Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Svenssons »

termosen skrev:
Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Nästa blir väl att öka skatten på ISK, då det är främst män som sparar i ISK.
Mer skatt på kondomer! Det är bara män som använder dessa!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Mer skatt på kondomer! Det är bara män som använder dessa!
Och rakhyvlar och rakvatten. Och sen tycker jag faktiskt att det ska införas en extra skatt på hårklippning för män. Damfrisörer är ju mycket dyrare (min sambo spenderar typ 10ggr så mycket hos frisören jämfört med mig). Det är naturligtvis diskriminerande och därför borde vi införa en straffskatt på 1000% för herrfrisörer. Flintskalliga män måste betala en schablonskatt som beräknas utfrån en jämförbar hårig skalle multiplicerat med en slumpfaktor.
Bra va? Har jag kommit på själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Ska man försvara det lite. OBS jag tycker också att det helt vanvettigt att blanda in genus i frågan.
Men det var ju 8nte frågan om att straffskatt saker utan mer om att ta bort en fördelaktigt låg skatt. Även om man kan komma på oändligt många roliga scenarion här, typ något jag alltid klagar på, 3:12 regeln utnyttjas väl mest av män?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Och framförallt så blir det ju ändå inte så eftersom det bara är billiga bilar som blir mycket dyrare medan dyra lyxbilar blir billigare. Om man verkligen skulle vilja förhindra att rika äckliga medelklassmän skaffar dyra tjänstebilar så borde man väl se till att det inte blir förmånligare att ha en sådan bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

mati skrev:
LarsL skrev:
Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Och framförallt så blir det ju ändå inte så eftersom det bara är billiga bilar som blir mycket dyrare medan dyra lyxbilar blir billigare. Om man verkligen skulle vilja förhindra att rika äckliga medelklassmän skaffar dyra tjänstebilar så borde man väl se till att det inte blir förmånligare att ha en sådan bil?
Gissar regeringen vet att de som har råd, de har råd ändå eller så har de råd och möjligheter att hitta ett sätt att gå runt nya regler.

Sverige är ju ett ”paradis” för kapital verkar det som.


Medelklass i skuldfällorna kan inte göra annat än att knyta näven i byxfickan å anpassa sig.


Ska lägga till här att jag är generellt emot högt skattetryck och stor stat och offentlig sektor!
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tor-ake »

mati skrev:
LarsL skrev:
Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Och framförallt så blir det ju ändå inte så eftersom det bara är billiga bilar som blir mycket dyrare medan dyra lyxbilar blir billigare. Om man verkligen skulle vilja förhindra att rika äckliga medelklassmän skaffar dyra tjänstebilar så borde man väl se till att det inte blir förmånligare att ha en sådan bil?
Det är nog inte riktat mot just rika äckliga män, utan mer mot den statistiske mannen, man eftersträvar förbättrade siffror. Ska det bli mängd måste man skjuta bredare. Karolina och många andra MP-kvinnor har fastnat på den gamla käpphästen om lika utfall, inte bara lika möjligheter.

Men jag fattar hinten - jag (och ni andra) skall hålla lite lägre profil, använda förenklingsregeln i 3:12, köra en ful och dålig elbil som Zoe istället för att åka omkring och flasha med mina 3:12-pengar i Teslan. :mrgreen: Avundsjuka drabbar både män och kvinnor lika, tydligen. Och avundsjuka i ett samhälle är inte bra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av iAkita »

Vilken sjukt tråkig ton den här tråden fått. Grumpy old men deluxe.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

iAkita skrev:
Vilken sjukt tråkig ton den här tråden fått. Grumpy old men deluxe.
Å då kommer du med nedsättande epitet för att lätta upp stämningen....

MP-plaining kan man kanske kalla ditt uttalande?
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Vilken sjukt tråkig ton den här tråden fått. Grumpy old men deluxe.

Nej, MP är inte så populära. Inte ens på ett Tesla-forum. Vem kunde ana det? ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Vilken tur att man råkar vara man då så man har råd med alla extra utgifter för att köra bil. Värre är det ju om man är kvinna och av tradition tjänar mindre. Då får man cykla.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Pontus skrev:
Ska man försvara det lite. OBS jag tycker också att det helt vanvettigt att blanda in genus i frågan.
Men det var ju 8nte frågan om att straffskatt saker utan mer om att ta bort en fördelaktigt låg skatt. Även om man kan komma på oändligt många roliga scenarion här, typ något jag alltid klagar på, 3:12 regeln utnyttjas väl mest av män?
LarsL skrev:
Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning. Betalar man personalbilen med ett nettolönavdrag, då skiljer det bara några hundralappar. Om man "utjämnar" så att personalbilen plötsligt kostar (nästan) lika mycket som en privatleasing, plus att man dessutom betalar den med sin pension, då kommer ingen med sunt förnuft att vilja ha en personalbil.

En traditionell tjänstebil, där föraren betalar skatt på ett förmånsvärde och företaget sociala avgifter på samma förmånsvärde, kan knappast anses ha "fördelaktigt låg skatt" då en sådan bil drar in mer skatt till stat/kommun är en privatägd bil. Höjs skatten så kommer många företag och förare att välja lite billigare/mindre bilar som har ett lägre förmånsvärde.

Sedan har vi genusfrågan...vilket får mig att tänka på Boris Johnson som argumenterade att om Storbritanien lämnade EU, så kunde man ta bort skatten på bindor. Det Boris tydligen inte kände till är att flera länder i EU redan har ingen/sänkt skatt på sådana artiklar, t ex Irland. Men det borde vara bättre att sänka en skatt som "drabbar" kvinnor.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning.
Det där beror ju på vilket avtal man har/hur bra man är på att förhandla. Jag skulle få full pension även om jag hade personalbil med bruttolöneavdrag. Tror jag får full sjuklön också faktiskt.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning.
Det där beror ju på vilket avtal man har/hur bra man är på att förhandla. Jag skulle få full pension även om jag hade personalbil med bruttolöneavdrag. Tror jag får full sjuklön också faktiskt.
Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:

Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
Jo det är kostnadsneutralt, om företaget betalar in mindre till pensionen för man har ett bruttolöneavdrag för personalbil så går de plus på att man tagit bilen och då är det inte kostnadsneutralt.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:

Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
Jo det är kostnadsneutralt, om företaget betalar in mindre till pensionen för man har ett bruttolöneavdrag för personalbil så går de plus på att man tagit bilen och då är det inte kostnadsneutralt.
Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring? (Du skrev ju att du skulle få full pension?)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring?
Nej, hur skulle pensionsunderlaget minska? Arbetsgivaren betalar in lika mycket till tjänstepensionen i båda fallen så inbetalningen baseras på lönen före avdraget, finns kollektivavtal som har den lösningen (jag går under ett av dem) men vet även bolag som har det trots att kollektivavtalet inte kräver det just för att de inte vill gå plus på det.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring?
Nej, hur skulle pensionsunderlaget minska? Arbetsgivaren betalar in lika mycket till tjänstepensionen i båda fallen så inbetalningen baseras på lönen före avdraget, finns kollektivavtal som har den lösningen (jag går under ett av dem) men vet även bolag som har det trots att kollektivavtalet inte kräver det just för att de inte vill gå plus på det.
Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Lite OT men ändå.

Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422

Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Kommer ju inte finnas ett spår av bilen i bokföringen. Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Ja och det stämmer inte för tjänstepensionen ifall man har ett avtal som säger att inbetalningen görs på lön före bruttolöneavdraget.

Vad gäller allmän pension gäller det bara om man tjänar så lite att man efter avdraget hamnar under taket. Då bör man ju dock inte köpa splitternya bilar till att börja med...
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

MWall skrev:
Lite OT men ändå.

Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422

Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Det du beskriver är väl i princip ett nettolöneavdrag, d v s du betalar med skattade pengar:
Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Ja och det stämmer inte för tjänstepensionen ifall man har ett avtal som säger att inbetalningen görs på lön före bruttolöneavdraget.

Vad gäller allmän pension gäller det bara om man tjänar så lite att man efter avdraget hamnar under taket. Då bör man ju dock inte köpa splitternya bilar till att börja med...
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Tomas L skrev:
MWall skrev:
Lite OT men ändå.

Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422

Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Det du beskriver är väl i princip ett nettolöneavdrag, d v s du betalar med skattade pengar:
Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.

Nettolöneavdrag innebär att man drar av förmånsvärdet och istället betalar leasingen med oskattade pengar. Det är förmånligt om leasingavgiften är högre än förmånsvärdet. Men i detta fall blir leasingavgiften billigare än förmånsvärdet. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

OfarligTesla skrev:
Tomas L skrev:
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.

Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.

Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar