Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

thedude skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Hmm? Hur tänker du nu? :)

Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
thedude skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Hmm? Hur tänker du nu? :)

Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.

Uppmuntrar till dyrare bilar... ;)
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker man skulle kunna börja med att beräkna förmånsvärdet på vad företaget betalar för bilen. Allt det där finns ju i bokföringen och borde ju enkelt gå att ta fram. När man har den siffran kan man sen reducera med en procentsats som styrmedel för att gynna vissa typer av biltyper. Ett enkelt och transparent system som är förutsägbart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
thedude skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Danni har skrivit ihop lite om det.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Tesla Model S Long Range+ ökar från 5563 kr till 6304 kr. Inte roligt men ingen katastrof heller. Dock tråkigt för ifjol började det på 4700-nånting för en vit utan extra.
Mera "normalt" prissatta mindre elbilar ökar dock rätt kraftigt i förmånsvärde. Ju billigare elbil ju mer verkar de öka i förmånsvärde.
Bra ju att uppmuntra till mer konsumption :-D :-D
Hmm? Hur tänker du nu? :)

Högre förmånsvärde gynnar ju inte köp av elbilar. Tvärt om.

Uppmuntrar till dyrare bilar... ;)
Ahh - du tänker så! :)

Göra det dyrt och avskräcka för Svensson att köpa billiga elförmånsbilar, men mer prisvärt och överkomligt för oss andra att skaffa dyrare elbilar som Taycan och Model X som lyxförmånsbilar.

Jo, då har sossarna + MP lyckats och träffat mitt i prick med deras nya regler! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Ahh - du tänker så! :)

Göra det dyrt och avskräcka för Svensson att köpa billiga elförmånsbilar, men mer prisvärt och överkomligt för oss andra att skaffa dyrare elbilar som Taycan och Model X som lyxförmånsbilar.

Jo, då har sossarna + MP lyckats och träffat mitt i prick med deras nya regler! :D
Det blir även billigare att ha dyrare fossilbilar som förmånsbil. Faktiskt redan för bilar som kostar från 600 tkr nånting (om jag minns rätt). Det är den sänkningen som ligger till grund för elbilssänkningen på dyra modeller.

Regeringens tanke med ändringen är att göra det likvärdigt att ha bil privat och förmånsbil oavsett vad bilen kostar. Förr så stack förmånsvärdet iväg ordentligt på dyrare bilar och när man plockade på utrustning. Det s.k. lyxbilstillägget var en riktig glädjedödare. Nu är det alltså borttaget.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av thedude »

Jag är ingen expert men jag tycker att det är dumt att höja skatter eller ta bort tillfälliga sänkningar i dessa Corona tider med tanke på att fler privatpersoner blir av med sitt jobb och fåmansföretagare har det tuffare och samtidigt vill man stimulera ekonomin! bonus-malus eller vad det heter i all ära för att uppmuntra övergång till hållbara lösningar men att finansiera Corona bidragen genom dessa åtgärder tycker jag är fel. Det finns många miljarder kvar i statskassan än.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

thedude skrev:
Jag är ingen expert men jag tycker att det är dumt att höja skatter eller ta bort tillfälliga sänkningar i dessa Corona tider med tanke på att fler privatpersoner blir av med sitt jobb och fåmansföretagare har det tuffare och samtidigt vill man stimulera ekonomin! bonus-malus eller vad det heter i all ära för att uppmuntra övergång till hållbara lösningar men att finansiera Corona bidragen genom dessa åtgärder tycker jag är fel. Det finns många miljarder kvar i statskassan än.
Håller med. Även gällande att de tog bort miljöbonusen, som varit "tillfälligt" under massvis med år, just nu i dessa tider var ju verklig ingen bra tajming.

Ett annat relaterad problem är att många är utan uppdrag, eller sitter hemma i uppdrag (jag kör allt via Teams), och kan därför inte nyttja förmånsbilen i tjänsten som tänkt. Många har tjänstebilar nu under Cv19 som står mer eller mindre parkerade hemma. Då blir det ju extra dumt att kravet från skatteverket att man måste köra minst 100 mil om året kvarstår.

Allt detta är bara så ogenomtänkt och uselt hanterat av vår regering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av TeslaTissel »

Fick tips om denna artikel nyss:

Regeringens förslag om höjd skatt på förmånsbilar är ute på remiss. Men skatteverket meddelar redan nu att myndigheten uppmanar regeringen att senarelägga höjningen till 2022.


https://www.di.se/bil/skatteverket-avra ... mansbilar/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
thedude skrev:
Jag är ingen expert men jag tycker att det är dumt att höja skatter eller ta bort tillfälliga sänkningar i dessa Corona tider med tanke på att fler privatpersoner blir av med sitt jobb och fåmansföretagare har det tuffare och samtidigt vill man stimulera ekonomin! bonus-malus eller vad det heter i all ära för att uppmuntra övergång till hållbara lösningar men att finansiera Corona bidragen genom dessa åtgärder tycker jag är fel. Det finns många miljarder kvar i statskassan än.
Håller med. Även gällande att de tog bort miljöbonusen, som varit "tillfälligt" under massvis med år, just nu i dessa tider var ju verklig ingen bra tajming.

Ett annat relaterad problem är att många är utan uppdrag, eller sitter hemma i uppdrag (jag kör allt via Teams), och kan därför inte nyttja förmånsbilen i tjänsten som tänkt. Många har tjänstebilar nu under Cv19 som står mer eller mindre parkerade hemma. Då blir det ju extra dumt att kravet från skatteverket att man måste köra minst 100 mil om året kvarstår.

Allt detta är bara så ogenomtänkt och uselt hanterat av vår regering.
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

https://www.regeringen.se/490207/conten ... sweden.pdf

Vad säger vi om detta? Mycket bra enligt mig!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
Ja, det är ett verkligt problem att man har en bil med höga fasta kostnader ståendes i garaget. Man använder den inte längre i tillräckligt hög utsträckning för att kunna motivera det. Tyvärr är det allt mindre som talar för en elbil när de nya reglerna införs. Det lönar sig helt enkelt inte längre om man inte kör väldigt mycket.
Man behöver inte ens ett kalkylblad för att inse att det inte finns någon som helst ekonomi i de två elbilarna som vi har idag. I vårt fall är bästa lösningen att behålla e-Golfen ett antal år till. Den används dagligen, och den går ~2300 mil/år. Den är fortfarande relativt billig, trots det kraftigt höjda förmånsvärdet. En ny hade varit ointressant. Så det klokaste är att behålla den så länge det går.
Men e-tron används för sällan och då främst på långfärd eller för att dra släp med. Det mest optimala vore att ersätta den med någon form av äldre fossilbil som inte har malus och som har lågt förmånsvärde. Det är såklart ganska snopet efter tre år med enbart elbilar i hushållet (och företaget) att gå tillbaka till fossildrift - om än bara delvis. Men jag ser ju nu inget bättre alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av A76 »

m4x skrev:
https://www.regeringen.se/490207/conten ... sweden.pdf

Vad säger vi om detta? Mycket bra enligt mig!
Ja, äntligen någon som kommer med ett genomarbetat svar på snurrigheterna från regeringen. Tyvärr kommer det inte ge något.. Foliehattarna i MP tycker ju det är en genusfråga, och det är vad som betyder något...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
Ja, det är ett verkligt problem att man har en bil med höga fasta kostnader ståendes i garaget. Man använder den inte längre i tillräckligt hög utsträckning för att kunna motivera det. Tyvärr är det allt mindre som talar för en elbil när de nya reglerna införs. Det lönar sig helt enkelt inte längre om man inte kör väldigt mycket.
Man behöver inte ens ett kalkylblad för att inse att det inte finns någon som helst ekonomi i de två elbilarna som vi har idag. I vårt fall är bästa lösningen att behålla e-Golfen ett antal år till. Den används dagligen, och den går ~2300 mil/år. Den är fortfarande relativt billig, trots det kraftigt höjda förmånsvärdet. En ny hade varit ointressant. Så det klokaste är att behålla den så länge det går.
Men e-tron används för sällan och då främst på långfärd eller för att dra släp med. Det mest optimala vore att ersätta den med någon form av äldre fossilbil som inte har malus och som har lågt förmånsvärde. Det är såklart ganska snopet efter tre år med enbart elbilar i hushållet (och företaget) att gå tillbaka till fossildrift - om än bara delvis. Men jag ser ju nu inget bättre alternativ.

Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag kommer nog aldrig köra lika mycket som jag gjorde före pandemin. Kommer antagligen jobba mycket mer hemifrån i framtiden. Det här med elbil med höga fasta kostnader och låga rörliga får sig en törn faktiskt. Känns ju knepigt att få 80 mil i månaden för samma peng som jag fick 400 mil i månaden för förut.
Ja, det är ett verkligt problem att man har en bil med höga fasta kostnader ståendes i garaget. Man använder den inte längre i tillräckligt hög utsträckning för att kunna motivera det. Tyvärr är det allt mindre som talar för en elbil när de nya reglerna införs. Det lönar sig helt enkelt inte längre om man inte kör väldigt mycket.
Man behöver inte ens ett kalkylblad för att inse att det inte finns någon som helst ekonomi i de två elbilarna som vi har idag. I vårt fall är bästa lösningen att behålla e-Golfen ett antal år till. Den används dagligen, och den går ~2300 mil/år. Den är fortfarande relativt billig, trots det kraftigt höjda förmånsvärdet. En ny hade varit ointressant. Så det klokaste är att behålla den så länge det går.
Men e-tron används för sällan och då främst på långfärd eller för att dra släp med. Det mest optimala vore att ersätta den med någon form av äldre fossilbil som inte har malus och som har lågt förmånsvärde. Det är såklart ganska snopet efter tre år med enbart elbilar i hushållet (och företaget) att gå tillbaka till fossildrift - om än bara delvis. Men jag ser ju nu inget bättre alternativ.
Jag tycker det låter som ett bra alternativ för er skulle kunna vara att köra på e-Golf som förmånsbil på firman, och sedan som Wall var inne på, köpa en privat äldre (men rostfri, och i gott bekymmerfritt skick) rejäl dieselkombi med krok och takräcke (typ V70, Passat, E-klass). Så kör ni majoriteten elektriskt i vardagen, och de färre gångerna när ni har behov för krok, takräcke eller rejält med lastytrymme (eller för långa resor utan bra laddinfrastruktur) så tar ni kombin. Elbilen blir då er förstabil, och dieseln ert andrahandsval.

Blir då en hyfsad lösning för både er ekonomi och för miljön (att den däremot kanske inte blir fullt lika optimal för miljön som innan, får ju Miljöpartiet ta på sig skulden för).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.

Det tror jag nog. Tror den egentligen går tidigare än vid 3 år. Det är när värdeminskningen är mindre än förmånsvärdet som det börjar löna sig att köpa privat. En XC70 för 150-200' har ofta ett förmånsvärde på ~5000:-/mån. Den tappar knappt nånting i värde, har skottsäker drivlina (om man väljer den gamla 5-cylindriga dieselmotorn), väldigt billig försäkring, billiga reservdelar, gott om billiga verkstäder som behärskar modellen osv osv. Men då är de nyaste snart 5 år gamla iofs.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.

Det tror jag nog. Tror den egentligen går tidigare än vid 3 år. Det är när värdeminskningen är mindre än förmånsvärdet som det börjar löna sig att köpa privat. En XC70 för 150-200' har ofta ett förmånsvärde på ~5000:-/mån. Den tappar knappt nånting i värde, har skottsäker drivlina (om man väljer den gamla 5-cylindriga dieselmotorn), väldigt billig försäkring, billiga reservdelar, gott om billiga verkstäder som behärskar modellen osv osv. Men då är de nyaste snart 5 år gamla iofs.
Spola tillbaka den här diskussionen så har man väl beskrivit läget så sen 240-tiden?

Rejäla dieselbilar som passerat malus-skatten kommer bli eftertraktade trots att Zalman säger att dom kommer rasa i värde (eller om dom redan borde ha gjort det. Har dålig koll på när han lanserade teorin första gången).
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mati skrev:
MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.
Behövs er långfärds/dragbil tillräckligt sällan kan ju hyrbil vara ett bättre alternativ, beroende på hur nära det finns tillhands förstås.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.

Det tror jag nog. Tror den egentligen går tidigare än vid 3 år. Det är när värdeminskningen är mindre än förmånsvärdet som det börjar löna sig att köpa privat. En XC70 för 150-200' har ofta ett förmånsvärde på ~5000:-/mån. Den tappar knappt nånting i värde, har skottsäker drivlina (om man väljer den gamla 5-cylindriga dieselmotorn), väldigt billig försäkring, billiga reservdelar, gott om billiga verkstäder som behärskar modellen osv osv. Men då är de nyaste snart 5 år gamla iofs.
Spola tillbaka den här diskussionen så har man väl beskrivit läget så sen 240-tiden?

Rejäla dieselbilar som passerat malus-skatten kommer bli eftertraktade trots att Zalman säger att dom kommer rasa i värde (eller om dom redan borde ha gjort det. Har dålig koll på när han lanserade teorin första gången).
Vad menar du med "spola tillbaka"?

Jag tillskriver inte Zalman några sådana expert-kvaliteter. ;)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

A76 skrev:
m4x skrev:
https://www.regeringen.se/490207/conten ... sweden.pdf

Vad säger vi om detta? Mycket bra enligt mig!
Ja, äntligen någon som kommer med ett genomarbetat svar på snurrigheterna från regeringen. Tyvärr kommer det inte ge något.. Foliehattarna i MP tycker ju det är en genusfråga, och det är vad som betyder något...
Dessutom är det ju bara bidrag till skattesmitande mångmiljonärer som laddar gratis och kör ifrån oss hederliga arbetare med sina 1000hk Tesslor.. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.

Det tror jag nog. Tror den egentligen går tidigare än vid 3 år. Det är när värdeminskningen är mindre än förmånsvärdet som det börjar löna sig att köpa privat. En XC70 för 150-200' har ofta ett förmånsvärde på ~5000:-/mån. Den tappar knappt nånting i värde, har skottsäker drivlina (om man väljer den gamla 5-cylindriga dieselmotorn), väldigt billig försäkring, billiga reservdelar, gott om billiga verkstäder som behärskar modellen osv osv. Men då är de nyaste snart 5 år gamla iofs.
Spola tillbaka den här diskussionen så har man väl beskrivit läget så sen 240-tiden?

Rejäla dieselbilar som passerat malus-skatten kommer bli eftertraktade trots att Zalman säger att dom kommer rasa i värde (eller om dom redan borde ha gjort det. Har dålig koll på när han lanserade teorin första gången).
Vad menar du med "spola tillbaka"?

Jag tillskriver inte Zalman några sådana expert-kvaliteter. ;)
Jag menar att diskussionen har varit liknande i decennier.
Volvos nya modeller anses vara för dyra för att vara folkbilar och den utgående modellen är mycket robustare och egentligen bättre.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Vad menar du med "spola tillbaka"?

Jag tillskriver inte Zalman några sådana expert-kvaliteter. ;)
Jag menar att diskussionen har varit liknande i decennier.
Volvos nya modeller anses vara för dyra för att vara folkbilar och den utgående modellen är mycket robustare och egentligen bättre.[/quote]


Jag är verkligen ingen Volvo-expert men jag vet att de nya VEA-motorerna haft en del bekymmer. Både med motorn och med växellådorna. Den gamla 5-cylindriga är ganska törstig, har automatlåda från Hedenhös och har ett förskräckligt råmande ljud men håller, det verkar de göra. Läste även att självaste Peder Karlsson på AMS föredrog stolarna i V70 framför stolarna i V90. Den fyrkantiga formen underlättar för hundburar och annat skrymmande. Jag tror helt enkelt att den tilltalar väldigt många på begmarknaden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Att ha en gammal fossilbil som förmånsbil lär väl inte vara så ekonomiskt? Varför inte köpa den privat?
Det beror på vad man menar med gammal. Till exempel en tre år gammal bil är ju inte så gammal. Vår e-Golf är ju också tre år och vi behåller den ändå som förmånsbil några år till. Att köpa en bil privat skulle innebära att man måste ta ett lån, man får betala service, däck, verkstadbesök osv med privata pengar. Jag vet inte riktigt var brytpunkten går. Men den går nog inte vid tre år. Alternativet är ju att köpa en riktigt gammal skruttbil, men det är ju också dumt med tanke på att man vill dra iväg med husvagnen med den osv.
Behövs er långfärds/dragbil tillräckligt sällan kan ju hyrbil vara ett bättre alternativ, beroende på hur nära det finns tillhands förstås.
Nej, vi behöver tyvärr två bilar. För det första kör jag ju lite i tjänsten ändå, det blir väl kanske 500 mil/år eller nåt sånt när det inte är Corona-år. Dessutom bor vi så att man inte klarar sig utan bil. Och eftersom sambon tar e-Golfen till jobbet sitter jag under tiden hemma totalt isolerad om jag inte har tillgång till egen bil. Man tar sig ingenstans härifrån om man inte har bil. Sen är det ju det där med släpet. Jag kan inte låna/hyra en bil med dragkrok varje gång jag ska dra släp. Och det är minst en gång/vecka under sommarhalvåret och nån gång i månaden under vintern. Det är ju inte så att jag aldrig kör bil. Jag kör ändå hyfsat regelbundet. Men det blir helt enkelt inte tillräckligt många mil. E-tron har jag kört 2000 mil första året och 500 mil andra året.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

A76 skrev:
m4x skrev:
https://www.regeringen.se/490207/conten ... sweden.pdf

Vad säger vi om detta? Mycket bra enligt mig!
Ja, äntligen någon som kommer med ett genomarbetat svar på snurrigheterna från regeringen. Tyvärr kommer det inte ge något.. Foliehattarna i MP tycker ju det är en genusfråga, och det är vad som betyder något...
Frågan är bara när får vi besked om vad som kommer att gälla? 1:a april är rätt nära, liksom höjningen av förmånsvärdena 1/7. Ändringen av förmånsvärde är så pass stor att det styrt vårt beslut till att byta till en M3 före 1/7, men om det skulle ändras så väntar vi kanske på MY. Jag har dock svårt att tro att att de lyssnar på Bil Sweden.
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar