Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rosta

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rosta

Inlägg av Zalman3 »

Stor solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rosta

Nu ska bostadsbolaget Öbo bygga en solcellsdriven laddstation för elbilar. Efter sommaren ska 16 elbilar kunna laddas i bostadsområdet Rosta i Örebro.
Stationen ska också fungera som lagringsplats el för det aktuella området. Tanken är att elen kan användas för att avlasta det ordinarie elnätet, till exempel vid strömavbrott.
Samtidigt är målet att minska energiförbrukningen.
Vill ligga i framkant
Öbo:s 1 300 hyresgäster i Rosta erbjuds att hyra en elbilsplats och laddar sin elbil på den gemensamma ytan. Bishar Gouriye, projektledare för el och tele på Öbo, säger att bolaget ser ett ökat behov av laddstationer för elbilar.
– Vi vill ligga i framkant, säger han.
Projektet upphandlas nu, och själva bygget beräknas starta i maj.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... Qcpwxwv0Mk
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av fth »

Man undrar ju om just Rosta är hårt drabbade av strömavbrott, annars känns det väl rätt konstig investering i dagsläget att bygga batterilager till laddplatsen?

För att det skall bli någon ekonomi i detta måste man väl gå in som leverantör av reglerkraft, och då krävs det nog rätt massiva investeringar typ Tesla Megapack, det låter inte som detta är ett projekt i den skalan.

Laddstation och solceller låter vettigt, batterilager och "att avlasta det ordinarie elnätet, till exempel vid strömavbrott", not so much, iaf inte i dagsläget.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av fth »

P.S. för att kunna "avlasta det ordinarie elnätet, till exempel vid strömavbrott" skulle stationen dessutom behöva kunna fungera helt off-grid, det låter väl helt osannolikt att ett fastighetsbolag skulle kunna få till en sån lösning som kan ge ström till 1300 hyresgäster till rimliga pengar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av [JM] »

Vet inte om det är samma BRF men har för mig jag läste i en annan artikel att dom hade lite klena kablar från fastigheterna till parkeringen. Så jag misstänker att dom valt denna lösning för att slippa gräva upp och lägga nya kabelstammar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
Vet inte om det är samma BRF men har för mig jag läste i en annan artikel att dom hade lite klena kablar från fastigheterna till parkeringen. Så jag misstänker att dom valt denna lösning för att slippa gräva upp och lägga nya kabelstammar.
Ja då kanske det går att räkna hem, ett litet batterilager för att jämna ut belastning från laddande bilar, och därmed slippa dra nya kablar och öka matningen.

Jag tolkade det som att dom tänkte sig skydda de 1300 boende från strömavbrott, då verkade det helt orealistiskt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är inte Öbo det kommunala bostadsbolaget i Örebro?

Dessa brukar ju inte vara så insatta i marknadsekonomi.

Däremot ofta väldigt bra på socialt ansvar och miljötänk.

Skulle vara intressant att få veta vilka beslut som tagits i kommunen. Det kan ju vägleda fler att våga testa ny teknik.

Om nu detta ska göras så här.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av Jerker »

Off Grid Byggaren skrev:
Är inte Öbo det kommunala bostadsbolaget i Örebro?
Stämmer.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellsdriven laddstation för elbilar ska byggas i Rost

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
[JM] skrev:
Vet inte om det är samma BRF men har för mig jag läste i en annan artikel att dom hade lite klena kablar från fastigheterna till parkeringen. Så jag misstänker att dom valt denna lösning för att slippa gräva upp och lägga nya kabelstammar.
Ja då kanske det går att räkna hem, ett litet batterilager för att jämna ut belastning från laddande bilar, och därmed slippa dra nya kablar och öka matningen.

Jag tolkade det som att dom tänkte sig skydda de 1300 boende från strömavbrott, då verkade det helt orealistiskt.

/fth
Håller med dig om skrivingen i artikeln gällande strömavbrott.
Som vanligt så har väl varken reporten och/eller den intervjuade stenkoll.
Om man ska spekulera så är det säkert laddningen som kan vidmakthållas under elavbrott som avses eller kanske hålla gatlyktorna lysande tex. Sen blir informationen lite förvanskad på vägen och hux flux har dom ett batterilager till 1300 boende.

Lite samma sak som att de flesta tror att om man har solceller så klarar man sig under strömavbrott. Sen att i princip inga installationer av solceller idag har utrustning för att gå off grid om man inte lägger till det är det få som känner till.
Skriv svar