Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Vilken tur att man råkar vara man då så man har råd med alla extra utgifter för att köra bil. Värre är det ju om man är kvinna och av tradition tjänar mindre. Då får man cykla.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Pontus skrev:Ska man försvara det lite. OBS jag tycker också att det helt vanvettigt att blanda in genus i frågan.
Men det var ju 8nte frågan om att straffskatt saker utan mer om att ta bort en fördelaktigt låg skatt. Även om man kan komma på oändligt många roliga scenarion här, typ något jag alltid klagar på, 3:12 regeln utnyttjas väl mest av män?
Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning. Betalar man personalbilen med ett nettolönavdrag, då skiljer det bara några hundralappar. Om man "utjämnar" så att personalbilen plötsligt kostar (nästan) lika mycket som en privatleasing, plus att man dessutom betalar den med sin pension, då kommer ingen med sunt förnuft att vilja ha en personalbil.LarsL skrev:Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
En traditionell tjänstebil, där föraren betalar skatt på ett förmånsvärde och företaget sociala avgifter på samma förmånsvärde, kan knappast anses ha "fördelaktigt låg skatt" då en sådan bil drar in mer skatt till stat/kommun är en privatägd bil. Höjs skatten så kommer många företag och förare att välja lite billigare/mindre bilar som har ett lägre förmånsvärde.
Sedan har vi genusfrågan...vilket får mig att tänka på Boris Johnson som argumenterade att om Storbritanien lämnade EU, så kunde man ta bort skatten på bindor. Det Boris tydligen inte kände till är att flera länder i EU redan har ingen/sänkt skatt på sådana artiklar, t ex Irland. Men det borde vara bättre att sänka en skatt som "drabbar" kvinnor.
M3 LR AWD EAP 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det där beror ju på vilket avtal man har/hur bra man är på att förhandla. Jag skulle få full pension även om jag hade personalbil med bruttolöneavdrag. Tror jag får full sjuklön också faktiskt.Tomas L skrev:Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?OfarligTesla skrev:Det där beror ju på vilket avtal man har/hur bra man är på att förhandla. Jag skulle få full pension även om jag hade personalbil med bruttolöneavdrag. Tror jag får full sjuklön också faktiskt.Tomas L skrev:Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning.
M3 LR AWD EAP 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo det är kostnadsneutralt, om företaget betalar in mindre till pensionen för man har ett bruttolöneavdrag för personalbil så går de plus på att man tagit bilen och då är det inte kostnadsneutralt.Tomas L skrev:
Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring? (Du skrev ju att du skulle få full pension?)OfarligTesla skrev:Jo det är kostnadsneutralt, om företaget betalar in mindre till pensionen för man har ett bruttolöneavdrag för personalbil så går de plus på att man tagit bilen och då är det inte kostnadsneutralt.Tomas L skrev:
Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
M3 LR AWD EAP 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nej, hur skulle pensionsunderlaget minska? Arbetsgivaren betalar in lika mycket till tjänstepensionen i båda fallen så inbetalningen baseras på lönen före avdraget, finns kollektivavtal som har den lösningen (jag går under ett av dem) men vet även bolag som har det trots att kollektivavtalet inte kräver det just för att de inte vill gå plus på det.Tomas L skrev:Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring?
Re: Tjänstebilsregler 2021
OfarligTesla skrev:Nej, hur skulle pensionsunderlaget minska? Arbetsgivaren betalar in lika mycket till tjänstepensionen i båda fallen så inbetalningen baseras på lönen före avdraget, finns kollektivavtal som har den lösningen (jag går under ett av dem) men vet även bolag som har det trots att kollektivavtalet inte kräver det just för att de inte vill gå plus på det.Tomas L skrev:Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbilBruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Lite OT men ändå.
Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422
Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Kommer ju inte finnas ett spår av bilen i bokföringen. Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422
Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Kommer ju inte finnas ett spår av bilen i bokföringen. Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja och det stämmer inte för tjänstepensionen ifall man har ett avtal som säger att inbetalningen görs på lön före bruttolöneavdraget.Tomas L skrev:https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbilBruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
Vad gäller allmän pension gäller det bara om man tjänar så lite att man efter avdraget hamnar under taket. Då bör man ju dock inte köpa splitternya bilar till att börja med...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det du beskriver är väl i princip ett nettolöneavdrag, d v s du betalar med skattade pengar:MWall skrev:Lite OT men ändå.
Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422
Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?OfarligTesla skrev:Ja och det stämmer inte för tjänstepensionen ifall man har ett avtal som säger att inbetalningen görs på lön före bruttolöneavdraget.Tomas L skrev:https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbilBruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
Vad gäller allmän pension gäller det bara om man tjänar så lite att man efter avdraget hamnar under taket. Då bör man ju dock inte köpa splitternya bilar till att börja med...
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Tomas L skrev:Det du beskriver är väl i princip ett nettolöneavdrag, d v s du betalar med skattade pengar:MWall skrev:Lite OT men ändå.
Såg denna och blev lite sugen på en större "andrabil". https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/94811422
Vad händer rent skattemässigt om man skriver en sån bil på firman men betalar leasingen med privata skattade pengar? Då kan väl ingen förmån uppkomma? Men det kanske är "olagligt" av annan anledning?
Nettolöneavdrag minskar den anställdes nettolön och även det skattepliktiga förmånsvärdet men påverkar inte bruttolönen för sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension med mera. Förmånsvärdet sänks med samma belopp som nettolöneavdraget.
Nettolöneavdrag innebär att man drar av förmånsvärdet och istället betalar leasingen med oskattade pengar. Det är förmånligt om leasingavgiften är högre än förmånsvärdet. Men i detta fall blir leasingavgiften billigare än förmånsvärdet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.Tomas L skrev:Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.OfarligTesla skrev:Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.Tomas L skrev:Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.
Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
M3 LR AWD EAP 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja det där stämmer ju men bara om man tjänar så pass lite att man efter avdraget hamnar under taket för när allmän pension inte längre tjänas in (som jag skrev förut). Är man över taket efter avdraget så får man samma pensionsrätter intjänade då det mer eller mindre är en ren skatt när man går över taket. Men ligger man på de lönenivåerna är det enligt mig dumt att ens köpa splitternya bilar så det hoppas jag vi inte bygger skattesystemet runt.Tomas L skrev:Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.
Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.
Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
Avtalet om samma pensionen berör bara tjänstepensionen eftersom den har ett mycket högre tak och hade blivit påverkad oavsett om inte avtalet fanns.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Men den kostnaden företaget har för bilen (9000) får de ju igen på att de betalar mindre i lön och sociala avgifter för innehavaren av bilen. +-0. Tjänstepensionen är densamma. Om vi pratar statlig pension så ingår ju den i arbetsgivaravgiften och om man har lite högre lön är det bara en skatt. Inte så bra för bilinnehavavaren om man har lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas.Tomas L skrev:Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.OfarligTesla skrev:Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.Tomas L skrev:Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.
Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
Re: Tjänstebilsregler 2021
OBS fungerade siffror för enklare räkning och förståels
Säg att du har 50k i lön
Du får enligt ditt avtal 15k inbetald i pension
Arbetsgivareavgifter 15k
Kostnad för företaget 80k
Du får ut 33k
Du tar ut en bil som kostar 7k i leasing
Din lön blir 43k
Din pension blir 15k eftersom den baseras på lönen innan bruttoavdraget
Arbetsgivareavgifter på lön 13k
Arbetsgivareavgifter på bil 2k
Kostnad för företaget 80k
Du får ut 28k eftersom du skattar på 43k plus förmånsvärde (3k) dvs 46k
Plånbokskostnaden blir då 5k
För en bil som kostar drygt 7k
Som sagt tidigare gäller detta inte om man hamnar under gränsen för allmän pension. Sedan är det ju mest optimalt om man ligger på 50k efter bruttoavdrag (i exemplet en lön på 54k minst).
Säg att du har 50k i lön
Du får enligt ditt avtal 15k inbetald i pension
Arbetsgivareavgifter 15k
Kostnad för företaget 80k
Du får ut 33k
Du tar ut en bil som kostar 7k i leasing
Din lön blir 43k
Din pension blir 15k eftersom den baseras på lönen innan bruttoavdraget
Arbetsgivareavgifter på lön 13k
Arbetsgivareavgifter på bil 2k
Kostnad för företaget 80k
Du får ut 28k eftersom du skattar på 43k plus förmånsvärde (3k) dvs 46k
Plånbokskostnaden blir då 5k
För en bil som kostar drygt 7k
Som sagt tidigare gäller detta inte om man hamnar under gränsen för allmän pension. Sedan är det ju mest optimalt om man ligger på 50k efter bruttoavdrag (i exemplet en lön på 54k minst).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tjänstebilsregler 2021
Min sambo har hittills haft stor nytta av tjänstebilsreglerna. E-Golfen har (haft) lågt förmånsvärde och hon hade på det viset råd med en elbil. Men det är första och sista gången. Hon får behålla den ett tag till och när den måste ersättas med en nyare bil så blir det ingen förmånsbil tack vare de nya reglerna.Fredrik j skrev:Vilken tur att man råkar vara man då så man har råd med alla extra utgifter för att köra bil. Värre är det ju om man är kvinna och av tradition tjänar mindre. Då får man cykla.
Det är alltså en kvinna med låg inkomst som drabbas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Re: Tjänstebilsregler 2021
L har väl inte hoppat av? De har väl bara sagt att de ska verka för en borgerlig regering efter nästa val.Jonatand skrev:Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Jag tror tyvärr det här går igenom. Sitter som bäst på om jag ska orka byta i3:an mot nåt roligt som har lågt förmånsvärde. Men jag vet inte. Finns inte så mycket som lockar.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Tycker det är riktigt dåligt att politiker inte kan ha lite framförhållning för oss konsumenter och medborgare. Blir ju extremt svårt och osäkert att fatta beslut när man inte har saker klart från politiker/myndigheter så här kort med tid kvar.Jonatand skrev:Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Tummen ner för våra värdelösa politiker i landet.
De har absolut noll framförhållning, och dessutom extremt illa analyserat och ogenomtänkt förslag till ändring.
Pinsamt dåligt skött.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Heja MP! Skiter i vetenskap med en katastrofal energipolitik för klimatet och för den delen hur deras ideologiska idéer drabbar människan.martinot skrev:Tycker det är riktigt dåligt att politiker inte kan ha lite framförhållning för oss konsumenter och medborgare. Blir ju extremt svårt och osäkert att fatta beslut när man inte har saker klart från politiker/myndigheter så här kort med tid kvar.Jonatand skrev:Någon som vet huruvida detta kommer gå igenom riksdagen nu när L hoppat av januariavtalet?
Tummen ner för våra värdelösa politiker i landet.
De har absolut noll framförhållning, och dessutom extremt illa analyserat och ogenomtänkt förslag till ändring.
Pinsamt dåligt skött.
Re: Tjänstebilsregler 2021
https://en.calameo.com/read/00549752807c4cc4f964bTjänstebilsguiden 2021.
Tjänstebilsguiden är den största och årligen återkommande presentationen av den viktiga
företagsbilsmarknaden. Här kan du läsa om leasing, policyrekommendationer, skatteregler, personbilar och lätta lastbilar. Samt nyttiga tabeller för beräkning av skatter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.macky skrev:Men den kostnaden företaget har för bilen (9000) får de ju igen på att de betalar mindre i lön och sociala avgifter för innehavaren av bilen. +-0. Tjänstepensionen är densamma. Om vi pratar statlig pension så ingår ju den i arbetsgivaravgiften och om man har lite högre lön är det bara en skatt. Inte så bra för bilinnehavavaren om man har lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas.Tomas L skrev:Rätta mig om jag har fel: Ett bruttolöneavdrag fungerar väl så att om en bil kostar företaget 9.000 kr/mån (efter halv moms avdragen på hyran) så drar företaget av 9.000 kr på din lönekostnad inkl sociala avgifter, d v s du får ett avdrag på ca: 6.800 kr på din bruttolön, de övriga 2.200 som behövs för att täcka bilens kostnad, utgörs av att de sociala avgifterna blir lägre p g a av lägre lön: -6.800 x 1,32 = -9.000; bilen är kostnadsneutral för företaget, en del av din pension går till att betala din nuvarande bil.OfarligTesla skrev:Pensionsinbetalningen blir samma som de hade gjort utan bil, skillnaden är bara att de betalar ut mindre lön till dig som anställd och använder en del av bruttolönen för att betala bilen med. Dvs +/- 0 för arbetsgivaren och du får in lika mycket till tjänstepensionen. Så det är inget extra som betalas jämfört med scenariot där du inte har någon bil.Tomas L skrev:Om företaget gör ett bruttolöneavdrag som motsvarar kostnaden för bilen, men sedan kompenserar dig för den nedsätta pensionsinbetalning som bruttolöneavdraget innebär genom att betala EXTRA, så har jag svårt att förstå hur personalbilen kan vara kostnadsneutral för företaget?
Alltså: eftersom din lön har sänkts med 6,800 kr så betalas det nu in mindre pengar till din pension, det är ju det som gör att företaget har full kostnadstäckning för bilen. Om du nu har ett avtal som gör att företaget ändå betalar samma pensionsinbetalning som tidigare, så är det ju en kostnad utöver de 9.000 som bilen kostar och då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget.
Om företaget istället gör ett nettolöneavdrag, d v s om de drar av 9.000 kr från dina skattade pengar för att täcka kostnaden för personalbilen, så påverkas inte din sjuklön eller pensionsinbetalning, men då är skillnaden i kostnad för dig privat mycket mindre jämfört med en privatleasing.
M3 LR AWD EAP 2021