Sida 1 av 1

Toyota ger 15 år och 1 miljon km batterigaranti

Postat: 28 maj 2020 12:15
av Zalman3
Toyota ger marknadens bästa garanti med 15 år och 1 miljon km batterigaranti.
Toyota planerar att lansera batteri-elektriska versioner av Proace och Proace City år 2020 respektive 2021 med välkänd PSA-teknik. Men det finns en skillnad mot stativ från PSA.


Toyota hade redan förra året meddelat att de två lätta kommersiella fordonen Proace och Proace City också skulle vara tillgängliga som BEV i samarbete med PSA . Nu har japanerna gett ytterligare detaljer. Det är inte överraskande att Proace Electric använder den tekniska grunden för sina PSA-systermodeller Peugeot e-Expert , Citroën ë-Jumpy och Opel Vivaro-e med två batterialternativ (50 och 75 kWh).
Informationen kommer från Toyota-webbplatsen i Nederländerna, där Proace Electric kommer att vara den första som erbjuds från oktober i år. Den kommersiella versionen av Proace Electric - till exempel som leveransfordon eller för hantverkare - planeras på marknaden i år. Passagerarversionen med upp till nio platser kommer att följa i början av 2021, och Porace City Electric har tillkännagavs i slutet av 2021.
De tekniska data som nämns på den nederländska sidan motsvarar PSA-trio: beroende på batteriet, mellan 230 och 330 kilometer WLTP-område, beroende på hjulbas och batteri, mellan 1 000 och 1 275 kilo nyttolast. Den trefasiga 11 kW ombordladdaren verkar också vara valfri hos Toyota.
Toyota planerar uppenbarligen en större variation i kroppsvarianterna. Längder erbjuds också (kallas Compact, Arbetare och Long Worker hos Toyota), liksom en dubbel hytt med en platta (Double Cab) och en lastbil med en öppen kaross eller tippvagn.

Det finns dock en anmärkningsvärd skillnad till PSA-tripletterna: Toyota ger en garanti på 15 år eller en miljon kilometer för Proace Electric-batteriet. Den långa batterigarantiperioden har tydligen valt Toyota som en unik funktion: Lexus erbjuder sin första BEV-UX 300e rapporterade en tioårig garanti (eller en miljon km) för alla funktioner i drivbatteriet. Men förhållandena påminner också om Lexus: bilen måste servas av en Toyota-återförsäljare, och endast en kapacitet på 75 procent av det ursprungliga värdet garanteras.

https://www.electrive.net/2020/05/28/to ... es-proace/