Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Skatteverket håller som sagt inte med om det, de säger ju uttryckligen ”Du har däremot tecknat ett avtal om försäljning om du måste köpa eller hitta en annan köpare till bilen när leasingperioden går ut.”. Dvs att om avtalet säger att bilen övergår till leasingtagaren efter avtalets utgång anser de att det är ett avbetalningsköp som inte kan dra momsen, det är bara om det handlar om uthyrning man kan det. Det här är som sagt ett nytt ställningstagande från början av 2019 och ju inte så det behandlats tidigare och den springande punkten är som sagt vem som enligt avtalet äger bilen efter avtalet löpt ut.

Här är vad t.ex. Aspia skrivit om det: https://kunskap.aspia.se/blogg/leasing- ... omsen-ratt

Du sitter på ett rejält scoop om du har rätt... Tur jag tecknade min leasing 2018 då. Plus att jag har garanterat återköpspris.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du sitter på ett rejält scoop om du har rätt... Tur jag tecknade min leasing 2018 då. Plus att jag har garanterat återköpspris.
Det vet jag inte, har ju skrivits en del om det av olika revisions- och redovisningsfirmor samt ställen som skriver om just tjänstebilar.

Den stora frågan är om det påverkar avtal ingångna innan 2019. Det har jag inte hittat något om faktiskt.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Vad händer efter leasingperiodens slut?
Innan leasingperioden startar beräknas ett restvärde. När leasingperioden har löpt ut sker en värdering av bilen och en avräkning mot det beräknade restvärdet. Är marknadsvärdet högre får du tillbaka mellanskillnaden. Är det lägre får du betala in mellanskillnaden som en sluthyra.
Från Volvofinans, företagsleasing. Du kan alltså lämna tillbaka bilen, men får tillbaka övervärde jmf med marknadsvärde alt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.

Teslaleasing.nu säger själva att det rör sig om ett köp, så använder man dem så kan man enligt Skatteverket inte dra av halva momsen.

Men hur ser villkoren ut i Teslas leasingavtal? Model S har ju garanterat restvärde, så den borde klara villkoren. Men hur är Teslas leasingavtal för Model 3 utformat?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Vad händer efter leasingperiodens slut?
Innan leasingperioden startar beräknas ett restvärde. När leasingperioden har löpt ut sker en värdering av bilen och en avräkning mot det beräknade restvärdet. Är marknadsvärdet högre får du tillbaka mellanskillnaden. Är det lägre får du betala in mellanskillnaden som en sluthyra.
Från Volvofinans, företagsleasing. Du kan alltså lämna tillbaka bilen, men får tillbaka övervärde jmf med marknadsvärde alt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.

Teslaleasing.nu säger själva att det rör sig om ett köp, så använder man dem så kan man enligt Skatteverket inte dra av halva momsen.

Men hur ser villkoren ut i Teslas leasingavtal? Model S har ju garanterat restvärde, så den borde klara villkoren. Men hur är Teslas leasingavtal för Model 3 utformat?
Ja deras avtal är ju justerat för det, jag vet inte hur DnBs företagsavtal ser ut. Även vid garanterat restvärde måste det ju vara skrivet rätt så att det framgår att utköp bara är en option och att det avtalade är att bilen återgår.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Har inte Elon Musk sagt att det inte ska vara möjligt att köpa loss en leasingbil eftersom han behöver alla bilar för sitt autonoma taxiverksamhet? Eller var det bara i USA?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Har inte Elon Musk sagt att det inte ska vara möjligt att köpa loss en leasingbil eftersom han behöver alla bilar för sitt autonoma taxiverksamhet? Eller var det bara i USA?
Vet inte om det bara rörde USA men det var i samband med introduktionen av deras privatleasing för Model 3 han sa det, vet inte hur det fungerar för företag där. Vårat upplägg här (iaf för privatpersoner) är mer som vad de benämner som ”Loan” på sin hemsida, dvs ett rent avbetalningsköp. Frågan är hur DnBs avtal för företag är skrivet och hur det skiljer sig från det som privatpersoner har.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

Ok så i fortsättningen kan man inte dra momsen på finansiell leasing och den ändringen kom 2018?

Ja det gör det ju mindre intressant med ny bil nästa år för min del. Och så behöver man inte kolla efter avdragbar moms på nyare begagnade heller?

Känns som att det inte är så många som vet om detta än...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kollade nu i avtalet med Audi finans, för min E-tron med finansiell leasing.

Jag kan lämna tillbaka bilen, och får tillbaka övervärde jämfört med marknadsvärde, alternativt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.

Får även köpa ut bilen om jag så önskar.

Förmodar att det är rätt skrivet för att dra halva momsen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Ok så i fortsättningen kan man inte dra momsen på finansiell leasing och den ändringen kom 2018?

Ja det gör det ju mindre intressant med ny bil nästa år för min del. Och så behöver man inte kolla efter avdragbar moms på nyare begagnade heller?

Känns som att det inte är så många som vet om detta än...
Ställningstagandet kom i början av 2019 och det som är viktigt är huruvida leasingtagaren automatiskt köper bilen (eller måste hitta en annan köpare) vid avtalets utgång eller om man bara lämnar tillbaka den. Så som Volvofinans skriver gör ju att det handlar om en hyra av bilen och inget köp eftersom man lämnar tillbaka den i normalfallet (även om man förmodligen kan köpa ut den om man vill).
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Vanligtvis vill ju en handlare få tillbaka bilarna efter leasing för att sälja som begagnad. Det ger möjlighet att knyta ytterligare en kund till verksamheten.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Ok så i fortsättningen kan man inte dra momsen på finansiell leasing och den ändringen kom 2018?

Ja det gör det ju mindre intressant med ny bil nästa år för min del. Och så behöver man inte kolla efter avdragbar moms på nyare begagnade heller?

Känns som att det inte är så många som vet om detta än...
Ställningstagandet kom i början av 2019 och det som är viktigt är huruvida leasingtagaren automatiskt köper bilen (eller måste hitta en annan köpare) vid avtalets utgång eller om man bara lämnar tillbaka den. Så som Volvofinans skriver gör ju att det handlar om en hyra av bilen och inget köp eftersom man lämnar tillbaka den i normalfallet (även om man förmodligen kan köpa ut den om man vill).

Ok. Så det beror på formuleringarna i avtalet? På en dyr Model S så är det rätt mycket pengar. En ny basic Model S (vit, 19", ingen FSD) så säger min kalkyl 8 500:-/mån i "privata pengar". Utan att kunna dra halva momsen hamnar jag på 9 250:-/mån. 750:-/mån mer alltså. Är väl egentligen inte hela världen. Originalkalkylen för min nuvarande Model S pekade på 10 960:-/mån så det något lägre förmånsvärdet och det lägre nypriset har ju faktiskt gjort en hel del.

En fråga som kanske är lite off topic. Kan man förlänga sin leasing hos DnB med ett fjärde år? Dock hoppas jag väl att det händer en del med Model S tills nästa höst. Både prissänkningar och förbättringar. Men gör det inte det så behåller jag nog gärna min ett år till. Jag kanske till och med köper ut den privat. Tänker man att värdeminskningen avstannar runt 400 tusen så behöver det inte bli så dyrt.

Är lite tråkigt kanske att bara hålla sig till Model S men jag ser inte så många alternativ. Kanske Model Y? Men då den räknas som "SUV" lär förmånsvärdet dra iväg. Funderar även på en 530d (G31) i svaga stunder. Vore fantastiskt skönt att kunna ge fingret till de där trista SuC:arna i Frankrike och kunna röra sig fritt i fjällen... Men sen kommer jag på att vardagen blir jobbigare med en fossilbil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Ok. Så det beror på formuleringarna i avtalet? På en dyr Model S så är det rätt mycket pengar. En ny basic Model S (vit, 19", ingen FSD) så säger min kalkyl 8 500:-/mån i "privata pengar". Utan att kunna dra halva momsen hamnar jag på 9 250:-/mån. 750:-/mån mer alltså. Är väl egentligen inte hela världen. Originalkalkylen för min nuvarande Model S pekade på 10 960:-/mån så det något lägre förmånsvärdet och det lägre nypriset har ju faktiskt gjort en hel del.

En fråga som kanske är lite off topic. Kan man förlänga sin leasing hos DnB med ett fjärde år? Dock hoppas jag väl att det händer en del med Model S tills nästa höst. Både prissänkningar och förbättringar. Men gör det inte det så behåller jag nog gärna min ett år till. Jag kanske till och med köper ut den privat. Tänker man att värdeminskningen avstannar runt 400 tusen så behöver det inte bli så dyrt.

Är lite tråkigt kanske att bara hålla sig till Model S men jag ser inte så många alternativ. Kanske Model Y? Men då den räknas som "SUV" lär förmånsvärdet dra iväg. Funderar även på en 530d (G31) i svaga stunder. Vore fantastiskt skönt att kunna ge fingret till de där trista SuC:arna i Frankrike och kunna röra sig fritt i fjällen... Men sen kommer jag på att vardagen blir jobbigare med en fossilbil.
Ja det verkar som det är formuleringen som är det viktiga. De flesta större bolag som samarbetar med återförsäljare lär ju ha uppdaterat villkoren vid det här laget kan man tycka. Däremot kan det ju bli lite knivigare om man går till random bank som kanske inte har avtal direkt med återförsäljaren och då inte bara kan "ta tillbaka" bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Går ju att lösa. Random bank kan ju ha avtal med t.ex. kvd. Banken behöver ju aldrig se bilen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Går ju att lösa. Random bank kan ju ha avtal med t.ex. kvd. Banken behöver ju aldrig se bilen.
Ja garanterat går det ju att lösa, frågan är om de har det just nu eller om de ännu inte reagerat på ändringen.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Marknaden får lösa det. Bank som vill finansiera billeasing får anstränga sig. Banker som finansierar via bilåterförsäljare får kanske lite enklare.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av JoeMad »

BEV[e-Rage] skrev:
Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?

Jag har svårt att se att man ändrar retroaktivt.
Det har inte gjorts tidigare, men man vet ju aldrig.

Jag tar ut min M3 i november och kommer inte ligga sömnlös över det.

Mer troligt är att de väntar så länge som möjligt och höjer skatten från och med 2021.

Ännu mer troligt är väl att laddhybrider drabbas eftersom det är den marknaden som växer mest (och gör minst för miljön enligt mig) och kan ge skatteintäkter.
Rena elbilar ger fortfarande endast en marginell intäkt till statskassan.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?

Jag har svårt att se att man ändrar retroaktivt.
Det har inte gjorts tidigare, men man vet ju aldrig.

Jag tar ut min M3 i november och kommer inte ligga sömnlös över det.

Mer troligt är att de väntar så länge som möjligt och höjer skatten från och med 2021.

Ännu mer troligt är väl att laddhybrider drabbas eftersom det är den marknaden som växer mest (och gör minst för miljön enligt mig) och kan ge skatteintäkter.
Rena elbilar ger fortfarande endast en marginell intäkt till statskassan.
Förmånsvärdet på en viss modell är rätt stabilt, men kan ändras något p g a att en del av förmånsvärdet påverkas av statslåneräntan. När det gäller nedsättningen av förmånsvärdet så är den f n tidsbegränsad t o m 2021 (rättning: 2020), d v s den går ut i år. Den har rätt stor påverkan på förmånsvärdet. De flesta gissar väl att den kommer att förlängas, men det är inte omöjligt att nedsättningen kommer att sänkas från dagens 10.000 kr/år till ett lägre belopp. Nedsättningen var från början 16.000 kr/år, när den förlängdes 2016 så sänktes den till nuvarande nivå. I början av denna tråd så spekuleras det i om statens klimatbonus kan komma att höjas från 60.000 kr till 100.0000 kr, om det sker så är det inte helt omöjligt att nedsättningen av förmånsvärdet samtidigt tas bort.

Vi hade planerat att införskaffa nya leasingbilar nu i augusti, men p g a flera olika faktorer så har vi skjutit upp beställningen: dollarkursen har de senaste månaderna sjunkit markant vilket kan medföra en prisjustering. Vad kommer att hända med nedsättning av förmånsvärde och klimatbonus? Höstbudgeten (som normalt brukar presenteras i september) kan ge en del svar och alla rykten om uppdateringar av M3 kanske får svar på Battery Day den 22/9. Senast igår så sade Magdalena Andersson att höstbudgeten kommer att innehålla "satsningar på klimatet", vad nu det betyder.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Tomas L skrev:
JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?

Jag har svårt att se att man ändrar retroaktivt.
Det har inte gjorts tidigare, men man vet ju aldrig.

Jag tar ut min M3 i november och kommer inte ligga sömnlös över det.

Mer troligt är att de väntar så länge som möjligt och höjer skatten från och med 2021.

Ännu mer troligt är väl att laddhybrider drabbas eftersom det är den marknaden som växer mest (och gör minst för miljön enligt mig) och kan ge skatteintäkter.
Rena elbilar ger fortfarande endast en marginell intäkt till statskassan.
Förmånsvärdet på en viss modell är rätt stabilt, men kan ändras något p g a att en del av förmånsvärdet påverkas av statslåneräntan. När det gäller nedsättningen av förmånsvärdet så är den f n tidsbegränsad t o m 2021, d v s den går ut i år. Den har rätt stor påverkan på förmånsvärdet. De flesta gissar väl att den kommer att förlängas, men det är inte omöjligt att nedsättningen kommer att sänkas från dagens 10.000 kr/år till ett lägre belopp. Nedsättningen var från början 16.000 kr/år, när den förlängdes 2016 så sänktes den till nuvarande nivå. I början av denna tråd så spekuleras det i om statens klimatbonus kan komma att höjas från 60.000 kr till 100.0000 kr, om det sker så är det inte helt omöjligt att nedsättningen av förmånsvärdet samtidigt tas bort.

Vi hade planerat att införskaffa nya leasingbilar nu i augusti, men p g a flera olika faktorer så har vi skjutit upp beställningen: dollarkursen har de senaste månaderna sjunkit markant vilket kan medföra en prisjustering. Vad kommer att hända med nedsättning av förmånsvärde och klimatbonus? Höstbudgeten (som normalt brukar presenteras i september) kan ge en del svar och alla rykten om uppdateringar av M3 kanske får svar på Battery Day den 22/9. Senast igår så sade Magdalena Andersson att höstbudgeten kommer att innehålla "satsningar på klimatet", vad nu det betyder.
Undrar hur mycket nybilsförsäljningen påverkas av all osäkerhet?
- Ska reduceringen av förmånsvärdet helt försvinna eller bara minskas vid årsskiftet?
- Kommer dagens nedsättning av förmånsgrundande pris för miljöbilar ändras och isåfall även för bilar tillverkade före 2021?*
- Ska Bonus för rena elbilar öka eller minska till 2021?
- Införs förslaget på återbetalningskrav av bonus från förste ägaren om bilen avregistreras inom 5 år av senare ägare?
- Ska skrotningspremie införas vid byte till miljöbil?
- ...

*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av JoeMad »

*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)[/quote]

Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Audi Q8 e-tron 55 -24
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Trist om de ökar förmånsvärdet retroaktivt för tidigare inkomstår genom att ”rätta” det förmånsgrundande priset även för tidigare tillverkningsår.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjelke »

BEV[e-Rage] skrev:
JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Trist om de ökar förmånsvärdet retroaktivt för tidigare inkomstår genom att ”rätta” det förmånsgrundande priset även för tidigare tillverkningsår.
Ja riktigt fult OM dom gör så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Franz skrev:
Att skrota fungerande bilar är slöseri så länge de kan ersätta sämre bilar. Det är bara att åka runt i Östeuropa så hittar man gott om bilar som alla mått bra av ifall de ersattes av t.ex. en 10 år gammal Volvo.
Precis, att skrota fungerande bilar är ett stort resursslöseri och leder till ökade utsläpp av växthusgaser.
Nej, att skrota en fossilbil är positivt för miljön. Lyssna på det här inslaget från Vetenskapsradion.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7348243

Det betyder att de5 faktiskt är en ganska bra idé att erbjuda bonus/ersättning/premie om man skrotar en fossilbil när man köper ny elbil.

Naturligtvis kommer många bilar som bara står skickas till skroten istället. Men det är ju övergående och trevligt för miljön det också. Det jag tror kommer hända är att handlaren erbjuder dig en skrotbil som du kan använda för att till din bonus, mot en lite avgift. De kommer då lösa att den är i trafik tillräckligt länge eller andra saker som kan hittas på.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Bjelke skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Trist om de ökar förmånsvärdet retroaktivt för tidigare inkomstår genom att ”rätta” det förmånsgrundande priset även för tidigare tillverkningsår.
Ja riktigt fult OM dom gör så.
Tyvärr inte OM, utan ATT.
Se länkad fil under punkt 4.6 Hur rättelse görs.
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av wcarlsson »

Vilken röra :( Tack till de som bidragit med information i tråden, speciellt ofarligtesla, även om det var tråkig information. Jag har antagligen hanterat momsen felaktigt i 18månader.

Rätt eller fel med sänkt förmånsvärde men jag tror effekten av höjd klimatbonus och slopad förmånsrabatt blir klart färre sålda elbilar.
Skriv svar