Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Moderator: Redaktion
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Det är ingenting som säger att elbilar med lång räckvidd för alltid kommer kosta över miljonen.
Ser framför mig en prisbild på ca 300 000 för en familjebil som tar sig 50 mil med snabb laddning. (men jag tror jag underskattar räckvidden 100 kommer nog inte vara orimligt om 10 år). Eller så far vi omkring med betydligt miljövänligare häst och vagn som de gjorde på medeltiden om ekonomin helt går åt skogen.
(sedan måste man vara självmordbenägen om man ger sig ut på autobahn med husvagn, men stollar kommer nog alltid finnas)
Ser framför mig en prisbild på ca 300 000 för en familjebil som tar sig 50 mil med snabb laddning. (men jag tror jag underskattar räckvidden 100 kommer nog inte vara orimligt om 10 år). Eller så far vi omkring med betydligt miljövänligare häst och vagn som de gjorde på medeltiden om ekonomin helt går åt skogen.
(sedan måste man vara självmordbenägen om man ger sig ut på autobahn med husvagn, men stollar kommer nog alltid finnas)
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Jag tror du har fel. Om man tänkt elektrifiera lastbilstransporter borde det vara enkelt att dra en släpkärra.Gustafsson skrev:Att batteribilar kanske inte är och kanske aldrig blir förstahandsval vid bilmaraton på autobahn med stor husvagn.
När det gäller husbil vs. personbil är det enkla svaret att husbil är ett fordon man använder fyra veckor om året. Personbilen kan man använda året runt. En husvagn binder mindre kapital och går att kombinera med olika dragbilar.
Nya husbilar är ju ok, men begagnade kan ju bli ett litet helvete med problem. En husvagn är förhållandevis underhållsfri.
Marknaden för dieselbilar kommer hållas vid liv tills det finns alternativ. Jag tror inte det dröjer länge innan elbilen kan konkurrera på samtliga områden.
Snabbladdningen längs autobahn kommer naturligt ta gigantiska kliv om långtradare ska gå över till el. Ett pitstop på 20 minuter skulle ju vara helt ok.
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Så länge man håller samma tempo som långtradarna är det ganska odramatiskt faktiskt. En svensk 70-väg med galna omkörningar är betydligt farligare.Mickep skrev:(sedan måste man vara självmordbenägen om man ger sig ut på autobahn med husvagn, men stollar kommer nog alltid finnas)
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Absolut inte utopiska. Jag tror inte vi behöver använda distributionsargumentet länge till. Batterier har bara börjat sin utvecklingskurva och inte heller här finns naturlagar som begränsar dess kapacitet eller laddhastighet. Sen kanske det slutar med induktionsmotorvägar ändå där du kan ladda medan du kör, bara för att sätta spiken i kistan för andra drivmedel.Fredrik j skrev:Jag tycker dock inte mina önskemål är helt utopiska när jag i framtiden efterfrågar en elbil som kan dra 1600kg i ca 100km/h med dagsettapper på 70-80 mil och med ett laddstop under natten vid lastbilsinfrastruktur längs autobahn.
Jag utmanar ju inte direkt några naturlagar...
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer. Ett betydligt större infrastrukturprojekt än att bygga laddstationer.McMagnus skrev:Absolut inte utopiska. Jag tror inte vi behöver använda distributionsargumentet länge till. Batterier har bara börjat sin utvecklingskurva och inte heller här finns naturlagar som begränsar dess kapacitet eller laddhastighet. Sen kanske det slutar med induktionsmotorvägar ändå där du kan ladda medan du kör, bara för att sätta spiken i kistan för andra drivmedel.Fredrik j skrev:Jag tycker dock inte mina önskemål är helt utopiska när jag i framtiden efterfrågar en elbil som kan dra 1600kg i ca 100km/h med dagsettapper på 70-80 mil och med ett laddstop under natten vid lastbilsinfrastruktur längs autobahn.
Jag utmanar ju inte direkt några naturlagar...
När det gäller överföring av elektrisk energi finns det ju faktiskt naturlagar att ta hänsyn till. Ohms lag är en. Tänk om man enkelt kunde omvandla energin i diesel till elektrisk energi (utan att elda upp den då).
Då skulle ju elbilen lätt komma 200mil på bara 50 liter.
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Finns testvägar, bla i LundFredrik j skrev:Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer. Ett betydligt större infrastrukturprojekt än att bygga laddstationer.
https://elonroad.com/
The cost for two lanes of electric road is preliminarily calculated to be 1 MEuro/ km.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Tror inte alls på induktionsmotorvägar.Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer.
Batterierna blir alldeles för bra.
Mycket billigare att bygga snabbladdare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Gissar att efterfrågan på kWh-stinna batterier kommer att överstiga tillgången länge än. Bara det tror jag kommer att hålla tillbaka bilmodeller med 400 kWh batterier, som ju krävs för 200 mils räckvidd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Det känns ju ändå relativt orimligt att det skulle finnas en majoritet som, efter att ha kört elbil i några år, skulle betala för 200 mils räckvidd.
Jag menar, en räckvidd på 50 mil är i princip mer än tillräckligt och 100 är overkill. 200 mil... Hur många behöver liksom rulla Gbg - Åre tor utan att ladda och ha 40 mil kvar vid hemkomst. Känn som en sån bil aldrig kan motiveras annat än för ett fåtal extrema kunder. Resande säjlare med 7-metershusvagn, husbilar, stora tunga dragbilar, pickups eller folk med oändligt med cash kanske. Inte vanliga personbilar.
Känns vettigare att spara de kWh:arna till andra applikationer då. Där den energitätheten behövs. Tunga fordon, gruvfordon, färjor, långfärdsbussar, flygplan och dylikt.
Jag menar, en räckvidd på 50 mil är i princip mer än tillräckligt och 100 är overkill. 200 mil... Hur många behöver liksom rulla Gbg - Åre tor utan att ladda och ha 40 mil kvar vid hemkomst. Känn som en sån bil aldrig kan motiveras annat än för ett fåtal extrema kunder. Resande säjlare med 7-metershusvagn, husbilar, stora tunga dragbilar, pickups eller folk med oändligt med cash kanske. Inte vanliga personbilar.
Känns vettigare att spara de kWh:arna till andra applikationer då. Där den energitätheten behövs. Tunga fordon, gruvfordon, färjor, långfärdsbussar, flygplan och dylikt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Eller som synergieffekt kunna sälja solkraftsladdande powerwalls som faktiskt har någon långvarig effekt när det behövs (på vintern) ? 400kWh räcker nästan halva december i Umeå
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Om man inte behöver följa naturlagarna känns det väl onödigt att använda någon energikälla överhuvudtaget.Fredrik j skrev:Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer. Ett betydligt större infrastrukturprojekt än att bygga laddstationer.McMagnus skrev:Absolut inte utopiska. Jag tror inte vi behöver använda distributionsargumentet länge till. Batterier har bara börjat sin utvecklingskurva och inte heller här finns naturlagar som begränsar dess kapacitet eller laddhastighet. Sen kanske det slutar med induktionsmotorvägar ändå där du kan ladda medan du kör, bara för att sätta spiken i kistan för andra drivmedel.Fredrik j skrev:Jag tycker dock inte mina önskemål är helt utopiska när jag i framtiden efterfrågar en elbil som kan dra 1600kg i ca 100km/h med dagsettapper på 70-80 mil och med ett laddstop under natten vid lastbilsinfrastruktur längs autobahn.
Jag utmanar ju inte direkt några naturlagar...
När det gäller överföring av elektrisk energi finns det ju faktiskt naturlagar att ta hänsyn till. Ohms lag är en. Tänk om man enkelt kunde omvandla energin i diesel till elektrisk energi (utan att elda upp den då).
Då skulle ju elbilen lätt komma 200mil på bara 50 liter.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Kanske lovar Elon Musk det till julen 2022...FlyingBlue skrev:Om man inte behöver följa naturlagarna känns det väl onödigt att använda någon energikälla överhuvudtaget.Fredrik j skrev:Allmäna induktionsmotorvägar tror jag dröjer. Ett betydligt större infrastrukturprojekt än att bygga laddstationer.McMagnus skrev:Absolut inte utopiska. Jag tror inte vi behöver använda distributionsargumentet länge till. Batterier har bara börjat sin utvecklingskurva och inte heller här finns naturlagar som begränsar dess kapacitet eller laddhastighet. Sen kanske det slutar med induktionsmotorvägar ändå där du kan ladda medan du kör, bara för att sätta spiken i kistan för andra drivmedel.Fredrik j skrev:Jag tycker dock inte mina önskemål är helt utopiska när jag i framtiden efterfrågar en elbil som kan dra 1600kg i ca 100km/h med dagsettapper på 70-80 mil och med ett laddstop under natten vid lastbilsinfrastruktur längs autobahn.
Jag utmanar ju inte direkt några naturlagar...
När det gäller överföring av elektrisk energi finns det ju faktiskt naturlagar att ta hänsyn till. Ohms lag är en. Tänk om man enkelt kunde omvandla energin i diesel till elektrisk energi (utan att elda upp den då).
Då skulle ju elbilen lätt komma 200mil på bara 50 liter.
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Zalman3 skrev:Tesla ska ju ha sin batteridag i mitten på maj, där det spekuleras om mycket bättre batterier.
Samsung pratar om Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Och med en densitet på 900Wh/L.
Med dessa batterier kan man få en räckvidd på 800km som klarar 1,000 laddningar med över 90% kvar av kapaciteten..
https://www.sait.samsung.co.kr/saithome ... w_seq=1123Samsung Presents Groundbreaking All-Solid-State Battery Technology to ‘Nature Energy’
2020.03.10
On March 9 in London, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) and the Samsung R&D Institute Japan (SRJ) presented a study on high-performance, long-lasting all-solid-state batteries to Nature Energy, one of the world’s leading scientific journals.
Compared to widely used lithium-ion batteries, which utilize liquid electrolytes, all-solid-state batteries support greater energy density, which opens the door for larger capacities, and utilize solid electrolytes, which are demonstrably safer. However, the lithium metal anodes that are frequently used in all-solid-state batteries, are prone to trigger the growth of dendrites1 which can produce undesirable side effects that reduce a battery’s lifespan and safety.
To overcome those effects, Samsung’s researchers proposed utilizing, for the first time, a silver-carbon (Ag-C) composite layer as the anode. The team found that incorporating an Ag-C layer into a prototype pouch cell enabled the battery to support a larger capacity, a longer cycle life, and enhanced its overall safety. Measuring just 5µm (micrometers) thick, the ultrathin Ag-C nanocomposite layer allowed the team to reduce anode thickness and increase energy density up to 900Wh/L. It also enabled them to make their prototype approximately 50 percent smaller by volume than a conventional lithium-ion battery.
This promising research is expected to help drive the expansion of electric vehicles (EVs). The prototype pouch cell that the team developed would enable an EV to travel up to 800km on a single charge, and features a cycle life of over 1,000 charges.
Samsungs nya batterier är så bra att Hyundai/Kia är intresserade.
https://www.nyteknik.se/fordon/koreansk ... te-6995381Ett samarbete som kan förändra bilindustrin? I Korea möttes ledare för Samsung Electronics och Hyundai Motor Group. På agendan stod elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Genombrott: Batterier som ger elbilar 2000km i räckvidd
Zalman3 skrev:Tesla ska ju ha sin batteridag i mitten på maj, där det spekuleras om mycket bättre batterier.
Samsung pratar om Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Och med en densitet på 900Wh/L.
Med dessa batterier kan man få en räckvidd på 800km som klarar 1,000 laddningar med över 90% kvar av kapaciteten..
https://www.sait.samsung.co.kr/saithome ... w_seq=1123Samsung Presents Groundbreaking All-Solid-State Battery Technology to ‘Nature Energy’
2020.03.10
On March 9 in London, researchers from the Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) and the Samsung R&D Institute Japan (SRJ) presented a study on high-performance, long-lasting all-solid-state batteries to Nature Energy, one of the world’s leading scientific journals.
Compared to widely used lithium-ion batteries, which utilize liquid electrolytes, all-solid-state batteries support greater energy density, which opens the door for larger capacities, and utilize solid electrolytes, which are demonstrably safer. However, the lithium metal anodes that are frequently used in all-solid-state batteries, are prone to trigger the growth of dendrites1 which can produce undesirable side effects that reduce a battery’s lifespan and safety.
To overcome those effects, Samsung’s researchers proposed utilizing, for the first time, a silver-carbon (Ag-C) composite layer as the anode. The team found that incorporating an Ag-C layer into a prototype pouch cell enabled the battery to support a larger capacity, a longer cycle life, and enhanced its overall safety. Measuring just 5µm (micrometers) thick, the ultrathin Ag-C nanocomposite layer allowed the team to reduce anode thickness and increase energy density up to 900Wh/L. It also enabled them to make their prototype approximately 50 percent smaller by volume than a conventional lithium-ion battery.
This promising research is expected to help drive the expansion of electric vehicles (EVs). The prototype pouch cell that the team developed would enable an EV to travel up to 800km on a single charge, and features a cycle life of over 1,000 charges.
Det är väldigt många batterinyheter nu.
Här är en kommentar över Samsungs Solid state batterier med silver-carbon (Ag-C) anod.
Silver gör det batteriet mycket dyrt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension