Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

ChristerSjo skrev:
d3marcus skrev:
Varför finns det förmånsbilar öht? Tjänstebilar borde räcka.

Ingen expert men tjänstebil är när du defakto använder den i tjänsten (typ säljer som reser typ 5000 mil per år). Förmånsbil är när företaget ger dig den som extra bruttolön eller att du avstår bruttolön för att erhålla den.

Om den definition är korrekt så är det bilar är bilförmån som driver nyförsäljningen.

En tjänstebil är i de allra flesta fall samma sak som en förmånsbil. För att du ska undvika betala förmånsvärde så får du inte köra hem tjänstebilen, den måste alltid stå på företaget. Du ska även ha en egen ”bra” bil privat. Hittills så har de flesta företagare valt att ha bilen på firman, men med dessa ändringar så kommer nog många att tänka om. Det är billigare att köra en 2-3 år gammal privat bil. Nybilsförsäljningen kommer att minska, idag så säljs 75-80% av nya bilar till företag via leasing.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av swegarm »

Tråkigt förslag detta ,
Idag har vi bara elbilar (6st, varav 4 teslor)
Om man bara tänker på plånboken vore de intressant att räkna på att köpa in en äldre välutrustad diesel typ och ta som förmånsbil (där man får åldersavdrag på förmånsvärdet ).


Alternativt köper man en äldre bil privat.

Helt klart dock att detta inte gynnar en omställning till el.

Men de viktigaste är att de blir rättvist, även om alla är förlorare..........
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ChristerSjo »

swegarm skrev:
Tråkigt förslag detta ,
Idag har vi bara elbilar (6st, varav 4 teslor)
Om man bara tänker på plånboken vore de intressant att räkna på att köpa in en äldre välutrustad diesel typ och ta som förmånsbil (där man får åldersavdrag på förmånsvärdet ).


Alternativt köper man en äldre bil privat.

Helt klart dock att detta inte gynnar en omställning till el.

Men de viktigaste är att de blir rättvist, även om alla är förlorare..........

Som sagt rättvisa finns inte. Detta förslag skall ut på remiss, vi får se vad som händer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Förlåt om jag är tjatig, men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt elbilar ska gynnas i detta förslag så som Bolund påstår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1735
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

mati skrev:
Förlåt om jag är tjatig, men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt elbilar ska gynnas i detta förslag så som Bolund påstår.

Jag gillar inte förslaget kan jag börja med att säga.

Men elbilen gynnas med 70 000kr i bonus och lägre förmånsvärde än en lika dyr ICE vad jag kan se, sen hade en ICE åkt på en malus också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

backe skrev:
mati skrev:
Förlåt om jag är tjatig, men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt elbilar ska gynnas i detta förslag så som Bolund påstår.

Jag gillar inte förslaget kan jag börja med att säga.

Men elbilen gynnas med 70 000kr i bonus och lägre förmånsvärde än en lika dyr ICE vad jag kan se, sen hade en ICE åkt på en malus också.
Men elbilar åker ju på en dubbelsmäll nu. Nedsättningen av förmånsvärdet försvinner, plus att förmånsvärdet höjs med 25%. Detta gör ju att beskattningen för elbilar ökar mer än för fossiler. De blir alltså dyrare relativt till fossilbilar. Inte billigare.
Dessutom drabbas även befintliga elbilar. Den som kör fossilbil idag kan luta sig tillbaka och skratta, för de drabbas inte.
Jag ser inte hur detta kan gynna elbilar överhuvudtaget. Visst, bonusen höjs med 10.000kr, men det gynnar i princip bara privatköpare eftersom det inte täcker ökningen av förmånsvärdet. Samtidigt är elbilar ju fortfarande är mycket dyrare i inköp. Privatbilister kommer knappast springa till bilhandlarna nu och köpa nya elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
d3marcus skrev:
Varför finns det förmånsbilar öht? Tjänstebilar borde räcka.
Vad är det för skillnad? Förmånsbil är en tjänstebil som får användas privat.
Många med förmånsbil kör inte en meter i tjänsten. Bara ett kreativt sätt att sänka skatt på arbete.
backe
Inlägg: 1735
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

mati skrev:
backe skrev:
mati skrev:
Förlåt om jag är tjatig, men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt elbilar ska gynnas i detta förslag så som Bolund påstår.

Jag gillar inte förslaget kan jag börja med att säga.

Men elbilen gynnas med 70 000kr i bonus och lägre förmånsvärde än en lika dyr ICE vad jag kan se, sen hade en ICE åkt på en malus också.
Men elbilar åker ju på en dubbelsmäll nu. Nedsättningen av förmånsvärdet försvinner, plus att förmånsvärdet höjs med 25%. Detta gör ju att beskattningen för elbilar ökar mer än för fossiler. De blir alltså dyrare relativt till fossilbilar. Inte billigare.
Dessutom drabbas även befintliga elbilar. Den som kör fossilbil idag kan luta sig tillbaka och skratta, för de drabbas inte.
Jag ser inte hur detta kan gynna elbilar överhuvudtaget. Visst, bonusen höjs med 10.000kr, men det gynnar i princip bara privatköpare eftersom det inte täcker ökningen av förmånsvärdet. Samtidigt är elbilar ju fortfarande är mycket dyrare i inköp. Privatbilister kommer knappast springa till bilhandlarna nu och köpa nya elbilar.

Som förslaget är nu så tror jag inte att man vill att någon ska springa och köpa någon bil alls eftersom det är MP som verkar ligga bakom.

Jag kan dock upprepa detta som jag skrivit tidigare, jag tycker att det är rimligt att man gör om systemet, en elbil ska absolut ha en bra bonus och en bra nedsättning enligt mig, men med ett max nypris på kanske 12 basbelopp. Det blir tokigt i mina ögon om ren lyxkonsumtion ska bekostas delvis av statliga medel.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
mati skrev:
backe skrev:
mati skrev:
Förlåt om jag är tjatig, men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt elbilar ska gynnas i detta förslag så som Bolund påstår.

Jag gillar inte förslaget kan jag börja med att säga.

Men elbilen gynnas med 70 000kr i bonus och lägre förmånsvärde än en lika dyr ICE vad jag kan se, sen hade en ICE åkt på en malus också.
Men elbilar åker ju på en dubbelsmäll nu. Nedsättningen av förmånsvärdet försvinner, plus att förmånsvärdet höjs med 25%. Detta gör ju att beskattningen för elbilar ökar mer än för fossiler. De blir alltså dyrare relativt till fossilbilar. Inte billigare.
Dessutom drabbas även befintliga elbilar. Den som kör fossilbil idag kan luta sig tillbaka och skratta, för de drabbas inte.
Jag ser inte hur detta kan gynna elbilar överhuvudtaget. Visst, bonusen höjs med 10.000kr, men det gynnar i princip bara privatköpare eftersom det inte täcker ökningen av förmånsvärdet. Samtidigt är elbilar ju fortfarande är mycket dyrare i inköp. Privatbilister kommer knappast springa till bilhandlarna nu och köpa nya elbilar.

Som förslaget är nu så tror jag inte att man vill att någon ska springa och köpa någon bil alls eftersom det är MP som verkar ligga bakom.

Jag kan dock upprepa detta som jag skrivit tidigare, jag tycker att det är rimligt att man gör om systemet, en elbil ska absolut ha en bra bonus och en bra nedsättning enligt mig, men med ett max nypris på kanske 12 basbelopp. Det blir tokigt i mina ögon om ren lyxkonsumtion ska bekostas delvis av statliga medel.
Håller med.
Sätt ett tak på 400.000kr.
Helt plötsligt kommer många elbilar i Sverige klara den gränsen.
Även snik Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 2wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

backe skrev:
Jag kan dock upprepa detta som jag skrivit tidigare, jag tycker att det är rimligt att man gör om systemet, en elbil ska absolut ha en bra bonus och en bra nedsättning enligt mig, men med ett max nypris på kanske 12 basbelopp. Det blir tokigt i mina ögon om ren lyxkonsumtion ska bekostas delvis av statliga medel.
Jag håller i princip med om detta. Men elbilar är dyra, mycket dyrare än fossiler. Och det kommer förbli så lång tid framöver. Så sett kan införskaffandet av en elbil alltid uppfattas som "lyxkonsumption". Det finns massvis med mycket billigare alternativ, men de går tyvärr inte på el.
Varför köper man en elbi? Jag gör det av ideologiska skäl och jag har varit beredd att offra mina sista besparingar för det. Men det är ju inte särskilt smart att agera så, och det är ingenting jag skulle rekommendera.
Företag har skaffat elbilar eftersom det gick att räkna hem dem tack vare den låga förmånsbeskattningen, ibland ganska lätt, ibland med lite självbedrägeri, men i kombination med ett gott miljösamvete kunde man försvara de ökade kostnaderna.
Om nu skattelättnaderna minskar, dvs elbilar blir relativt sett ännu dyrare än fossilbilar, så minskar ju incitamentet för företag att införskaffa elbilar. Framförallt nu när många har fått det tufft ekonomiskt. Sverige gör ju ingenting för att få fart på ekonomin heller, så som t.ex. Tyskland gör med sänkt moms och en massa stimulanspaket, som även inkluderar omställningen till eldrift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Som förslaget är nu så tror jag inte att man vill att någon ska springa och köpa någon bil alls eftersom det är MP som verkar ligga bakom.

Jag kan dock upprepa detta som jag skrivit tidigare, jag tycker att det är rimligt att man gör om systemet, en elbil ska absolut ha en bra bonus och en bra nedsättning enligt mig, men med ett max nypris på kanske 12 basbelopp. Det blir tokigt i mina ögon om ren lyxkonsumtion ska bekostas delvis av statliga medel.
Håller med.
Sätt ett tak på 400.000kr.
Helt plötsligt kommer många elbilar i Sverige klara den gränsen.
Även snik Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 2wd.
Så elbilar är dyra p g a att de är ”ren lyxkonsumtion”? Eller är de lyxkonsumtion för att de är dyra? Kommer Tesla Model 3 kosta under 400.000 om man sätter ett tak för bonus och nedsättning av förmånsvärde?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjelke »

Jag ser det lite så här:
Vi vill att folk ska köpa elbil istället för en fossilare.
Vi sätter ett pris på hur mycket det är värt och får kosta.
Alla som köper en elbil får detta bidrag.
Nyttan är i princip lika stor oavsett vilken bil eldriften sitter i.
Därför är det precis lika bra med bidraget oavsett priset på fordonet drivlinan råkar sitta i.
Slut.

Dessutom ger det mer moms till staten ju dyrare bilen är.
.
Men för att gynna dom fordon som gör allra störst nytta, dvs dom med lägst
förbrukning skulle kunna gynnas mer än dom andra men det känns lite meningslöst så här i början
och när det eventuellt börjar kännas meningsfullt så har nog det här bidraget tagits bort eftersom
elfordon då inte är dyrare än fossilare längre...
Jag tror att hela det här förslaget är ett sätt att förbereda staten för bortfall av
skatter på bränsle, och det skadar ju inte om man inför det långt innan skattebortfallet
blivit ett "problem" såklart...
Då behövs inget krångel med kilometer-skatt liksom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1735
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

Tomas L skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Som förslaget är nu så tror jag inte att man vill att någon ska springa och köpa någon bil alls eftersom det är MP som verkar ligga bakom.

Jag kan dock upprepa detta som jag skrivit tidigare, jag tycker att det är rimligt att man gör om systemet, en elbil ska absolut ha en bra bonus och en bra nedsättning enligt mig, men med ett max nypris på kanske 12 basbelopp. Det blir tokigt i mina ögon om ren lyxkonsumtion ska bekostas delvis av statliga medel.
Håller med.
Sätt ett tak på 400.000kr.
Helt plötsligt kommer många elbilar i Sverige klara den gränsen.
Även snik Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 2wd.
Så elbilar är dyra p g a att de är ”ren lyxkonsumtion”? Eller är de lyxkonsumtion för att de är dyra? Kommer Tesla Model 3 kosta under 400.000 om man sätter ett tak för bonus och nedsättning av förmånsvärde?
Nu svarar du två inlägg med samma mening?

Jag kan stå för min del i det här, jag tycker inte att man ska ha bidrag och lättnader för att köpa en Porsche Taycan eller en Tesla Model S, det är i mina ögon ren lyxkonsumtion.
Jag satte en gräns i mitt exempel på 12 basbelopp, gärna efter bonus är dragen så får man närmare 650 000 kr att handla för. Jag är rätt säker på att du kommer få en model 3 och troligen en Polestar 2 för detta också.

Sen kanske man kan göra som Zalman säger också, sätt en till gräns vid 400 000 kr då man kan få 100 000 i bonus, då kommer många biltillverkare vilja pressa in sig där också.

edit:
Jag har inte personligen något emot att man kunnat köpa dessa dyrare bilar under en period med skattelättnader och bonus då det varit ett bra sätt att visa vad man kan göra och väcka industrin i stort, men nu tror jag att vi är mogna för nästa steg och det är att få ner priserna.

Vill någon absolut ha en Taycan eller Roadster 2 så går det fortfarande bra att köpa dessa som dom som är intresserade alltid gjort, tycker man att det är höga förmånsvärden så går det att köpa bilen privat. Ärligt talat så tror jag det är få som använder dom i tjänsten ändå, men jag kan ha fel dock?
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
Tomas L skrev:
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Som förslaget är nu så tror jag inte att man vill att någon ska springa och köpa någon bil alls eftersom det är MP som verkar ligga bakom.

Jag kan dock upprepa detta som jag skrivit tidigare, jag tycker att det är rimligt att man gör om systemet, en elbil ska absolut ha en bra bonus och en bra nedsättning enligt mig, men med ett max nypris på kanske 12 basbelopp. Det blir tokigt i mina ögon om ren lyxkonsumtion ska bekostas delvis av statliga medel.
Håller med.
Sätt ett tak på 400.000kr.
Helt plötsligt kommer många elbilar i Sverige klara den gränsen.
Även snik Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 2wd.
Så elbilar är dyra p g a att de är ”ren lyxkonsumtion”? Eller är de lyxkonsumtion för att de är dyra? Kommer Tesla Model 3 kosta under 400.000 om man sätter ett tak för bonus och nedsättning av förmånsvärde?
Nu svarar du två inlägg med samma mening?

Jag kan stå för min del i det här, jag tycker inte att man ska ha bidrag och lättnader för att köpa en Porsche Taycan eller en Tesla Model S, det är i mina ögon ren lyxkonsumtion.
Jag satte en gräns i mitt exempel på 12 basbelopp, gärna efter bonus är dragen så får man närmare 650 000 kr att handla för. Jag är rätt säker på att du kommer få en model 3 och troligen en Polestar 2 för detta också.

Sen kanske man kan göra som Zalman säger också, sätt en till gräns vid 400 000 kr då man kan få 100 000 i bonus, då kommer många biltillverkare vilja pressa in sig där också.

edit:
Jag har inte personligen något emot att man kunnat köpa dessa dyrare bilar under en period med skattelättnader och bonus då det varit ett bra sätt att visa vad man kan göra och väcka industrin i stort, men nu tror jag att vi är mogna för nästa steg och det är att få ner priserna.

Vill någon absolut ha en Taycan eller Roadster 2 så går det fortfarande bra att köpa dessa som dom som är intresserade alltid gjort, tycker man att det är höga förmånsvärden så går det att köpa bilen privat. Ärligt talat så tror jag det är få som använder dom i tjänsten ändå, men jag kan ha fel dock?

När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.

Men jag håller med. Det är lyxkonsumtion på sätt och vis. Men ta bort det nedsatta förmånsvärdet så väljer jag en begagnad fossilbil över en billigare/mindre/sämre elbil. Vad skulle vi annars skaffa? En gammal begagnad Model S med nerfat batteri som laddar långsamt?

ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av fth »

Det går förstås att diskutera hur lämpligt det är att finansiera ”lyxkonsumtion”, men det finns ju en ytterligare aspekt i detta: de bilar som Tesla och andra dyra elbilar har ersatt är ju sannolikt ”lyxiga” fossilbilar med mycket hög förbrukning, som Porsche Cayman, Volvo XC90, stora Audi SUV-ar etc.

Alltså har denna ”lyxsubvention” sannolikt lyckats i sin avsikt att sänka klimatpåverkan.

Att ersätta en liten fossilbil med låg förbrukning har ju inte alls samma effekt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Verdis resonemang är helt logiskt tycker jag. Vill man ha en fullvärdig elbil, dvs en som kan ersätta en fossilbil, helst med dragkrok och allt, så är man tvungen att köpa en riktigt dyr bil. Än så länge i alla fall. Alternativet är inte en billigare elbil, nej, alternativet är en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mans71 »

Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
Model S P85DL+
backe
Inlägg: 1735
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

Verdi skrev:

När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.

Men jag håller med. Det är lyxkonsumtion på sätt och vis. Men ta bort det nedsatta förmånsvärdet så väljer jag en begagnad fossilbil över en billigare/mindre/sämre elbil. Vad skulle vi annars skaffa? En gammal begagnad Model S med nerfat batteri som laddar långsamt?

ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?
När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.
Jag köper detta, men då kanske inte elbil är rätt för din familj i dagsläget om ni har behov som inte täcks av t.ex. en Skoda Enyaq eller liknande och ni inte vill lägga pengarna som en Model S utan subventioner kostar? Tittar man historiskt så har förmånsbil varit någorlunda prisvärt upp tll 400-500 tusen, sedan har förmånsvärdet skenat så även om jag ville ha en BMW X5 tidigare och den hade passat min familj(2 vuxna och 3 barn) bra så kostade den mer än vi vill lägga på en bil så jag fick välja något annat.

Om man ser detta ut ett miljöperspektiv så är det väl inte specialfallen som ska lösas utan det är den stora massan, och jag personligen tror att omställningen kommer kunna gå snabbare om man sätter press på bilproducenterna så att priserna går ner.
ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?
Klart man kan och det är väl inget som hindrar det även om du tar bort skattelättnaderna och bidraget?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av fth »

mans71 skrev:
Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
Instämmer helt, jag hade aldrig ens funderat på att lägga lika mycket pengar på en fossilbil, subventionerad eller ej, som jag har lagt på min X de senaste åren.

I mitt fall har staten fått in i runda slängar tre ggr så mycket pengar som dom hade fått annars.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
Precis. Jag har till och med startat eget för att kunna ta del av de förmånliga villkoren. Utan denna möjlighet hade jag troligen inte haft elbil idag. Och annars är det för mig inte särskilt fördelaktigt att vara egenföretagare, det är i mitt fall bättre att jobba som anställd. Men då får jag ju ingen förmåns(el)bil, och privat har jag inte råd. Det är ju just dessa förmåner som har det ändå gjort attraktivt att vara egenföretagare. Skulle detta försämras framöver så är det kanske värt en funderare om det är bättre att söka jobb som anställd igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

backe skrev:
Verdi skrev:

När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.

Men jag håller med. Det är lyxkonsumtion på sätt och vis. Men ta bort det nedsatta förmånsvärdet så väljer jag en begagnad fossilbil över en billigare/mindre/sämre elbil. Vad skulle vi annars skaffa? En gammal begagnad Model S med nerfat batteri som laddar långsamt?

ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?
När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.
Jag köper detta, men då kanske inte elbil är rätt för din familj i dagsläget om ni har behov som inte täcks av t.ex. en Skoda Enyaq eller liknande och ni inte vill lägga pengarna som en Model S utan subventioner kostar? Tittar man historiskt så har förmånsbil varit någorlunda prisvärt upp tll 400-500 tusen, sedan har förmånsvärdet skenat så även om jag ville ha en BMW X5 tidigare och den hade passat min familj(2 vuxna och 3 barn) bra så kostade den mer än vi vill lägga på en bil så jag fick välja något annat.

Om man ser detta ut ett miljöperspektiv så är det väl inte specialfallen som ska lösas utan det är den stora massan, och jag personligen tror att omställningen kommer kunna gå snabbare om man sätter press på bilproducenterna så att priserna går ner.
ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?
Klart man kan och det är väl inget som hindrar det även om du tar bort skattelättnaderna och bidraget?
Fast i Sverige kör den stora massan ofta stora kombibilar. Det är den funktionaliteten jag vill åt. Jag vill inte heller känna mig alltför hindrad av att jag har en elbil. En Tesla kan man köra nästan lika obehindrat runt om i Sverige och Europa som en fossilt.

Klart folk kan. Men färre kommer göra det. Dock är förmånsvärdet på just Taycan snorhögt ändå trots att den går på el...
backe
Inlägg: 1735
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

Fast i Sverige kör den stora massan ofta stora kombibilar. Det är den funktionaliteten jag vill åt. Jag vill inte heller känna mig alltför hindrad av att jag har en elbil. En Tesla kan man köra nästan lika obehindrat runt om i Sverige och Europa som en fossilt.
Jag håller med dig 100%, men jag tror vi är där ganska snart och att vi t.o.m. snabbar på utvecklingen om vi sätter någon slags gräns. Själv kollar jag på Enyaq nu trots att den är i minsta laget för min familj(2 vuxna och 3 barn), men kanske det kan bli en Model Y istället om den kommer i rimlig tid?

Sen som jag skrev också, jag är glad att man kunnat ha dessa bilar förmånligt under en tid, men jag tror och tycker att tiden är mogen nu om man ändå gör om att göra det så att man sätter press på biltillverkarna. Dom har alltid justerat priserna mot tjänstebilisterna tidigare och jag tror dom kommer göra det den här gången också. Sen vet jag inte exakt var beloppet ska ligga, men jag tror det bör ligga ett tak.

Klart folk kan. Men färre kommer göra det. Dock är förmånsvärdet på just Taycan snorhögt ändå trots att den går på el...
Det här är nog ingen större förlust för miljön, jag vet en som har en Taycan här(på företaget) där jag bor, han har dock både den, en 911 och ett antal andra ICE-bilar, så någon stor miljövän är han inte och råd att betala den oavsett har han :)
backe
Inlägg: 1735
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av backe »

fth skrev:
mans71 skrev:
Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
Instämmer helt, jag hade aldrig ens funderat på att lägga lika mycket pengar på en fossilbil, subventionerad eller ej, som jag har lagt på min X de senaste åren.

I mitt fall har staten fått in i runda slängar tre ggr så mycket pengar som dom hade fått annars.

/fth

Lite nyfiken hur din beräkning ser ut i runda slängar?
För det är sällan som alla blir vinnare i en sån här uppgörelse? Staten vinner(300%), bilfabrikanten vinner(kanske 300%?) och du också?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Jag trycker det är positivt om skillnaden mellan privatköp av elbil och förmånselbil minskar. Vi vet ju alla att det mest effektiva systemet är det Norska där de helt enkelt slopat momsen och vilket gynnar alla, plus att de missgynnar fossiler. En bra kompromiss hade ju kunnat vara att göra om elbilsstödet till ett årligt skatteavdrag under 3 eller 5 år. Effekten för förmånsbilstagaren och privatbilisten skulle bli ungefär samma, men alla med en inkomst skulle få samma förmån. Alternativet till det vore att instifta en lag om att arbetsgivare inte kan neka anställda förmånselbil... men det vore lite sjukt.
Skriv svar