Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Herregud. Vilket evigt gnällande. Varför skaffar du en bil för en miljon som du sen inte vill använda? Kör den och var glad för att du kan köra en så fin bil.
Ursäkta, men det är väl inget konstigt. 2019 var en annan tid. Det var före Corona och all skit som detta har medfört. Min årliga körsträcka har minskat från ~3000 mil till mindre än 500 mil med närmare noll tjänstemil.
Jag köpte e-tron som långfärdsbil att åka till Tyskland med och för tjänsteresor. Men behovet finns inte längre. Och jag tar inte e-tron för småturer till affären när jag har en Golf som är betydligt bättre lämpad för dessa ändamål. Är det så svårt att begripa?
Nej men du brukade skriva exakt samma sak om din Model S. Den bara stod stilla. Du ville inte använda den osv osv. Alltså, jag gillar dig och så men du måste ändå börja uppskatta det du har. Många skulle ge sin ena arm för en E-Tron.

Jag har nästan exakt samma situation här. Vi tar i3:an de få korta turer vi åker om vi inte är hela familjen för då tar vi Teslan. Men den här situationen är inte för evigt. Redan från i höst blir det säkert annorlunda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Riktigt så är det inte. Min Model S gick ändå 3000mil/år. Det var bara de sista 2-3 månaderna som jag inte längre använde den så mycket, eftersom jag visste att jag skulle sälja den.
Det stämmer att vi redan då föredrog e-Golfen till kortare turer i närområdet, och det är inget konstigt med det. Vid den tiden reste vi dock mycket mer och jag körde till kunder titt som tätt. Teslan användes mer eller mindre dagligen. Min e-tron används däremot numera bara några enstaka gånger per månad eller så. Resten av tiden står den i garaget och samlar damm. Vad ska jag göra liksom? Sätta mig i bilen och bara köra lite random så att den inte kärvar ihop? Vi har faktiskt gjort det några gånger nu, tagit e-tron istället för Golfen, bara så den får lite vårluft. Men det går inte att komma ifrån att den är för klumpig för småkörningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

mati skrev:
MWall skrev:
Herregud. Vilket evigt gnällande. Varför skaffar du en bil för en miljon som du sen inte vill använda? Kör den och var glad för att du kan köra en så fin bil.
Ursäkta, men det är väl inget konstigt. 2019 var en annan tid. Det var före Corona och all skit som detta har medfört. Min årliga körsträcka har minskat från ~3000 mil till mindre än 500 mil med närmare noll tjänstemil.
Jag köpte e-tron som långfärdsbil att åka till Tyskland med och för tjänsteresor. Men behovet finns inte längre. Och jag tar inte e-tron för småturer till affären när jag har en Golf som är betydligt bättre lämpad för dessa ändamål. Är det så svårt att begripa?
Jo, China19 har ändrat på så mycket. :(

Körde så lite i tjänsten under 2020 (hade inget riktigt uppdrag i höstas pga. tuffare konjunktur än beräknat, aldrig haft problem innan att hitta uppdrag) att jag var tvungen att finna en orsak till att kunna köra ToR mellan vår två storstäder.

I år fullt uppdrag (behöver verkligen ta igen det tuffare 2020 för mig), men ändå noll mil i tjänsten än så länge (100% hemarbete i nuvarande konsultuppdrag, och aldrig varit på varken kundens huvudkontor, eller det kontor/land där jag ansvarar för IT-avdelningen).

Skulle klara mig utan bil just nu, men så fort vaccinering är klar så kommer jag behöva den i mitt jobb igen. Så eftersom jag behöver bil till hösten, så tänkte jag att det kunde vara vettigt att fundera på att lika gärna plocka ut en ny innan den idiotiska miljöfientliga och arbetsfientliga MP/S-höjningen den 1/7.

Nu är det ju inte säkert att den motionen/förslaget går igenom riksdagen, eller om den flyttas på till årsskiftet. Någon som har koll på hur "förrädarna" Centern och Liberalerna tänker rösta?

Hade jag vetat detta så hade jag nog väntat med en ny M3, och istället bestämt mig när jag provkört en Model Y. Man hatar ju ännu mer politiker som gör saker i sista stund och totalt saknar framförhållning, så det som både företagare och arbetstagare är totalt omöjligt att ha en vettig planering och beslutsprocess.

Men nu är det helt omöjligt att gissa hur det kommer att gå med förslaget...

Sicka ruttna politiker vi har som styr landet! :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?
Alla får det, men det blir relativt sätt ändå dyrare för många elbilar för företag/anställda (då de trots sänkta förmånsvärden är mycket dyrare i inköp än fossilbilar, och den kostnaden tas ut oavsett av företag/anställda på något sätt). Dessutom så försvann nu i år den tidigare sänkning av 10 000 per år i förmånsvärde för rena BEV och anda 0-utsläppsbilar, vilket tillsammans med denna höjningen, slår mycket olyckligt på omställningen till rent elektriska fordon.

Här kan du se hur det slår totalt att skaffa en elbil (under miljonen) nu i juli 2021 jämför med i juli 2020: https://gronbilskatt.nu/

MP+S för just nu en väldigt miljöfientlig politk, och känns som de har andra viktiga saker på agendan än både miljön och arbetsmarknaden/arbetare.
Det intressanta är hur mycket dyrare det blivit att skaffa elbil jämfört med fossilbil som tjänstebil/personalbil. Om både och elbilar höjs lika mycket blir det ingen skillnad på incitamentet jämfört med tidigare. Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Körde så lite i tjänsten under 2020 (hade inget riktigt uppdrag i höstas pga. tuffare konjunktur än beräknat, aldrig haft problem innan att hitta uppdrag) att jag var tvungen att finna en orsak till att kunna köra ToR mellan vår två storstäder.

I år fullt uppdrag (behöver verkligen ta igen det tuffare 2020 för mig), men ändå noll mil i tjänsten än så länge (100% hemarbete i nuvarande konsultuppdrag, och aldrig varit på varken kundens huvudkontor, eller det kontor/land där jag ansvarar för IT-avdelningen).
För mig var 2020 fortfarande ganska normalt när det gäller beläggning, men jag åkte ingenstans och jobbade enbart hemma. 2021 såg ut att börja bra, men ett uppdrag efter det andra sket sig och nu har jag bara en enda kund kvar, som jag jobbat för i 10 år. Men även de vill inte skriva kontrakt med mig. Det är alltså väldigt löst kan man säga, och ingen direkt förbättring i sikte heller. Uppdragsläget har dock väldigt lite med Covid att göra egentligen, det hade troligen blivit så i alla fall. Men att jag inte längre använder bilen i tjänsten och enbart jobbar hemma, är ju såklart covid-relaterat.
När det gäller resor till Tyskland är det naturligtvis så att det inte går just nu pga Covid, men anledningen till att jag åkte dit några gånger om året var att jag ville hälsa på min morfar. Men han är död nu och det finns liksom inget skäl för mig längre att åka ner dit. Bara på grund av det kör jag 1000 mil eller så mindre varje år. Och det är ju en permanent förändring som inte heller har med Covid att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »


Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/

"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/

"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!

Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/

"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!

Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
MP resonerar väl som så att blir det ett privatköp så blir det väl som för min syster och hennes kompis.
Kompisen har 4 barn och en gammal 9 sitsig buss med drag från 2004, som bara används i nödfall.
En Seat Mii duger gott för många korta resor inom stan.

Kompisen sa att Seaten är pigg och en dröm att parkera i stan jämfört med den väldiga bussen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/

"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!

Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
MP resonerar väl som så att blir det ett privatköp så blir det väl som för min syster och hennes kompis.
Kompisen har 4 barn och en gammal 9 sitsig buss med drag från 2004, som bara används i nödfall.
En Seat Mii duger gott för många korta resor inom stan.

Kompisen sa att Seaten är pigg och en dröm att parkera i stan jämfört med den väldiga bussen.
Men sluta. Var ska alla skrotbussar stå parkerade då? Mp vill ju även kraftigt minska antalet parkeringsplatser så bor du i lägenhet är det där upplägget nästan omöjligt. Inte ens jag som har dubbelgarage och plats för fyra bilar på uppfarten utanför skulle vilja ha en tredje bil stående...

Dessutom är det en del kostnader på en gammal buss också. Den rostar, går sönder, ska skattas och försäkras, servas... Då hyr jag hellre en bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Men sluta. Var ska alla skrotbussar stå parkerade då? Mp vill ju även kraftigt minska antalet parkeringsplatser så bor du i lägenhet är det där upplägget nästan omöjligt. Inte ens jag som har dubbelgarage och plats för fyra bilar på uppfarten utanför skulle vilja ha en tredje bil stående...

Dessutom är det en del kostnader på en gammal buss också. Den rostar, går sönder, ska skattas och försäkras, servas... Då hyr jag hellre en bil.
Exakt. Man kan ju inte skaffa bil för varje ändamål. Jag skulle kunna parkera en hel fordonsflotta här hemma utan att få platsproblem, men det kan ju inte vara meningen att ha en massa skrotbilar ståendes hemma. Även om det är ganska vanligt här på landsbygden att folk gör just det. Men inte ens MP kan tycka att det är okej, så korkade är de förhoppningsvis inte.
Målsättningen måste ju ändå vara att ha så få bilar som möjligt i hushållet. Och dessa bilar ska vara så miljövänliga som möjligt såklart. Om det alltid ska vara en elbil eller om det finns bättre alternativ, beroende på körmönster, är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/

"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!

Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
MP resonerar väl som så att blir det ett privatköp så blir det väl som för min syster och hennes kompis.
Kompisen har 4 barn och en gammal 9 sitsig buss med drag från 2004, som bara används i nödfall.
En Seat Mii duger gott för många korta resor inom stan.

Kompisen sa att Seaten är pigg och en dröm att parkera i stan jämfört med den väldiga bussen.
Men sluta. Var ska alla skrotbussar stå parkerade då? Mp vill ju även kraftigt minska antalet parkeringsplatser så bor du i lägenhet är det där upplägget nästan omöjligt. Inte ens jag som har dubbelgarage och plats för fyra bilar på uppfarten utanför skulle vilja ha en tredje bil stående...

Dessutom är det en del kostnader på en gammal buss också. Den rostar, går sönder, ska skattas och försäkras, servas... Då hyr jag hellre en bil.
Då hyr jag hellre en bil.
Kan bara hålla med.
Pratade med en kille som kör en Volvo XC90.
Frågade varför han kör en sådan bil. Svaret blev att det är en bra bil att dra husvagn med.
Frågade då vilken husvagn han hade. Han sa då att han inte hade någon husvagn, men ifall han skulle köpa en husvagn så skulle en Volvo XC90 vara en bra dragbil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjelke »

:lol: Japp det var nog enda anledningen till valet av bilmodell....not...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Bild
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.

Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.

https://gronbilskatt.nu/
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?
Alla får det, men det blir relativt sätt ändå dyrare för många elbilar för företag/anställda (då de trots sänkta förmånsvärden är mycket dyrare i inköp än fossilbilar, och den kostnaden tas ut oavsett av företag/anställda på något sätt). Dessutom så försvann nu i år den tidigare sänkning av 10 000 per år i förmånsvärde för rena BEV och anda 0-utsläppsbilar, vilket tillsammans med denna höjningen, slår mycket olyckligt på omställningen till rent elektriska fordon.

Här kan du se hur det slår totalt att skaffa en elbil (under miljonen) nu i juli 2021 jämför med i juli 2020: https://gronbilskatt.nu/

MP+S för just nu en väldigt miljöfientlig politk, och känns som de har andra viktiga saker på agendan än både miljön och arbetsmarknaden/arbetare.
Det intressanta är hur mycket dyrare det blivit att skaffa elbil jämfört med fossilbil som tjänstebil/personalbil. Om både och elbilar höjs lika mycket blir det ingen skillnad på incitamentet jämfört med tidigare. Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
Har våra folkvalda representanter klubbat denna tabell i riksdagen? Ser tokigt ut, elbilar borde väl ha lägre förmånsvärde än motsvarande bensinare? Du ska ju krångla med laddsladden och på långresor måste du planera mer?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:

Har se klubbat denna tabell i riksdagen? Ser tokigt ut, elbilar borde väl ha lägre förmånsvärde än motsvarande bensinare? Du ska ju krångla med laddsladden och på långresor måste du planera mer?
Nej det är samma som motsvarande bensinbil. Som dock i regel är ganska mycket billigare och sämre utrustad i grundpris. Så det är ändå rätt fördelaktigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... de-flesta/
Negativt för miljön

Kritiker menar att det är naivt att tro att höjt förmåns-värde ska leda till att fler åker kollektivt eller cyklar. Det är mer troligt att vi får se många som går från förmånsbil till en äldre begagnad bil eller en ny billigare utan elektrifiering.

Regeringens förslag riskerar alltså att försena omställningen till en eldriven fordonsflotta. Företagen köper en stor andel av alla nya elektrifierade bilar, och ett lågt förmånsvärde har varit starkt bidragande till detta.
Ooops! Regeringen glömde miljön

Det är underligt att en regering bestående av socialdemokrater och miljöpartister driver fram en förändring som motverkar omställningen till eldrift och gynnar dem som köper lyxbilar.

Ännu underligare blir det när regeringens argument krossats av remissinstanserna och Skatteverket surnat till så mycket att de kommit med ett motförslag.

Skatteverkets modell för förmånsbeskattning är enkel och gynnar miljön. Regeringens förslag är krångligt och orättvist. Och inte är det ett slag för miljön, snarare emot.

I regeringens promemoria är temat ekonomi och rättvisa. Meningen är att det inte ska vara lönsamt att ha förmånsbil jämfört med att köpa privat. Miljöfrågan lyser med sin frånvaro.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Det intressanta är hur mycket dyrare det blivit att skaffa elbil jämfört med fossilbil som tjänstebil/personalbil. Om både och elbilar höjs lika mycket blir det ingen skillnad på incitamentet jämfört med tidigare. Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.
Vinnarna är begagnade bensin- och dieselbilar samt billiga fossila bilar. Förlorarna är nybilsförsäljningen överlag och elbilar i synnerhet. Blir det dyrare att skaffa ny bil via arbetsgivaren så väljer folk att behålla sin gamla eller köpa en annan bil privat. Och då blir det ofta en begagnad eller en billigare ny modell. Det är sällan en elbil de väljer då.

Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

Både C och L verkar positiva till Skatteverkets förslag, när ska de klubba detta som ska börja gälla 1 juli? 30 Juni? Sen kan de ändra sig beronde på hur marknaden reagerar på de nya reglerna. Puh, vilket skådespel. Nån (sossar, vänster, mp?) har kommit på en princip att förmånsbilar ska bort i princip, du ska betala lika mycket som en privat köpare, nybilsförsäljningen kommer minska rejält. Och så ska du ha en separat tjänstebil, så nu ska småföretagare ha två bilar en billig skorv privat, och sen en dyr helt på företaget. Bravo, höj skatterna mer, vi får så mycket för skatterna av våra duktiga folkvalda representanter. 900 hade ingen BB plats i Stockholms län att föda på förra året, lysande allokering av resurser.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Det är klart att det är fel. Det handlar inte bara om en mental budget utan om en mycket verklig budget. Tror regeringsnissarna verkligen att jag hade kunnat skaffat en elbil för över en miljon om jag hade behövt betala den med privata pengar? Knappast. Enda anledningen och enda möjligheten att skaffa den elbil jag har idag (eller faktiskt båda elbilar vi har) är att det var överkomligt. Men det hade det inte varit med privata pengar.
Jag tror att regeringen lever i en fantasivärld där alla förmånsbilsförare är superrika, och att förmånsbilar bara är ett sätt för oss att spara pengar så att vi blir ännu rikare. Att det i själva verket är enda sättet för oss att finansiera en elbil har de aldrig reflekterat över.
Nu blir ju elbilarna så sakteligen billigare, men de är fortfarande mycket dyrare än motsvarande fossilbilar. Det blir intressant att se vad som händer efter 1/7. Jag tror att ny(el)bilsförsäljningen kommer störtdyka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Det är klart att det är fel. Det handlar inte bara om en mental budget utan om en mycket verklig budget. Tror regeringsnissarna verkligen att jag hade kunnat skaffat en elbil för över en miljon om jag hade behövt betala den med privata pengar? Knappast. Enda anledningen och enda möjligheten att skaffa den elbil jag har idag (eller faktiskt båda elbilar vi har) är att det var överkomligt. Men det hade det inte varit med privata pengar.
Jag tror att regeringen lever i en fantasivärld där alla förmånsbilsförare är superrika, och att förmånsbilar bara är ett sätt för oss att spara pengar så att vi blir ännu rikare. Att det i själva verket är enda sättet för oss att finansiera en elbil har de aldrig reflekterat över.
Nu blir ju elbilarna så sakteligen billigare, men de är fortfarande mycket dyrare än motsvarande fossilbilar. Det blir intressant att se vad som händer efter 1/7. Jag tror att ny(el)bilsförsäljningen kommer störtdyka.


Jo, fast den verkliga kostnadsökningen för en E-Tron pga detta är ganska måttlig.

Däremot tror jag det slår hårdare på de som kanske var sugna på en mindre och billigare elbil att ha som andrabil. En Mini Electric eller liknande blir procentuellt mycket dyrare än t ex en E-Tron. Höjningen är ju mindre i absoluta kronor på en dyrare bil också. Och de riktigt dyra blir faktiskt billigare. T ex Taycan och Teslas Performance-modeller (Ej 3 dock).
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
MWall skrev:
Premissen att en person alltid kommer välja en ny bil i en viss prisklass oavsett regler är alltså helt fel. De allra flesta har en viss mental budget för vad en bil får kosta.
Det är klart att det är fel. Det handlar inte bara om en mental budget utan om en mycket verklig budget. Tror regeringsnissarna verkligen att jag hade kunnat skaffat en elbil för över en miljon om jag hade behövt betala den med privata pengar? Knappast. Enda anledningen och enda möjligheten att skaffa den elbil jag har idag (eller faktiskt båda elbilar vi har) är att det var överkomligt. Men det hade det inte varit med privata pengar.
Jag tror att regeringen lever i en fantasivärld där alla förmånsbilsförare är superrika, och att förmånsbilar bara är ett sätt för oss att spara pengar så att vi blir ännu rikare. Att det i själva verket är enda sättet för oss att finansiera en elbil har de aldrig reflekterat över.
Nu blir ju elbilarna så sakteligen billigare, men de är fortfarande mycket dyrare än motsvarande fossilbilar. Det blir intressant att se vad som händer efter 1/7. Jag tror att ny(el)bilsförsäljningen kommer störtdyka.



Blir något dyrare så sjunker efterfrågan normalt, och vet folk det innan så kommer det driva efterfrågan innan, de bör skjuta på beslutet och ha en övergångsperiod på kanske ett år eller mer.

Exakt, MP lever definitivt i en annan värld, jag skulle inte ha elbil om det var klart dyrare än en bensinare. Resurserna är begränsade. Dessutom krångligare med laddning. Fattar inte att MP har så mycket att säga till om, endast var 20:e invånare delar deras åsikter. Demokratin fungerar inte, kräv folkomröstning!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av RagWal »

Mest att skillnaden mellan elbil och avgasbil är för liten som gör mig irriterad.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Xmag »

Jag själv har haft tjänstebil i många, många år och är nu inne på fjärde året på min Tesla. Den kommer jag ha ett tag till. Det är sannolikt den sista tjänstebil jag kommer att köpa då det blivit så oförmånligt (trots förmåns-skatt(!)) att köra tjänstebil efter alla förändringar. Nån ny bil kommer jag nog aldrig köpa privat heller. Om många resonerar som mig (som kan göra det valet) kommer det ganska snart att finnas väldigt få vettiga begagnade bilar att köpa. Jag kommer inte köra mindre bil heller eftersom cykel och kollektivtrafik sällan har varit ett vettigt alternativ för mig och bil behöver jag för att kunna åka och hälsa på mina föräldrar och åka till stugan. Det skulle aldrig fungera utan bil. Så några år till på Teslan sen en begagnad bil, och man kan bara hoppas att det finns vettigt prissatta begagnade elbilar då. Nu pratar vi vad man lägger skattade pengar på...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tobiaslej »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Regelverket spelar MG I händerna.
1. Det kommer vara billigare att äga bilen privat än på företaget.
2. Som privatperson är det svårt att motstå en MG ZS EV för 1.990kr per månad.

Men kan du sluta tjata om MG? Äger du aktier eller? De flesta märken har fina privatleasingerbjudanden numera. Förutom Tesla då...

Och nej, det kommer inte vara billigare att äga privat. Det kommer även fortsättningsvis vara billigare att företagsleasa, men skillnaden blir mindre än den varit.
Kanske för att det är en ok stor bil till ett minimalt leasingpris
Model 3 SR+
Model Y Performance
Skriv svar