Av detta tolkar jag det som att en personalbil där kan inte företaget bekosta däck men med en tjänstebil så kan man ta däcken via företaget.
Vad jag vet så måste man även köra 100 mil/år i tjänsten för att det ska räknas som tjänstebil och det kanske inte gäller personalbilen då?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Av detta tolkar jag det som att en personalbil där kan inte företaget bekosta däck men med en tjänstebil så kan man ta däcken via företaget.
Vad jag vet så måste man även köra 100 mil/år i tjänsten för att det ska räknas som tjänstebil och det kanske inte gäller personalbilen då?
Det där med 100 mil per år avgör väl bara om du får dra halva momsen eller ej?
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Beror nog på. Vissa får nog inte det. Hos min kund verkar personalbil ersättas med lika mycket per tjänstemil som en privat bil. Vilket då tyder på att man inte får dra halva momsen osv.
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Dra halva momsen gäller väl inte finansiell leasing utan endast operationell leasing som körs minst 100 mil i tjänst per år? Iaf om vi pratar personbilar och inte lastbilar.
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Dra halva momsen gäller väl inte finansiell leasing utan endast operationell leasing som körs minst 100 mil i tjänst per år? Iaf om vi pratar personbilar och inte lastbilar.
Leasingavtalen är skrivet så skatteverket blir nöjda även vid finansiell leasing.
Har alltid kört finansiell leasing och dragit halva momsen.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Leasingavtalen är skrivet så skatteverket blir nöjda även vid finansiell leasing.
Har alltid kört finansiell leasing och dragit halva momsen.
Hur är de skrivna då? För skatteverket är rätt tydliga med att så länge man tar över ägandet och de ekonomiska aspekterna för den så anser de att det är ett köp, och grundförutsättningen är att man inte kan dra momsen om det rör sig om ett bilköp och inte bilhyra. Om man ser på vad Tesla erbjuder så verkar det idag som att man inte kan lämna tillbaka bilen till dem för restvärdet (gick ju förut) så hur har de då löst frågan om att återlämna bilen vid leasingens slut?
Vad jag förstår är Skatteverkets ställningstagande och förtdligande i den här frågan från början av förra året, dvs har vi nog inte haft några granskningar på det ännu så att det fungerat tidigare hjälper nog inte så mycket. Det är ju först om man granskas man kan vara helt säker på om Skatteverket håller med om den tolkning man gjort. Det finns mycket som skrivits om detta om hur många leasingavtal som faktiskt inte är skrivna så att det vid undertecknandet blir tydligt att leasingtagaren inte ansvarar för att hitta en köpare vid avtalets utgång.
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Dra halva momsen gäller väl inte finansiell leasing utan endast operationell leasing som körs minst 100 mil i tjänst per år? Iaf om vi pratar personbilar och inte lastbilar.
Leasingavtalen är skrivet så skatteverket blir nöjda även vid finansiell leasing.
Har alltid kört finansiell leasing och dragit halva momsen.
Hur är de skrivna då? För skatteverket är rätt tydliga med att så länge man tar över ägandet och de ekonomiska aspekterna för den så anser de att det är ett köp, och grundförutsättningen är att man inte kan dra momsen om det rör sig om ett bilköp och inte bilhyra. Om man ser på vad Tesla erbjuder så verkar det idag som att man inte kan lämna tillbaka bilen till dem för restvärdet (gick ju förut) så hur har de då löst frågan om att återlämna bilen vid leasingens slut?
Vad jag förstår är Skatteverkets ställningstagande och förtdligande i den här frågan från början av förra året, dvs har vi nog inte haft några granskningar på det ännu så att det fungerat tidigare hjälper nog inte så mycket. Det är ju först om man granskas man kan vara helt säker på om Skatteverket håller med om den tolkning man gjort. Det finns mycket som skrivits om detta om hur många leasingavtal som faktiskt inte är skrivna så att det vid undertecknandet blir tydligt att leasingtagaren inte ansvarar för att hitta en köpare vid avtalets utgång.
Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Skatteverket håller som sagt inte med om det, de säger ju uttryckligen ”Du har däremot tecknat ett avtal om försäljning om du måste köpa eller hitta en annan köpare till bilen när leasingperioden går ut.”. Dvs att om avtalet säger att bilen övergår till leasingtagaren efter avtalets utgång anser de att det är ett avbetalningsköp som inte kan dra momsen, det är bara om det handlar om uthyrning man kan det. Det här är som sagt ett nytt ställningstagande från början av 2019 och ju inte så det behandlats tidigare och den springande punkten är som sagt vem som enligt avtalet äger bilen efter avtalet löpt ut.
Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Skatteverket håller som sagt inte med om det, de säger ju uttryckligen ”Du har däremot tecknat ett avtal om försäljning om du måste köpa eller hitta en annan köpare till bilen när leasingperioden går ut.”. Dvs att om avtalet säger att bilen övergår till leasingtagaren efter avtalets utgång anser de att det är ett avbetalningsköp som inte kan dra momsen, det är bara om det handlar om uthyrning man kan det. Det här är som sagt ett nytt ställningstagande från början av 2019 och ju inte så det behandlats tidigare och den springande punkten är som sagt vem som enligt avtalet äger bilen efter avtalet löpt ut.
Vad händer efter leasingperiodens slut?
Innan leasingperioden startar beräknas ett restvärde. När leasingperioden har löpt ut sker en värdering av bilen och en avräkning mot det beräknade restvärdet. Är marknadsvärdet högre får du tillbaka mellanskillnaden. Är det lägre får du betala in mellanskillnaden som en sluthyra.
Från Volvofinans, företagsleasing. Du kan alltså lämna tillbaka bilen, men får tillbaka övervärde jmf med marknadsvärde alt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.
Teslaleasing.nu säger själva att det rör sig om ett köp, så använder man dem så kan man enligt Skatteverket inte dra av halva momsen.
Men hur ser villkoren ut i Teslas leasingavtal? Model S har ju garanterat restvärde, så den borde klara villkoren. Men hur är Teslas leasingavtal för Model 3 utformat?
Vad händer efter leasingperiodens slut?
Innan leasingperioden startar beräknas ett restvärde. När leasingperioden har löpt ut sker en värdering av bilen och en avräkning mot det beräknade restvärdet. Är marknadsvärdet högre får du tillbaka mellanskillnaden. Är det lägre får du betala in mellanskillnaden som en sluthyra.
Från Volvofinans, företagsleasing. Du kan alltså lämna tillbaka bilen, men får tillbaka övervärde jmf med marknadsvärde alt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.
Teslaleasing.nu säger själva att det rör sig om ett köp, så använder man dem så kan man enligt Skatteverket inte dra av halva momsen.
Men hur ser villkoren ut i Teslas leasingavtal? Model S har ju garanterat restvärde, så den borde klara villkoren. Men hur är Teslas leasingavtal för Model 3 utformat?
Ja deras avtal är ju justerat för det, jag vet inte hur DnBs företagsavtal ser ut. Även vid garanterat restvärde måste det ju vara skrivet rätt så att det framgår att utköp bara är en option och att det avtalade är att bilen återgår.
Har inte Elon Musk sagt att det inte ska vara möjligt att köpa loss en leasingbil eftersom han behöver alla bilar för sitt autonoma taxiverksamhet? Eller var det bara i USA?
Har inte Elon Musk sagt att det inte ska vara möjligt att köpa loss en leasingbil eftersom han behöver alla bilar för sitt autonoma taxiverksamhet? Eller var det bara i USA?
Vet inte om det bara rörde USA men det var i samband med introduktionen av deras privatleasing för Model 3 han sa det, vet inte hur det fungerar för företag där. Vårat upplägg här (iaf för privatpersoner) är mer som vad de benämner som ”Loan” på sin hemsida, dvs ett rent avbetalningsköp. Frågan är hur DnBs avtal för företag är skrivet och hur det skiljer sig från det som privatpersoner har.
Kollade nu i avtalet med Audi finans, för min E-tron med finansiell leasing.
Jag kan lämna tillbaka bilen, och får tillbaka övervärde jämfört med marknadsvärde, alternativt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.
Får även köpa ut bilen om jag så önskar.
Förmodar att det är rätt skrivet för att dra halva momsen.
Ok så i fortsättningen kan man inte dra momsen på finansiell leasing och den ändringen kom 2018?
Ja det gör det ju mindre intressant med ny bil nästa år för min del. Och så behöver man inte kolla efter avdragbar moms på nyare begagnade heller?
Känns som att det inte är så många som vet om detta än...
Ställningstagandet kom i början av 2019 och det som är viktigt är huruvida leasingtagaren automatiskt köper bilen (eller måste hitta en annan köpare) vid avtalets utgång eller om man bara lämnar tillbaka den. Så som Volvofinans skriver gör ju att det handlar om en hyra av bilen och inget köp eftersom man lämnar tillbaka den i normalfallet (även om man förmodligen kan köpa ut den om man vill).
Vanligtvis vill ju en handlare få tillbaka bilarna efter leasing för att sälja som begagnad. Det ger möjlighet att knyta ytterligare en kund till verksamheten.
Ok så i fortsättningen kan man inte dra momsen på finansiell leasing och den ändringen kom 2018?
Ja det gör det ju mindre intressant med ny bil nästa år för min del. Och så behöver man inte kolla efter avdragbar moms på nyare begagnade heller?
Känns som att det inte är så många som vet om detta än...
Ställningstagandet kom i början av 2019 och det som är viktigt är huruvida leasingtagaren automatiskt köper bilen (eller måste hitta en annan köpare) vid avtalets utgång eller om man bara lämnar tillbaka den. Så som Volvofinans skriver gör ju att det handlar om en hyra av bilen och inget köp eftersom man lämnar tillbaka den i normalfallet (även om man förmodligen kan köpa ut den om man vill).
Ok. Så det beror på formuleringarna i avtalet? På en dyr Model S så är det rätt mycket pengar. En ny basic Model S (vit, 19", ingen FSD) så säger min kalkyl 8 500:-/mån i "privata pengar". Utan att kunna dra halva momsen hamnar jag på 9 250:-/mån. 750:-/mån mer alltså. Är väl egentligen inte hela världen. Originalkalkylen för min nuvarande Model S pekade på 10 960:-/mån så det något lägre förmånsvärdet och det lägre nypriset har ju faktiskt gjort en hel del.
En fråga som kanske är lite off topic. Kan man förlänga sin leasing hos DnB med ett fjärde år? Dock hoppas jag väl att det händer en del med Model S tills nästa höst. Både prissänkningar och förbättringar. Men gör det inte det så behåller jag nog gärna min ett år till. Jag kanske till och med köper ut den privat. Tänker man att värdeminskningen avstannar runt 400 tusen så behöver det inte bli så dyrt.
Är lite tråkigt kanske att bara hålla sig till Model S men jag ser inte så många alternativ. Kanske Model Y? Men då den räknas som "SUV" lär förmånsvärdet dra iväg. Funderar även på en 530d (G31) i svaga stunder. Vore fantastiskt skönt att kunna ge fingret till de där trista SuC:arna i Frankrike och kunna röra sig fritt i fjällen... Men sen kommer jag på att vardagen blir jobbigare med en fossilbil.
Ok. Så det beror på formuleringarna i avtalet? På en dyr Model S så är det rätt mycket pengar. En ny basic Model S (vit, 19", ingen FSD) så säger min kalkyl 8 500:-/mån i "privata pengar". Utan att kunna dra halva momsen hamnar jag på 9 250:-/mån. 750:-/mån mer alltså. Är väl egentligen inte hela världen. Originalkalkylen för min nuvarande Model S pekade på 10 960:-/mån så det något lägre förmånsvärdet och det lägre nypriset har ju faktiskt gjort en hel del.
En fråga som kanske är lite off topic. Kan man förlänga sin leasing hos DnB med ett fjärde år? Dock hoppas jag väl att det händer en del med Model S tills nästa höst. Både prissänkningar och förbättringar. Men gör det inte det så behåller jag nog gärna min ett år till. Jag kanske till och med köper ut den privat. Tänker man att värdeminskningen avstannar runt 400 tusen så behöver det inte bli så dyrt.
Är lite tråkigt kanske att bara hålla sig till Model S men jag ser inte så många alternativ. Kanske Model Y? Men då den räknas som "SUV" lär förmånsvärdet dra iväg. Funderar även på en 530d (G31) i svaga stunder. Vore fantastiskt skönt att kunna ge fingret till de där trista SuC:arna i Frankrike och kunna röra sig fritt i fjällen... Men sen kommer jag på att vardagen blir jobbigare med en fossilbil.
Ja det verkar som det är formuleringen som är det viktiga. De flesta större bolag som samarbetar med återförsäljare lär ju ha uppdaterat villkoren vid det här laget kan man tycka. Däremot kan det ju bli lite knivigare om man går till random bank som kanske inte har avtal direkt med återförsäljaren och då inte bara kan "ta tillbaka" bilen.