Vart hittar jag batterimätare för 12v?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Vart hittar jag batterimätare för 12v?

Inlägg av Teslaspolen »

Vi har en enkel dubbelbottnad eka i sjön som vi gillar att ta nöjesturer i låg fart under sommarhalvåret. Denna drivs av en 12v elmotor kopplar med enkla kabelskor till ett marint 12v batteri som är listad med 90Ah. Jag misstänker dock att föregående ägare inte behandlat det speciellt väl och det börjar bli trött. Och att inte ha en aning om hur mycket kräm det finns kvar ger ju lite räckviddsångest, även om åror så klart finns.

I vart fall så vet jag att det ska finnas enkla displayer eller liknande som man sätter på batteriet och ger ett hum om hur många % laddning det finns kvar. Men trots sökning på nätet lyckas jag inte hitta det jag söker. Någon som kan peka mig åt rätt håll?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vart hittar jag batterimätare för 12v?

Inlägg av e5m1r »

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Anders-X
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2016 08:39
Ort: Mörsil

Re: Vart hittar jag batterimätare för 12v?

Inlägg av Anders-X »

Teslaspolen skrev:
Vi har en enkel dubbelbottnad eka i sjön som vi gillar att ta nöjesturer i låg fart under sommarhalvåret. Denna drivs av en 12v elmotor kopplar med enkla kabelskor till ett marint 12v batteri som är listad med 90Ah. Jag misstänker dock att föregående ägare inte behandlat det speciellt väl och det börjar bli trött. Och att inte ha en aning om hur mycket kräm det finns kvar ger ju lite räckviddsångest, även om åror så klart finns.

I vart fall så vet jag att det ska finnas enkla displayer eller liknande som man sätter på batteriet och ger ett hum om hur många % laddning det finns kvar. Men trots sökning på nätet lyckas jag inte hitta det jag söker. Någon som kan peka mig åt rätt håll?
Sök på "batterimonitor 12v".
Den jag hade i segelbåten anslöts dels till ett strömmätningsmotstånd och dels direkt till batteripolerna, visade spänning, ström och amperetimmar.

/Anders
----------------------------------------------------------------------
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vart hittar jag batterimätare för 12v?

Inlägg av evilirish »

Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vart hittar jag batterimätare för 12v?

Inlägg av PoloPrinsen »

Om du har tur i oturen så kan en cetek laddare få fart på ett trött batteri, de harvett rekondläge just för detta ändamål.

Min Minn Kota elmotor (och ett AGMbatteri, cetekladdare samt en inverter) fyller 10 år i år om jag minns korrekt. Allt funkar bra, enda jobbiga är att jag valde ett 105 Ah batteri --> väger drygt 30 kilo.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar