Bila till Spanien - UD avråder

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av TeslaM3 »

Härligt att läsa då man inte gör Europa resan själv i år. Lägg gärna upp lite bilder om möjligt! :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av e5m1r »

Kunde du boka övernattning i tyskland ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

thnis skrev:
PhR34k skrev:
Nu är vi framme vid hotellet i Frankrike, ligger ihop med SuCen. Får se om det blir ett dopp i poolen innan maten Bild, 35c varmt här.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Hur gick det att blåsa igenom Tyskland (på natten)? Fortfarande pågående vägarbeten och smala körbanor?
Helt sjukt i Tyskland, i år var det värsta året hittills med vägarbeten och trafik. Som tur körde vi igenom stora delar av Tyskland på natten

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

e5m1r skrev:
Kunde du boka övernattning i tyskland ?
Nä, man får inte stanna och sova i Tyskland då är det krav på karantän så vi körde rakt igenom.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

PhR34k skrev:
e5m1r skrev:
Kunde du boka övernattning i tyskland ?
Nä, man får inte stanna och sova i Tyskland då är det krav på karantän så vi körde rakt igenom.

Nu är vi i Barcelona och laddar, hittills den mest besökta vi stött på under hela resan. Vi fick dela en kort stund med en annan bil.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av thnis »

PhR34k skrev:
thnis skrev:
PhR34k skrev:
Nu är vi framme vid hotellet i Frankrike, ligger ihop med SuCen. Får se om det blir ett dopp i poolen innan maten Bild, 35c varmt här.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Hur gick det att blåsa igenom Tyskland (på natten)? Fortfarande pågående vägarbeten och smala körbanor?
Helt sjukt i Tyskland, i år var det värsta året hittills med vägarbeten och trafik. Som tur körde vi igenom stora delar av Tyskland på natten

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ja det är tråkigt det där. De verkar aldrig bli klara. Samma sak varje sommar.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

Ska man till Frankrike har man ju direkt inga alternativ än att åka förbi hamburg som är en riktig flaskhals. När vi åker till Italien har vi på senare år åkt via Rostock och ner förbi Berlin. Stor skillnad.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Vi kom fram igår kväll.
För er som planerar att resa säger jag, det är inga problem alls. Knappt någon skillnad från tidigare, det enda man ska tänka på är att ha med sig munskydd då det krävs på mackar, hotell, resturang osv. Att inte stanna och sova i Tyskland heller då det är krav på karantän. Eftersom Danmark inte släpper in oss så valde jag att ta färjan från Trelleborg till Travemünde, finns en chans att det kanske går att köra transit genom Danmark men jag vågade inte chansa.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av MatsH »

Tack för tipset om munskydd, vi tänker dra en sväng till Frankrike/Italien om en vecka.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Credde »

PhR34k skrev:
Vi kom fram igår kväll.
För er som planerar att resa säger jag, det är inga problem alls. Knappt någon skillnad från tidigare, det enda man ska tänka på är att ha med sig munskydd då det krävs på mackar, hotell, resturang osv. Att inte stanna och sova i Tyskland heller då det är krav på karantän. Eftersom Danmark inte släpper in oss så valde jag att ta färjan från Trelleborg till Travemünde, finns en chans att det kanske går att köra transit genom Danmark men jag vågade inte chansa.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Blir intressant att höra när resan är klar hur det med munskydd har påverkat resan (personligen tycker jag det tar lite av det trevliga bort) men inte minst hur livet kring har fungerat och hur stämningen är.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Verdi »

Credde skrev:
PhR34k skrev:
Vi kom fram igår kväll.
För er som planerar att resa säger jag, det är inga problem alls. Knappt någon skillnad från tidigare, det enda man ska tänka på är att ha med sig munskydd då det krävs på mackar, hotell, resturang osv. Att inte stanna och sova i Tyskland heller då det är krav på karantän. Eftersom Danmark inte släpper in oss så valde jag att ta färjan från Trelleborg till Travemünde, finns en chans att det kanske går att köra transit genom Danmark men jag vågade inte chansa.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Blir intressant att höra när resan är klar hur det med munskydd har påverkat resan (personligen tycker jag det tar lite av det trevliga bort) men inte minst hur livet kring har fungerat och hur stämningen är.

Munskydd är väl ingen stor grej i sig?

En av anledningarna till att vi inte åker söderut i år är för att man ändå inte kan turista som vanligt. Det blir liksom ingen semester om man ska gå runt och vara mer eller mindre orolig för trängsel och hålla avstånd. Mycket av det vi gillar och gör på semestern är på ställen där det är fullt med folk. Nöjesparker, stränder, restauranger, poolområden...

Har man eget hus så blir det på ett annat sätt så det kan jag förstå.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Mickep »

Den största risken är att det införs karantänregler, och att folk inte får gå ut. Är det troligt nej, men det är inte otänkbart. Sedan är man ganska begränsad.
Återigen. visar det sig att man varit sjuk, dvs har antikroppar kan försäkringsbolag bråka om man behöver hjälp.
Så att säga att det är helt bekymmerslöst är inte riktigt.
Visserligen man kan ha tur och få en perfekt semester utan trängsel på stranden, men frågan är om man inte kan ha en lika bra semester i Sverige också.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av EnTraktor »

PhR34k skrev:
Vi kom fram igår kväll.
För er som planerar att resa säger jag, det är inga problem alls. Knappt någon skillnad från tidigare, det enda man ska tänka på är att ha med sig munskydd då det krävs på mackar, hotell, resturang osv. Att inte stanna och sova i Tyskland heller då det är krav på karantän. Eftersom Danmark inte släpper in oss så valde jag att ta färjan från Trelleborg till Travemünde, finns en chans att det kanske går att köra transit genom Danmark men jag vågade inte chansa.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Passerade utanför Torrevieja på väg norrut för 3h sedan. Nu övernattning i Valencia och målet imorgon är Mulhouse.
Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Bjelke »

Perfekt bild! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av dbar »

Bjelke skrev:
Perfekt bild! :mrgreen:
Tycker du överdriver Bjelke!

---

Väderutsikterna närmaste veckan gör mig väldigt sugen att dra till huset i Frankrike.
Funderade lite på vad händer om man hamnar i en trafikolycka i Tyskland på vägen.

- Inga personskador, men bilen är i behov av ordentlig reparation.

- Personskador, sjukhusvistelse med övernattning krävs.

Är ju väldigt tråkigt i båda fallen oavsätt om det löper en pandemi i värden eller inte. Syftar mest på de extra konsekvenser det får av rådande läge. T ex försäkringsmässigt för sjukhusvistelsen eller om du måste bli kvar i Tyskland någon dag i väntan på bilen blir klar (karantän 14 dagar då?)
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av MatsH »

dbar skrev:
Bjelke skrev:
Perfekt bild! :mrgreen:
Tycker du överdriver Bjelke!

---

Väderutsikterna närmaste veckan gör mig väldigt sugen att dra till huset i Frankrike.
Funderade lite på vad händer om man hamnar i en trafikolycka i Tyskland på vägen.

- Inga personskador, men bilen är i behov av ordentlig reparation.

- Personskador, sjukhusvistelse med övernattning krävs.

Är ju väldigt tråkigt i båda fallen oavsätt om det löper en pandemi i värden eller inte. Syftar mest på de extra konsekvenser det får av rådande läge. T ex försäkringsmässigt för sjukhusvistelsen eller om du måste bli kvar i Tyskland någon dag i väntan på bilen blir klar (karantän 14 dagar då?)
Vi kanske skulle anordna en karavan som hjälps åt att bogsera till Belgien/Frankrike utifall olyckan är framme :D
Skriv svar