https://www.mynewsdesk.com/se/groen-kon ... LOkaylGZlQCoop Sverige och Grön Kontakt vill göra det enkelt och smidigt att snabbladda elbilar.
Snart blir det möjligt för kunder på Coop att ladda sina elbilar samtidigt som man hämtar hem sina matvaror.
Avtalet som nu signerats av Coop Sverige och Grön Kontakt innebär att stationer med snabbladdare inom kort kommer att installeras utanför strategiskt utvalda butiker.
Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Moderator: Redaktion
Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Det pratas om att de sätter upp 150kW laddare.
Men på vilka orter?
Men på vilka orter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Är det 150kW?Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Yes. 4xccs/chademo 150kW. 2x22kW.Zalman3 skrev:Är det 150kW?Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
SuC finns på Max ”över gatan”.
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Chademo 150kW?heldiggrisen skrev:Yes. 4xccs/chademo 150kW. 2x22kW.Zalman3 skrev:Är det 150kW?Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
SuC finns på Max ”över gatan”.
Har aldrig hört att de finns i Sverige
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Det kan nog vara korrekt, eon har det på några laddare också.nek0 skrev:Chademo 150kW?heldiggrisen skrev:Yes. 4xccs/chademo 150kW. 2x22kW.Zalman3 skrev:Är det 150kW?Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
SuC finns på Max ”över gatan”.
Har aldrig hört att de finns i Sverige
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Jag har läst att man planerar såna laddare men aldrig hört att man börjat installera sånafrippan skrev:Det kan nog vara korrekt, eon har det på några laddare också.nek0 skrev:Chademo 150kW?heldiggrisen skrev:Yes. 4xccs/chademo 150kW. 2x22kW.Zalman3 skrev:Är det 150kW?Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
SuC finns på Max ”över gatan”.
Har aldrig hört att de finns i Sverige
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Koordinater? Eller gatuadress kanske är enklare nuförtiden...Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
Herrestads Torp 210, Uddevalla var det, finns ju på uppladdning.nu.
Jäklar vad bra! Heja Grön kontakt! Kom igen Norrmän, invadera oss med era snabbladdare!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Standarden spikades och blev väl godkänd redan 2017 (efter flera års utveckling).nek0 skrev:Chademo 150kW?heldiggrisen skrev:Yes. 4xccs/chademo 150kW. 2x22kW.Zalman3 skrev:Är det 150kW?Kronberg skrev:Coop Uddevalla/Torp har fått två snabbladdarare och två AC stolpar.
SuC finns på Max ”över gatan”.
Har aldrig hört att de finns i Sverige
Har dock inte sett något som helst komma ut praktiskt av det. Inte i Sverige ivf.
Kanske i Japan (troligen skulle jag gissa).
Hur ser resten av Europa ut på den fronten?
Kanske något för Tibor att gräva lite i, och se över statusen på idag.
Vet att han får många år sedan rapporterade att Chademo angav i sin tidsplan att vi år 2020 skulle ha Chademo-laddare med 400 kW.
Blev det någon verklighet av det? Japan kanske?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Leaf 62 kan ladda på sådana, litet snabbare än 60 kW i början.
Litet O.T. Jag tycker det är synd att Chademo inte blev std. Av två skäl, dels är handsken smidigare, dels innehåller den standarden V2G. Sedan innehåller den förvisso inte AC, så den är inte bäst på allt.
Litet O.T. Jag tycker det är synd att Chademo inte blev std. Av två skäl, dels är handsken smidigare, dels innehåller den standarden V2G. Sedan innehåller den förvisso inte AC, så den är inte bäst på allt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Vad är V2G? 800V?
Jo, har inget emot Chademo rent tekniskt (däremot rent praktiskt och marknadsmässigt så verkar den helt körd i alla världens länder, förutom Japan).
Verkar välgenomtänkt och mycket smidig kontakt (tycker CCS är rätt klumpig i jämförelse). Verkar kommunicera med standard CAN-buss (som alla bilar har oavsett elbilar, eller inte). Så i grunden inte dum alls.
Förutom att den, precis som du själv påpekar, klantigt nog inte har stöd för AC (idiotiskt att behöva två helt olika kontakter och standarder på en enda elbil). Tror det var detta som gjorde att EU och andra länder skippade standarden (ville ha en enhetlig kontakt).
Hade Chademo från början designat en kontakt som integrerat stöd för 3-fas AC, så skulle det mycket väl kunnat haft en chans att den blivit den standard vi kört på idag.
Jo, har inget emot Chademo rent tekniskt (däremot rent praktiskt och marknadsmässigt så verkar den helt körd i alla världens länder, förutom Japan).
Verkar välgenomtänkt och mycket smidig kontakt (tycker CCS är rätt klumpig i jämförelse). Verkar kommunicera med standard CAN-buss (som alla bilar har oavsett elbilar, eller inte). Så i grunden inte dum alls.
Förutom att den, precis som du själv påpekar, klantigt nog inte har stöd för AC (idiotiskt att behöva två helt olika kontakter och standarder på en enda elbil). Tror det var detta som gjorde att EU och andra länder skippade standarden (ville ha en enhetlig kontakt).
Hade Chademo från början designat en kontakt som integrerat stöd för 3-fas AC, så skulle det mycket väl kunnat haft en chans att den blivit den standard vi kört på idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Vehicle to grid, dvs att bilen kan mata ut ström tillbaka till elnätet.martinot skrev:Vad är V2G?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Ahh. Tack! Tar ett tag innan man automatiskt minns alla förkortningar.Surfaren skrev:Vehicle to grid, dvs att bilen kan mata ut ström tillbaka till elnätet.martinot skrev:Vad är V2G?
Jo, det är ju en riktigt smart tjänst och möjlighet som är mycket synd att vi inte har. Hade gärna sett en sådan funktion i alla elbilar, oavsett kontakt.
Någon som vet om det finns några standarder för detta för CSS som är planerade i framtiden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Ja, både för CCS (DC) och Typ 2 (AC) ska det komma i framtiden, men det ligger ett par år bort.martinot skrev:Ahh. Tack! Tar ett tag innan man automatiskt minns alla förkortningar.Surfaren skrev:Vehicle to grid, dvs att bilen kan mata ut ström tillbaka till elnätet.martinot skrev:Vad är V2G?
Jo, det är ju en riktigt smart tjänst och möjlighet som är mycket synd att vi inte har. Hade gärna sett en sådan funktion i alla elbilar, oavsett kontakt.
Någon som vet om det finns några standarder för detta för CSS som är planerade i framtiden?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Det krävs också laddare eller annan utrustning (växelriktare) som bilen kopplas in i för att det ska fungera. Detta medför extrakostnader och då uppstår vem som ska står för kostnaderna och vem som tjänar på systemet.Teslaspolen skrev:Ja, både för CCS (DC) och Typ 2 (AC) ska det komma i framtiden, men det ligger ett par år bort.martinot skrev:Ahh. Tack! Tar ett tag innan man automatiskt minns alla förkortningar.Surfaren skrev:Vehicle to grid, dvs att bilen kan mata ut ström tillbaka till elnätet.martinot skrev:Vad är V2G?
Jo, det är ju en riktigt smart tjänst och möjlighet som är mycket synd att vi inte har. Hade gärna sett en sådan funktion i alla elbilar, oavsett kontakt.
Någon som vet om det finns några standarder för detta för CSS som är planerade i framtiden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Om vi talar om chademo så är det inget mer i bilen. Så det är ju den som villa ha V2G som får köpa mottagaren i huset. Sedan tjänar man inget på det, men man får ödrift. Vilket är mervärde, tex på Gotland häromdagen när hela ön var nersläkt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Vid ödrift är det inte direkt Vehicle to Grid eftersom man kör off-grid. Som backuplösning lär fasta batterier fungera bättre. Troligen har man köpt bilen för att köra den.PapaD skrev:Om vi talar om chademo så är det inget mer i bilen. Så det är ju den som villa ha V2G som får köpa mottagaren i huset. Sedan tjänar man inget på det, men man får ödrift. Vilket är mervärde, tex på Gotland häromdagen när hela ön var nersläkt.
Huvudtanken är väl att man kopplar bilen till en laddare eller laddbox som sedan laddar bilen vid billig el och levererar el vid dyr el. Nu skiljer elpriset inte särskilt det oftast inte så mycket mellan min- och maxpriset så det blir inte så mycket till vinst. Vinsterna ligger troligast hos nätleverantören som får stabilare nät. Kostnaderna ligger dock troligast hos bilägaren och husägaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Absolut, det är som sagt ingen vinst i det. Men, istället för att ha ett ödriftsbatteri och växrlriktare... Tror inte jag lyckas säga vad jag menar.
Jag önskar ett reservsystem till grid, inte ett permanent Off grid. Då vore chademo, min Leaf, en möjlig del i lösningen. Symo gen24, pv- på taket och chademo integrerat. Nästan aldrig batteriet anslutet, men vid gridbortfall möjligt att ansluta.
Jag önskar ett reservsystem till grid, inte ett permanent Off grid. Då vore chademo, min Leaf, en möjlig del i lösningen. Symo gen24, pv- på taket och chademo integrerat. Nästan aldrig batteriet anslutet, men vid gridbortfall möjligt att ansluta.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Hjälp Grön kontakt med att tipsa om var man kan placera en snabbladdare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Kommentarer inaktiverat.Zalman3 skrev:Hjälp Grön kontakt med att tipsa om var man kan placera en snabbladdare.
Då blir det tyvärr lite svårt att följa uppmaningen. Använder de samma bakgrundsmusik som TeslaBjörn?
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Känns lite Trump över det hela, man säger en sak och gör en annan. De skiter i att vilja veta var kontakterna ska sitta.heldiggrisen skrev:Kommentarer inaktiverat.Zalman3 skrev:Hjälp Grön kontakt med att tipsa om var man kan placera en snabbladdare.
Då blir det tyvärr lite svårt att följa uppmaningen. Använder de samma bakgrundsmusik som TeslaBjörn?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Hej,zyax skrev:Känns lite Trump över det hela, man säger en sak och gör en annan. De skiter i att vilja veta var kontakterna ska sitta.heldiggrisen skrev:Kommentarer inaktiverat.Zalman3 skrev:Hjälp Grön kontakt med att tipsa om var man kan placera en snabbladdare.
Då blir det tyvärr lite svårt att följa uppmaningen. Använder de samma bakgrundsmusik som TeslaBjörn?
Jag råkar jobba på Grön Kontakt och har uppmärksammat era synpunkter.
Det stämmer att det ej går att kommentera på Youtube, men har efter er återkoppling förtydligat hur det går till för att framföra era förslag på Facebook eller LinkedIn.
Hoppas det hjälper.
Mvh
Per
Snart med en Model S i garaget!
Re: Coop Sverige samarbetar med Grön Kontakt om laddning
Jättebra Per. Men tänk på att många ogillar FB. Jag avskyr det företaget, skattesmitare och uppviglare etc. Så om ni nu vill ha synpunkter, så ta hand om dem. Led inte fårskallar till slakt på vägen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...