Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

TechNerd skrev:
Verdi skrev:
Bruttolöneavdrag för att täcka leasingavgiften förekommer absolut. De flesta större företag har väl som policy att förmånsbilarna ska vara kostnadsneutrala?
Av de bolagen (där de flesta anställda får ta ut bil) jag känner till har alla bruttolöneavdrag för förmånsbilar. I vissa fall minskar eller försvinner det om man kör mycket i tjänsten.
Ja, milersättningen dras av. Kör man riktigt mycket i tjänsten blir det riktigt billigt. Men det blir det med privat bil också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag har bara haft två anställningar i mitt arbetsliv. Två stora IT-konsultbolag. Där är det legio att kunna ta en förmånsbil men väldigt få brukade utnyttja det. Cheferna och säljarna brukar ha ett bättre avtal så de har. När det kom bilar med lägre förmånsvärde, typ gas-Passat, så var det fler som hoppade på.
Jag har också varit anställd hos två stora it-konsultbolag. Det första hade visserligen en förmånspolicy, men då krävdes det att man var anställd som konsult. Jag var dock anställd som systemutvecklare och fick därmed inte samma förmån. Surt.
Det andra bolaget erbjöd möjligheten till personalbil för alla, men det krävdes att man körde x-antal mil i tjänsten, vilket man ju inte gör när man bara sitter på kontoret och kodar.
Tredje arbetsgivaren hade ingen tjänstebilspolicy alls. De flesta körde omkring i mer eller mindre skrotfärdiga bilar, precis som du säger. Det är lite smått pinsamt när det står bilar på parkeringen där det fattas delar, typ framskärmen eller stötfångaren. Ingen bra reklam för bolaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

I praktiken vad är det för skillnad på personalbil och tjänstebil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag har bara haft två anställningar i mitt arbetsliv. Två stora IT-konsultbolag. Där är det legio att kunna ta en förmånsbil men väldigt få brukade utnyttja det. Cheferna och säljarna brukar ha ett bättre avtal så de har. När det kom bilar med lägre förmånsvärde, typ gas-Passat, så var det fler som hoppade på.
Jag har också varit anställd hos två stora it-konsultbolag. Det första hade visserligen en förmånspolicy, men då krävdes det att man var anställd som konsult. Jag var dock anställd som systemutvecklare och fick därmed inte samma förmån. Surt.
Det andra bolaget erbjöd möjligheten till personalbil för alla, men det krävdes att man körde x-antal mil i tjänsten, vilket man ju inte gör när man bara sitter på kontoret och kodar.
Tredje arbetsgivaren hade ingen tjänstebilspolicy alls. De flesta körde omkring i mer eller mindre skrotfärdiga bilar, precis som du säger. Det är lite smått pinsamt när det står bilar på parkeringen där det fattas delar, typ framskärmen eller stötfångaren. Ingen bra reklam för bolaget.
Jag hade aldrig några förmånsbilar under mina år som anställd. Var alldeles för dyrt och krångligt jämfört med en äldre begagnad bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag hade aldrig några förmånsbilar under mina år som anställd. Var alldeles för dyrt och krångligt jämfört med en äldre begagnad bil.
Så är det säkert. Men med dagens låga förmånsvärde på elbilar hade jag säkerligen tagit en förmånsbil om jag hade fått den möjligheten som anställd. Nu är det i praktiken så att jag är mer eller mindre tvungen att driva eget om jag vill köra elbil. Och den dagen mitt företag inte längre genererar tillräckligt med intäkter och jag måste söka jobb igen, tvingas jag samtidigt att återgå till en fossilbil eftersom jag högst troligen inte har råd med en elbil privat. Åtminstone inte en elbil som jag vill ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag hade aldrig några förmånsbilar under mina år som anställd. Var alldeles för dyrt och krångligt jämfört med en äldre begagnad bil.
Så är det säkert. Men med dagens låga förmånsvärde på elbilar hade jag säkerligen tagit en förmånsbil om jag hade fått den möjligheten som anställd. Nu är det i praktiken så att jag är mer eller mindre tvungen att driva eget om jag vill köra elbil. Och den dagen mitt företag inte längre genererar tillräckligt med intäkter och jag måste söka jobb igen, tvingas jag samtidigt att återgå till en fossilbil eftersom jag högst troligen inte har råd med en elbil privat. Åtminstone inte en elbil som jag vill ha.

Ja, nu är det en helt annan sak. Hade inte haft en ny och dyr bil idag heller om det inte vore för det. :)
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Anderzzon »

Pontus skrev:
I praktiken vad är det för skillnad på personalbil och tjänstebil?
En tjänstebil är en bil som företaget äger och som endast får köras i tjänsten. Just termen personalbil har jag dålig koll på. Men jag tolkar det som att det är en förmånsbil som är kostnadsneutral för företaget genom att den anställde betalar ett löneavdrag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Anderzzon skrev:
Pontus skrev:
I praktiken vad är det för skillnad på personalbil och tjänstebil?
En tjänstebil är en bil som företaget äger och som endast får köras i tjänsten. Just termen personalbil har jag dålig koll på. Men jag tolkar det som att det är en förmånsbil som är kostnadsneutral för företaget genom att den anställde betalar ett löneavdrag.
En tjänstebil får du köra privat om du betalar förmånsskatt på den. En företagsbil däremot får du inte köra privat. Så här jag tolkat det.
Mig veterligen är det ingen skillnad på villkoren för en tjänstebil och en personalbil från staten sett, eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nya bilar kostar rätt mycket pengar, någon ska ju betala. Sedan har skatteverket synpunkter också.

Här finns bra förklaring:

https://www.bytbil.com/nyheter/tjansteb ... grepp-3856
Televerket.jpg
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Anderzzon »

Pontus skrev:
Anderzzon skrev:
Pontus skrev:
I praktiken vad är det för skillnad på personalbil och tjänstebil?
En tjänstebil är en bil som företaget äger och som endast får köras i tjänsten. Just termen personalbil har jag dålig koll på. Men jag tolkar det som att det är en förmånsbil som är kostnadsneutral för företaget genom att den anställde betalar ett löneavdrag.
En tjänstebil får du köra privat om du betalar förmånsskatt på den. En företagsbil däremot får du inte köra privat. Så här jag tolkat det.
Mig veterligen är det ingen skillnad på villkoren för en tjänstebil och en personalbil från staten sett, eller?
Ja så tolkar jag det också. Min fru skrev SEO-copy åt MB och Audi förut och jag minns att hon sa att det är lite luddigt vad folk egentligen menar när de tänkte på det ena eller det andra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Off Grid Byggaren skrev:
Nya bilar kostar rätt mycket pengar, någon ska ju betala. Sedan har skatteverket synpunkter också.

Här finns bra förklaring:

https://www.bytbil.com/nyheter/tjansteb ... grepp-3856
Televerket.jpg
Av detta tolkar jag det som att en personalbil där kan inte företaget bekosta däck men med en tjänstebil så kan man ta däcken via företaget.
Vad jag vet så måste man även köra 100 mil/år i tjänsten för att det ska räknas som tjänstebil och det kanske inte gäller personalbilen då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nya bilar kostar rätt mycket pengar, någon ska ju betala. Sedan har skatteverket synpunkter också.

Här finns bra förklaring:

https://www.bytbil.com/nyheter/tjansteb ... grepp-3856
Televerket.jpg
Av detta tolkar jag det som att en personalbil där kan inte företaget bekosta däck men med en tjänstebil så kan man ta däcken via företaget.
Vad jag vet så måste man även köra 100 mil/år i tjänsten för att det ska räknas som tjänstebil och det kanske inte gäller personalbilen då?

Det där med 100 mil per år avgör väl bara om du får dra halva momsen eller ej?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Beror nog på. Vissa får nog inte det. Hos min kund verkar personalbil ersättas med lika mycket per tjänstemil som en privat bil. Vilket då tyder på att man inte får dra halva momsen osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Dra halva momsen gäller väl inte finansiell leasing utan endast operationell leasing som körs minst 100 mil i tjänst per år? Iaf om vi pratar personbilar och inte lastbilar.

https://skatteverket.se/foretagochorgan ... 10628.html
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av TechNerd »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Dra halva momsen gäller väl inte finansiell leasing utan endast operationell leasing som körs minst 100 mil i tjänst per år? Iaf om vi pratar personbilar och inte lastbilar.
Leasingavtalen är skrivet så skatteverket blir nöjda även vid finansiell leasing.
Har alltid kört finansiell leasing och dragit halva momsen.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

TechNerd skrev:
Leasingavtalen är skrivet så skatteverket blir nöjda även vid finansiell leasing.
Har alltid kört finansiell leasing och dragit halva momsen.
Hur är de skrivna då? För skatteverket är rätt tydliga med att så länge man tar över ägandet och de ekonomiska aspekterna för den så anser de att det är ett köp, och grundförutsättningen är att man inte kan dra momsen om det rör sig om ett bilköp och inte bilhyra. Om man ser på vad Tesla erbjuder så verkar det idag som att man inte kan lämna tillbaka bilen till dem för restvärdet (gick ju förut) så hur har de då löst frågan om att återlämna bilen vid leasingens slut?

Vad jag förstår är Skatteverkets ställningstagande och förtdligande i den här frågan från början av förra året, dvs har vi nog inte haft några granskningar på det ännu så att det fungerat tidigare hjälper nog inte så mycket. Det är ju först om man granskas man kan vara helt säker på om Skatteverket håller med om den tolkning man gjort. Det finns mycket som skrivits om detta om hur många leasingavtal som faktiskt inte är skrivna så att det vid undertecknandet blir tydligt att leasingtagaren inte ansvarar för att hitta en köpare vid avtalets utgång.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Då blir ju frågan om man får eller inte får dra halva momsen på en personalbil?
Dra halva momsen gäller väl inte finansiell leasing utan endast operationell leasing som körs minst 100 mil i tjänst per år? Iaf om vi pratar personbilar och inte lastbilar.

https://skatteverket.se/foretagochorgan ... 10628.html
.
Nej det är direkt fel. Leasingform påverkar inte det.
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
TechNerd skrev:
Leasingavtalen är skrivet så skatteverket blir nöjda även vid finansiell leasing.
Har alltid kört finansiell leasing och dragit halva momsen.
Hur är de skrivna då? För skatteverket är rätt tydliga med att så länge man tar över ägandet och de ekonomiska aspekterna för den så anser de att det är ett köp, och grundförutsättningen är att man inte kan dra momsen om det rör sig om ett bilköp och inte bilhyra. Om man ser på vad Tesla erbjuder så verkar det idag som att man inte kan lämna tillbaka bilen till dem för restvärdet (gick ju förut) så hur har de då löst frågan om att återlämna bilen vid leasingens slut?

Vad jag förstår är Skatteverkets ställningstagande och förtdligande i den här frågan från början av förra året, dvs har vi nog inte haft några granskningar på det ännu så att det fungerat tidigare hjälper nog inte så mycket. Det är ju först om man granskas man kan vara helt säker på om Skatteverket håller med om den tolkning man gjort. Det finns mycket som skrivits om detta om hur många leasingavtal som faktiskt inte är skrivna så att det vid undertecknandet blir tydligt att leasingtagaren inte ansvarar för att hitta en köpare vid avtalets utgång.
Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Skatteverket håller som sagt inte med om det, de säger ju uttryckligen ”Du har däremot tecknat ett avtal om försäljning om du måste köpa eller hitta en annan köpare till bilen när leasingperioden går ut.”. Dvs att om avtalet säger att bilen övergår till leasingtagaren efter avtalets utgång anser de att det är ett avbetalningsköp som inte kan dra momsen, det är bara om det handlar om uthyrning man kan det. Det här är som sagt ett nytt ställningstagande från början av 2019 och ju inte så det behandlats tidigare och den springande punkten är som sagt vem som enligt avtalet äger bilen efter avtalet löpt ut.

Här är vad t.ex. Aspia skrivit om det: https://kunskap.aspia.se/blogg/leasing- ... omsen-ratt
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Reglerna om "förtäckt köp" gör att man inte får ha högre kontantinsats än 40%. Att man ansvarar för att hitta en köpare har inget med det att göra.
Skatteverket håller som sagt inte med om det, de säger ju uttryckligen ”Du har däremot tecknat ett avtal om försäljning om du måste köpa eller hitta en annan köpare till bilen när leasingperioden går ut.”. Dvs att om avtalet säger att bilen övergår till leasingtagaren efter avtalets utgång anser de att det är ett avbetalningsköp som inte kan dra momsen, det är bara om det handlar om uthyrning man kan det. Det här är som sagt ett nytt ställningstagande från början av 2019 och ju inte så det behandlats tidigare och den springande punkten är som sagt vem som enligt avtalet äger bilen efter avtalet löpt ut.

Här är vad t.ex. Aspia skrivit om det: https://kunskap.aspia.se/blogg/leasing- ... omsen-ratt

Du sitter på ett rejält scoop om du har rätt... Tur jag tecknade min leasing 2018 då. Plus att jag har garanterat återköpspris.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du sitter på ett rejält scoop om du har rätt... Tur jag tecknade min leasing 2018 då. Plus att jag har garanterat återköpspris.
Det vet jag inte, har ju skrivits en del om det av olika revisions- och redovisningsfirmor samt ställen som skriver om just tjänstebilar.

Den stora frågan är om det påverkar avtal ingångna innan 2019. Det har jag inte hittat något om faktiskt.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Vad händer efter leasingperiodens slut?
Innan leasingperioden startar beräknas ett restvärde. När leasingperioden har löpt ut sker en värdering av bilen och en avräkning mot det beräknade restvärdet. Är marknadsvärdet högre får du tillbaka mellanskillnaden. Är det lägre får du betala in mellanskillnaden som en sluthyra.
Från Volvofinans, företagsleasing. Du kan alltså lämna tillbaka bilen, men får tillbaka övervärde jmf med marknadsvärde alt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.

Teslaleasing.nu säger själva att det rör sig om ett köp, så använder man dem så kan man enligt Skatteverket inte dra av halva momsen.

Men hur ser villkoren ut i Teslas leasingavtal? Model S har ju garanterat restvärde, så den borde klara villkoren. Men hur är Teslas leasingavtal för Model 3 utformat?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Tomas L skrev:
Vad händer efter leasingperiodens slut?
Innan leasingperioden startar beräknas ett restvärde. När leasingperioden har löpt ut sker en värdering av bilen och en avräkning mot det beräknade restvärdet. Är marknadsvärdet högre får du tillbaka mellanskillnaden. Är det lägre får du betala in mellanskillnaden som en sluthyra.
Från Volvofinans, företagsleasing. Du kan alltså lämna tillbaka bilen, men får tillbaka övervärde jmf med marknadsvärde alt betala en sluthyra om bilen anses vara värd mindre än restvärdet.

Teslaleasing.nu säger själva att det rör sig om ett köp, så använder man dem så kan man enligt Skatteverket inte dra av halva momsen.

Men hur ser villkoren ut i Teslas leasingavtal? Model S har ju garanterat restvärde, så den borde klara villkoren. Men hur är Teslas leasingavtal för Model 3 utformat?
Ja deras avtal är ju justerat för det, jag vet inte hur DnBs företagsavtal ser ut. Även vid garanterat restvärde måste det ju vara skrivet rätt så att det framgår att utköp bara är en option och att det avtalade är att bilen återgår.
Fredrik j
Inlägg: 10824
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Har inte Elon Musk sagt att det inte ska vara möjligt att köpa loss en leasingbil eftersom han behöver alla bilar för sitt autonoma taxiverksamhet? Eller var det bara i USA?
Skriv svar