Moderator: Redaktion
Pontus skrev:Ska man försvara det lite. OBS jag tycker också att det helt vanvettigt att blanda in genus i frågan.
Men det var ju 8nte frågan om att straffskatt saker utan mer om att ta bort en fördelaktigt låg skatt. Även om man kan komma på oändligt många roliga scenarion här, typ något jag alltid klagar på, 3:12 regeln utnyttjas väl mest av män?
LarsL skrev:Att utjämna mellan personalbil och privatköp är ju rätt och rimligt men det är ju knappast en genusfrågan.
Tomas L skrev:Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning.
OfarligTesla skrev:Tomas L skrev:Frågan är om någon ö h kommer att vilja ha personalbil om de höjer skatten så att den (nästan) kostar lika mycket för föraren som en privatleasing? En personalbil är ju inte jättemycket billigare än en privatleasing, störst skillnad är det om man gör ett bruttolöneavdrag, men det är lätt att lura sig själv: man sänker ju sin sjuklön och man betalar faktiskt delvis bilen med sin pensionsinbetalning.
Det där beror ju på vilket avtal man har/hur bra man är på att förhandla. Jag skulle få full pension även om jag hade personalbil med bruttolöneavdrag. Tror jag får full sjuklön också faktiskt.
Tomas L skrev:
Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
OfarligTesla skrev:Tomas L skrev:
Då är det inte längre kostnadsneutralt för företaget, d v s företaget står för en stor del av kostnaden och mer likt en vanlig tjänstebil. Lades bilens kostnad på din nuvarnade lön, för att sedan dras av (=samma pensionsunderlag) eller betalade företaget in pengar på en pensionsförsäkring?
Jo det är kostnadsneutralt, om företaget betalar in mindre till pensionen för man har ett bruttolöneavdrag för personalbil så går de plus på att man tagit bilen och då är det inte kostnadsneutralt.
Tomas L skrev:Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring?
OfarligTesla skrev:Tomas L skrev:Ja, men då minskar pensionsunderlaget, såvida de inte betalade in på t ex en pensionsförsäkring?
Nej, hur skulle pensionsunderlaget minska? Arbetsgivaren betalar in lika mycket till tjänstepensionen i båda fallen så inbetalningen baseras på lönen före avdraget, finns kollektivavtal som har den lösningen (jag går under ett av dem) men vet även bolag som har det trots att kollektivavtalet inte kräver det just för att de inte vill gå plus på det.
Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
Tomas L skrev:Bruttolöneavdrag innebär att den anställde minskar sin bruttolön i utbyte mot en förmån, till exempel en personalbil. Avdraget minskar arbetsgivarens arbetsgivaravgift. Denna sänkning påverkar dock även den anställdas sjuklönegrundande inkomst, sjuklön, pension och så vidare. Den anställde har fortfarande sitt förmånsvärde, som ökar skatten för den anställde.
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster