Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

thedude skrev:
mati skrev:
thedude skrev:
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

mati skrev:
thedude skrev:
mati skrev:
thedude skrev:
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Jag tycker att det är fel att gapa över ytterligare "tillfälliga" nedsättningar. Om 3 år kommer man be om samma sak igen.
Jag håller med. Tycker med borde tagit bort tillfälligt, och istället gjort det permanent. Bättre för miljön, och bättre för förutsägbarheten på marknaden.

Detta ständiga velande och hattande av politikerna är är ett skämt, och mycket dåligt för trovärdigheten på marknaden och tryggheten bland oss kunder som vill välja miljövänliga alternativ, men inte med efterföljande osäkerhet bland priser och spelregler.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

thedude skrev:
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.
Såvitt jag vet så är förslaget inte klubbat ännu, men de flesta bedömare tror på en höjning på 25% (Beroende på pris, de dyraste bilarna kan t o m få lägre förmånsvärde.)
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

thedude skrev:
mati skrev:
thedude skrev:
mati skrev:
thedude skrev:
Gäller de nya förmånsvärdena från 1 jul eller ska man betala mer redan nu i jan?
Nedsättningen av förmånsvärdet försvann vid årsskiftet. Det gamla förmånsvärdet gäller alltså inte längre. De nya förmånsvärden som gäller från 1 juli kommer utöver detta och gäller enbart nya bilar.
Vad händer om man köper/leasar en förmånsbil innan 1 juli? gäller de "gamla nedsänkta" då? Om det slutade gälla vid årsskiftet så blir det den vanliga/ordinarie skatten även om man köper/leaser en bil redan nu. Eller menar du att det blir ytterligare ändringar till 1 juli?
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.

Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

MWall skrev:
thedude skrev:
mati skrev:
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.

Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
För mig blir det isf en höjning från 4000kr till 6300-ish en höjning på drygt 50% inte roligt men ingen katastrof för en sån bil, får ju en 4år nyare bil :-)
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
mati skrev:
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.

Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
För mig blir det isf en höjning från 4000kr till 6300-ish en höjning på drygt 50% inte roligt men ingen katastrof för en sån bil, får ju en 4år nyare bil :-)
Om man kan, så varför inte byta bil före 1/7? De flesta leasingar går att lösa i förväg. Jag vill egentligen ha en MY men kommer nog att ta ut en M3 mellan 1/4 och 1/7. Jag har nettolöneavdrag och varje krona i höjning är en krona mindre i plånboken.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

Tomas L skrev:
thedude skrev:
MWall skrev:
thedude skrev:
mati skrev:
De nedsänkta förmånsvärden är borta. För alla. Alltså för befintliga och nya bilar.
Om du köper en bil före 1/7 gäller de nuvarande förmånsvärden, men som sagt utan nedsättning eftersom den har tagits bort vid årsskiftet.
Bilar som köps efter 1/7 får de nya förmånsvärdena som är ännu högre, såvida du inte köper en dyr bil som Taycan som råkar få lägre förmånsvärde än idag.
Intressant! vet man redan nu vad förmånsvärdet exakt blir för en MS 2021 LR blir efter 1 juli eller blir det en överraskning? Vill nämligen byta ut min MS 75 2017 men flexibel gällande datum.

Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
För mig blir det isf en höjning från 4000kr till 6300-ish en höjning på drygt 50% inte roligt men ingen katastrof för en sån bil, får ju en 4år nyare bil :-)
Om man kan, så varför inte byta bil före 1/7? De flesta leasingar går att lösa i förväg. Jag vill egentligen ha en MY men kommer nog att ta ut en M3 mellan 1/4 och 1/7. Jag har nettolöneavdrag och varje krona i höjning är en krona mindre i plånboken.
Varför en M3 mellan 1/4 och 1/7? Är själv sugen på en MY men får då ca 15mil mindre jämfört med MS LR+ (65mil)
Har lite räckvidsångest med mina 46mil (eller egentligen mer planering som behövs) när man rör sig utanför SC nätverken och speciellt på vintern.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

thedude skrev:
Varför en M3 mellan 1/4 och 1/7? Är själv sugen på en MY men får då ca 15mil mindre jämfört med MS LR+ (65mil)
Har lite räckvidsångest med mina 46mil (eller egentligen mer planering som behövs) när man rör sig utanför SC nätverken och speciellt på vintern.
1/4 så ändras bonus/malus och miljöbonusen för en elbil ökar till 70.000 kr. För bilar som registreras den 1/7 eller senare så finns förslag som höjer förmånsvärdet med ca: 25%. Men som sagt, inte på alla bilar, de dyraste bilarna (>1 miljon) kan t o m få sänkt förmånsvärde. Förslaget har stöd av en majoritet, men är inte klubbat ännu.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Danni är grym som vanligt! :)

Ju dyrare bilar ju mindre ökning, och går du på de riktigt dyra elbilar så blir det tom. en minskning av förmånsvärde.

Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.

Exempel på vanliga elbilar som Tesla LR och Polestar 2 som ökar rätt kraftigt från 4324 kr till 5474 kr. En 25%+ ökning på ett bräde.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

thedude skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Hmm? Hur tänker du nu? :)

Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
thedude skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Hmm? Hur tänker du nu? :)

Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.

Uppmuntrar till dyrare bilar... ;)
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker man skulle kunna börja med att beräkna förmånsvärdet på vad företaget betalar för bilen. Allt det där finns ju i bokföringen och borde ju enkelt gå att ta fram. När man har den siffran kan man sen reducera med en procentsats som styrmedel för att gynna vissa typer av biltyper. Ett enkelt och transparent system som är förutsägbart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
thedude skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Hmm? Hur tänker du nu? :)

Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.

Uppmuntrar till dyrare bilar... ;)
Ahh - du tänker så! :)

Göra det dyrt och avskräcka för Svensson att köpa billiga elförmånsbilar, men mer prisvärt och överkomligt för oss andra att skaffa dyrare elbilar som Taycan och Model X som lyxförmånsbilar.

Jo, då har sossarna + MP lyckats och träffat mitt i prick med deras nya regler! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Ahh - du tänker så! :)

Göra det dyrt och avskräcka för Svensson att köpa billiga elförmånsbilar, men mer prisvärt och överkomligt för oss andra att skaffa dyrare elbilar som Taycan och Model X som lyxförmånsbilar.

Jo, då har sossarna + MP lyckats och träffat mitt i prick med deras nya regler! :D
Det blir även billigare att ha dyrare fossilbilar som förmånsbil. Faktiskt redan för bilar som kostar från 600 tkr nånting (om jag minns rätt). Det är den sänkningen som ligger till grund för elbilssänkningen på dyra modeller.

Regeringens tanke med ändringen är att göra det likvärdigt att ha bil privat och förmånsbil oavsett vad bilen kostar. Förr så stack förmånsvärdet iväg ordentligt på dyrare bilar och när man plockade på utrustning. Det s.k. lyxbilstillägget var en riktig glädjedödare. Nu är det alltså borttaget.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

Jag är ingen expert men jag tycker att det är dumt att höja skatter eller ta bort tillfälliga sänkningar i dessa Corona tider med tanke på att fler privatpersoner blir av med sitt jobb och fåmansföretagare har det tuffare och samtidigt vill man stimulera ekonomin! bonus-malus eller vad det heter i all ära för att uppmuntra övergång till hållbara lösningar men att finansiera Corona bidragen genom dessa åtgärder tycker jag är fel. Det finns många miljarder kvar i statskassan än.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

thedude skrev:
Jag är ingen expert men jag tycker att det är dumt att höja skatter eller ta bort tillfälliga sänkningar i dessa Corona tider med tanke på att fler privatpersoner blir av med sitt jobb och fåmansföretagare har det tuffare och samtidigt vill man stimulera ekonomin! bonus-malus eller vad det heter i all ära för att uppmuntra övergång till hållbara lösningar men att finansiera Corona bidragen genom dessa åtgärder tycker jag är fel. Det finns många miljarder kvar i statskassan än.
Håller med. Även gällande att de tog bort miljöbonusen, som varit "tillfälligt" under massvis med år, just nu i dessa tider var ju verklig ingen bra tajming.

Ett annat relaterad problem är att många är utan uppdrag, eller sitter hemma i uppdrag (jag kör allt via Teams), och kan därför inte nyttja förmånsbilen i tjänsten som tänkt. Många har tjänstebilar nu under Cv19 som står mer eller mindre parkerade hemma. Då blir det ju extra dumt att kravet från skatteverket att man måste köra minst 100 mil om året kvarstår.

Allt detta är bara så ogenomtänkt och uselt hanterat av vår regering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av TeslaTissel »

Fick tips om denna artikel nyss:

Regeringens förslag om höjd skatt på förmånsbilar är ute på remiss. Men skatteverket meddelar redan nu att myndigheten uppmanar regeringen att senarelägga höjningen till 2022.


https://www.di.se/bil/skatteverket-avra ... mansbilar/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
thedude skrev:
Jag är ingen expert men jag tycker att det är dumt att höja skatter eller ta bort tillfälliga sänkningar i dessa Corona tider med tanke på att fler privatpersoner blir av med sitt jobb och fåmansföretagare har det tuffare och samtidigt vill man stimulera ekonomin! bonus-malus eller vad det heter i all ära för att uppmuntra övergång till hållbara lösningar men att finansiera Corona bidragen genom dessa åtgärder tycker jag är fel. Det finns många miljarder kvar i statskassan än.
Håller med. Även gällande att de tog bort miljöbonusen, som varit "tillfälligt" under massvis med år, just nu i dessa tider var ju verklig ingen bra tajming.

Ett annat relaterad problem är att många är utan uppdrag, eller sitter hemma i uppdrag (jag kör allt via Teams), och kan därför inte nyttja förmånsbilen i tjänsten som tänkt. Många har tjänstebilar nu under Cv19 som står mer eller mindre parkerade hemma. Då blir det ju extra dumt att kravet från skatteverket att man måste köra minst 100 mil om året kvarstår.

Allt detta är bara så ogenomtänkt och uselt hanterat av vår regering.
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

https://www.regeringen.se/490207/conten ... sweden.pdf

Vad säger vi om detta? Mycket bra enligt mig!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
Ja, det är ett verkligt problem att man har en bil med höga fasta kostnader ståendes i garaget. Man använder den inte längre i tillräckligt hög utsträckning för att kunna motivera det. Tyvärr är det allt mindre som talar för en elbil när de nya reglerna införs. Det lönar sig helt enkelt inte längre om man inte kör väldigt mycket.
Man behöver inte ens ett kalkylblad för att inse att det inte finns någon som helst ekonomi i de två elbilarna som vi har idag. I vårt fall är bästa lösningen att behålla e-Golfen ett antal år till. Den används dagligen, och den går ~2300 mil/år. Den är fortfarande relativt billig, trots det kraftigt höjda förmånsvärdet. En ny hade varit ointressant. Så det klokaste är att behålla den så länge det går.
Men e-tron används för sällan och då främst på långfärd eller för att dra släp med. Det mest optimala vore att ersätta den med någon form av äldre fossilbil som inte har malus och som har lågt förmånsvärde. Det är såklart ganska snopet efter tre år med enbart elbilar i hushållet (och företaget) att gå tillbaka till fossildrift - om än bara delvis. Men jag ser ju nu inget bättre alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av A76 »

m4x skrev:
https://www.regeringen.se/490207/conten ... sweden.pdf

Vad säger vi om detta? Mycket bra enligt mig!
Ja, äntligen någon som kommer med ett genomarbetat svar på snurrigheterna från regeringen. Tyvärr kommer det inte ge något.. Foliehattarna i MP tycker ju det är en genusfråga, och det är vad som betyder något...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
Ja, det är ett verkligt problem att man har en bil med höga fasta kostnader ståendes i garaget. Man använder den inte längre i tillräckligt hög utsträckning för att kunna motivera det. Tyvärr är det allt mindre som talar för en elbil när de nya reglerna införs. Det lönar sig helt enkelt inte längre om man inte kör väldigt mycket.
Man behöver inte ens ett kalkylblad för att inse att det inte finns någon som helst ekonomi i de två elbilarna som vi har idag. I vårt fall är bästa lösningen att behålla e-Golfen ett antal år till. Den används dagligen, och den går ~2300 mil/år. Den är fortfarande relativt billig, trots det kraftigt höjda förmånsvärdet. En ny hade varit ointressant. Så det klokaste är att behålla den så länge det går.
Men e-tron används för sällan och då främst på långfärd eller för att dra släp med. Det mest optimala vore att ersätta den med någon form av äldre fossilbil som inte har malus och som har lågt förmånsvärde. Det är såklart ganska snopet efter tre år med enbart elbilar i hushållet (och företaget) att gå tillbaka till fossildrift - om än bara delvis. Men jag ser ju nu inget bättre alternativ.

Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
Ja, det är ett verkligt problem att man har en bil med höga fasta kostnader ståendes i garaget. Man använder den inte längre i tillräckligt hög utsträckning för att kunna motivera det. Tyvärr är det allt mindre som talar för en elbil när de nya reglerna införs. Det lönar sig helt enkelt inte längre om man inte kör väldigt mycket.
Man behöver inte ens ett kalkylblad för att inse att det inte finns någon som helst ekonomi i de två elbilarna som vi har idag. I vårt fall är bästa lösningen att behålla e-Golfen ett antal år till. Den används dagligen, och den går ~2300 mil/år. Den är fortfarande relativt billig, trots det kraftigt höjda förmånsvärdet. En ny hade varit ointressant. Så det klokaste är att behålla den så länge det går.
Men e-tron används för sällan och då främst på långfärd eller för att dra släp med. Det mest optimala vore att ersätta den med någon form av äldre fossilbil som inte har malus och som har lågt förmånsvärde. Det är såklart ganska snopet efter tre år med enbart elbilar i hushållet (och företaget) att gå tillbaka till fossildrift - om än bara delvis. Men jag ser ju nu inget bättre alternativ.
Jag tycker det låter som ett bra alternativ för er skulle kunna vara att köra på e-Golf som förmånsbil på firman, och sedan som Wall var inne på, köpa en privat äldre (men rostfri, och i gott bekymmerfritt skick) rejäl dieselkombi med krok och takräcke (typ V70, Passat, E-klass). Så kör ni majoriteten elektriskt i vardagen, och de färre gångerna när ni har behov för krok, takräcke eller rejält med lastytrymme (eller för långa resor utan bra laddinfrastruktur) så tar ni kombin. Elbilen blir då er förstabil, och dieseln ert andrahandsval.

Blir då en hyfsad lösning för både er ekonomi och för miljön (att den däremot kanske inte blir fullt lika optimal för miljön som innan, får ju Miljöpartiet ta på sig skulden för).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar