Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

iAkita skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Ibland känns det som att regeringen inte förstår ens de enklaste samband.
Varför bara ibland?
Det här är bara ytterligare ett regeringsbeslut som enbart bygger på känslor och ideologi istället för analyser och logik. Som jag skrev så många gånger tidigare, man skjuter från höften utan att tänka. Ideologin är viktigast, allt annat är ointressant.
Det är inte lätt att vara politiker i allmänhet, och miljöpartist i synnerhet. Ömsom anklagas man för att vara kappvändare och inte stå upp för sin ideologi, och när man gör det får man kritik för att inte vara tillräckligt pragmatisk. Ska jag förstå ditt inlägg som att ideologi inte har i politiken att göra, och att meriokrati är att föredra framför demokrati?
Naah, att vara MP-politiker borde vara ett av Sveriges lättaste jobb.

De kan tycka vad de vill för S måsta ha dom med och 80-85% av svenska skattefinansierade mediakåren sympatiserar med MP-S-V så det behöver aldrig stå till svars.

De behöver därför inte vända några kappor efter vindar utan kan fortsätta säga att jorden är fyrkantig och att bananer är raka.

Det är ideologi som idé Mati kritisera, utan det är ideologi som inte tar avstamp i verkligheten och verkliga problem läser jag in.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Remuz skrev:
Plastpåseskatten

Men den fick isf önskad effekt, folk slutade köpa påsar, dock i större utsträckning än någon trodde...

Jag köper plastpåsar som en liten protest i det tysta. Dock köper vi det mesta via MatHem och de kör pappåsar. Orimligt många pappåsar som går direkt till återvinningen. Istället får vi köpa soppåsar i plast på rulle... Tidigare behövde vi inte det. Så jag vet inte. Var det så jävla bra den där skatten?
Samma här. Soppåsar på rulle som man ofta behöver dubbla. Och papperspåsar överallt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Julleruff skrev:
Remuz skrev:
Plastpåseskatten

Men den fick isf önskad effekt, folk slutade köpa påsar, dock i större utsträckning än någon trodde...
Well, de ändrade ett beteendemönster...

Men om de fått till några miljöförbättringar tvistar fortfarande de lärde om.

Pengar i statsslöserikassan blev det i alla fall inte så den måste de nu hitta nya sätt att fylla.
Inte speciellt omtvistat ibland de lärda. Tror inte ens någon i regeringen tror att det har någon som helst praktisk påverkan på mängden mikroplaster i havet. Men S såg det det som en potentiell ytterligare beskattningsbar inkomstkälla till staten, och har personligen pratat med Miljöpartister som ser ett ideologiskt uppfostrande värde i denna typen av åtgärder som den främsta fördelen/motivationen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Undviker att tänka så mycket på det. :)

Du har iaf möjlighet att flytta till Tyskland om det kniper.
Den möjligheten har väl alla? Mina möjligheter är varken större eller mindre än alla andras. Jag har ingen anknytning till Tyskland längre mer än att jag har bott där en gång i tiden. Det finns ingen eller ingenting att flytta till så att säga.
Det är att välja mellan pest och kolera. De har faktiskt fortfarande samma regering som när jag flyttade för ~16 år sedan, och just den regeringen var ett av skälen varför jag lämnade landet. Och det har absolut inte blivit bättre under åren. Det har blivit i princip samma ideologiska skit som i Sverige. Men här kan jag åtminstone sitta och gömma mig i min lilla stuga i skogen.
Att de har ett betydligt bättre system för beskattning av tjänstebilar är inte skäl nog för mig att flytta tillbaka. Gräset är definitivt inte grönare där nere.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Det är inte lätt att vara politiker i allmänhet, och miljöpartist i synnerhet. Ömsom anklagas man för att vara kappvändare och inte stå upp för sin ideologi, och när man gör det får man kritik för att inte vara tillräckligt pragmatisk. Ska jag förstå ditt inlägg som att ideologi inte har i politiken att göra, och att meriokrati är att föredra framför demokrati?
Ideologi är bra om den inte tar över. Det krävs ju en balans. Annars är det som i kommunismen, t.ex. DDR, där ideologin styrde landet till den grad att landet kollapsade till sist. Och hur demokratiskt är det egentligen när man har ett system med en rad remissinstanser men regeringen ändå väljer att köra över alla andra instanser bara för att trycka igenom sin ogenomtänkta men ack så "feministiska" reform?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

martinot skrev:
Julleruff skrev:
Remuz skrev:
Plastpåseskatten

Men den fick isf önskad effekt, folk slutade köpa påsar, dock i större utsträckning än någon trodde...
Well, de ändrade ett beteendemönster...

Men om de fått till några miljöförbättringar tvistar fortfarande de lärde om.

Pengar i statsslöserikassan blev det i alla fall inte så den måste de nu hitta nya sätt att fylla.
Inte speciellt omtvistat ibland de lärda. Tror inte ens någon i regeringen tror att det har någon som helst praktisk påverkan på mängden mikroplaster i havet. Men S såg det det som en potentiell ytterligare beskattningsbar inkomstkälla till staten, och har personligen pratat med Miljöpartister som ser ett ideologiskt uppfostrande värde i denna typen av åtgärder som den främsta fördelen/motivationen.
Precis... det vi får från dagens politik är socialistisk uppfostran (om du betalar skatt är du ond och skall betala mer!!), plakatpolitik, populism, en massa ”det-är-ok-när-vi-gör-eller-tycker-det och nu senast federalism och federal beskattning/skuldsättning.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tor-ake »

LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Det är väl bara att MP har kommunicerat ut det som en genusfråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Undviker att tänka så mycket på det. :)

Du har iaf möjlighet att flytta till Tyskland om det kniper.
Den möjligheten har väl alla? Mina möjligheter är varken större eller mindre än alla andras. Jag har ingen anknytning till Tyskland längre mer än att jag har bott där en gång i tiden. Det finns ingen eller ingenting att flytta till så att säga.
Det är att välja mellan pest och kolera. De har faktiskt fortfarande samma regering som när jag flyttade för ~16 år sedan, och just den regeringen var ett av skälen varför jag lämnade landet. Och det har absolut inte blivit bättre under åren. Det har blivit i princip samma ideologiska skit som i Sverige. Men här kan jag åtminstone sitta och gömma mig i min lilla stuga i skogen.
Att de har ett betydligt bättre system för beskattning av tjänstebilar är inte skäl nog för mig att flytta tillbaka. Gräset är definitivt inte grönare där nere.
Tänker att du kan språket och kulturen. Det kan inte vi. Dessutom har du inga barn som behöver ryckas upp med rötterna från skola, vänner och släkt.

Jag har inga tankar på att emigrera dock. Politik är en pendelrörelse. Snart slår det åt andra hållet. Men ju längre de drar det åt ett håll nu desto mer svänger det åt andra hållet sen. Det är väl det som är lite läskigt. De bäddar för nåt otäckt. Precis som Obama bäddade för Trump.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Nästa blir väl att öka skatten på ISK, då det är främst män som sparar i ISK.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

termosen skrev:
Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Nästa blir väl att öka skatten på ISK, då det är främst män som sparar i ISK.
Ja, får detta hålla på kan det sluta var som helst.... dom vill ju rädda precis hela världen med svenska medelklass-skattepengar.

Hoppas på en motreaktion likt 70 vs 80-talet snart.

Från kollektivboende kommunistdyrkan som ideal till Porsche, jättemobiltelefon och kostym. D v s motsatta världar i 2 decenium.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

Julleruff skrev:
termosen skrev:
Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Nästa blir väl att öka skatten på ISK, då det är främst män som sparar i ISK.
Ja, får detta hålla på kan det sluta var som helst.... dom vill ju rädda precis hela världen med svenska medelklass-skattepengar.

Hoppas på en motreaktion likt 70 vs 80-talet snart.

Från kollektivboende kommunistdyrkan som ideal till Porsche, jättemobiltelefon och kostym. D v s motsatta världar i 2 decenium.
Jag börjar bli oerhört trött på ideologiska resonemang, hade inte haft emot en höjning, om de kunde föra ett logisk resonemang, men att slänga in genus i det hela, då gör du helt plötsligt skillnad på människor beroende på vem den är.

Ser dock inget slut på detta, yngre generationen är mycket mer ideologiska och gillar förbud för saker, logik och liberalism är på väg bort. I dagens politiska spektrum ser jag egentligen enbart Medborgerlig samling som ett alternativ som faktiskt står upp för frihet och mindre makt till staten.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Tänker att du kan språket och kulturen. Det kan inte vi. Dessutom har du inga barn som behöver ryckas upp med rötterna från skola, vänner och släkt.
Jo iofs, men jag har nog blivit lite för "försvenskad" för att passa in i det tyska samhället. Att man vet hur deras kultur fungerar betyder inte att man kan hantera den. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

termosen skrev:
Jag börjar bli oerhört trött på ideologiska resonemang, hade inte haft emot en höjning, om de kunde föra ett logisk resonemang, men att slänga in genus i det hela, då gör du helt plötsligt skillnad på människor beroende på vem den är.

Ser dock inget slut på detta, yngre generationen är mycket mer ideologiska och gillar förbud för saker, logik och liberalism är på väg bort. I dagens politiska spektrum ser jag egentligen enbart Medborgerlig samling som ett alternativ som faktiskt står upp för frihet och mindre makt till staten.

Ja det ser lite dystert ut. Antar att det var de som var unga på sent 60-tal som var drivande under 70-talet? Vad var det som fick pendeln att svänga över på 80-talet? Den yngre generationen? Att 68-vänstern växte upp och mognade?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

MWall skrev:
termosen skrev:
Jag börjar bli oerhört trött på ideologiska resonemang, hade inte haft emot en höjning, om de kunde föra ett logisk resonemang, men att slänga in genus i det hela, då gör du helt plötsligt skillnad på människor beroende på vem den är.

Ser dock inget slut på detta, yngre generationen är mycket mer ideologiska och gillar förbud för saker, logik och liberalism är på väg bort. I dagens politiska spektrum ser jag egentligen enbart Medborgerlig samling som ett alternativ som faktiskt står upp för frihet och mindre makt till staten.

Ja det ser lite dystert ut. Antar att det var de som var unga på sent 60-tal som var drivande under 70-talet? Vad var det som fick pendeln att svänga över på 80-talet? Den yngre generationen? Att 68-vänstern växte upp och mognade?
Kan inte historien här, men Kairos har gjort en del undersökningar, och just moral verkar vara viktigt, därav mer förbud, och mindre fokus på att folk får vara som dom är.
Gen Z:
"Moralfrågor engagerar
Istället för just klimatfrågan är det frågor om moral som väcker störst intresse, där man anser att det är viktigt att sätta upp tydliga regler för vad man får och inte får göra. Man får inte vara närgången utan samtycke, man får inte marknadsföra onyttigheter och spel och man får inte låta sina barn bete sig hur som helst."

https://www.svt.se/kultur/angest-och-mo ... neration-z
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tor-ake »

Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Jaha sedärja, hittade inte den intervjun med MPs ekonomiskpolitiska talesperson, eftersom den var bakom Teknikens Världs paywall, men hon verkar ju onekligen ha sagt precis detta. Jag tar mig för pannan... :shock:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

MWall skrev:
Regeringen kör sitt ideologiska race och skiter i verkligheten. Är inte första gången. Nu har de bestämt sig för att införa den här feministiska åtgärden och då får vi leva med det.

Vi får se hur det påverkar bilförsäljningen. Jag kanske är ensam om att fokusera så hårt på förmånsvärde så det kanske inte gör nån större skillnad? Folk i allmänhet är rätt dåligt pålästa om vad det ens är.
Förmånsvärdet är en viktig faktor för oss när vi bestämmer vilken bil vi ska välja, det finns ju en smärttröskel som man inte är beredd att gå över.

Remuz skrev:
De 2.3mdr man pratar om nu baseras ju i princip på att förmånsbilar fortsätter som förr. Blir förmånsbil inte förmånligt lär det bli en minskning, men kanske inte med typ 98% som i fallet med plastpåsen.
Precis. Det kommer att fortsätta att säljas förmånsbilar, jag skulle bli förvånad om det blir någon större skillnad i antal, men däremot så kommer snittpriset att gå ned. Företag/förare kommer att välja lite mindre/billigare bilar som har lägre förmånsvärde. Beslutet kan även påverka bilförsäljningen kortsiktigt, de som kan byter förmånsbil före 1/7 för att undvika höjningen. De flesta avtal går att lösa i förtid.

Vi antog att det skulle bli en försämring, även om vi inte kunde tro att regeringen helt skulle ignorera remissinstansernas kritik. Så vi slog till på Model 3 nu när de flesta uppgraderingar har införts och kampanjräntan var extremt låg. Egentligen så skulle jag ha velat ha en Model Y, men den kommer nu att bli avsevärt mycket dyrare för både mig och företaget när den väl kommer. Man kan ju hoppas att förutsättningarna har ändrats om 3-4 år när det är dags för nästa bilbyte. Om samma regler gäller, så finns ju andra alternativ; privatleasing och milersättning, bättre begagnad bil etc. Det går ju även att förlänga leasingen i några år till... ;)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Jaha sedärja, hittade inte den intervjun med MPs ekonomiskpolitiska talesperson, eftersom den var bakom Teknikens Världs paywall, men hon verkar ju onekligen ha sagt precis detta. Jag tar mig för pannan... :shock:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/
En orsak till höjningen sägs vara att det idag är mer förmånligt att ha förmånsbil än att köpa bil privat. Miljöpartiets ekonomiskpolitisk talesperson Karolina Skog uppger till Teknikens Värld att genusperspektivet också är ett skäl.

– Det finns en genusaspekt. Vi kan konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den.
Det höjda förmånsvärdet ska göra det mindre attraktivt att ha förmånsbil, uppger Karolina Skog (MP). Hennes förhoppning är att fler fler kommer att åka kollektivt eller cykla till jobbet.
Enligt Karolina Skog (MP) har det inte gjorts någon konsekvensanalys. Frågor om försäljningen av elbilar riskerar att sjunka då dessa ofta är förmånsbilar och om fler kommer att välja en äldre privatägd bil har regeringen alltså inget svar på idag.
Sammanfattning av förslag till nya förmånsvärden från MP: Var inte en man. Cykla till jobbet. Elbilar har vi inte tagit hänsyn till eller tänkt på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Svenssons »

termosen skrev:
Julleruff skrev:
tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Vad är det som är feministiskt med sänka nedskrivningen av elbilar som förmånsbil?
Nej, det har inget med feminism att göra, man kan ju skoja om det, och tillskriva vissa politiker åsikter som de inte uttalat, men jag hittar inget i förslaget som indikerar genusfråga. Annat än att dokumentnumret för "Justerad beräkning av bilförmån" är Fi2020/04374. :lol: (Fi står här för Finansdepartementet)
Eller så är det ingen halmgubbe utan faktisk ideologi.....

Nu avslöjar Miljöpartiet att en faktor som spelat in när regeringen beslutade om höjningen är genusaspekter. De flesta som har förmånsbil är män och bor i storstad.
Nästa blir väl att öka skatten på ISK, då det är främst män som sparar i ISK.
Mer skatt på kondomer! Det är bara män som använder dessa!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Mer skatt på kondomer! Det är bara män som använder dessa!
Och rakhyvlar och rakvatten. Och sen tycker jag faktiskt att det ska införas en extra skatt på hårklippning för män. Damfrisörer är ju mycket dyrare (min sambo spenderar typ 10ggr så mycket hos frisören jämfört med mig). Det är naturligtvis diskriminerande och därför borde vi införa en straffskatt på 1000% för herrfrisörer. Flintskalliga män måste betala en schablonskatt som beräknas utfrån en jämförbar hårig skalle multiplicerat med en slumpfaktor.
Bra va? Har jag kommit på själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Ska man försvara det lite. OBS jag tycker också att det helt vanvettigt att blanda in genus i frågan.
Men det var ju 8nte frågan om att straffskatt saker utan mer om att ta bort en fördelaktigt låg skatt. Även om man kan komma på oändligt många roliga scenarion här, typ något jag alltid klagar på, 3:12 regeln utnyttjas väl mest av män?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Och framförallt så blir det ju ändå inte så eftersom det bara är billiga bilar som blir mycket dyrare medan dyra lyxbilar blir billigare. Om man verkligen skulle vilja förhindra att rika äckliga medelklassmän skaffar dyra tjänstebilar så borde man väl se till att det inte blir förmånligare att ha en sådan bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar