Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av RagWal »

Mest att skillnaden mellan elbil och avgasbil är för liten som gör mig irriterad.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Xmag »

Jag själv har haft tjänstebil i många, många år och är nu inne på fjärde året på min Tesla. Den kommer jag ha ett tag till. Det är sannolikt den sista tjänstebil jag kommer att köpa då det blivit så oförmånligt (trots förmåns-skatt(!)) att köra tjänstebil efter alla förändringar. Nån ny bil kommer jag nog aldrig köpa privat heller. Om många resonerar som mig (som kan göra det valet) kommer det ganska snart att finnas väldigt få vettiga begagnade bilar att köpa. Jag kommer inte köra mindre bil heller eftersom cykel och kollektivtrafik sällan har varit ett vettigt alternativ för mig och bil behöver jag för att kunna åka och hälsa på mina föräldrar och åka till stugan. Det skulle aldrig fungera utan bil. Så några år till på Teslan sen en begagnad bil, och man kan bara hoppas att det finns vettigt prissatta begagnade elbilar då. Nu pratar vi vad man lägger skattade pengar på...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tobiaslej »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

tobiaslej skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
En bil som betalas av svaga miljö- och arbetsmarknadslagar i Kina tillsammans med svenska skattepengar. Känns inte hållbart. När leasingperioden är över och de fått den svenska subventionen exporteras de antagligen nånstans där de kan få bättre betalt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
tobiaslej skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
En bil som betalas av svaga miljö- och arbetsmarknadslagar i Kina tillsammans med svenska skattepengar. Känns inte hållbart. När leasingperioden är över och de fått den svenska subventionen exporteras de antagligen nånstans där de kan få bättre betalt.
Exakt, sätt Miljöpartiet på Kina istället, där har de skäl att gnälla. Vad vi gör här har minimal påverkan.

Mg finns inget förmånsvärde på, 2000/ mån men då får du väl bara köra 1000 mil? Är den framhjulsdriven? Lite klent batteri 44 kwh. Dragkrok?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Vill man köpa privat och vill komma under 350.000kr före bidrag och inte ha en MG kanske en Hyundai Ioniq 38kWh kan passa.
Den är på kampanj för 349.900kr.
Blir 279.900kr med stöd. Ett bra köp om man inte behöver åka långt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Vill man köpa privat och vill komma under 350.000kr före bidrag och inte ha en MG kanske en Hyundai Ioniq 38kWh kan passa.
Den är på kampanj för 349.900kr.
Blir 279.900kr med stöd. Ett bra köp om man inte behöver åka långt.
Hmm. Är vi inte lite OT gällande tjänstebilsregler 2021 nu? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

lite snack från bilsäljare, skatteverket säger att de inte hinner införa reglerna 1 juli, de vill ha start tidigast 1 januari 2022, nån som hört liknande, eller ?

Annan säljare tror riksdgen ska rösta i mitten av juni, alltså två veckor innan reglerna ska börja gälla, kan förstå att skatteverket blir stressade


De flesta har köpt, beställt bilar redan utifrån att det blir nya regler, dvs dyrare förmånsbilar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

Swede1 skrev:
lite snack från bilsäljare, skatteverket säger att de inte hinner införa reglerna 1 juli, de vill ha start tidigast 1 januari 2022, nån som hört liknande, eller ?

Annan säljare tror riksdgen ska rösta i mitten av juni, alltså två veckor innan reglerna ska börja gälla, kan förstå att skatteverket blir stressade


De flesta har köpt, beställt bilar redan utifrån att det blir nya regler, dvs dyrare förmånsbilar.
Riksdagen ska rösta om de nya reglerna den 2:a juni.
Men det är nog ingen chans att det ska stoppas. Degen ska in så att politikerna kan leka med våra pengar...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

Var kommer datumet 2 juni ifrån, att riksdagen ska klubba propositionen?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

Swede1 skrev:
Var kommer datumet 2 juni ifrån, att riksdagen ska klubba propositionen?
Jag googlade, tror det var den här källan jag såg https://home.kpmg/se/sv/home/campaigns/ ... bilar.html
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Jo, det känns som galet dålig framförhållning.

Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
mati skrev:
Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Jo, det känns som galet dålig framförhållning.

Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Det kan nog vara både och; å ena sidan inkompetens å andra sidan förakt för och hat mot bilar och individuella transportmedel. Alla ska åka tunnelbana... :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Jo, det känns som galet dålig framförhållning.

Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Man får hoppas att det "bara" är ignorans och total inkompetents och inte en medveten strategi. Men jag är inte så säker att det inte finns en dold agenda bakom det hela.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Jo, det känns som galet dålig framförhållning.

Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Man får hoppas att det "bara" är ignorans och total inkompetents och inte en medveten strategi. Men jag är inte så säker att det inte finns en dold agenda bakom det hela.

Jag tror faktiskt det är en liten maktdemonstration. Kanske omedvetet, att nu ska dem få! Äntligen! Och sen är man glada för att man tar mer skatt från en viss grupp. Ganska sjukt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

termosen skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Jo, det känns som galet dålig framförhållning.

Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Man får hoppas att det "bara" är ignorans och total inkompetents och inte en medveten strategi. Men jag är inte så säker att det inte finns en dold agenda bakom det hela.

Jag tror faktiskt det är en liten maktdemonstration. Kanske omedvetet, att nu ska dem få! Äntligen! Och sen är man glada för att man tar mer skatt från en viss grupp. Ganska sjukt.
Visst kan det ligga något i det. Hör man talespersoner för MP uttala sig så kanske de inte nämner ras, men däremot att de gärna vill sätta dit framgångsrika (arbetande) män som bor i storstäder och som kör bil.

https://carup.se/miljopartiet-om-chockh ... r-gynnade/
Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog, som även är ledamot i riksdagens finansutskott, tippas bli nytt språkrör efter Isabella Lövin. För Teknikens Värld förklarar hon varför genusaspekten har påverkat regeringens beslut.

– Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är… helt åt fanders! säger hon till tidningen Teknikens Värld.

Karolina Skog uppger dock att genus inte är den avgörande aspekten, utan att orättvisan mellan storstäder och landsbygd varit viktigare. Höjningen drabbar dock även de som har tjänstebil och bor i glesbygden.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... de-flesta/
Det blir i genomsnitt 9 000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom i riksdagen, vilket är troligt. Genomsnittsbilen kommer då att få 34 procent högre förmånsvärde.

Regeringen menar också att dagens regler gynnar män i storstad.

– Det finns en genusaspekt. Vi kan konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog.
Ytterligare en aspekt av förslaget är att höjda förmånsvärden kan leda till minskad bilförsäljning.

Karolina Skog tror att förslaget ska leda till att fler åker kollektivt eller cyklar till jobbet istället för att köra bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

...och eftersom MP tycker att förmånsreglerna inte får gynna män som bor i storstäderna så tas reglerna bort. Aha. Jättelogiskt. Att man på det viset ogynnar även alla andra, t.ex. kvinnor på landsbygden som har tjänstebil, skiter man i. Det är ungefär som att avskaffa barnbidraget eftersom man inte vill ge det till välbeställda storstadsbo som har barn. Samma logik.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
...och eftersom MP tycker att förmånsreglerna inte får gynna män som bor i storstäderna så tas reglerna bort. Aha. Jättelogiskt. Att man på det viset ogynnar även alla andra, t.ex. kvinnor på landsbygden som har tjänstebil, skiter man i. Det är ungefär som att avskaffa barnbidraget eftersom man inte vill ge det till välbeställda storstadsbo som har barn. Samma logik.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.

Finns ju alltid undantag. Finns inga politiska beslut som har sån laserprecision som du är ute efter. Tar jag på mig MP-glasögon och försöker tolka världen enligt deras egen lite speciella logik så tror jag nog förslaget är bra.

Tror dock MP är lite naiva. Nu igen. Även om du bor i en stad så kanske du behöver bil ändå. Man kanske jobbar i en annan stad, besöker släktingar, sommarstuga, semestrar, gillar att veckohandla mat, besöker IKEA och dyl ofta... Finns tusen användningsområden för en bil som inte kan ersättas med cykel och tunnelbana.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
mati skrev:
...och eftersom MP tycker att förmånsreglerna inte får gynna män som bor i storstäderna så tas reglerna bort. Aha. Jättelogiskt. Att man på det viset ogynnar även alla andra, t.ex. kvinnor på landsbygden som har tjänstebil, skiter man i. Det är ungefär som att avskaffa barnbidraget eftersom man inte vill ge det till välbeställda storstadsbo som har barn. Samma logik.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.

Finns ju alltid undantag. Finns inga politiska beslut som har sån laserprecision som du är ute efter. Tar jag på mig MP-glasögon och försöker tolka världen enligt deras egen lite speciella logik så tror jag nog förslaget är bra.

Tror dock MP är lite naiva. Nu igen. Även om du bor i en stad så kanske du behöver bil ändå. Man kanske jobbar i en annan stad, besöker släktingar, sommarstuga, semestrar, gillar att veckohandla mat, besöker IKEA och dyl ofta... Finns tusen användningsområden för en bil som inte kan ersättas med cykel och tunnelbana.
Miljöpartiet vill troligen att du då ska avstå från dessa aktiviteter om det visar sig bli för omständligt att åka kollektivt.
Det är ju därför argumentet att reformen kommer sänka bilförsäljningen inte biter. Det är ju delvis det man vill uppnå.
Miljöpartiets bild är att det är bättre att du har en äldre bensinbil som du sällan kör med än att du har en ny elbil som du ofta använder istället för kollektivtrafiken.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Miljöpartiet vill troligen att du då ska avstå från dessa aktiviteter om det visar sig bli för omständligt att åka kollektivt.
Det är ju därför argumentet att reformen kommer sänka bilförsäljningen inte biter. Det är ju delvis det man vill uppnå.
Miljöpartiets bild är att det är bättre att du har en äldre bensinbil som du sällan kör med än att du har en ny elbil som du ofta använder istället för kollektivtrafiken.
Ja, eller så vill de att man inte har någon bil alls. Det är nog det egentligen. MP är ju ett erkänt storstadsparti. De har ingen aning att det finns en värld utanför Stockholm. Eller så bryr de sig helt enkelt inte.
Det konstiga är att det är just bland storstadsfolket som MP hittar sina väljare. Ändå så vill de uttryckligen göra livet jobbigare för just storstadsmänniskor. Att det drabbar även oss bondlurkar och annat löst folk som inte bor i städerna kan MP iofs strunta i, för vi röstar ändå inte på dem i någon större utsträckning. Eller så utgår de ifrån att deras väljare (vilket ju inte är särskilt många) redan idag allra oftast inte har någon bil, och framförallt ingen förmånsbil. Det drabbar alltså inte dem. Det kanske är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Miljöpartiet vill troligen att du då ska avstå från dessa aktiviteter om det visar sig bli för omständligt att åka kollektivt.
Det är ju därför argumentet att reformen kommer sänka bilförsäljningen inte biter. Det är ju delvis det man vill uppnå.
Miljöpartiets bild är att det är bättre att du har en äldre bensinbil som du sällan kör med än att du har en ny elbil som du ofta använder istället för kollektivtrafiken.
Ja, eller så vill de att man inte har någon bil alls. Det är nog det egentligen. MP är ju ett erkänt storstadsparti. De har ingen aning att det finns en värld utanför Stockholm. Eller så bryr de sig helt enkelt inte.
Det konstiga är att det är just bland storstadsfolket som MP hittar sina väljare. Ändå så vill de uttryckligen göra livet jobbigare för just storstadsmänniskor. Att det drabbar även oss bondlurkar och annat löst folk som inte bor i städerna kan MP iofs strunta i, för vi röstar ändå inte på dem i någon större utsträckning. Eller så utgår de ifrån att deras väljare (vilket ju inte är särskilt många) redan idag allra oftast inte har någon bil, och framförallt ingen förmånsbil. Det drabbar alltså inte dem. Det kanske är så.

Är faktiskt inte särskilt många alls som röstar på MP. Men de som gör det är en välmående grupp med stort självförtroende som syns och hörs. Många journalister t ex.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av holden »

Den bästa grogrunden för världsfrånvänd idealism är förstås att ha det gott ställt och bo i stan, allt utanför är ju ändå bara en kuliss i en Astrid Lindgren-film där befolkningen är statister som inte vet sitt eget bästa. Vargar är snälla. En morot doppad i filmjölk är godare än godis. Und so weiter.

Edit: Just nu kaos på E4an vid fredhällstunneln där en svan siktats, trafiken avstannade helt då alla ville stanna och fota den som gjorde rösten till John Blund.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar