Bila till Spanien - UD avråder

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:
Cherry picking? Hur svårt kan det vara att se sanningen för vad den är? Våra dödstal är höga. Punkt. Behövs ingen cherry picking för det. Vi ligger runt 30 döda per dag korrigerat för fastslaget dödsdatum. Som värst i april låg vi över 100 döda per dag så det har ju sjunkit mycket. Men jämfört med andra länder är det högt och det är därför de passar sig för Sverige och svenskar. Ta det inte personligt. ;)
Jag vill inte bidra till en ny Corona tråd men kunde inte låta bli ett tillfälle att delvis hålla med Verdi. Länder som försöker trycka ner smittan till noll borde isolera sig. Att vi hade höga dödstal för några månader sen är inte så relevant men idag har Sverige fortfarande ganska hög smittspridning så det är helt rimligt att de undviker oss. Försöker man trycka ner smittan helt ingår isolering i strategin och är en anledningen till varför jag inte tror det är hållbart i längden.
Verdi

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Cherry picking? Hur svårt kan det vara att se sanningen för vad den är? Våra dödstal är höga. Punkt. Behövs ingen cherry picking för det. Vi ligger runt 30 döda per dag korrigerat för fastslaget dödsdatum. Som värst i april låg vi över 100 döda per dag så det har ju sjunkit mycket. Men jämfört med andra länder är det högt och det är därför de passar sig för Sverige och svenskar. Ta det inte personligt. ;)
Antalet döda korrelerar ju inte nödvändigtvis med antalet smittade. Om inte tyskarna är 80+ och tänkt semestra på ett svenskt äldreboende så är risken att råka illa ut i praktiken låg.

Kan du bedöma risknivån verkligen? Insatserna är höga och resten av Europa tar det säkra före det osäkra. :)
Verdi

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Verdi »

Muhlegg skrev:
Verdi skrev:
Cherry picking? Hur svårt kan det vara att se sanningen för vad den är? Våra dödstal är höga. Punkt. Behövs ingen cherry picking för det. Vi ligger runt 30 döda per dag korrigerat för fastslaget dödsdatum. Som värst i april låg vi över 100 döda per dag så det har ju sjunkit mycket. Men jämfört med andra länder är det högt och det är därför de passar sig för Sverige och svenskar. Ta det inte personligt. ;)
Jag vill inte bidra till en ny Corona tråd men kunde inte låta bli ett tillfälle att delvis hålla med Verdi. Länder som försöker trycka ner smittan till noll borde isolera sig. Att vi hade höga dödstal för några månader sen är inte så relevant men idag har Sverige fortfarande ganska hög smittspridning så det är helt rimligt att de undviker oss. Försöker man trycka ner smittan helt ingår isolering i strategin och är en anledningen till varför jag inte tror det är hållbart i längden.
Strategin är väl att kunna leva som vanligt inom landet och även resa till andra länder med liknande resultat? Det är i den gemenskapen Sverige stängs ute nu. Här ska vi istället isolera våra äldre och riskgrupper och inte kunna åka till andra länder förrän det kommer ett vaccin. Inte heller kan vi ta emot några turister...

Ja jag vet inte. Jag hade hellre haft liknande situation som i t ex Tyskland. Tycker det är ganska självklart. Men nu lämnar vi det. Sverige spelade högt och förlorade.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Cherry picking? Hur svårt kan det vara att se sanningen för vad den är? Våra dödstal är höga. Punkt. Behövs ingen cherry picking för det. Vi ligger runt 30 döda per dag korrigerat för fastslaget dödsdatum. Som värst i april låg vi över 100 döda per dag så det har ju sjunkit mycket. Men jämfört med andra länder är det högt och det är därför de passar sig för Sverige och svenskar. Ta det inte personligt. ;)
Antalet döda korrelerar ju inte nödvändigtvis med antalet smittade. Om inte tyskarna är 80+ och tänkt semestra på ett svenskt äldreboende så är risken att råka illa ut i praktiken låg.


Kan du bedöma risknivån verkligen? Insatserna är höga och resten av Europa tar det säkra före det osäkra. :)
Ja, jag tycker mig kunna bedöma att risknivån för en barnfamilj i en hyrd stuga i Dalsland är lägre än vad antalet döda bland äldre i Stockholm indikerar.
Jag tror även att den kan vara lägre än i en tysk storstad.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Nu har UD ändrat deras avrådan. De tillåter resor till många länder i Europa redan i Juni

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Ta det inte personligt. ;)
Nej, det är ju sant. Men man behöver å andra sidan inte göra det ännu värre än vad det är, och det har Tyskland gjort. Jag skrev fel också, det handlade inte om antalet döda utan om antalet nysmittade. Och då valde Tyskland såklart en vecka med många nya fall och jämförde med tidigare veckor. Även den mest kritiska personen måste inse att man inte får göra så eftersom Sverige har plötsligt börjat testa en massa folk, vilket man tidigare inte har gjort. Man jämför äpplen med kokosnötter.
Fast jag vill ändå inte åka till till Tyskland. Där röker ju dessutom i princip alla överallt, vilket stör mig så in i bänken, jag är rädd att jag får lungcancer. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Cherry picking? Hur svårt kan det vara att se sanningen för vad den är? Våra dödstal är höga. Punkt. Behövs ingen cherry picking för det. Vi ligger runt 30 döda per dag korrigerat för fastslaget dödsdatum. Som värst i april låg vi över 100 döda per dag så det har ju sjunkit mycket. Men jämfört med andra länder är det högt och det är därför de passar sig för Sverige och svenskar. Ta det inte personligt. ;)
Antalet döda korrelerar ju inte nödvändigtvis med antalet smittade. Om inte tyskarna är 80+ och tänkt semestra på ett svenskt äldreboende så är risken att råka illa ut i praktiken låg.


Kan du bedöma risknivån verkligen? Insatserna är höga och resten av Europa tar det säkra före det osäkra. :)
Ja, jag tycker mig kunna bedöma att risknivån för en barnfamilj i en hyrd stuga i Dalsland är lägre än vad antalet döda bland äldre i Stockholm indikerar.
Jag tror även att den kan vara lägre än i en tysk storstad.

Jag kan inte bedöma det. Pratade med mina föräldrar som bor uppe i Hälsingland igår och där pratas det om att smittan blivit vanligare på senare tid. Mamma hade pratat med en kompis som bor i en annan del av Hälsingland och även där var det flera sjuka i samma lilla by som hon bor i. Så det kanske börjar komma ut på landsbygden nu? Exakt omfattning kan jag dock inte svara på. Den är antagligen ganska låg. Men vilken risk är egentligen ok? För en enskild person är risken måhända hanterbar. Men på en större skala så är det många bäckar (risker) små. Är risken en på tusen och det kommer 10 tusen turister så kommer ju i snitt 10 st smittas. Och 10 smittade är snart 100 som snart är 1000 och sen är allt igång igen.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Cherry picking? Hur svårt kan det vara att se sanningen för vad den är? Våra dödstal är höga. Punkt. Behövs ingen cherry picking för det. Vi ligger runt 30 döda per dag korrigerat för fastslaget dödsdatum. Som värst i april låg vi över 100 döda per dag så det har ju sjunkit mycket. Men jämfört med andra länder är det högt och det är därför de passar sig för Sverige och svenskar. Ta det inte personligt. ;)
Antalet döda korrelerar ju inte nödvändigtvis med antalet smittade. Om inte tyskarna är 80+ och tänkt semestra på ett svenskt äldreboende så är risken att råka illa ut i praktiken låg.


Kan du bedöma risknivån verkligen? Insatserna är höga och resten av Europa tar det säkra före det osäkra. :)
Ja, jag tycker mig kunna bedöma att risknivån för en barnfamilj i en hyrd stuga i Dalsland är lägre än vad antalet döda bland äldre i Stockholm indikerar.
Jag tror även att den kan vara lägre än i en tysk storstad.

Jag kan inte bedöma det. Pratade med mina föräldrar som bor uppe i Hälsingland igår och där pratas det om att smittan blivit vanligare på senare tid. Mamma hade pratat med en kompis som bor i en annan del av Hälsingland och även där var det flera sjuka i samma lilla by som hon bor i. Så det kanske börjar komma ut på landsbygden nu? Exakt omfattning kan jag dock inte svara på. Den är antagligen ganska låg. Men vilken risk är egentligen ok? För en enskild person är risken måhända hanterbar. Men på en större skala så är det många bäckar (risker) små. Är risken en på tusen och det kommer 10 tusen turister så kommer ju i snitt 10 st smittas. Och 10 smittade är snart 100 som snart är 1000 och sen är allt igång igen.
Du kan klara dig utmärkt i centrala stockholm samtidigt som du kan bli smittad i Hälsingland. Det hänger på hur du beter dig. Viruset smittar inte om man håller social distans.
De flesta av oss kan styra hur vi exponerar oss och styra risken. Om man isolerar sig fullständigt och får tvättade konserver utan för dörren kan man säga att risken för smitta är nära 0%. Går man på afterski och delar visselpipa blir risken nära 100%.
Man får göra en egen bedömning helt enkelt.
Verdi

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Du kan klara dig utmärkt i centrala stockholm samtidigt som du kan bli smittad i Hälsingland. Det hänger på hur du beter dig. Viruset smittar inte om man håller social distans.
De flesta av oss kan styra hur vi exponerar oss och styra risken. Om man isolerar sig fullständigt och får tvättade konserver utan för dörren kan man säga att risken för smitta är nära 0%. Går man på afterski och delar visselpipa blir risken nära 100%.
Man får göra en egen bedömning helt enkelt.

Javisst. Men det är ju ohållbart att ständigt leva med "social distans". Att vi inte kan träffa vare sig barnens mor- eller farföräldrar. Att vi inte kan träffa våra vänner. Att våra barn inte kan gå i skolan. Att vi inte kan jobba som vanligt... Att du raljerar om tvättade konserver och nån visselpipa är faktiskt rakt ut respektlöst. Förstår du inte? Min fru har en förhöjd risk att dö om hon smittas. Våra barn kan förlora sin mamma. Hur tycker du vi ska göra vår bedömning? Vad är en ok risk för oss?

Hade vi bott i Norge hade risken att smittas varit enbart teoretisk nu. Där kan folk mer eller mindre leva som vanligt medan vi i Sverige måste överleva snarare än leva.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Du kan klara dig utmärkt i centrala stockholm samtidigt som du kan bli smittad i Hälsingland. Det hänger på hur du beter dig. Viruset smittar inte om man håller social distans.
De flesta av oss kan styra hur vi exponerar oss och styra risken. Om man isolerar sig fullständigt och får tvättade konserver utan för dörren kan man säga att risken för smitta är nära 0%. Går man på afterski och delar visselpipa blir risken nära 100%.
Man får göra en egen bedömning helt enkelt.

Javisst. Men det är ju ohållbart att ständigt leva med "social distans". Att vi inte kan träffa vare sig barnens mor- eller farföräldrar. Att vi inte kan träffa våra vänner. Att våra barn inte kan gå i skolan. Att vi inte kan jobba som vanligt... Att du raljerar om tvättade konserver och nån visselpipa är faktiskt rakt ut respektlöst. Förstår du inte? Min fru har en förhöjd risk att dö om hon smittas. Våra barn kan förlora sin mamma. Hur tycker du vi ska göra vår bedömning? Vad är en ok risk för oss?

Hade vi bott i Norge hade risken att smittas varit enbart teoretisk nu. Där kan folk mer eller mindre leva som vanligt medan vi i Sverige måste överleva snarare än leva.
Jag utgår från att din fru håller social distans från dig och från era barn helt oavsett vad FHM säger i frågan.
Att du tror att ni skulle kunna leva som vanligt i norge nu är ju farligt. Själv är jag fullt inställd på att leva med att betrakta andra människor som potentiellt smittade för lång tid framåt.
Mina föräldrar är i riskgruppen och min svärmor skulle inte klara corona. Jag har ett fattigare umgänge.

Respektlöst? Jag har inga som helst planer på att smitta din fru (eller någon annan heller) med något virus.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av wcarlsson »

Någon som kört genom Danmark ännu? Blir inte helt klok på informationen som finns.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av HelectriC »

Borde ju funka tycker man
C74A25BB-DFB7-4ED6-BE7B-461D8BC3B719.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Borde ju funka tycker man
Så husvagnssemester utan förbokning funkar inte då?
Kanske räcker att man förköper färjan?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av e5m1r »

Nu gäller detta spanien så nedan är inte aktuellt men för oss som drar till Croatien är Österrike och Slovenien ett problem som det ser ut idag
Eller har jag tolkat dessa länders regler fel ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Nu gäller detta spanien så nedan är inte aktuellt men för oss som drar till Croatien är Österrike och Slovenien ett problem som det ser ut idag
Eller har jag tolkat dessa länders regler fel ?
Du har tolkat allt rätt.
Stanna hemma i år är best.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Zalman3 »

Kanske bäst att stanna hemma i Sverige på semestern.


För den som planerar att semestra i något av de länder som UD lyft sin avrådan ifrån gäller det att tänka sig noga för. Har du varit sjuk i covid-19 eller uppvisat symtom de senaste tre månaderna gäller inte din reseförsäkring om du skulle insjukna på plats.

”Det kan bli jättedyrt om du måste få intensiv vård och sedan transporteras hem till Sverige”, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
https://www.di.se/nyheter/saknat-resesk ... ldig-risk/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Ens vanliga försäkring täcker, jag har pratat med Trygg-Hansa 2 ggr. Det är skillnad på pandemiutbrott och att åka till krigsdrabbade Syrien tex.
Men man ska kolla med sin försäkring.

Danmark skiter jag i, de kan sitta och sura på sin ö. Vi tar färjan Trelleborg-Travemünde och fortsätter till Frankrike och sedan in i Spanien. Jag var osäker på vad som gäller i Tyskland så jag kontaktade konsulatet i Berlin som berätta att man får passera genom Tyskland utan krav på karantän men då måste du passera och inte ens stanna för att sova.
Frankrike och Spanien är lugnt, bla därför UD tog bort sin avrådan från dessa två länder.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Mickep »

tycker man skall läsa villkoren i försäkringen. Det är de som gäller, oavsett vad någon telefonförsäljare säger.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Nu är bilen packad. Vi åker imorgon bitti och första stoppet blir Trelleborg för att ta färjan till Travemünde sedan vidare till Valence i Frankrike för att stanna på hotell och slutligen resa vidare in i Spanien. Räknar med att vara framme på Onsdagkväll.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
tycker man skall läsa villkoren i försäkringen. Det är de som gäller, oavsett vad någon telefonförsäljare säger.
I detta fallet så skriver t.ex. TH såhär ” Försäkringen gäller inte för vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader i samband med sjukdom eller olycksfall som är förutsägbara före avresan från Sverige”.

Nu tror jag knappast att de skulle göra det men de skulle försöka luta sig mot den punkten ifall man drabbats av Covid-19 utomlands. Men det skulle som sagt ge dem så dålig PR så jag skulle inte bli förvånad om de tagit beslutet att försäkringen gäller trots avrådan från UD.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av pejvic »

PhR34k skrev:
Nu är bilen packad. Vi åker imorgon bitti och första stoppet blir Trelleborg för att ta färjan till Travemünde sedan vidare till Valence i Frankrike för att stanna på hotell och slutligen resa vidare in i Spanien. Räknar med att vara framme på Onsdagkväll.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
rapporterar du löpande här? hur allt går mm?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

pejvic skrev:
PhR34k skrev:
Nu är bilen packad. Vi åker imorgon bitti och första stoppet blir Trelleborg för att ta färjan till Travemünde sedan vidare till Valence i Frankrike för att stanna på hotell och slutligen resa vidare in i Spanien. Räknar med att vara framme på Onsdagkväll.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
rapporterar du löpande här? hur allt går mm?
Absolut. BildBild

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
tycker man skall läsa villkoren i försäkringen. Det är de som gäller, oavsett vad någon telefonförsäljare säger.
I detta fallet så skriver t.ex. TH såhär ” Försäkringen gäller inte för vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader i samband med sjukdom eller olycksfall som är förutsägbara före avresan från Sverige”.

Nu tror jag knappast att de skulle göra det men de skulle försöka luta sig mot den punkten ifall man drabbats av Covid-19 utomlands. Men det skulle som sagt ge dem så dålig PR så jag skulle inte bli förvånad om de tagit beslutet att försäkringen gäller trots avrådan från UD.
Blir man sjuk i ett annat EU-land-land har man rätt till samma sjukvård som det landets egna invånare. Glöm inte försäkringskassans försäkringskort.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
tycker man skall läsa villkoren i försäkringen. Det är de som gäller, oavsett vad någon telefonförsäljare säger.
I detta fallet så skriver t.ex. TH såhär ” Försäkringen gäller inte för vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader i samband med sjukdom eller olycksfall som är förutsägbara före avresan från Sverige”.

Nu tror jag knappast att de skulle göra det men de skulle försöka luta sig mot den punkten ifall man drabbats av Covid-19 utomlands. Men det skulle som sagt ge dem så dålig PR så jag skulle inte bli förvånad om de tagit beslutet att försäkringen gäller trots avrådan från UD.
Varför inte om nu villkoren säger det?
Ser inte det alls som att det skulle vara dålig PR, snarare helt rätt. Och upplever nog att det finns tillräckligt många som skulle hålla med denna sommaren.

Med tanke på att försäkringsbolagen utan problem kan strandsätta svenskar i andra fall när försäkringen inte gäller så förstår inte jag varför de inte skulle göra samma för covid-19. Det är inte direkt en okänd situation och ett medvetet risktagande att åka söderut just denna sommaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Blir man sjuk i ett annat EU-land-land har man rätt till samma sjukvård som det landets egna invånare. Glöm inte försäkringskassans försäkringskort.
Ja så är det, men det finns ju en hel del som kan kosta ändå som en familj gärna vill ha teckning för. T.ex. om övrig familj stannar kvar om någon blev riktigt sjuk.
frippe skrev:
Varför inte om nu villkoren säger det?
Ser inte det alls som att det skulle vara dålig PR, snarare helt rätt. Och upplever nog att det finns tillräckligt många som skulle hålla med denna sommaren.

Med tanke på att försäkringsbolagen utan problem kan strandsätta svenskar i andra fall när försäkringen inte gäller så förstår inte jag varför de inte skulle göra samma för covid-19. Det är inte direkt en okänd situation och ett medvetet risktagande att åka söderut just denna sommaren.
Även om t.ex. 60% skulle hålla med om det så är det 40% man kan göra arga, att ha som policy att det gäller utan att basunera ut det i medier gör ingen arg.
Skriv svar