han har ju en poäng i att det är rätt snackigt att en produkt som "precis" skulle släppas plötsligt inte var mogen. Ingen vidare stämpling det. Hoppas skärmen säljer bra!
Ja - helt klart! Jag själv använder hud:en men vi fick mycket feedback där det kom logiska resonemang som:

*Finns en stor risk att alla inte får samma upplevelse (med tanke på ljuset) och att det bara blir kaos av allting
*Mycket egen utveckling så krävs många enheter för att få tillbaka allt som lagts ner
*Mina mentorer vill att jag ska fokusera på det som verkligen kan göra skillnad

Men det är väl egentligen inget som säger att man inte kan göra en begränsad upplaga men något som kommer tittas på senare isåfall.

Jag lär mig med åren.. Så kan såklart medgiva att har varit lite väl uppblåst och positivt..

Att jag fick tummen ur och gjorde det enkelt med en skärm istället..

Varit med om att några medkompanjoner blivit mycket (mycket) besvikna då de har haft en förväntan på mig, men nu är det allvar på riktigt i det jag gör så det här har ändå gett mig mer erfarenhet för det större.

Vilket kanske kommer betyda mycket för det som komma skall.

Sista kapitlet är inte skrivet än. Men jag är som sagt oerhört tacksam för all hjälp och kunskap som många här bidrar med.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av themax »

Maw skrev:
themax skrev:
Jag använder mobiltelefonen och Sygic Navigation när jag behöver en HUD. Men det var oftare i förra bilen än nu.
Kan man använda mobilen för att projicera en bild på vindrutan med något hjälpmedel så att det blir en HUD? Eller menar du bara att du monterar upp telefonen så att du kan se skärmen?
Sygic har en funktion som spegelvänder informationen så jag lägger den bara på instrumentpanelen och då syns det i rutan. https://www.svetandroida.cz/media/2016/07/Sygic-HUD.jpg
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Head up display till Teslabilar

Inlägg av Maw »

themax skrev:
Maw skrev:
themax skrev:
Jag använder mobiltelefonen och Sygic Navigation när jag behöver en HUD. Men det var oftare i förra bilen än nu.
Kan man använda mobilen för att projicera en bild på vindrutan med något hjälpmedel så att det blir en HUD? Eller menar du bara att du monterar upp telefonen så att du kan se skärmen?
Sygic har en funktion som spegelvänder informationen så jag lägger den bara på instrumentpanelen och då syns det i rutan. https://www.svetandroida.cz/media/2016/07/Sygic-HUD.jpg
Aha, smart!
Skriv svar