Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Ok så i fortsättningen kan man inte dra momsen på finansiell leasing och den ändringen kom 2018?

Ja det gör det ju mindre intressant med ny bil nästa år för min del. Och så behöver man inte kolla efter avdragbar moms på nyare begagnade heller?

Känns som att det inte är så många som vet om detta än...
Ställningstagandet kom i början av 2019 och det som är viktigt är huruvida leasingtagaren automatiskt köper bilen (eller måste hitta en annan köpare) vid avtalets utgång eller om man bara lämnar tillbaka den. Så som Volvofinans skriver gör ju att det handlar om en hyra av bilen och inget köp eftersom man lämnar tillbaka den i normalfallet (även om man förmodligen kan köpa ut den om man vill).

Ok. Så det beror på formuleringarna i avtalet? På en dyr Model S så är det rätt mycket pengar. En ny basic Model S (vit, 19", ingen FSD) så säger min kalkyl 8 500:-/mån i "privata pengar". Utan att kunna dra halva momsen hamnar jag på 9 250:-/mån. 750:-/mån mer alltså. Är väl egentligen inte hela världen. Originalkalkylen för min nuvarande Model S pekade på 10 960:-/mån så det något lägre förmånsvärdet och det lägre nypriset har ju faktiskt gjort en hel del.

En fråga som kanske är lite off topic. Kan man förlänga sin leasing hos DnB med ett fjärde år? Dock hoppas jag väl att det händer en del med Model S tills nästa höst. Både prissänkningar och förbättringar. Men gör det inte det så behåller jag nog gärna min ett år till. Jag kanske till och med köper ut den privat. Tänker man att värdeminskningen avstannar runt 400 tusen så behöver det inte bli så dyrt.

Är lite tråkigt kanske att bara hålla sig till Model S men jag ser inte så många alternativ. Kanske Model Y? Men då den räknas som "SUV" lär förmånsvärdet dra iväg. Funderar även på en 530d (G31) i svaga stunder. Vore fantastiskt skönt att kunna ge fingret till de där trista SuC:arna i Frankrike och kunna röra sig fritt i fjällen... Men sen kommer jag på att vardagen blir jobbigare med en fossilbil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Ok. Så det beror på formuleringarna i avtalet? På en dyr Model S så är det rätt mycket pengar. En ny basic Model S (vit, 19", ingen FSD) så säger min kalkyl 8 500:-/mån i "privata pengar". Utan att kunna dra halva momsen hamnar jag på 9 250:-/mån. 750:-/mån mer alltså. Är väl egentligen inte hela världen. Originalkalkylen för min nuvarande Model S pekade på 10 960:-/mån så det något lägre förmånsvärdet och det lägre nypriset har ju faktiskt gjort en hel del.

En fråga som kanske är lite off topic. Kan man förlänga sin leasing hos DnB med ett fjärde år? Dock hoppas jag väl att det händer en del med Model S tills nästa höst. Både prissänkningar och förbättringar. Men gör det inte det så behåller jag nog gärna min ett år till. Jag kanske till och med köper ut den privat. Tänker man att värdeminskningen avstannar runt 400 tusen så behöver det inte bli så dyrt.

Är lite tråkigt kanske att bara hålla sig till Model S men jag ser inte så många alternativ. Kanske Model Y? Men då den räknas som "SUV" lär förmånsvärdet dra iväg. Funderar även på en 530d (G31) i svaga stunder. Vore fantastiskt skönt att kunna ge fingret till de där trista SuC:arna i Frankrike och kunna röra sig fritt i fjällen... Men sen kommer jag på att vardagen blir jobbigare med en fossilbil.
Ja det verkar som det är formuleringen som är det viktiga. De flesta större bolag som samarbetar med återförsäljare lär ju ha uppdaterat villkoren vid det här laget kan man tycka. Däremot kan det ju bli lite knivigare om man går till random bank som kanske inte har avtal direkt med återförsäljaren och då inte bara kan "ta tillbaka" bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Går ju att lösa. Random bank kan ju ha avtal med t.ex. kvd. Banken behöver ju aldrig se bilen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Går ju att lösa. Random bank kan ju ha avtal med t.ex. kvd. Banken behöver ju aldrig se bilen.
Ja garanterat går det ju att lösa, frågan är om de har det just nu eller om de ännu inte reagerat på ändringen.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Marknaden får lösa det. Bank som vill finansiera billeasing får anstränga sig. Banker som finansierar via bilåterförsäljare får kanske lite enklare.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av JoeMad »

BEV[e-Rage] skrev:
Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?

Jag har svårt att se att man ändrar retroaktivt.
Det har inte gjorts tidigare, men man vet ju aldrig.

Jag tar ut min M3 i november och kommer inte ligga sömnlös över det.

Mer troligt är att de väntar så länge som möjligt och höjer skatten från och med 2021.

Ännu mer troligt är väl att laddhybrider drabbas eftersom det är den marknaden som växer mest (och gör minst för miljön enligt mig) och kan ge skatteintäkter.
Rena elbilar ger fortfarande endast en marginell intäkt till statskassan.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?

Jag har svårt att se att man ändrar retroaktivt.
Det har inte gjorts tidigare, men man vet ju aldrig.

Jag tar ut min M3 i november och kommer inte ligga sömnlös över det.

Mer troligt är att de väntar så länge som möjligt och höjer skatten från och med 2021.

Ännu mer troligt är väl att laddhybrider drabbas eftersom det är den marknaden som växer mest (och gör minst för miljön enligt mig) och kan ge skatteintäkter.
Rena elbilar ger fortfarande endast en marginell intäkt till statskassan.
Förmånsvärdet på en viss modell är rätt stabilt, men kan ändras något p g a att en del av förmånsvärdet påverkas av statslåneräntan. När det gäller nedsättningen av förmånsvärdet så är den f n tidsbegränsad t o m 2021 (rättning: 2020), d v s den går ut i år. Den har rätt stor påverkan på förmånsvärdet. De flesta gissar väl att den kommer att förlängas, men det är inte omöjligt att nedsättningen kommer att sänkas från dagens 10.000 kr/år till ett lägre belopp. Nedsättningen var från början 16.000 kr/år, när den förlängdes 2016 så sänktes den till nuvarande nivå. I början av denna tråd så spekuleras det i om statens klimatbonus kan komma att höjas från 60.000 kr till 100.0000 kr, om det sker så är det inte helt omöjligt att nedsättningen av förmånsvärdet samtidigt tas bort.

Vi hade planerat att införskaffa nya leasingbilar nu i augusti, men p g a flera olika faktorer så har vi skjutit upp beställningen: dollarkursen har de senaste månaderna sjunkit markant vilket kan medföra en prisjustering. Vad kommer att hända med nedsättning av förmånsvärde och klimatbonus? Höstbudgeten (som normalt brukar presenteras i september) kan ge en del svar och alla rykten om uppdateringar av M3 kanske får svar på Battery Day den 22/9. Senast igår så sade Magdalena Andersson att höstbudgeten kommer att innehålla "satsningar på klimatet", vad nu det betyder.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Tomas L skrev:
JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Vågar man teckna för en elbil som förmånsbil/personalbil nu eller är det bäst att vänta tills reglerna för 2021 angående nedsättning av förmånsvärdet samt bonus(/malus) belopp har klarnat?

Jag har svårt att se att man ändrar retroaktivt.
Det har inte gjorts tidigare, men man vet ju aldrig.

Jag tar ut min M3 i november och kommer inte ligga sömnlös över det.

Mer troligt är att de väntar så länge som möjligt och höjer skatten från och med 2021.

Ännu mer troligt är väl att laddhybrider drabbas eftersom det är den marknaden som växer mest (och gör minst för miljön enligt mig) och kan ge skatteintäkter.
Rena elbilar ger fortfarande endast en marginell intäkt till statskassan.
Förmånsvärdet på en viss modell är rätt stabilt, men kan ändras något p g a att en del av förmånsvärdet påverkas av statslåneräntan. När det gäller nedsättningen av förmånsvärdet så är den f n tidsbegränsad t o m 2021, d v s den går ut i år. Den har rätt stor påverkan på förmånsvärdet. De flesta gissar väl att den kommer att förlängas, men det är inte omöjligt att nedsättningen kommer att sänkas från dagens 10.000 kr/år till ett lägre belopp. Nedsättningen var från början 16.000 kr/år, när den förlängdes 2016 så sänktes den till nuvarande nivå. I början av denna tråd så spekuleras det i om statens klimatbonus kan komma att höjas från 60.000 kr till 100.0000 kr, om det sker så är det inte helt omöjligt att nedsättningen av förmånsvärdet samtidigt tas bort.

Vi hade planerat att införskaffa nya leasingbilar nu i augusti, men p g a flera olika faktorer så har vi skjutit upp beställningen: dollarkursen har de senaste månaderna sjunkit markant vilket kan medföra en prisjustering. Vad kommer att hända med nedsättning av förmånsvärde och klimatbonus? Höstbudgeten (som normalt brukar presenteras i september) kan ge en del svar och alla rykten om uppdateringar av M3 kanske får svar på Battery Day den 22/9. Senast igår så sade Magdalena Andersson att höstbudgeten kommer att innehålla "satsningar på klimatet", vad nu det betyder.
Undrar hur mycket nybilsförsäljningen påverkas av all osäkerhet?
- Ska reduceringen av förmånsvärdet helt försvinna eller bara minskas vid årsskiftet?
- Kommer dagens nedsättning av förmånsgrundande pris för miljöbilar ändras och isåfall även för bilar tillverkade före 2021?*
- Ska Bonus för rena elbilar öka eller minska till 2021?
- Införs förslaget på återbetalningskrav av bonus från förste ägaren om bilen avregistreras inom 5 år av senare ägare?
- Ska skrotningspremie införas vid byte till miljöbil?
- ...

*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av JoeMad »

*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)[/quote]

Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Audi Q8 e-tron 55 -24
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Trist om de ökar förmånsvärdet retroaktivt för tidigare inkomstår genom att ”rätta” det förmånsgrundande priset även för tidigare tillverkningsår.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjelke »

BEV[e-Rage] skrev:
JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Trist om de ökar förmånsvärdet retroaktivt för tidigare inkomstår genom att ”rätta” det förmånsgrundande priset även för tidigare tillverkningsår.
Ja riktigt fult OM dom gör så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Franz skrev:
Att skrota fungerande bilar är slöseri så länge de kan ersätta sämre bilar. Det är bara att åka runt i Östeuropa så hittar man gott om bilar som alla mått bra av ifall de ersattes av t.ex. en 10 år gammal Volvo.
Precis, att skrota fungerande bilar är ett stort resursslöseri och leder till ökade utsläpp av växthusgaser.
Nej, att skrota en fossilbil är positivt för miljön. Lyssna på det här inslaget från Vetenskapsradion.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7348243

Det betyder att de5 faktiskt är en ganska bra idé att erbjuda bonus/ersättning/premie om man skrotar en fossilbil när man köper ny elbil.

Naturligtvis kommer många bilar som bara står skickas till skroten istället. Men det är ju övergående och trevligt för miljön det också. Det jag tror kommer hända är att handlaren erbjuder dig en skrotbil som du kan använda för att till din bonus, mot en lite avgift. De kommer då lösa att den är i trafik tillräckligt länge eller andra saker som kan hittas på.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Bjelke skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
JoeMad skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
*Jo, tydligen kan det förmånsgrundande priset ändras i efterhand: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
(Observera 4.6 Hur rättelse görs)
Fel av mig :oops:

Ja jag ser det nu.
Kollade på en Model S100D tillverkad 2018 och det skiljer faktiskt lite mellan inkomståren 2018-2020

Har aldrig reagerat på det med mina tjänstebilar, men det kan tydligen skilja lite mellan åren.
Hoppas att det inte blir för stort hopp i förmånsvärde 2021.
Trist om de ökar förmånsvärdet retroaktivt för tidigare inkomstår genom att ”rätta” det förmånsgrundande priset även för tidigare tillverkningsår.
Ja riktigt fult OM dom gör så.
Tyvärr inte OM, utan ATT.
Se länkad fil under punkt 4.6 Hur rättelse görs.
”Retroaktiv rättelse av anställdas beskattning för beskattningsår 2018 (avsnitt 4.1) görs i förekommande fall av arbetsgivaren genom att lämna kontrolluppgift med rättat förmånsvärde.”
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av wcarlsson »

Vilken röra :( Tack till de som bidragit med information i tråden, speciellt ofarligtesla, även om det var tråkig information. Jag har antagligen hanterat momsen felaktigt i 18månader.

Rätt eller fel med sänkt förmånsvärde men jag tror effekten av höjd klimatbonus och slopad förmånsrabatt blir klart färre sålda elbilar.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Tomas L skrev:
När det gäller nedsättningen av förmånsvärdet så är den f n tidsbegränsad t o m 2021, d v s den går ut i år.
En rättelse av mig själv; nedsättningen av förmånsvärdet är tidsbegränsad tom inkomståret 2020, d v s efter nyår så ökar förmånsvärdet för de flesta Tesla med 10.000 kr per år, såvida inte nedsättningen förlängs. Det är inte helt omöjligt att den kommer att förlängas, men det är också sannolikt att politikerna samtidigt tar chansen att sänka det maximala beloppet för nedsättningen. Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Jag har en miljöbil som förmånsbil. Hur beräknas förmånsvärdet?

Det finns särskilda nedsättningsregler för miljöbilar som medför att förmånsvärdet i många fall blir väsentligt lägre för en miljöbil än för närmast jämförbara bil utan miljöanpassad teknik.
Arbetsgivaren kan själv, utan särskild ansökan till Skatteverket, sätta ned förmånsvärdet för miljöbilar.

Nedsättningsreglerna för miljöbilar:

El- och laddhybridbilar, som kan laddas från elnätet, samt gasbilar (ej gasol) ) justeras först till en jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts förmånsvärdet ner med 40 procent, max 16 000 kronor inkomstår 2012-2016 och max 10 000 kr från och med inkomstår 2017.
Etanolbilar, elhybridbilar, som inte kan laddas från elnätet, och bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester samt övriga typer av miljöanpassade drivmedel justeras enbart ner till jämförbar bil.
Reglerna är tidsbegränsade och gäller till och med inkomståret 2020.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 19882.html
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

Tomas L skrev:
Tomas L skrev:
När det gäller nedsättningen av förmånsvärdet så är den f n tidsbegränsad t o m 2021, d v s den går ut i år.
En rättelse av mig själv; nedsättningen av förmånsvärdet är tidsbegränsad tom inkomståret 2020, d v s efter nyår så ökar förmånsvärdet för de flesta Tesla med 10.000 kr per år, såvida inte nedsättningen förlängs. Det är inte helt omöjligt att den kommer att förlängas, men det är också sannolikt att politikerna samtidigt tar chansen att sänka det maximala beloppet för nedsättningen. Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Jag har en miljöbil som förmånsbil. Hur beräknas förmånsvärdet?

Det finns särskilda nedsättningsregler för miljöbilar som medför att förmånsvärdet i många fall blir väsentligt lägre för en miljöbil än för närmast jämförbara bil utan miljöanpassad teknik.
Arbetsgivaren kan själv, utan särskild ansökan till Skatteverket, sätta ned förmånsvärdet för miljöbilar.

Nedsättningsreglerna för miljöbilar:

El- och laddhybridbilar, som kan laddas från elnätet, samt gasbilar (ej gasol) ) justeras först till en jämförbar bil utan miljöteknik. Därefter sätts förmånsvärdet ner med 40 procent, max 16 000 kronor inkomstår 2012-2016 och max 10 000 kr från och med inkomstår 2017.
Etanolbilar, elhybridbilar, som inte kan laddas från elnätet, och bilar som kan köras på gasol, rapsmetylester samt övriga typer av miljöanpassade drivmedel justeras enbart ner till jämförbar bil.
Reglerna är tidsbegränsade och gäller till och med inkomståret 2020.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 19882.html
Det har dock alltid varit tidsbegränsade, och förlängts i budgeten varje gång. Men det är såklart ett osäkerhetsmoment varje gång, för det finns ingen garanti att de förlängs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet. Läs även detta från första inlägget i denna tråd
Det blir nya regler för Bonus/Malus 2021.
Ronny tror att nedsättningen av förmånsvärdet för laddbilar och gasbilar tas bort 1 januari 2021.
Man vill prioritera rena elbilar.
Export av elbilar kan minskas genom att elbilsstödet fördelas ut varje år(eller varje månad) under en 3 års period.
Centerns Rickad Nordin kämpar hårt för att elbilsstödet ska höjas till 100.000kr.
Och att en Malus på 50.000kr på smutsiga fossilbilar införs.
Allt pekar på villkoren för dieselbilar bara kommer att försämras.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »


Allt pekar på villkoren för dieselbilar bara kommer att försämras.
2021 införs ju 95g CO2 gränsen.
Vilket kan innebära att vissa märken drar sig ur Europa marknaden(Lada, Mitsubishi).
Eller lägger 70.000kr extra på priset(Mazda).
Eller begränsar tillgången eller slutar helt med vissa smutsiga modeller.
Eller köper utsläppsrätter av Tesla.
Eller så betalar man miljard böter.

Dessutom kan priset höjas för avgasrening med upp till 100.000kr.

Och klarar man inte avgasrening i verkligheten pratas det om höga böter.
Diesel vehicles will disappear sooner than expected, says EU industry chief

European parliament backs tougher rules and €30,000 per vehicle fine for carmakers to prevent repeat of VW emissions scandal

Diesel vehicles will disappear from roads much faster than expected, according to the European Union’s industry commissioner.

Elżbieta Bieńkowska spoke after the European parliament backed tougher rules to prevent manufacturers selling cars that produce far more toxic pollution when driven than in official tests.
https://www.climatechange.ie/diesel-veh ... try-chief/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..
Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..
Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.
Stora företag har också Förmånsbil-policy's som inte rymmer någon "familje-elbil" som funkar som en familjs förstabil, 7,5 basbelopp mm.

Här runt Göteborg är det också vanligt att har företaget du jobbar på affärer med Volvo så är det Volvo som förmånsbil.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..
Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.

Exakt. Blev tillfrågad av en granne om vad han borde välja som tjänstebil av V60 T8, 330e Touring, E-klass hybrid och Passat GTE kombi. Han kör idag en äldre V60 diesel. Passaten gillade han inte. BMW:n var fin men där var det 6 månaders leveranstid minst. Så jag föreslog Volvon. Då får man ju en rejäl effekt också.

Ren elbil? Nej, det föreslog jag inte ens. Jag tycker man ska komma på den idén själv. Krävs ju faktiskt att man är lite speciell för att orka med en elbil. Tesla får många inte välja så då är det EQC, E-Tron osv. Vill man då till fjällen eller dra husvang t ex så blir det lite meckigt jämfört med en hybrid.

Många företag har ju redan idag en regel om att man bara får plocka ut plugin-hybrider eller elbilar. Men jag antar att många kommer köra privat bil om reglerna gör att det blir orimligt dyrt att ha förmånsbil. Mitt alternativ till Teslan är en 2-4 år gammal fossilbil. Inte en ny fossilbil eller en ny hybrid. Jag har inga problem att köra en äldre bil så länge man kan starta värmaren med en app. :)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Vissa ha spekulerat i att hybridbilar helt kommer att förlora rätten till nedsatt förmånsvärde.
Skulle inte det öka försäljningen av dieselmodeller tror du? Det är ju tack vare förmånsvärdet som fler valt laddhybrid trots att den oftast är dyrare i inköp.
Jag tror att först och främst så kommer försäljningen av elbilar att öka. Men laddhybrider har fler fördelar jämfört med dieslar än bara lågt förmånsvärde. Glöm inte heller att bilskatten direkt påverkar förmånsvärdet..
Dom laddhybrider som säljs nu säljs ju trots att kunden istället kunde köpt en av dagens elbilar.
Kunden som valde t.ex. en XC60 laddhybrid valde ju sannolikt mellan den och en vanlig bensinvariant.

Exakt. Blev tillfrågad av en granne om vad han borde välja som tjänstebil av V60 T8, 330e Touring, E-klass hybrid och Passat GTE kombi. Han kör idag en äldre V60 diesel. Passaten gillade han inte. BMW:n var fin men där var det 6 månaders leveranstid minst. Så jag föreslog Volvon. Då får man ju en rejäl effekt också.

Ren elbil? Nej, det föreslog jag inte ens. Jag tycker man ska komma på den idén själv. Krävs ju faktiskt att man är lite speciell för att orka med en elbil. Tesla får många inte välja så då är det EQC, E-Tron osv. Vill man då till fjällen eller dra husvang t ex så blir det lite meckigt jämfört med en hybrid.

Många företag har ju redan idag en regel om att man bara får plocka ut plugin-hybrider eller elbilar. Men jag antar att många kommer köra privat bil om reglerna gör att det blir orimligt dyrt att ha förmånsbil. Mitt alternativ till Teslan är en 2-4 år gammal fossilbil. Inte en ny fossilbil eller en ny hybrid. Jag har inga problem att köra en äldre bil så länge man kan starta värmaren med en app. :)
Det konstiga är ju att v60 T8 kan gå in men går ej att få in lämplig elbil ex E-tron.

V60 T8 med en hel del utrustning landar runt ca 550 efter rabatter medans närmaste elbil är E-tron 50 som är runt 700.

Och nej väljer man V60 är inte Hyundai,Kia osv något alternativ.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Det konstiga är ju att v60 T8 kan gå in men går ej att få in lämplig elbil ex E-tron.

V60 T8 med en hel del utrustning landar runt ca 550 efter rabatter medans närmaste elbil är E-tron 50 som är runt 700.

Och nej väljer man V60 är inte Hyundai,Kia osv något alternativ.

Det kanske den gör, vad vet jag. Men jag tror inte han VILL ha en E-Tron 50.
Skriv svar