Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Svenssons »

Fast batteriet kan du inte nyttja när strömmen går. För det krävs någon form av offgrid-lösning också och då blir det inget bidrag. Ska man ha ett batteri som klarar av vanlig drift helt offgrid krävs också mycket större batteri. Blir att koppla bort spis, värmepanna, AC MFL andra storförbrukare annars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag blir förbannad varje gång strömmen försvinner, trots att solen skiner. Jag har massor med el, men jag får inte använda den utan extern strömtillförsel.
Men det finns ju lösningar på det problemet som bryter kontakten med elnätet när det blir strömlöst så att man kan nyttja solcellernas produktion off grid och som sedan automatiskt kopplar in elnätet igen när det blir spänningssatt. Jag vet att vissa elbolag hävdar att det är olagligt, men i de solcellsgrupper jag hänger så har motsatsen bevisats. Så länge man inte utsätter servicepersonalen för någon fara genom att mata ut ström bakvägen på nätet så gör man inget fel. Men för enkelhetens skull så säger elbolagen att man måste ha en lösning som bryter även fastighetens kontakt med solcellerna när nätet blir strömlöst. Det ligger väl även i deras intresse att folk inte ska få off grid-griller i huvudet...
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av PontusT »

Vore kul att ha enda huset på gatan som lyser vid strömavbrott men det är alldeles för mycket pengar för det sällsynta nöjet. Som andra skrivit innan, finns ingen ekonomi i att ha ett batteri om man inte kan gå off grid vilket inte är möjligt med långa mörka vintrar.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av LasseTM »

Vissa säger ju att man kan minska sin huvudsäkring men det problemet går ju ofta att lastbalansera bort eller byta uppvärmning av huset istället som har en kortare payoff.
Kanske tom är bättre att isolera sitt hus lite mer istället för att lägga 50k på ett batteri.
Men tar man bort skatteavdraget så finns det ju kanske en marknad för batterier i Sverige.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Nej, jag hade ansökan nr två i Kalmar län men nyttjade inte det. Finns ingen ekonomi i det och du kan inte nyttja bidraget till offgrid-batteri. Finns inget syfte med batteribackup som jag ser det i så fall. Svenska elnätet fungerar "för bra" och har "för billig" el.

Kommer sätta upp batteribackup i huset i Thailand dock. Där går strömmen rätt ofta och jag skulle gärna vilja ha tillgång till belysning de mörka timmarna och fläkt under de ljusa timmarna. Gissar att det är bättre ekonomi att ha solceller med batteribackup där också men har inte räknat på det ännu.
kan inte nyttja bidraget till offgrid-batteri.

Varför???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
kan inte nyttja bidraget till offgrid-batteri.

Varför???
Fråga politikerna som beslutar om bidraget men jag gissar på att det beror på att nätleverantörerna varit med och lobbat.

http://bengtsvillablogg.info/2016/11/27 ... t-lonsamt/
Lagret ska vara “kopplat till en anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till elnätet”.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av bylund »

Rimligen är samhällsnyttan betydligt lägre på ett offgridbatteri. Det hjälper ju per definition inte att utjämna belastningen i elnätet, då man inte ansluter till det, om man inte lite långsökt menar att det faktum att man då slipper ansluta sig till elnätet är en utjämnande faktor.

Alltså mindre intressant för oss övriga att vara med att dela på kostnaden för någons offgridanläggning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag blir förbannad varje gång strömmen försvinner, trots att solen skiner. Jag har massor med el, men jag får inte använda den utan extern strömtillförsel.
Men det finns ju lösningar på det problemet som bryter kontakten med elnätet när det blir strömlöst så att man kan nyttja solcellernas produktion off grid och som sedan automatiskt kopplar in elnätet igen när det blir spänningssatt. Jag vet att vissa elbolag hävdar att det är olagligt, men i de solcellsgrupper jag hänger så har motsatsen bevisats. Så länge man inte utsätter servicepersonalen för någon fara genom att mata ut ström bakvägen på nätet så gör man inget fel. Men för enkelhetens skull så säger elbolagen att man måste ha en lösning som bryter även fastighetens kontakt med solcellerna när nätet blir strömlöst. Det ligger väl även i deras intresse att folk inte ska få off grid-griller i huvudet...
Fastighetens kontak med nätet måste brytas, då bryter man också solcellernas kontakt med nätet. Dessutom krävs det dubbla växelriktare eftersom den växelriktare som är kopplad mot nätet måste uppfylla vissa krav (t.ex. /IEC 62109-1 och IEC 62109-2) så att strömmen mot nätet bryts inom viss tid.

Det blir alltså inte särskilt billigt eller enkelt när man måste ha en hel del saker för att kunna köra offgrid:

1. System för att bryta fastighetens koppling mot nätet.
2. Extra inverter som endast är inkopplad när fastigheten är bortkopplad från nätet.
3. Batteribackup som klarar av att köra fastigheten helt off-grid. Oftast brister det på maxeffekten. Kapaciteten avgör hur länge man kan köra offgrid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Zalman3 »

Att allt ska vara så besvärligt.

Vad händer på en bondgård som får strömavbrott.

1. Kl 03.00 på natten får bonden ett SMS från mjölkroboten att att den är strömlös.
2. Bonden vet inte hur länge strömavbrottet kommer att vara, så han utgår ifrån att reservelen måste igång.
Mjölkroboten mjölkar 24/7 och blir det avbrott i mjölkningen, då mjölkas inte korna, och de får heller ingen mat. Vilket gör att det sker ett inkomstbortfall direkt. Och dagens högproducerande kor klarar heller inte lång tid av att inte mjölkas, då blir dom sjuka.
3. Det tar ca 1 timme att få fram traktorn, montera elverket, dra kablar, slå av all onödig elförbrukning, så att elverkets el räcker till.
4. Sen kör traktorn elverket med låg verkningsgrad för kanske 20kr per kWh.
5. Sen kommer elen tillbaka och det tar en timme att montera ner allt och slå på alla elförbrukare igen.

Allt detta strul skulle ett backupbatteri lösa.
Kan tänka mig att bonden kan betala en rejäl slant för att få ett backup batteri som fungerar sömlöst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Svenssons »

Korna måste inte mjölkas varje timme. Bonden kan vänta ett par tre timmar innan åtgärd. Allt det där skall sedan sättas i relation till hur vanligt det förekommer och kostnaden för alternativet.

Inträffar det vartannat år att strömmen är borta längre än säg 5 timmar så blir det någon timmes jobb per år och kostnaden för driften är egentligen försumbar i sammanhanget men säg att det skulle kosta 20 kr/kWh och det går åt 10kWh, det blir då 100:- per år. Kostnaden för att få smidigare drift kostar troligen 100-300 tkr. Bonden måste alltså ha en jäkligt hög timmlön för att det skall vara ekonomiskt försvarbart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag blir förbannad varje gång strömmen försvinner, trots att solen skiner. Jag har massor med el, men jag får inte använda den utan extern strömtillförsel.
Men det finns ju lösningar på det problemet som bryter kontakten med elnätet när det blir strömlöst så att man kan nyttja solcellernas produktion off grid och som sedan automatiskt kopplar in elnätet igen när det blir spänningssatt. Jag vet att vissa elbolag hävdar att det är olagligt, men i de solcellsgrupper jag hänger så har motsatsen bevisats. Så länge man inte utsätter servicepersonalen för någon fara genom att mata ut ström bakvägen på nätet så gör man inget fel. Men för enkelhetens skull så säger elbolagen att man måste ha en lösning som bryter även fastighetens kontakt med solcellerna när nätet blir strömlöst. Det ligger väl även i deras intresse att folk inte ska få off grid-griller i huvudet...
Fastighetens kontak med nätet måste brytas, då bryter man också solcellernas kontakt med nätet. Dessutom krävs det dubbla växelriktare eftersom den växelriktare som är kopplad mot nätet måste uppfylla vissa krav (t.ex. /IEC 62109-1 och IEC 62109-2) så att strömmen mot nätet bryts inom viss tid.

Det blir alltså inte särskilt billigt eller enkelt när man måste ha en hel del saker för att kunna köra offgrid:

1. System för att bryta fastighetens koppling mot nätet.
2. Extra inverter som endast är inkopplad när fastigheten är bortkopplad från nätet.
3. Batteribackup som klarar av att köra fastigheten helt off-grid. Oftast brister det på maxeffekten. Kapaciteten avgör hur länge man kan köra offgrid.
De finns färdiga sådana lösningar idag som inte är särskilt dyra och levereras av minst två olika tillverkare. Jag har länkat till det i nån annan diskussion här tidigare. Så de kan man installera direkt när man installerar sina solceller och det blir bara marginellt fördyrande eftersom det bara är en utökad funktionalitet på de komponenter som ändå ingår. Tror att det kommer att bli allt vanligare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Mickep »

Tror man inte kan räkna med de rörliga kostnaden (då el är så väldigt billigt och avbrotten så få).
Utan mer hur mycket de fasta kostnaden kan minska (ex genom att säkra ned om det finns tidpunkter där strömförbrukning är hög och man kan fördela den under dygnets timmar). Där tror jag man kan börja räkna på besparing.
Ev kan det vara om man vill helt off-grid med sol vind et.c kraft. (men tvivlar att egenpriducerad + installations kostnad är billigare än kärn och vatten el, men det kan givetvis också bli mycket billigare i framtiden)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Zalman3 »

Vore intressant om man kunde ha en elbank.
Man producerar el med solceller och sätter in på banken.

Som man kan ta ut när man vill och var som helst.

Det man skulle betala för är överföringskostnad, och en avgift för lagringstid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av LasseTM »

Zalman3 skrev:
Vore intressant om man kunde ha en elbank.
Man producerar el med solceller och sätter in på banken.

Som man kan ta ut när man vill och var som helst.

Det man skulle betala för är överföringskostnad, och en avgift för lagringstid.
Det gör man ju redan, fast du får ofta dessutom "ränta" på din el om du bara säljer den.
Ofta är ju elen dyrare på dagen då du säljer och billigare på kvällen/natten när du förbrukar.
Finns vissa elbolag som dessutom låter dig byta 1:1 men det är sällan en bra affär.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag blir förbannad varje gång strömmen försvinner, trots att solen skiner. Jag har massor med el, men jag får inte använda den utan extern strömtillförsel.
Men det finns ju lösningar på det problemet som bryter kontakten med elnätet när det blir strömlöst så att man kan nyttja solcellernas produktion off grid och som sedan automatiskt kopplar in elnätet igen när det blir spänningssatt. Jag vet att vissa elbolag hävdar att det är olagligt, men i de solcellsgrupper jag hänger så har motsatsen bevisats. Så länge man inte utsätter servicepersonalen för någon fara genom att mata ut ström bakvägen på nätet så gör man inget fel. Men för enkelhetens skull så säger elbolagen att man måste ha en lösning som bryter även fastighetens kontakt med solcellerna när nätet blir strömlöst. Det ligger väl även i deras intresse att folk inte ska få off grid-griller i huvudet...
Man behöver nog en separat växelriktare för det som lurar solcelsväxelriktaren att tro att nätet är strömförande. Och så ett batteri såklart. Men som det redan nämnts så får man inget bidrag då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av mickeisol »

Jo det finns grejor, det kallas hybridinverter.
Här är en som fungerar med batterier.

http://www.saj-electric.com/product/inf ... f07e7.html

den kan du köra som en normal inverter med batteri (så att man kan ha styrning för att undvika köp.)
Dessutom kan du köra ups med den genom ett andra uttag över ups brytare
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag blir förbannad varje gång strömmen försvinner, trots att solen skiner. Jag har massor med el, men jag får inte använda den utan extern strömtillförsel.
Men det finns ju lösningar på det problemet som bryter kontakten med elnätet när det blir strömlöst så att man kan nyttja solcellernas produktion off grid och som sedan automatiskt kopplar in elnätet igen när det blir spänningssatt. Jag vet att vissa elbolag hävdar att det är olagligt, men i de solcellsgrupper jag hänger så har motsatsen bevisats. Så länge man inte utsätter servicepersonalen för någon fara genom att mata ut ström bakvägen på nätet så gör man inget fel. Men för enkelhetens skull så säger elbolagen att man måste ha en lösning som bryter även fastighetens kontakt med solcellerna när nätet blir strömlöst. Det ligger väl även i deras intresse att folk inte ska få off grid-griller i huvudet...
Man behöver nog en separat växelriktare för det som lurar solcelsväxelriktaren att tro att nätet är strömförande. Och så ett batteri såklart. Men som det redan nämnts så får man inget bidrag då.
Har diskuterat detta lite med en kollega och det skulle med väldigt stor sannolikhet räcka med någon slags kristall som skickar ut en 230V sinusvåg på 50Hz för att lura din inverter att fortsätta skicka ut el på nätet.
Denna skulle vara ganska lätt och billig att bygga och kunna drivas av ett enklare batteri för att sedan ta strömmen från din inverter.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Zalman3 »

mickeisol skrev:
H1-10K-T2 宣传单-2019-10-24.pdf
Jo det finns grejor, det kallas hybridinverter.
Här är en som fungerar med batterier.

http://www.saj-electric.com/product/inf ... f07e7.html

den kan du köra som en normal inverter med batteri (så att man kan ha styrning för att undvika köp.)
Dessutom kan du köra ups med den genom ett andra uttag över ups brytare
Fronius har ju också hybridinvertrar.
https://www.fronius.com/en/photovoltaic ... id-3-0-3-s
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Remuz »

Kunde man få gratis överföring när elnätet inte var belastat kunde det börja vara intressant. I Stockholm kostar det ju 60öre per kWh plus skatter... betalar runt 2500kr per kvartal för överföring och skatt, typ 300kr per kvartal för själva elen...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Man behöver nog en separat växelriktare för det som lurar solcelsväxelriktaren att tro att nätet är strömförande. Och så ett batteri såklart. Men som det redan nämnts så får man inget bidrag då.
Men är det verkligen så? Är det inte bara rena off gridanläggningar som man inte får bidrag för? Att anläggningen klarar av att arbeta off grid när nätet är strömlöst kan väl knappast vara grund för att man inte ska få bidrag?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Kunde man få gratis överföring när elnätet inte var belastat kunde det börja vara intressant. I Stockholm kostar det ju 60öre per kWh plus skatter... betalar runt 2500kr per kvartal för överföring och skatt, typ 300kr per kvartal för själva elen...
Elbolagen har ju ökat sina fasta avgifter kraftigt under en lång tid. De motiverar detta med att de behöver medel för att underhålla nätet och att gräva ned kablarna i marken för att skydda dem från stormfällen. Men det är en dålig förklaring när man ser vilka vinster de plockar ut. Elnätet borde vara statligt och ej vinstdrivet utan bara ta sina självkostnadspriser.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Remuz skrev:
Kunde man få gratis överföring när elnätet inte var belastat kunde det börja vara intressant. I Stockholm kostar det ju 60öre per kWh plus skatter... betalar runt 2500kr per kvartal för överföring och skatt, typ 300kr per kvartal för själva elen...
Elbolagen har ju ökat sina fasta avgifter kraftigt under en lång tid. De motiverar detta med att de behöver medel för att underhålla nätet och att gräva ned kablarna i marken för att skydda dem från stormfällen. Men det är en dålig förklaring när man ser vilka vinster de plockar ut. Elnätet borde vara statligt och ej vinstdrivet utan bara ta sina självkostnadspriser.
Amen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av 12man »

Jerker skrev:
mati skrev:
Man behöver nog en separat växelriktare för det som lurar solcelsväxelriktaren att tro att nätet är strömförande. Och så ett batteri såklart. Men som det redan nämnts så får man inget bidrag då.
Men är det verkligen så? Är det inte bara rena off gridanläggningar som man inte får bidrag för? Att anläggningen klarar av att arbeta off grid när nätet är strömlöst kan väl knappast vara grund för att man inte ska få bidrag?
Vi får göra som storbolagen, fiffla lite och hoppas man inte blir upptäckt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av mati »

12man skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Man behöver nog en separat växelriktare för det som lurar solcelsväxelriktaren att tro att nätet är strömförande. Och så ett batteri såklart. Men som det redan nämnts så får man inget bidrag då.
Men är det verkligen så? Är det inte bara rena off gridanläggningar som man inte får bidrag för? Att anläggningen klarar av att arbeta off grid när nätet är strömlöst kan väl knappast vara grund för att man inte ska få bidrag?
Vi får göra som storbolagen, fiffla lite och hoppas man inte blir upptäckt
Efter att man har fått bidraget är det väl ingen som kollar om man efter några år bygger om anläggningen så att den kan hantera strömavbrott. Och sen är nog så som Jerker säger. Kravet för att vara bidragsberättigad är att anläggningen är kopplad till elnätet. Och det är den ju. Jag tänkte lite fel där i mitt inlägg ovan. Att man inte får producera el vid strömavbrott har ju ingenting med bidraget att göra, det är ju en ren säkerhetsgrej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kommer du köpa ett hemmabatteri?

Inlägg av Svenssons »

Här kan man läsa lite om de regler som styr för att en inverter inte får köra i ödrift:

https://bengtsvillablogg.info/2011/02/1 ... aggningen/

Att det finns hybridlösningar betyder inte att de får köras i svenska nät. Själv är jag inne på en hybridlösning i Thailand men där gäller andra regler och där är det vanligt med hybridsystem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar