Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Zalman3 »

Nissan Leaf är en hyfsat stor bil, kan fungera som första bil för den lilla familjen, som inte har behov att åka +20 mil särskilt ofta.
Nu när priserna sjunker under 200.000kr är den inom budget för många.

Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr.

Miltal
7 500 - 7 999

ttps://www.blocket.se/annons/stockholm/nissan_ ... i/89988183
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av heldiggrisen »

Hur mycket blir det i €?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av pubbe »

heldiggrisen skrev:
Hur mycket blir det i €?
https://bit.ly/3gmgNtt
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av HenrikC »

För en gångs skull pratar Zalman om bilar i SEK som faktiskt finns att köpa i Sverige. Han har har dessutom rätt, annonserna för nya Leaf börjar nu vid 200 tkr.

Det konstiga är att den gamla Leafen fortfarabde är så dyr relativt sett och den nya så billig. Har Norgeexporten upphört?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av Klintan »

Blev sugen på att uppgradera leafen, men denna bil verkar ha varit registrerad som taxi tidigare, vilket nog sänker andrahandsvärdet en del.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
För en gångs skull pratar Zalman om bilar i SEK som faktiskt finns att köpa i Sverige. Han har har dessutom rätt, annonserna för nya Leaf börjar nu vid 200 tkr.

Det konstiga är att den gamla Leafen fortfarabde är så dyr relativt sett och den nya så billig. Har Norgeexporten upphört?
Norska kronan är billig nu pga oljepriset fall, så exporten till Norge än nog liten nu.

Dessutom har många Leaf ägare bytt till en Skoda Citigo/Renault Zoe så det finns många Leaf bilar till salu nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av Zalman3 »

Exempel på en Nissan Leaf 40kWh för 189.900kr.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/90123099
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 199.900kr

Inlägg av Klintan »

Zalman3 skrev:
Exempel på en Nissan Leaf 40kWh för 189.900kr.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/90123099
ynm048.PNG
Ännu en fd taxi.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Zalman3 »

Syrran är sugen att köpa en Leaf 40kWh för 190.000kr.

Ni som har en Leaf 40kWh, är ni nöjda?
Och hur lång är räckvidden sommar/vinter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av HenrikC »

Noll problem än så länge med mitt ganska tidiga exemplar. Batteriet degraderas i långsam takt och appen är värdelös.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Syrran är sugen att köpa en Leaf 40kWh för 190.000kr.

Ni som har en Leaf 40kWh, är ni nöjda?
Och hur lång är räckvidden sommar/vinter?
Från 10 mil på vintern i dåliga förhållanden upp till 25 mil på sommaren med bra förhållanden om man undviker motorväg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av HX100 »

Är appen lika värdelös på helt nya leafs också?
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Erxon »

Som jag brukar säga när jag får frågan om jag är nöjd med den Leaf jag åker i.

Det är inget fel på bilen, däremot har den egenskaper som jag inte uppskattar som;
Tycker inte om motorväg, drar många elektroner där samt att batteriet blir varmt vid upprepade laddningar
En app som om den går igång är otroligt långsam
Ett satans j-a plingande i bilen
En ACC som oftast kräver manuell handpåläggning, första bilen på 20 år jag inte bara ställt in gradantalet och inte rört sen...

Men tekniskt har jag inte haft något problem med bilen på nästan 2 år nu, fick 12-voltsbatteriet bytt efter 6 månader när det la av, men det var ett batteri i en batch från fabriken som var dåligt.

Räckviddsmässigt så fungerar det i 99 dagar av 100 för mig. Det jag laddar på jobbet räcker hem och tillbaka dit.
Men det blir ingen till Leaf för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Zalman3 »

Erxon skrev:
Som jag brukar säga när jag får frågan om jag är nöjd med den Leaf jag åker i.

Det är inget fel på bilen, däremot har den egenskaper som jag inte uppskattar som;
Tycker inte om motorväg, drar många elektroner där samt att batteriet blir varmt vid upprepade laddningar
En app som om den går igång är otroligt långsam
Ett satans j-a plingande i bilen
En ACC som oftast kräver manuell handpåläggning, första bilen på 20 år jag inte bara ställt in gradantalet och inte rört sen...

Men tekniskt har jag inte haft något problem med bilen på nästan 2 år nu, fick 12-voltsbatteriet bytt efter 6 månader när det la av, men det var ett batteri i en batch från fabriken som var dåligt.

Räckviddsmässigt så fungerar det i 99 dagar av 100 för mig. Det jag laddar på jobbet räcker hem och tillbaka dit.
Men det blir ingen till Leaf för mig i alla fall.
Varför blir det inte en Leaf 62kWh nästa gång?

Tesla Björn visar ju att Leaf 62kWh går att ladda i 72kW och att snabbladda verkar funka hyfsat på långfärd eftersom batteriet hinner kyla ner sig eftersom man laddar så sällan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Gustafsson »

Som amerikanarna brukar säga- ”enough is enough”. Känner igen känslan från förr när jag köpte SAAB en gång för mycket....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Anderzzon »

Zalman3 skrev:
Varför blir det inte en Leaf 62kWh nästa gång?

Tesla Björn visar ju att Leaf 62kWh går att ladda i 72kW och att snabbladda verkar funka hyfsat på långfärd eftersom batteriet hinner kyla ner sig eftersom man laddar så sällan.
Räckvidd är inte allt. Jag stör mig mest på ACC:n, förstår verkligen inte varför Nissan inte fixar det.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Erxon skrev:
Som jag brukar säga när jag får frågan om jag är nöjd med den Leaf jag åker i.

Det är inget fel på bilen, däremot har den egenskaper som jag inte uppskattar som;
Tycker inte om motorväg, drar många elektroner där samt att batteriet blir varmt vid upprepade laddningar
En app som om den går igång är otroligt långsam
Ett satans j-a plingande i bilen
En ACC som oftast kräver manuell handpåläggning, första bilen på 20 år jag inte bara ställt in gradantalet och inte rört sen...

Men tekniskt har jag inte haft något problem med bilen på nästan 2 år nu, fick 12-voltsbatteriet bytt efter 6 månader när det la av, men det var ett batteri i en batch från fabriken som var dåligt.

Räckviddsmässigt så fungerar det i 99 dagar av 100 för mig. Det jag laddar på jobbet räcker hem och tillbaka dit.
Men det blir ingen till Leaf för mig i alla fall.
Varför blir det inte en Leaf 62kWh nästa gång?

Tesla Björn visar ju att Leaf 62kWh går att ladda i 72kW och att snabbladda verkar funka hyfsat på långfärd eftersom batteriet hinner kyla ner sig eftersom man laddar så sällan.
Laddningen gick ofta i 20-30kW. Känns lite fel att köpa en 62a(52 tillgängligt) då konstruktionen är 10år gammal och med tanke på priset. Nästan svårt att komma på ett sämre elbilsköp i den prisklassen. Men smaken är som baken.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Nissan Leaf 40 kWh för 189.900kr

Inlägg av Erxon »

Zalman3 skrev:
Erxon skrev:
Som jag brukar säga när jag får frågan om jag är nöjd med den Leaf jag åker i.

Det är inget fel på bilen, däremot har den egenskaper som jag inte uppskattar som;
Tycker inte om motorväg, drar många elektroner där samt att batteriet blir varmt vid upprepade laddningar
En app som om den går igång är otroligt långsam
Ett satans j-a plingande i bilen
En ACC som oftast kräver manuell handpåläggning, första bilen på 20 år jag inte bara ställt in gradantalet och inte rört sen...

Men tekniskt har jag inte haft något problem med bilen på nästan 2 år nu, fick 12-voltsbatteriet bytt efter 6 månader när det la av, men det var ett batteri i en batch från fabriken som var dåligt.

Räckviddsmässigt så fungerar det i 99 dagar av 100 för mig. Det jag laddar på jobbet räcker hem och tillbaka dit.
Men det blir ingen till Leaf för mig i alla fall.
Varför blir det inte en Leaf 62kWh nästa gång?

Även om den har ett större batteri som skulle minska på motorvägsproblemet så har den inte CCS eller 3-fas.
Samt samma "eminenta" klimatanläggning... så ett större batteri är inte den optimala lösningen för denna bil

Tesla Björn visar ju att Leaf 62kWh går att ladda i 72kW och att snabbladda verkar funka hyfsat på långfärd eftersom batteriet hinner kyla ner sig eftersom man laddar så sällan.
Skriv svar