Chinese firm launches cobalt-free battery with maximum range of 880 km.
Chinese company SVOLT Energy's cobalt-free batteries are manufactured using single-crystal cobalt-free material technology, stacked cell design technology, matrix PACK design technology, and automotive specification-level AI manufacturing to achieve a vehicle range of over 800 km and a life of over 15 years and 1.2 million km.
On May 18, Yang Hongxin, president of SVOLT Energy Technology (formerly the Battery Business Unit of Great Wall Motor), said the above at the SVOLT Energy cobalt-free battery line launch.
The product is expected to hit the market in the second half of 2021.
At the conference, Yang Hongxin said that some key problems have not (känner vi igen detta) been well solved on the way to the practical application of cobalt-free materials.
Men varför i hela friden har man angivit räckvidd som ett mått på hur bra batteriet är?
Räckvidden beror ju på hur många batterier/celler man sätter ihop....
Men varför i hela friden har man angivit räckvidd som ett mått på hur bra batteriet är?
Räckvidden beror ju på hur många batterier/celler man sätter ihop....
Håller med, helt idiotisk siffra egentligen. Det är inte bara beroende av antalet celler utan även i vilket fordon som cellerna sätts i. Traktor, personbil eller lastbil? Personbil som drar 100 Wh per km eller 400 Wh per km?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men varför i hela friden har man angivit räckvidd som ett mått på hur bra batteriet är?
Räckvidden beror ju på hur många batterier/celler man sätter ihop....
Håller med, helt idiotisk siffra egentligen. Det är inte bara beroende av antalet celler utan även i vilket fordon som cellerna sätts i. Traktor, personbil eller lastbil? Personbil som drar 100 Wh per km eller 400 Wh per km?
En tragiskt töntig trend just nu
Men det ligger ju i dessa företags intressen att få oss att vänta på deras produkter men även att få in kapital
från investerare osv...
Men varför i hela friden har man angivit räckvidd som ett mått på hur bra batteriet är?
Räckvidden beror ju på hur många batterier/celler man sätter ihop....
Håller med, helt idiotisk siffra egentligen. Det är inte bara beroende av antalet celler utan även i vilket fordon som cellerna sätts i. Traktor, personbil eller lastbil? Personbil som drar 100 Wh per km eller 400 Wh per km?
En tragiskt töntig trend just nu
Men det ligger ju i dessa företags intressen att få oss att vänta på deras produkter men även att få in kapital
från investerare osv...
Tror att många batteritillverkare är lite rädda över Teslas batteridag.
Tesla är ju världens största elbilstillverkare och kan de lansera ett batteri som är överlägset alla andra, då darrar konkurrenterna i knävecken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Men varför i hela friden har man angivit räckvidd som ett mått på hur bra batteriet är?
Räckvidden beror ju på hur många batterier/celler man sätter ihop....
Håller med, helt idiotisk siffra egentligen. Det är inte bara beroende av antalet celler utan även i vilket fordon som cellerna sätts i. Traktor, personbil eller lastbil? Personbil som drar 100 Wh per km eller 400 Wh per km?
En tragiskt töntig trend just nu
Men det ligger ju i dessa företags intressen att få oss att vänta på deras produkter men även att få in kapital
från investerare osv...
Tror att många batteritillverkare är lite rädda över Teslas batteridag.
Tesla är ju världens största elbilstillverkare och kan de lansera ett batteri som är överlägset alla andra, då darrar konkurrenterna i knävecken.
Kan absolut vara så, det är ju lite alla mot Tesla nu...
Allmänt är det ju ganska lågt intresse för tekniska termer som kW, kWh, anoder, katoder, likström, växelström, ampere, volt, energidensitet osv. Jag kan och vet inte heller allt. Om journalister inte riktigt känner att de har full koll och ska skriva så att de flesta fattar är det kanske lättare att sammanfatta det i körsträcka. Räckvidd är ju ändå det enda som är intressant när det gäller elbilar...
Det är som att marknadsföra att en bil kan köra ett varv runt jorden på bara en tank bensin. Sen att tanken rymmer 4 kubikmeter det skriver man inte helt enkelt...
Nästa år får vi se om de håller vad de lovat. Vilket är bättre än många andra, som bara sagt att de har teoretiska siffror.
Skall bli spännande att se.