Om man inte behöver följa naturlagarna känns det väl onödigt att använda någon energikälla överhuvudtaget.Fredrik j skrev:Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer. Ett betydligt större infrastrukturprojekt än att bygga laddstationer.McMagnus skrev:Absolut inte utopiska. Jag tror inte vi behöver använda distributionsargumentet länge till. Batterier har bara börjat sin utvecklingskurva och inte heller här finns naturlagar som begränsar dess kapacitet eller laddhastighet. Sen kanske det slutar med induktionsmotorvägar ändå där du kan ladda medan du kör, bara för att sätta spiken i kistan för andra drivmedel.Fredrik j skrev:Jag tycker dock inte mina önskemål är helt utopiska när jag i framtiden efterfrågar en elbil som kan dra 1600kg i ca 100km/h med dagsettapper på 70-80 mil och med ett laddstop under natten vid lastbilsinfrastruktur längs autobahn.
Jag utmanar ju inte direkt några naturlagar...
När det gäller överföring av elektrisk energi finns det ju faktiskt naturlagar att ta hänsyn till. Ohms lag är en. Tänk om man enkelt kunde omvandla energin i diesel till elektrisk energi (utan att elda upp den då).
Då skulle ju elbilen lätt komma 200mil på bara 50 liter.
Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Moderator: Redaktion
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Kanske lovar Elon Musk det till julen 2022...FlyingBlue skrev:Om man inte behöver följa naturlagarna känns det väl onödigt att använda någon energikälla överhuvudtaget.Fredrik j skrev:Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer. Ett betydligt större infrastrukturprojekt än att bygga laddstationer.McMagnus skrev:Absolut inte utopiska. Jag tror inte vi behöver använda distributionsargumentet länge till. Batterier har bara börjat sin utvecklingskurva och inte heller här finns naturlagar som begränsar dess kapacitet eller laddhastighet. Sen kanske det slutar med induktionsmotorvägar ändå där du kan ladda medan du kör, bara för att sätta spiken i kistan för andra drivmedel.Fredrik j skrev:Jag tycker dock inte mina önskemål är helt utopiska när jag i framtiden efterfrågar en elbil som kan dra 1600kg i ca 100km/h med dagsettapper på 70-80 mil och med ett laddstop under natten vid lastbilsinfrastruktur längs autobahn.
Jag utmanar ju inte direkt några naturlagar...
När det gäller överföring av elektrisk energi finns det ju faktiskt naturlagar att ta hänsyn till. Ohms lag är en. Tänk om man enkelt kunde omvandla energin i diesel till elektrisk energi (utan att elda upp den då).
Då skulle ju elbilen lätt komma 200mil på bara 50 liter.
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Zalman3 skrev:Tesla ska ju ha sin batteridag i mitten på maj, där det spekuleras om mycket bättre batterier.
Samsung pratar om Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Och med en densitet på 900Wh/L.
Med dessa batterier kan man få en räckvidd på 800km som klarar 1,000 laddningar med över 90% kvar av kapaciteten..
https://www.sait.samsung.co.kr/saithome ... w_seq=1123Samsung Presents Groundbreaking All-Solid-State Battery Technology to ‘Nature Energy’
2020.03.10
On March 9 in London, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) and the Samsung R&D Institute Japan (SRJ) presented a study on high-performance, long-lasting all-solid-state batteries to Nature Energy, one of the world’s leading scientific journals.
Compared to widely used lithium-ion batteries, which utilize liquid electrolytes, all-solid-state batteries support greater energy density, which opens the door for larger capacities, and utilize solid electrolytes, which are demonstrably safer. However, the lithium metal anodes that are frequently used in all-solid-state batteries, are prone to trigger the growth of dendrites1 which can produce undesirable side effects that reduce a battery’s lifespan and safety.
To overcome those effects, Samsung’s researchers proposed utilizing, for the first time, a silver-carbon (Ag-C) composite layer as the anode. The team found that incorporating an Ag-C layer into a prototype pouch cell enabled the battery to support a larger capacity, a longer cycle life, and enhanced its overall safety. Measuring just 5µm (micrometers) thick, the ultrathin Ag-C nanocomposite layer allowed the team to reduce anode thickness and increase energy density up to 900Wh/L. It also enabled them to make their prototype approximately 50 percent smaller by volume than a conventional lithium-ion battery.
This promising research is expected to help drive the expansion of electric vehicles (EVs). The prototype pouch cell that the team developed would enable an EV to travel up to 800km on a single charge, and features a cycle life of over 1,000 charges.
Samsungs nya batterier är så bra att Hyundai/Kia är intresserade.
https://www.nyteknik.se/fordon/koreansk ... te-6995381Ett samarbete som kan förändra bilindustrin? I Korea möttes ledare för Samsung Electronics och Hyundai Motor Group. På agendan stod elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Zalman3 skrev:Tesla ska ju ha sin batteridag i mitten på maj, där det spekuleras om mycket bättre batterier.
Samsung pratar om Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Och med en densitet på 900Wh/L.
Med dessa batterier kan man få en räckvidd på 800km som klarar 1,000 laddningar med över 90% kvar av kapaciteten..
https://www.sait.samsung.co.kr/saithome ... w_seq=1123Samsung Presents Groundbreaking All-Solid-State Battery Technology to ‘Nature Energy’
2020.03.10
On March 9 in London, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) and the Samsung R&D Institute Japan (SRJ) presented a study on high-performance, long-lasting all-solid-state batteries to Nature Energy, one of the world’s leading scientific journals.
Compared to widely used lithium-ion batteries, which utilize liquid electrolytes, all-solid-state batteries support greater energy density, which opens the door for larger capacities, and utilize solid electrolytes, which are demonstrably safer. However, the lithium metal anodes that are frequently used in all-solid-state batteries, are prone to trigger the growth of dendrites1 which can produce undesirable side effects that reduce a battery’s lifespan and safety.
To overcome those effects, Samsung’s researchers proposed utilizing, for the first time, a silver-carbon (Ag-C) composite layer as the anode. The team found that incorporating an Ag-C layer into a prototype pouch cell enabled the battery to support a larger capacity, a longer cycle life, and enhanced its overall safety. Measuring just 5µm (micrometers) thick, the ultrathin Ag-C nanocomposite layer allowed the team to reduce anode thickness and increase energy density up to 900Wh/L. It also enabled them to make their prototype approximately 50 percent smaller by volume than a conventional lithium-ion battery.
This promising research is expected to help drive the expansion of electric vehicles (EVs). The prototype pouch cell that the team developed would enable an EV to travel up to 800km on a single charge, and features a cycle life of over 1,000 charges.
Det är väldigt många batterinyheter nu.
Här är en kommentar över Samsungs Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Silver gör det batteriet mycket dyrt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension