Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/

"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!

Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
MP resonerar väl som så att blir det ett privatköp så blir det väl som för min syster och hennes kompis.
Kompisen har 4 barn och en gammal 9 sitsig buss med drag från 2004, som bara används i nödfall.
En Seat Mii duger gott för många korta resor inom stan.

Kompisen sa att Seaten är pigg och en dröm att parkera i stan jämfört med den väldiga bussen.
Men sluta. Var ska alla skrotbussar stå parkerade då? Mp vill ju även kraftigt minska antalet parkeringsplatser så bor du i lägenhet är det där upplägget nästan omöjligt. Inte ens jag som har dubbelgarage och plats för fyra bilar på uppfarten utanför skulle vilja ha en tredje bil stående...

Dessutom är det en del kostnader på en gammal buss också. Den rostar, går sönder, ska skattas och försäkras, servas... Då hyr jag hellre en bil.
Då hyr jag hellre en bil.
Kan bara hålla med.
Pratade med en kille som kör en Volvo XC90.
Frågade varför han kör en sådan bil. Svaret blev att det är en bra bil att dra husvagn med.
Frågade då vilken husvagn han hade. Han sa då att han inte hade någon husvagn, men ifall han skulle köpa en husvagn så skulle en Volvo XC90 vara en bra dragbil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjelke »

:lol: Japp det var nog enda anledningen till valet av bilmodell....not...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?
Alla får det, men det blir relativt sätt ändå dyrare för många elbilar för företag/anställda (då de trots sänkta förmånsvärden är mycket dyrare i inköp än fossilbilar, och den kostnaden tas ut oavsett av företag/anställda på något sätt). Dessutom så försvann nu i år den tidigare sänkning av 10 000 per år i förmånsvärde för rena BEV och anda 0-utsläppsbilar, vilket tillsammans med denna höjningen, slår mycket olyckligt på omställningen till rent elektriska fordon.

Här kan du se hur det slår totalt att skaffa en elbil (under miljonen) nu i juli 2021 jämför med i juli 2020: https://gronbilskatt.nu/

MP+S för just nu en väldigt miljöfientlig politk, och känns som de har andra viktiga saker på agendan än både miljön och arbetsmarknaden/arbetare.
Det intressanta är hur mycket dyrare det blivit att skaffa elbil jämfört med fossilbil som tjänstebil/personalbil. Om både och elbilar höjs lika mycket blir det ingen skillnad på incitamentet jämfört med tidigare. Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
Har våra folkvalda representanter klubbat denna tabell i riksdagen? Ser tokigt ut, elbilar borde väl ha lägre förmånsvärde än motsvarande bensinare? Du ska ju krångla med laddsladden och på långresor måste du planera mer?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:

Har se klubbat denna tabell i riksdagen? Ser tokigt ut, elbilar borde väl ha lägre förmånsvärde än motsvarande bensinare? Du ska ju krångla med laddsladden och på långresor måste du planera mer?
Nej det är samma som motsvarande bensinbil. Som dock i regel är ganska mycket billigare och sämre utrustad i grundpris. Så det är ändå rätt fördelaktigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... de-flesta/
Negativt för miljön

Kritiker menar att det är naivt att tro att höjt förmåns-värde ska leda till att fler åker kollektivt eller cyklar. Det är mer troligt att vi får se många som går från förmånsbil till en äldre begagnad bil eller en ny billigare utan elektrifiering.

Regeringens förslag riskerar alltså att försena omställningen till en eldriven fordonsflotta. Företagen köper en stor andel av alla nya elektrifierade bilar, och ett lågt förmånsvärde har varit starkt bidragande till detta.
Ooops! Regeringen glömde miljön

Det är underligt att en regering bestående av socialdemokrater och miljöpartister driver fram en förändring som motverkar omställningen till eldrift och gynnar dem som köper lyxbilar.

Ännu underligare blir det när regeringens argument krossats av remissinstanserna och Skatteverket surnat till så mycket att de kommit med ett motförslag.

Skatteverkets modell för förmånsbeskattning är enkel och gynnar miljön. Regeringens förslag är krångligt och orättvist. Och inte är det ett slag för miljön, snarare emot.

I regeringens promemoria är temat ekonomi och rättvisa. Meningen är att det inte ska vara lönsamt att ha förmånsbil jämfört med att köpa privat. Miljöfrågan lyser med sin frånvaro.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Det intressanta är hur mycket dyrare det blivit att skaffa elbil jämfört med fossilbil som tjänstebil/personalbil. Om både och elbilar höjs lika mycket blir det ingen skillnad på incitamentet jämfört med tidigare. Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
Vinnarna är begagnade bensin- och dieselbilar samt billiga fossila bilar. Förlorarna är nybilsförsäljningen överlag och elbilar i synnerhet. Blir det dyrare att skaffa ny bil via arbetsgivaren så väljer folk att behålla sin gamla eller köpa en annan bil privat. Och då blir det ofta en begagnad eller en billigare ny modell. Det är sällan en elbil de väljer då.

Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

Både C och L verkar positiva till Skatteverkets förslag, när ska de klubba detta som ska börja gälla 1 juli? 30 Juni? Sen kan de ändra sig beronde på hur marknaden reagerar på de nya reglerna. Puh, vilket skådespel. Nån (sossar, vänster, mp?) har kommit på en princip att förmånsbilar ska bort i princip, du ska betala lika mycket som en privat köpare, nybilsförsäljningen kommer minska rejält. Och så ska du ha en separat tjänstebil, så nu ska småföretagare ha två bilar en billig skorv privat, och sen en dyr helt på företaget. Bravo, höj skatterna mer, vi får så mycket för skatterna av våra duktiga folkvalda representanter. 900 hade ingen BB plats i Stockholms län att föda på förra året, lysande allokering av resurser.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Det är klart att det är fel. Det handlar inte bara om en mental budget utan om en mycket verklig budget. Tror regeringsnissarna verkligen att jag hade kunnat skaffat en elbil för över en miljon om jag hade behövt betala den med privata pengar? Knappast. Enda anledningen och enda möjligheten att skaffa den elbil jag har idag (eller faktiskt båda elbilar vi har) är att det var överkomligt. Men det hade det inte varit med privata pengar.
Jag tror att regeringen lever i en fantasivärld där alla förmånsbilsförare är superrika, och att förmånsbilar bara är ett sätt för oss att spara pengar så att vi blir ännu rikare. Att det i själva verket är enda sättet för oss att finansiera en elbil har de aldrig reflekterat över.
Nu blir ju elbilarna så sakteligen billigare, men de är fortfarande mycket dyrare än motsvarande fossilbilar. Det blir intressant att se vad som händer efter 1/7. Jag tror att ny(el)bilsförsäljningen kommer störtdyka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Det är klart att det är fel. Det handlar inte bara om en mental budget utan om en mycket verklig budget. Tror regeringsnissarna verkligen att jag hade kunnat skaffat en elbil för över en miljon om jag hade behövt betala den med privata pengar? Knappast. Enda anledningen och enda möjligheten att skaffa den elbil jag har idag (eller faktiskt båda elbilar vi har) är att det var överkomligt. Men det hade det inte varit med privata pengar.
Jag tror att regeringen lever i en fantasivärld där alla förmånsbilsförare är superrika, och att förmånsbilar bara är ett sätt för oss att spara pengar så att vi blir ännu rikare. Att det i själva verket är enda sättet för oss att finansiera en elbil har de aldrig reflekterat över.
Nu blir ju elbilarna så sakteligen billigare, men de är fortfarande mycket dyrare än motsvarande fossilbilar. Det blir intressant att se vad som händer efter 1/7. Jag tror att ny(el)bilsförsäljningen kommer störtdyka.


Jo, fast den verkliga kostnadsökningen för en E-Tron pga detta är ganska måttlig.

Däremot tror jag det slår hårdare på de som kanske var sugna på en mindre och billigare elbil att ha som andrabil. En Mini Electric eller liknande blir procentuellt mycket dyrare än t ex en E-Tron. Höjningen är ju mindre i absoluta kronor på en dyrare bil också. Och de riktigt dyra blir faktiskt billigare. T ex Taycan och Teslas Performance-modeller (Ej 3 dock).
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
MWall skrev:
Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Det är klart att det är fel. Det handlar inte bara om en mental budget utan om en mycket verklig budget. Tror regeringsnissarna verkligen att jag hade kunnat skaffat en elbil för över en miljon om jag hade behövt betala den med privata pengar? Knappast. Enda anledningen och enda möjligheten att skaffa den elbil jag har idag (eller faktiskt båda elbilar vi har) är att det var överkomligt. Men det hade det inte varit med privata pengar.
Jag tror att regeringen lever i en fantasivärld där alla förmånsbilsförare är superrika, och att förmånsbilar bara är ett sätt för oss att spara pengar så att vi blir ännu rikare. Att det i själva verket är enda sättet för oss att finansiera en elbil har de aldrig reflekterat över.
Nu blir ju elbilarna så sakteligen billigare, men de är fortfarande mycket dyrare än motsvarande fossilbilar. Det blir intressant att se vad som händer efter 1/7. Jag tror att ny(el)bilsförsäljningen kommer störtdyka.



Blir något dyrare så sjunker efterfrågan normalt, och vet folk det innan så kommer det driva efterfrågan innan, de bör skjuta på beslutet och ha en övergångsperiod på kanske ett år eller mer.

Exakt, MP lever definitivt i en annan värld, jag skulle inte ha elbil om det var klart dyrare än en bensinare. Resurserna är begränsade. Dessutom krångligare med laddning. Fattar inte att MP har så mycket att säga till om, endast var 20:e invånare delar deras åsikter. Demokratin fungerar inte, kräv folkomröstning!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av RagWal »

Mest att skillnaden mellan elbil och avgasbil är för liten som gör mig irriterad.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Xmag »

Jag själv har haft tjänstebil i många, många år och är nu inne på fjärde året på min Tesla. Den kommer jag ha ett tag till. Det är sannolikt den sista tjänstebil jag kommer att köpa då det blivit så oförmånligt (trots förmåns-skatt(!)) att köra tjänstebil efter alla förändringar. Nån ny bil kommer jag nog aldrig köpa privat heller. Om många resonerar som mig (som kan göra det valet) kommer det ganska snart att finnas väldigt få vettiga begagnade bilar att köpa. Jag kommer inte köra mindre bil heller eftersom cykel och kollektivtrafik sällan har varit ett vettigt alternativ för mig och bil behöver jag för att kunna åka och hälsa på mina föräldrar och åka till stugan. Det skulle aldrig fungera utan bil. Så några år till på Teslan sen en begagnad bil, och man kan bara hoppas att det finns vettigt prissatta begagnade elbilar då. Nu pratar vi vad man lägger skattade pengar på...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tobiaslej »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

tobiaslej skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
En bil som betalas av svaga miljö- och arbetsmarknadslagar i Kina tillsammans med svenska skattepengar. Känns inte hållbart. När leasingperioden är över och de fått den svenska subventionen exporteras de antagligen nånstans där de kan få bättre betalt.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
tobiaslej skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
En bil som betalas av svaga miljö- och arbetsmarknadslagar i Kina tillsammans med svenska skattepengar. Känns inte hållbart. När leasingperioden är över och de fått den svenska subventionen exporteras de antagligen nånstans där de kan få bättre betalt.
Exakt, sätt Miljöpartiet på Kina istället, där har de skäl att gnälla. Vad vi gör här har minimal påverkan.

Mg finns inget förmånsvärde på, 2000/ mån men då får du väl bara köra 1000 mil? Är den framhjulsdriven? Lite klent batteri 44 kwh. Dragkrok?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Vill man köpa privat och vill komma under 350.000kr före bidrag och inte ha en MG kanske en Hyundai Ioniq 38kWh kan passa.
Den är på kampanj för 349.900kr.
Blir 279.900kr med stöd. Ett bra köp om man inte behöver åka långt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Vill man köpa privat och vill komma under 350.000kr före bidrag och inte ha en MG kanske en Hyundai Ioniq 38kWh kan passa.
Den är på kampanj för 349.900kr.
Blir 279.900kr med stöd. Ett bra köp om man inte behöver åka långt.
Hmm. Är vi inte lite OT gällande tjänstebilsregler 2021 nu? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

lite snack från bilsäljare, skatteverket säger att de inte hinner införa reglerna 1 juli, de vill ha start tidigast 1 januari 2022, nån som hört liknande, eller ?

Annan säljare tror riksdgen ska rösta i mitten av juni, alltså två veckor innan reglerna ska börja gälla, kan förstå att skatteverket blir stressade


De flesta har köpt, beställt bilar redan utifrån att det blir nya regler, dvs dyrare förmånsbilar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

Swede1 skrev:
lite snack från bilsäljare, skatteverket säger att de inte hinner införa reglerna 1 juli, de vill ha start tidigast 1 januari 2022, nån som hört liknande, eller ?

Annan säljare tror riksdgen ska rösta i mitten av juni, alltså två veckor innan reglerna ska börja gälla, kan förstå att skatteverket blir stressade


De flesta har köpt, beställt bilar redan utifrån att det blir nya regler, dvs dyrare förmånsbilar.
Riksdagen ska rösta om de nya reglerna den 2:a juni.
Men det är nog ingen chans att det ska stoppas. Degen ska in så att politikerna kan leka med våra pengar...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

Var kommer datumet 2 juni ifrån, att riksdagen ska klubba propositionen?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

Swede1 skrev:
Var kommer datumet 2 juni ifrån, att riksdagen ska klubba propositionen?
Jag googlade, tror det var den här källan jag såg https://home.kpmg/se/sv/home/campaigns/ ... bilar.html
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Jo, det känns som galet dålig framförhållning.

Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar