Ett skäl kan vara bättre nyttjande av resurser. Känns tokigt att man måste ha dubbla bilar då tjänstebilen inte får köras privat.Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Re: Tjänstebilsregler 2021
Också av praktiska skäl. Om vi nu förutsätter att man gör tjänsteresor över huvud taget, så är det oftast så att den dagen man gör tjänsteresan så börjar och slutar man i hemmet. Att åka till arbetsplatsen och hämta tjänstebilen, alternativt hyra en bil varje gång man skall göra en tjänsteresa (det har jag gjort ett par gånger) är extremt opraktiskt. Dessutom måste arbetsgivaren ha en parkering för tjänstebilarna när de inte används, och helst garage så att inte bilarna står utsatta för vandalism i t.ex. ett industriområde.ElTorsk skrev:Ett skäl kan vara bättre nyttjande av resurser. Känns tokigt att man måste ha dubbla bilar då tjänstebilen inte får köras privat.Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Det sagt, i det normala fallet är ju inte förmånsbilar lågskattade. Det är det ju bara laddbara och gasbilar som är. En vanlig förmånsbil som Passat diesel drar ju in över 40.000kr/år i förmånsskatt och soc. avg. Utan förmånsbilssystemet skulle lite äldre bilar rulla många fler mil per år istället. Vanliga kontorsslavar går inte annars och köper en fabriksny bil var tredje år. Äldre bilar = sämre säkerhet och mer utsläpp.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det har ju alltid funnits nedsatta förmånsvärdet. För 15år sedan var det etanolbil som var bra för miljön och som skulle premieras. Sen var det ”miljödieslar”.Verdi skrev:Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.Fredrik j skrev:Hela principen med förmånsbil skulle ju kunna slopas nu när man har chansen vid en stor omställning.
Tjänstebil är ju ett fordon som används I tjänsten. En förmånsbil är ju en bil som används för att man är anställd.
Vad är förklaring till varför man ska ha tillgång till en lågskattad bil privat genom sin anställning?
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Missförstår jag dig eller menar du att det inte är förmånligt att som anställd i ett företag få en förmånsbil?Verdi skrev:Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Obs inte relevanta siffror utan endast exempel
Volvo V90 som personalbil
Bruttoavdrag 8000kr Netto 4000kr
Förmånsskatt 4000kr
Total plånbokskostnad 8000kr
Volvo V90 privat
Kostnad 9000kr dvs marginellt bättre med personalbil
Nu elbil
Tesla Model 3 som personalbil
Bruttoavdrag 12000kr Netto 6000kr
Förmånsskatt 3000kr
Total plånbokskostnad 9000kr
Tesla model 3 privat
13500kr dvs 50% dyrare än personalbil
Fiktiva siffror, men när jag räknat på detta på jobbet med Volvo XC60 D4 tex så har det bara varit några få procent billigare i plånboken att ha personalbil än att ha en privatleasad.
Volvo V90 som personalbil
Bruttoavdrag 8000kr Netto 4000kr
Förmånsskatt 4000kr
Total plånbokskostnad 8000kr
Volvo V90 privat
Kostnad 9000kr dvs marginellt bättre med personalbil
Nu elbil
Tesla Model 3 som personalbil
Bruttoavdrag 12000kr Netto 6000kr
Förmånsskatt 3000kr
Total plånbokskostnad 9000kr
Tesla model 3 privat
13500kr dvs 50% dyrare än personalbil
Fiktiva siffror, men när jag räknat på detta på jobbet med Volvo XC60 D4 tex så har det bara varit några få procent billigare i plånboken att ha personalbil än att ha en privatleasad.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tjänstebilsregler 2021
Och hur var det med tjänstepensionen(som minskar iom minskad bruttolön)? Får du kompensation för den? Annars kostar ju förmånsbilar ofta ytterligare några tusingar/mån, något många verkar missa.Remuz skrev:Obs inte relevanta siffror utan endast exempel
Volvo V90 som personalbil
Bruttoavdrag 8000kr Netto 4000kr
Förmånsskatt 4000kr
Total plånbokskostnad 8000kr
Volvo V90 privat
Kostnad 9000kr dvs marginellt bättre med personalbil
Nu elbil
Tesla Model 3 som personalbil
Bruttoavdrag 12000kr Netto 6000kr
Förmånsskatt 3000kr
Total plånbokskostnad 9000kr
Tesla model 3 privat
13500kr dvs 50% dyrare än personalbil
Fiktiva siffror, men när jag räknat på detta på jobbet med Volvo XC60 D4 tex så har det bara varit några få procent billigare i plånboken att ha personalbil än att ha en privatleasad.
För mig blev det samma kostnad med förmånsbil som privat(vilket ju är skatteverkets mål). Men privat ger ju ökad frihet, kan behålla den hur länge jag så önskar, och köra hur mkt jag vill, modda etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Om man måste göra ett bruttolöneavdrag blir det ju såklart inte lika förmånligt. Men det finns ju en hel del personer som bara behöver betala förmånsvärdet och det är ju en svårslagen förmån.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det har ju dom senaste 15 åren funnits alternativ med sänkt förmånsvärde. 2017 räknades v90 bifuel som miljöbil. Det var bra för klimatet sa man.Remuz skrev:Obs inte relevanta siffror utan endast exempel
Volvo V90 som personalbil
Bruttoavdrag 8000kr Netto 4000kr
Förmånsskatt 4000kr
Total plånbokskostnad 8000kr
Volvo V90 privat
Kostnad 9000kr dvs marginellt bättre med personalbil
Nu elbil
Tesla Model 3 som personalbil
Bruttoavdrag 12000kr Netto 6000kr
Förmånsskatt 3000kr
Total plånbokskostnad 9000kr
Tesla model 3 privat
13500kr dvs 50% dyrare än personalbil
Fiktiva siffror, men när jag räknat på detta på jobbet med Volvo XC60 D4 tex så har det bara varit några få procent billigare i plånboken att ha personalbil än att ha en privatleasad.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Då har du ju de facto avstått en löneökning av samma storlek. Det är ju en förhandlingsfråga såklart...Anderzzon skrev:Om man måste göra ett bruttolöneavdrag blir det ju såklart inte lika förmånligt. Men det finns ju en hel del personer som bara behöver betala förmånsvärdet och det är ju en svårslagen förmån.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tjänstebilsregler 2021
Kanske i teorin men inte lika ofta i praktiken. Känner flera som behöver köra i tjänsten. De skulle aldrig kunna begära vad bilen faktiskt motsvarar i värde i löneökning om de avsa sig förmånsbilen och körde en privat bil istället.Remuz skrev:Då har du ju de facto avstått en löneökning av samma storlek. Det är ju en förhandlingsfråga såklart...Anderzzon skrev:Om man måste göra ett bruttolöneavdrag blir det ju såklart inte lika förmånligt. Men det finns ju en hel del personer som bara behöver betala förmånsvärdet och det är ju en svårslagen förmån.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Anderzzon skrev:Missförstår jag dig eller menar du att det inte är förmånligt att som anställd i ett företag få en förmånsbil?Verdi skrev:Det har man inte. De som hävdar att en förmånsbil utan nedsatt förmånsvärde blir mer än marginellt billigare än en privatägd ljuger eller räknar fel.
Att man sätter ner förmånsvärdet för elbilar är för att de allra flesta dyrare bilar köps av företag och man vill att de helst ska välja elbil. Det är också ett sätt att gynna elbilar som inte gör bilarna extra lönsamma att exportera. Som t ex miljöbonusen...
Terminologin vad gäller företagsbil/förmånsbil/firmabil/tjänstebil osv tycker jag är lite oklar. Vad är det man menar?
Jag tolkar ordet förmånsbil som en bil som man betalar förmånsvärde på. Bilen är ju visserligen en förmån också men förmånsbeskattningen syftar till att skatta bort förmånen.
Om det är lönsamt eller ej beror såklart på upplägget och det skiljer från arbetsgivare till arbetsgivare. Ofta också om man verkligen behöver bilen i jobbet (säljare o dyl) så kanske arbetsgivaren sponsrar lite eller om man bara får ta ut en bil som är kostnadsneutral för företaget. Om det är det senare upplägget som gäller, troligen det vanligaste, så skiljer det inte jättemycket. Med normalt förmånsvärde (ej nedsatt) så är beskattningen rätt pricksäker faktiskt. Skiljer inte många kronor, lite beroende av faktisk värdeminskning. Sjunker värdet mycket på bilen så lönar sig förmånsbil mer än om bilen håller värdet bra. Men vid normal värdeminskning på runt 15% per år så går det på ett ut nästan. Dock finns absolut fördelar att t ex kunna köpa nya däck, betala försäkring och annat för oskattade pengar.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Anderzzon skrev:Om man måste göra ett bruttolöneavdrag blir det ju såklart inte lika förmånligt. Men det finns ju en hel del personer som bara behöver betala förmånsvärdet och det är ju en svårslagen förmån.
Förmånsvärdet på min gamla BMW 330d Touring var 9980:-/mån. Plus diesel. Månadskostnad på 12-13 tusen... Är nog i linje med vad den hade kostat privat. Om inte mer. Hade den i ca 30 månader och den tappade väl 260 tusen ungefär (om den varit svensksåld).
Vår Volvo XC70 hade ett förmånsvärde på 5300:- om jag minns rätt. Hade den i 2 år och den tappade exakt 100 tusen i värde. 5300:- * 24 = 127 200:-. Vet inte vad försäkring och service kostade men så mycket var det inte.
Eller menar du att man betalar förmånsvärde netto på nåt vis? Efter skatt?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag vet inte om jag missar något men förmånsvärdet läggs ju på den anställdes lön och därefter dras skatten. Så i ditt exempel med en Volvo och med 50% i skatt så kostar ju den bara 2650 kr netto i månanden. Det kan man ju aldrig köpa en ny Volvo privat för.Verdi skrev:Eller menar du att man betalar förmånsvärde netto på nåt vis? Efter skatt?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Leasingkostnaden tillkommer ju.Anderzzon skrev:Jag vet inte om jag missar något men förmånsvärdet läggs ju på den anställdes lön och därefter dras skatten. Så i ditt exempel med en Volvo och med 50% i skatt så kostar ju den bara 2650 kr netto i månanden. Det kan man ju aldrig köpa en ny Volvo privat för.Verdi skrev:Eller menar du att man betalar förmånsvärde netto på nåt vis? Efter skatt?
Jag har alltid hävdat - och håller fast vid det - att det är orättvist att elbilar får nedsatt förmånsvärde. Det betyder att de som har möjlighet att via sin arbetsgivare skaffa förmånsbil kan få en elbil riktigt billigt medan det är ekonomiskt oftast helt ointressant för alla andra. Fördela om pengarna så att alla får samma möjligheter.
Jag har aldrig någonsin haft en anställning där det fanns möjlighet att få en förmånsbil. Jag är vanlig ingenjör, ingen säljare eller så. Då får man vackert köpa sina bilar privat och det blir svårt att få ihop det för en elbil. Möjligheten att skaffa förmånsbil fick jag först i samband med att jag startade eget.
Det blir väldigt snedvridet tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag har bara haft två anställningar i mitt arbetsliv. Två stora IT-konsultbolag. Där är det legio att kunna ta en förmånsbil men väldigt få brukade utnyttja det. Cheferna och säljarna brukar ha ett bättre avtal så de har. När det kom bilar med lägre förmånsvärde, typ gas-Passat, så var det fler som hoppade på.mati skrev:Leasingkostnaden tillkommer ju.Anderzzon skrev:Jag vet inte om jag missar något men förmånsvärdet läggs ju på den anställdes lön och därefter dras skatten. Så i ditt exempel med en Volvo och med 50% i skatt så kostar ju den bara 2650 kr netto i månanden. Det kan man ju aldrig köpa en ny Volvo privat för.Verdi skrev:Eller menar du att man betalar förmånsvärde netto på nåt vis? Efter skatt?
Jag har alltid hävdat - och håller fast vid det - att det är orättvist att elbilar får nedsatt förmånsvärde. Det betyder att de som har möjlighet att via sin arbetsgivare skaffa förmånsbil kan få en elbil riktigt billigt medan det är ekonomiskt oftast helt ointressant för alla andra. Fördela om pengarna så att alla får samma möjligheter.
Jag har aldrig någonsin haft en anställning där det fanns möjlighet att få en förmånsbil. Jag är vanlig ingenjör, ingen säljare eller så. Då får man vackert köpa sina bilar privat och det blir svårt att få ihop det för en elbil. Möjligheten att skaffa förmånsbil fick jag först i samband med att jag startade eget.
Det blir väldigt snedvridet tycker jag.
Visserligen kanske man tjänar ett par kronor jämfört med att köpa en ny bil privat men de flesta nöjer sig med en begagnad bil som ägs privat. Många åker runt i rena skrothögarna. En kille jag kommer ihåg speciellt från mitt första jobb satte en ära i att pendla till jobbet i sin gamla Hyundai Atos år ut och år in. Rostig och jävlig.
Vad gäller elbilar så finns det ofta rätt fördelaktiga privatleasingerbjudanden som kan matcha kostnaden för "elbil på firman". Den tillverkare som har absolut sämst erbjudande på privatleasing är faktiskt Tesla.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo men som sagt, jag känner ingen anställd som får betala bilens leasingavgift. Har man eget företag blir det såklart en annan sak.mati skrev:Leasingkostnaden tillkommer ju.
Annars tror jag att det som skulle ge mest effekt för andelen elbilar hos företagen är att ta bort möjligheten till att dra av moms på leasingavgiften om det inte är en elbil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Anderzzon skrev:Jo men som sagt, jag känner ingen anställd som får betala bilens leasingavgift. Har man eget företag blir det såklart en annan sak.mati skrev:Leasingkostnaden tillkommer ju.
Annars tror jag att det som skulle ge mest effekt för andelen elbilar hos företagen är att ta bort möjligheten till att dra av moms på leasingavgiften om det inte är en elbil.
Bruttolöneavdrag för att täcka leasingavgiften förekommer absolut. De flesta större företag har väl som policy att förmånsbilarna ska vara kostnadsneutrala?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Av de bolagen (där de flesta anställda får ta ut bil) jag känner till har alla bruttolöneavdrag för förmånsbilar. I vissa fall minskar eller försvinner det om man kör mycket i tjänsten.Verdi skrev:Bruttolöneavdrag för att täcka leasingavgiften förekommer absolut. De flesta större företag har väl som policy att förmånsbilarna ska vara kostnadsneutrala?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo precis. Men det jag vill säga med det här är att om företaget du är anställd på betalar din bil och du inte behöver betala något löneavdrag så blir det väldigt förmånligt. Och förmånsbeskattningen motsvarar inte alls den förmånen. Alla jag känner som har förmånsbil har det på det här sättet.Verdi skrev:Bruttolöneavdrag för att täcka leasingavgiften förekommer absolut. De flesta större företag har väl som policy att förmånsbilarna ska vara kostnadsneutrala?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja, milersättningen dras av. Kör man riktigt mycket i tjänsten blir det riktigt billigt. Men det blir det med privat bil också.TechNerd skrev:Av de bolagen (där de flesta anställda får ta ut bil) jag känner till har alla bruttolöneavdrag för förmånsbilar. I vissa fall minskar eller försvinner det om man kör mycket i tjänsten.Verdi skrev:Bruttolöneavdrag för att täcka leasingavgiften förekommer absolut. De flesta större företag har väl som policy att förmånsbilarna ska vara kostnadsneutrala?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag har också varit anställd hos två stora it-konsultbolag. Det första hade visserligen en förmånspolicy, men då krävdes det att man var anställd som konsult. Jag var dock anställd som systemutvecklare och fick därmed inte samma förmån. Surt.Verdi skrev:Jag har bara haft två anställningar i mitt arbetsliv. Två stora IT-konsultbolag. Där är det legio att kunna ta en förmånsbil men väldigt få brukade utnyttja det. Cheferna och säljarna brukar ha ett bättre avtal så de har. När det kom bilar med lägre förmånsvärde, typ gas-Passat, så var det fler som hoppade på.
Det andra bolaget erbjöd möjligheten till personalbil för alla, men det krävdes att man körde x-antal mil i tjänsten, vilket man ju inte gör när man bara sitter på kontoret och kodar.
Tredje arbetsgivaren hade ingen tjänstebilspolicy alls. De flesta körde omkring i mer eller mindre skrotfärdiga bilar, precis som du säger. Det är lite smått pinsamt när det står bilar på parkeringen där det fattas delar, typ framskärmen eller stötfångaren. Ingen bra reklam för bolaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
I praktiken vad är det för skillnad på personalbil och tjänstebil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag hade aldrig några förmånsbilar under mina år som anställd. Var alldeles för dyrt och krångligt jämfört med en äldre begagnad bil.mati skrev:Jag har också varit anställd hos två stora it-konsultbolag. Det första hade visserligen en förmånspolicy, men då krävdes det att man var anställd som konsult. Jag var dock anställd som systemutvecklare och fick därmed inte samma förmån. Surt.Verdi skrev:Jag har bara haft två anställningar i mitt arbetsliv. Två stora IT-konsultbolag. Där är det legio att kunna ta en förmånsbil men väldigt få brukade utnyttja det. Cheferna och säljarna brukar ha ett bättre avtal så de har. När det kom bilar med lägre förmånsvärde, typ gas-Passat, så var det fler som hoppade på.
Det andra bolaget erbjöd möjligheten till personalbil för alla, men det krävdes att man körde x-antal mil i tjänsten, vilket man ju inte gör när man bara sitter på kontoret och kodar.
Tredje arbetsgivaren hade ingen tjänstebilspolicy alls. De flesta körde omkring i mer eller mindre skrotfärdiga bilar, precis som du säger. Det är lite smått pinsamt när det står bilar på parkeringen där det fattas delar, typ framskärmen eller stötfångaren. Ingen bra reklam för bolaget.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Så är det säkert. Men med dagens låga förmånsvärde på elbilar hade jag säkerligen tagit en förmånsbil om jag hade fått den möjligheten som anställd. Nu är det i praktiken så att jag är mer eller mindre tvungen att driva eget om jag vill köra elbil. Och den dagen mitt företag inte längre genererar tillräckligt med intäkter och jag måste söka jobb igen, tvingas jag samtidigt att återgå till en fossilbil eftersom jag högst troligen inte har råd med en elbil privat. Åtminstone inte en elbil som jag vill ha.Verdi skrev:Jag hade aldrig några förmånsbilar under mina år som anställd. Var alldeles för dyrt och krångligt jämfört med en äldre begagnad bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14