Quasar bidirectional DC charger

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Zalman3 »

Quasar har nu lanserat en 7,4kW DC V2X laddare.
Pris € 5,990
https://www.ludego.com/produkt/2020-nis ... sia-40kwh/

Quasar
The first bidirectional charger for home use

The charging revolution that allows energy to flow two ways. Quasar is the first charger for your
home using advanced bidirectional charging technology. It charges and discharges through a
CHAdeMO vehicle connector and is available with a maximum power of 7.4 kW.

https://wallbox.com/en_catalog/quasar-dc-charger



Datablad för USA marknaden:
https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... -sheet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Svenssons »

Som hittat! En 7,4 kW laddare för 5 990 Euro...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Zalman3 »

Fullycharged visar på en V2G lösning.
Dock inte av märket Quasar.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
Som hittat! En 7,4 kW laddare för 5 990 Euro...
Såld.
Så får jag bara hitta någon som kan konvertera min MY till CHAdeMO När den tid kommer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Zalman3 »

Här pratas det om ett lägre pris. Och att de testar CCS lösningar också.
Quasar is a bidirectional DC charger for homes that is expected to retail for around $4,000.

The one demonstrated below is Chademo and works only with Nissan Leafs and
Mitsubishi Outlanders PHEVs currently, but CCS combo versions are being worked on right now.
A Tesla version is also being considered, but would require Tesla’s blessing.
https://electrek.co/2020/01/06/wallbox- ... la-nissan/


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
Som hittat! En 7,4 kW laddare för 5 990 Euro...
Såld.
Så får jag bara hitta någon som kan konvertera min MY till CHAdeMO När den tid kommer.
Du får väl köpa till en CHAdeMO-adapter, men den stöder nog inte tvåvägsladdning :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Svenssons »

4 000 dollar för en 7,4kW laddare är ju rena reapriset... Oavsett om det är Chademo eller CCS så säljs ingen personbil i Europa som det funkar att ta ström från. Blir 7,4 kW enkelriktat enbart. Nissan kanske skulle kunna slå på dubbelriktad laddning på sina bilar men då lär man behöva betala en slant till Nissan också. Därefter är det energibolagen som kommer tjäna på funktionen, inte bil eller husägaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av OlleBack »

Svenssons skrev:
4 000 dollar för en 7,4kW laddare är ju rena reapriset... Oavsett om det är Chademo eller CCS så säljs ingen personbil i Europa som det funkar att ta ström från. Blir 7,4 kW enkelriktat enbart. Nissan kanske skulle kunna slå på dubbelriktad laddning på sina bilar men då lär man behöva betala en slant till Nissan också. Därefter är det energibolagen som kommer tjäna på funktionen, inte bil eller husägaren.
Samhället och miljön kan ju tjäna på det och där är vi ju alla en liten del :D
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av zyax »

OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
4 000 dollar för en 7,4kW laddare är ju rena reapriset... Oavsett om det är Chademo eller CCS så säljs ingen personbil i Europa som det funkar att ta ström från. Blir 7,4 kW enkelriktat enbart. Nissan kanske skulle kunna slå på dubbelriktad laddning på sina bilar men då lär man behöva betala en slant till Nissan också. Därefter är det energibolagen som kommer tjäna på funktionen, inte bil eller husägaren.
Samhället och miljön kan ju tjäna på det och där är vi ju alla en liten del :D
Som vi byggt elnätet i Sverige så är det inte ens det säkert att vi gör, det beror lite på var man bor. I Stockholm och andra trånga sektioner där SVK byggt för lite nät kan samhället spara lite miljö på batterier, på andra ställen är batteriernas koldioxidavtryck mest en miljövidrig grej då det inte behövs.
OM man då istället använder bilens batteri så påverkas livslängden, det är helt klart tveksamt miljöresultat på detta.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Zalman3 »

zyax skrev:
OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
4 000 dollar för en 7,4kW laddare är ju rena reapriset... Oavsett om det är Chademo eller CCS så säljs ingen personbil i Europa som det funkar att ta ström från. Blir 7,4 kW enkelriktat enbart. Nissan kanske skulle kunna slå på dubbelriktad laddning på sina bilar men då lär man behöva betala en slant till Nissan också. Därefter är det energibolagen som kommer tjäna på funktionen, inte bil eller husägaren.
Samhället och miljön kan ju tjäna på det och där är vi ju alla en liten del :D
Som vi byggt elnätet i Sverige så är det inte ens det säkert att vi gör, det beror lite på var man bor. I Stockholm och andra trånga sektioner där SVK byggt för lite nät kan samhället spara lite miljö på batterier, på andra ställen är batteriernas koldioxidavtryck mest en miljövidrig grej då det inte behövs.
OM man då istället använder bilens batteri så påverkas livslängden, det är helt klart tveksamt miljöresultat på detta.
Batteriernas livslängd ökar nu dramatiskt.
Tesla, CATL och BYD pratar om 10.000 cykler, vilket blir ca 27 år med en cykel om dagen.

Nobelpristagaren Goodenough pratar om 23.000 cykler, vilket blir ca 63 år.


Goodenough and collaborators claimed they’d developed a non-flammable lithium battery (whose electrolyte was based on a glass powder) that had twice the energy density of traditional lithium-ion batteries. They also published a graph that showed an increase in capacity over more than 300 charge-discharge cycles. (This increase, however, pales in comparison to the cell's at least 23,000-cycle lifespan.)

https://spectrum.ieee.org/energywise/en ... ing-better
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Zalman3 »

Nissan Leaf owners should be able to use their cars to power their homes later this year.

Nissan Australia says owners of the new generation Nissan Leaf electric cars should have vehicle-to-home and possibly vehicle-to-grid capabilities towards the end of this year.

The new Nissan Leaf is the only car that is factory-approved to use its battery to power the home and provide services to the grid, but so far the 590 buyers of Nissan Leafs since they arrived on the Australia market last August have not had access to the bi-directional chargers needed to use their car as a battery on wheels.

That should change soon. The new trial involving 51 Nissan Leafs – to be leased mostly by the ACT government, in a project led by an ANU team and local utility ActewAGL – means that the bi-drectional chargers mounted on a wall will be available for purchase.

It won’t come cheap, however, with a ticket price for the Wallbox Quasar units – manufactured in Europe and pictured above – likely to be in the order of around $10,000.

Nissan’s Ben Warren says the REVS trial means that the necessary volume of the Wallbox units will be available in Australia by the end of the year.

By that time, Nissan Leaf owners should at least be able to power their house, in what is known as Vehicle-to-Home, meaning that they run their own appliances from the car, rather than drawing from the grid.

Full Vehicle-to-Grid capability is more complex, however, and it is not clear that this will be ready by the end of the year, although Warren is hopeful and the REVS program should speed up the process – a lot of collaboration and certification involving car makers, charging companies, retailers, network owners and market operators.

But Warren says there is goodwill all around. “All stakeholders are pretty keen to see this happen. We haven’t hit barriers of people saying no … but it takes time to stick all these all these moving pieces together.”

The Wallbox Quasar unit has just gone through certification in Germany and the UK, and Australia will be the third cab off the rank. (Nissan Leafs have V2G capabilities in Japan, but these are through different and much larger bi-directional charging units).

The Wallbox Quasar is being imported by JetCharge, which is also playing a key role in the REVS trial which will focus on the ability of multiple EVs to provide essential grid services, such as frequency control.

JetCharge says the wall box will transform how we view vehicles, transport and energy. And although expensive, it will give access to at 40kWh in the Nissan Leaf, and will cost less than a standard Tesla Powerwall 2.

JetCharge chief executive Tim Washington says the bi-directional charger will ke capable of 7kW output – more than most stand-alone batteries and enough to power most appliances, including air conditioners.

Washington believes that the best value for Nissan Leaf owners will be in vehicle-to-home rather than vehicle-to-grid, although the latter will appeal to fleet owners, because of their ability to group the assets together and tap market signals.

“This is about proving the technology, and it’s about true freedom,” Washington says. “You get to drive your battery around, fill it up at the local Woolies, and take it home to power the house.”

As for the price, Washington expects it to come down over time – as the price of EVs, battery storage and solar before it has done. This is for those that value the technology, rather than looking at spread sheets, he says.
https://thedriven.io/2020/07/09/nissan- ... this-year/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Zalman3 »


Wallbox Brings V2G To The UK With The Launch Of The Bidirectional DC Quasar EVSE

First and foremost, the Wallbox Quasar is a fully functional residential DC charger. It provides a simple 7.4 kW charging experience for all vehicles with a CHAdeMO fast charging port or to a Tesla with the purchase of Tesla’s CHAdeMO adapter. To leverage the bidirectional capability of the charger, the vehicle must be equipped with a native CHAdeMO charger, like the Nissan LEAF.

Even more importantly, the Quasar looks beyond simple EV charging to a world where the massive batteries in our vehicles can be utilized to balance the grid and power our homes. This vehicle-to-grid (V2G) or vehicle-to-home (V2H) technology has been talked about for ages in the world of electric vehicles and Wallbox is finally bringing into homes today with this new partnership with Octopus Electric Vehicles.
https://cleantechnica.com/2020/09/30/wa ... asar-evse/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Anders »

Har man solceller på taket är detta rätt väg att gå. Det verkar inte bli några Powerwalls närmsta tiden för Sverige. Tråkigt att Elon inte vill låta oss använda våra Tesla bilars batterier till detta. Varför köpa Powerwalls för $10.000 på 14kW när bilen har 70-100 kW.
Får överväga en Nissan.
Senast redigerad av Anders, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Teslaspolen »

kWh* ;)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av NiklasTesla »

Anders skrev:
Har man solceller på taket är detta rätt väg att gå. Det verkar inte bli några Powerwalls närmsta tiden för Sverige. Tråkigt att Elon inte vill låta oss använda våra Tesla bilars batterier till detta. Varför köpa Powerwalls för $10.000 på 14kW när bilen har 70-100 kW.
Får överväga en Nissan.
Från i år får du liknande rot på 50% av kostnaden för gridbatteri så nu lär det börja ta fart (Håller på att kolla olika alternativ till sommarhuset).

Tack regeringen, batteriindustrin/forskningen och mig själv samt alla andra som betalar skatt.

Prisad vare gud här kommer skatteåterbäringen ;)

Mvh
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Quasar bidirectional DC charger

Inlägg av Robertrimmevik »

NiklasTesla skrev:
Anders skrev:
Har man solceller på taket är detta rätt väg att gå. Det verkar inte bli några Powerwalls närmsta tiden för Sverige. Tråkigt att Elon inte vill låta oss använda våra Tesla bilars batterier till detta. Varför köpa Powerwalls för $10.000 på 14kW när bilen har 70-100 kW.
Får överväga en Nissan.
Från i år får du liknande rot på 50% av kostnaden för gridbatteri så nu lär det börja ta fart (Håller på att kolla olika alternativ till sommarhuset).

Tack regeringen, batteriindustrin/forskningen och mig själv samt alla andra som betalar skatt.

Prisad vare gud här kommer skatteåterbäringen ;)

Mvh
Var det inte så att det var 60% på gridbatteri med stöd ifjol? Tyckte ändock att det blev dyrt även om man var smart och beställde växelriktaren till batteriet och fick 60% på den också. Tror att det fanns ett visst max bidragstak också. Känner också att 14 kWh är lite. Väntar nog hällre in V2H. Om prislappen på det blir ok.
V2H skulle passa mig bra då jag inte så ofta jobbar dag och även kan ta cykeln till jobbet.
Skriv svar