BMW X6...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW X6...

Inlägg av Svenssons »

FlyingBlue skrev:

Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott :)
Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.

PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: BMW X6...

Inlägg av FlyingBlue »

Svenssons skrev:
FlyingBlue skrev:

Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott :)
Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.

PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Processen är densamma, men med andra katalysatorer.
Nu är det din tur.
-tala nu om för mig vilken verkningsgrad, man kan få, då du bara säger fel fel fel hela tiden.
PS? du kan sluta skriva termisk energi nu, då vi egentligen diskuterar kemiskt bunden energi.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW X6...

Inlägg av Svenssons »

FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
FlyingBlue skrev:

Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott :)
Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.

PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Processen är densamma, men med andra katalysatorer.
Nu är det din tur.
-tala nu om för mig vilken verkningsgrad, man kan få, då du bara säger fel fel fel hela tiden.
PS? du kan sluta skriva termisk energi nu, då vi egentligen diskuterar kemiskt bunden energi.
Vadå? Jag accepterar ju din verkningsgrad men ville ha lite mer information var uppgiften kommer från så jag kan verifiera den. Är det verkningsgrad från bränslet till el tex?

Jag skrev inget om den termiska energin i senaste inlägget utan refererade till ditt egna inlägg samt noterade att du bytte bränsle och har lite oprecis referens. Övriga källor som jag kollar på hänvisar till maximalt 80% verkningsgrad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

BMW X6...

Inlägg av taliz »

Förstår inte heller hur man skulle kunna få 94% verkningsgrad från propan till el.
Exempel på verkningsgrad ur några olika generatorer med olika bränslen: http://ugov.net/Generator%20Efficiencies.pdf

TLDR: 22,3%
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW X6...

Inlägg av Fredrik j »

Förstår att ni snöat fast lite men om ni minns mitt ursprungliga inlägg om det där med propan så var det en spekulation angående vad som kan bli möjligt i framtiden. På temat gammal teknik i ny tappning och att små flaskor med propan skulle kunna bli som framtidens reservdunk.
Hur långt skulle man komma med en model3 på energiinnehållet i 500g propan om man accepterar 80% verkningsgrad? 2-3mil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

BMW X6...

Inlägg av taliz »

Är väl typ en på miljonen som kör med reservdunk idag?
Känns mer rimligt att bärgningsbilar får typ2 eller CCS-laddare.

Men för skoj skull räkna med 20% verkningsgrad istället.
Då skulle man komma ca 4-5km.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: BMW X6...

Inlägg av FlyingBlue »

Snacka om insnöade :lol: :lol: :lol:
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: BMW X6...

Inlägg av Walker »

....intressant BMW som diskuteras i den här tråden. :roll:
Som vanligt m a o. :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW X6...

Inlägg av Svenssons »

FlyingBlue skrev:
Snacka om insnöade :lol: :lol: :lol:
Säger personen som verkar tror att termodynamikens lagar inte gäller för bränsleceller...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: BMW X6...

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Förstår inte heller hur man skulle kunna få 94% verkningsgrad från propan till el.
Exempel på verkningsgrad ur några olika generatorer med olika bränslen: http://ugov.net/Generator%20Efficiencies.pdf

TLDR: 22,3%
Jag gissar på att 94% refererar till att 94% av energin i propan har extraherats. Av detta är kanske ca 60% el och 40% värme. Energi som krävs för att få det hela att snurra samt förluster är exkluderade. Tex krävs det sannolikt en temperatur kring kanske 120 grader för denna bränslecell ska fungera, detta kostar sannolikt energi. Värmen har man sedan inte särskilt stor nytta av i en bil. Annan sak för en kraftstation där värmen kan användas till tex fjärrvärme. För en bil kommer man dock vara tvungen att istället använda en del el för att kyla systemet. Förbrukar man 100 Wh/km i 100 km/h så ligger effektförbrukningen på 10 kW. 10 kW el skulle betyda att processen skapar knappt 7 kW med värme om fördelningen är 60/40. Större delen av detta lär behöva kylas bort på ett eller annat sätt, luftkylning fungerar till stor del men leder till ineffektivare bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: BMW X6...

Inlägg av FlyingBlue »

Snillen spekulerar :lol: :lol: :lol:
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Skriv svar